هجینگ در فارکس | راهکاری برای کاهش ریسک در معاملات مالی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

معامله‌گران فارکس با پیش‌بینی کردن تغییرات قیمت جفت‌های ارزی درآمد کسب می‌کنند. قیمت برابری جفت‌های ارزش بعضی وقت‌ها افزایش یافته و بعضی وقت‌ها هم کاهش می‌یابد. هجینگ در فارکس به معامله‌گران امکان می‌دهد اگر پیش‌بینی آنها غلط از آب در آمد، ضرر زیادی نکنند. هجینگ همان‌قدر که ضرر احتمالی را کاهش می‌دهد، از سود احتمالی یک معامله هم کم می‌کند. برای آشنایی با سیستم و نحوه عملکرد هجینگ در فارکس ادامه این مطلب را دنبال کنید. این مقاله توسط وبسایت ایتسکا تهیه شده است. وبسایت ایتسکا یکی از معرفی کنندگان بهرین بروکر های فارکس است. در وبسایت ایتسکا، آموزش های فارکس به کاربران ارائه میگردد. در وبسایت ایتسکا، لیستی وجود دارد که در آن بهترین بروکر های مناسب ایرانیان ( که در آنها ایران تحریم نیست) به کاربران ارائه میگردد.

سیستم هجینگ

هجینگ در معاملات مالی درست مثل بیمه برای انواع دارایی‌ها عمل می‌کند. هجینگ در فارکس برای محدود کردن ضرر احتمالی به کار می‌رود. دو نوع اصلی از هجینگ وجود دارد:

  • هجینگ کامل (Perfet Hedging): معامله‌گری که روی مبلغ مشخصی از یک جفت ارزی سرمایه‌گذاری کرده و آن را خریده (در موقعیت لانگ قرار دارد)، با پیش‌بینی کاهش قیمت و نوسان آن همان مبلغ روی جفت ارزی در موقعیت شورت (فروش برای خرید با قیمت ارزان‌تر) قرار می‌گیرد. هجینگ کامل در فارکس روی کاغذ ضرر احتمالی را به صفر می‌رساند اما در بازارهای مالی این روش هجینگ ممنوع است.
  • هجینگ ناکامل (Imperfect Hedging): در این روش معامله‌گر به جای سفته‌بازی مستقیم روی همان جفت ارزی مورد سرمایه‌گذاری، از محصولات مالی مشتق از همان جفت، یعنی قراردادهای اختیار خرید و اختیار فروش استفاده می‌کند. در این روش تمام ضرر پوشش داده نمی‌شود اما میزان آن به مقدار مشخصی (معمولا 25 تا 50 پیپ) کاهش می‌یابد.

آموزش هجینگ

یکی از دلایل اصلی محبوبیت‌ معاملات ارزی و فارکس، قراردادهای اختیار معامله و معاملات آتی در بازارهای مالی مختلف، امکان سود بردن از کاهش قیمت و روندهای نزولی بازار است. هجینگ در این بازارها برای محدود کردن ضرر احتمالی و مدیریت ریسک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در لینک زیر میتوانید اطلاعات کاملی از بروکر های فارکس مناسب ایرانیان پیدا کنید: 

https://itsca-brokers.com/forex/brokers-for-iranian/

مفاهیم اصلی هجینگ در فارکس

موقعیت شورت (short position) به معاملاتی گفته می‌شود که در آنها معامله‌گر یک جفت ارزی را بدون داشتن مالکیت آن، با پیش‌بینی کاهش قیمت، به نرخ فعلی می‌فروشد و با کاهش قیمت، بدهی خود را پرداخت کرده و سود می‌برد. موقعیت شورت در مقابل موقعیت لانگ (Long Position) قرار می‌گیرد که در آن یک معامله‌گر با پیش‌بینی افزایش قیمت یک جفت ارزی آن را خریداری می‌کند و مالکیت آن را به دست می‌آورد.

در یک قرارداد آتی مالکیت یک دارایی ارزشمند در یک تاریخ مشخص یا سررسید به معامله‌گر واگذار می‌شود. در قراردادهای اختیار معامله خرید (Call Options) و اختیار معامله فروش (Put Options) معامله‌گر می‌تواند یک دارایی ارزشمند یا جفت ارزی را پیشتر یا در موعد سررسید خریداری کرده یا بفروشد، اما مجبور به این کار نیست.

هجینگ ناکامل روند نزولی در فارکس

فرض کنید یک معامله‌گر با این پیش‌بینی که بعد از اعلام یک خبر مهم، قیمت یک جفت ارزی افزایش می‌یابد روی آن سرمایه‌گذاری می‌کند. اما معامله‌گر نگران است که بعد از اعلام خبر روند بازار نزولی بشود و ضرر بزرگی کند. در این وضعیت معامله‌گران از هجینگ در فارکس با خرید قرار اختیار معامله فروش در تاریخی بعد از اعلام خبر با قیمتی کمتر از نرخ فعلی استفاده می‌کنند.

برای مثال این معامله‌گر مبلغ مشخصی روی جفت ارزی EUR/USD با نرخ 0561/1 با پیش‌بینی «افزایش» ارزش یورو بعد از اعلام یک خبر در 3 هفته بعد در مقابل دلار سرمایه‌گذاری می‌کند و در موقعیت «لانگ» قرار می‌گیرد. اما نگران است پیش‌بینی او غلط باشد و روند نزولی یورو ادامه پیدا کند و او حسابی ضرر کند. برای کاهش این ضرر، یک «قرارداد اختیار فروش» جفت ارزی EUR/USD با قیمتی کمتر از نرخ فعلی، مثلا 0536/1 با سررسید یک ماه بعد خریداری می‌کند.

اگر بعد از اعلام خبر پیش‌بینی سرمایه‌گذار درست درآمد او موقعیت لانگ یا سرمایه‌گذاری خود روی جفت ارزی EUR/USD را حفظ کرده و از سود به دست آمده درآمد کسب می‌کند. اما اگر روند بازار نزولی شد، قرارداد اختیار فروش ضرر معامله‌گر را محدود به همان قیمت سررسید که در این مثال 25 پیپ است می‌کند.

 

هجینگ ناکامل روند صعودی در فارکس

حالا فرض کنیم که یک معامله‌گر با پیش‌بینی «کاهش» ارزش یورو در مقابل در دلار، روی مبلغ مشخصی از جفت ارزی EUR/USD سفته‌بازی کرده یا در موقعیت «شورت» قرار می‌گیرد. اما او حساب می‌کند که اگر پیش‌بینی او درست از کار درنیاید و ارزش یورو افزایش یابد، بدجوری ضرر می‌کند. در این وضعیت معامله‌گر فرضی از هجینگ در فارکس به نحو دیگری استفاده می‌کند.

او برای این کار یک «قرارداد اختیار خرید» EUR/USD با نرخی بالاتر از نرخ فعلی، مثلا 0586/1 با تاریخی بعد از اعلام خبر استفاده می‌کند. اگر پیش‌بینی اولیه درست پیش برود، او با خرید EUR/USD با قیمت کمتر و پرداخت بدهی خود سود مناسبی می‌کند. اما اگر ارزش یورو بالا رفت و او برای پرداخت بدهی موقعیت شورت به ضرر بیافتد، قرارداد اختیار خرید بخش بزرگی از این ضرر را جبران می‌کند.

2

هجینگ در فارکس راهکاری کارآمد برای مدیریت مالی

هجینگ یکی از راهکارهای شناخته‌شده مدیریت ریسک در بازارهای مختلف است. استراتژی هجینگ در فارکس به معامله‌گران امکان می‌دهد با استفاده از قراردادهای اختیار معامله در صورت بروز اتفاقات پیش‌بینی‌ نشده ضرر احتمالی خود را کاهش بدهند. هجینگ در بازارهای آتی هم به شکل گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد و یکی از راهکارهای مناسب برای مدیریت مالی در بازارهایی است که نوسان بالایی دارند.

هجینگ کامل که صد درصد ضرر احتمالی را پوشش بدهد در واقعیت وجود ندارد. قراردادهای اختیار خرید و فروش رایگان نیستند و استفاده از آنها به پرداخت کارمزد نیاز دارد. در بیشتر موارد معامله‌گران از آنها به‌عنوان طرح جانشین یا پلن ب استفاده می‌کنند و آنها را اجرایی نمی‌کنند و در نتیجه هزینه آنها از سود طرح اصلی سرمایه‌گذاری کم می‌کند. هجینگ در فارکس به معامله‌گران امکان می‌دهد اگر همه چیز بد پیش رفت خیلی هم متضرر نشوند و بتوانند با اجرای قرداد اختیار خرید یا اختیار فروش، بخش بزرگی از ضرر خود در سرمایه‌گذاری اولیه را جبران بکنند.

3