عنوان اصلی محتوا: کانکتور شبکه و تلفن چیست ؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

کانکتور شبکه و تلفن چیست ؟

به طور معمول به کانکتور شبکه و تلفن در بین انواع سیستم کانکتور اهمیت نمی دهند. برای برقراری ارتباط باید بدانید که کانکتور تلفن نقش مهمی را بر عهده دارد. سوکت مادگی شبکه  قطعه‌ای الکتریکی است  که باید انتهای کابل های متنوع وصل شود. مادگی سوکت شبکه بین دستگاه ها و لوازم برقی می تواند به خوبی ارتباط برقرار کند.. از اواسط دهه‌ی 1970 بر اساس تحولاتی که در کانکتور شبکه شکل گرفت، کانکتور شبکه rj45  تولید شد.

در این دوره، استفاده از سوکت شبکه مادگی به ویژه در مورد تلفن و اینترنت مورد استقبال زیادی قرار گرفت. در حال حاضر بین انواع rj  استانداردهای RJ11 ، RJ14 و RJ25 مشاهده می شود.  در مورد سوکت شبکه مادگی استانداردهای RJ45 ، RJ48 و RJ61 وجود دارد. در زمینه‌ سوکت مادگی کابل شبکه و پرس کابل شبکه این موارد که بیان کردیم بیشتر اهمیت دارد.

کانکتور شبکه و تلفن

ساختار کانکتور شبکه و تلفن

کانکتور تلفن یا همان سوکت شبکه مادگی به قسمت انتهایی کابل شبکه وصل می گردد و امکان برقرار کردن ارتباط بین دستگاه ‌های متنوع و شبکه ایجاد می شود. بدون شک این قطعه را شما با هر روز خاموش و روشن کردن مودم منزل تان مشاهده می نمایید. به طور معمول مادگی سوکت شبکه از جنس پلاستیک می باشد. اما نمونه‌های دیگری از سوکت مادگی کابل شبکه وجود دارد که با روکش فلزی است. کانکتور شبکه rj45 یکی از کاربردی ترین سوکت های شبکه می باشد. به ‌نوعی باید بدانید که این سوکت به عنوان استاندارد رایج بسیاری از تجهیزات مانند مودم شناخته می شود.

سوکت RJ45  دارای هشت پین است. پین های درون سوکت، آن را با بسیاری از کابل های شبکه سازگار می کنند. نوع شیلد دار و بدون شیلد سوکت RJ-45 در بازار وجود دارد. استاندارد شخص شده ای که برای سوکت تلفن می باشد اندازه RJ-11 دارد. این نوع سوکت شبکه مادگی به طور معمول دارای 6 پین می باشد.، اما انواع 2 و 4 عدد پین آن را هم تولید می کنند. به ‌طور کلی شما باید به خوبی بدانید که سوکت های RJ11 و RJ45 از جمله کاربردی ترین کانکتور شبکه هستند.

6

کانکتور شبکه و تلفن

انواع سوکت های شبکه

سوکت مادگی شبکه با متصل شدن به کابل شبکه  می تواند به عنوان واسطه عمل مند. عملیات واسطه ای آن برای ایجاد کردن ارتباط بین تجهیزات متنوع انجام می گردد. بنابراین سازگاری و هماهنگ بودن هر یک از این این دو قطعه امر ضروری می باشد.. به همین دلیل دسته بندی هر یک از انواع کابل ها و سوکت ها تا حدودی به یکدیگر شباهت ‌های زیادی دارند. به‌طور کلی، می توانیم انواع کانکتور شبکه و تلفتن را به سه دسته‌ تقسیم بندی کنیم. هر یک از آنها عبارت هستند از :

1. سوکت های کواکسیال

از تمامی سوکت هایی که کواکسیال هستند برای متصل کردن دستگاه‌ های متنوع صوتی و تصویری استفاده می نمایند. اصلی ‌ترین و بهترین سوکت شبکه مادگی کواکسیال که کاربرد زیادی دارد مدل BNC می باشد. این سوکت شبکه مادگی بیشتر کاربرد خانگی دارد. باید بدانید که این سوکت مادگی کابل شبکه با انواع کابل و سیم های کواکسیال RG-59 و RG-6 و RG-58 مطابق دارد.

2. سوکت های فیبر نوری

تکنولوژی فیبر نوری که در این سوکت شبکه مادگی وجود دارد سرعت و پهنای باند زیادی را در اختیار کاربران می گذارد. برای استفاده از این تکنولوژی باید تمامی تجهیزات مربوط به پرس کابل شبکه، مانند سوکت های مادگی را با فیبر نوری سازگار سازید. نمونه های زیادی از سوکت های فیبر نوری در بازار وجود دارد که برخی از آنها به دلیل کاربرد آسانشان محبوبیت بیشتری را کسب کرده اند. . در ایران سوکت فیبر نوری LC بیشتر از دیگر کانکتورهای شبکه مورد استفاده قرار می گیرد.. سوکت SC فیبر نوری به دلیل هزینه مناسبی که دارد انتخاب بسیاری از افراد می باشد. مدل های FC ، ST و MTP فیبر نوری از دیگر سوکت های کاربردی به شمار می آیند.

3. سوکت های کابل زوج به یکدیگر تابیده شده

کابل های الکترونیکی و یا همان یا زوج سیم به یکدیگر تابیده ، یکی دیگر از کاربردی ترین مادگی سوکت شبکه به شمار می آیند. کابل زوج سیم به یکدیگر تابیده شده براساس معیارهایی مانند لایه های حفاظتی که دارد و همچنین پهنای باند به دسته بندی متنوعی تقسیم خواهد شد.. بیشتر این دسته بندی ها را می توانید در مورد پچ کورد و سوکت شبکه مشاهده کنید.  

7

کانکتور شبکه و تلفن

انواع کانکتور شبکه و تلفن از نظر لایه حفاظتی

سوکت شبکه مادگی هم مانند پرس کابل شبکه می تواند به شیلد مجهز گردد. در این صورت در برابر نویز و مداخلاتی که مربوط به نیروی الکترومغناطیسی می باشد می تواند از خودش مقاومت زیادی نشان دهد. بر همین اساس شما به راحتی می توانید انواع سوکت شبکه مادگی را به دو دسته بدون شیلد و شیلددار تقسیم بندی نمایید.

برای ساخت سوکت مادگی کابل شبکه بدون شیلد تنها نیاز است که از پلاستیک استفاده شود. اما سوکت هایی که شیلددار هستند را با یک روکش فلزی می سازند. سوکت هایی که شیلددار هستند را به تلفن یا پچ کورد هایی که شیلد دار می باشند وصل می کنند. از طرفی باید بدانید که سوکت های بدون شیلد را برای متصل کردن به پرس کابل شبکه و یا سوکت مادگی کابل شبکه مورد استفاده قرار می دهند.

انواع کانکتور شبکه و تلفن از نظر پهنای باند

کانکتور شبکه را بر اساس پهنای باندی که دارند و همچنین بر اساس نرخ انتقالشان در طبقه‌ بندی های متنوع قرار می دهند. هر یک از این دسته بندی ها باید روی پرس کابل شبکه ایجاد شوند. کابل هایی که جدید هستند را هم در طبقات بالا قرار می دهند. در این صورت کیفیت و سرعت انتقال بی نظیری را در اختیار افراد قرار می دهند.. البته که  برای دریافت کیفیت بهتر، نیاز است که تجهیزات با یکدیگر هماهنگ شوند تا شبکه عملکرد بهتری را از خود نشان دهد.. برای همین نیاز است که برای تولید سوکت مادگی شبکه از سوکت شبکه ساده تری استفاده شود.. اگه مهارت سوکت زدن برای هر یک از انواع کابل شبکه را دارید و مایل نیستید که بابت خرید سوکت هزینه کنید، بهتر است که کابل و سوکت شبکه را هماهنگ انتخاب نمایید.