پارک ییلدیز استانبول از بهترین جاهای گردشگری ترکیه
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

استانبول یک شهر شلوغ است، بنابراین وقتی سر و صدا و ترافیک دائمی شما را خسته می کند، یکی از راه حل های آن این است که در یکی از پارک های شهر استراحت کنید. یکی از پارک های زیبا و دیدنی استانبول پارک ییلدیز است. کاخ و پارک ییلدیز مساحتی بالغ بر 500 هزار متر مربع را در دامنه تپه مشرف به تنگه بسفر بین بشیکتاش، اورتاکوی و بالمومجو پوشانده است. این منطقه از جنگل های طبیعی به پارک اییلدیز معروف شد.

طبیعت گردی در استانبول

پیشینه ی کاخ و پارک ییلدیز

کاخ و پارک ییلدیز استانبول که در دوره بیزانس یک منطقه جنگلی بود، در دوره عثمانی به عنوان بخشی از باغ امپراتوری کاخ ییلدیز استفاده می شد. این پارک که از دامنه های کاخ به پایین امتداد یافته و توسط دیوارها احاطه شده است توسط سلطان دوم ساخته شده است. در زمان عبدالحمید تنها برای ساکنان کاخ اختصاص داشت. سلاطین از زمان سلیمان اعظم از این مکان به عنوان شکارگاه استفاده می کردند. در دوره های بعد به صورت بیشه زار باقی ماند. اولین عمارت در پارک ییلدیز،توسط سلیم به یاد مادرش ساخته شده است.

کاخ ییلدیز استانبول

کاخ ییلدیز اولین بار توسط سلطان سلیم سوم برای مادرش مهری شاه سلطان ساخته شد. جانشین سلطان سلیم، سلطان محمود دوم، سلطان عبدالمجد و سلطان عبدالعزیز عمارت ها و آلاچیق های جدیدی در پارک ساخته بودند. این کاخ به عنوان کاخ اصلی امپراتوری عثمانی در زمان سلطنت آخرین حاکم مستقل امپراتوری عثمانی سلطان عبدالحمید دوم، پس از خروج سلطان از کاخ به دلایل امنیتی مورد استفاده قرار گرفت.

در سال 1909، عبدالحمید پس از سرنگونی سلطنتش مجبور به ترک کاخ ییلدیز شد. پس از آن، کاخ غارت شد و بخشی از آن سوزانده شد. سلطان هرگز به کاخ ییلدیز بازنگشت، پس از بازگشت سلطان به استانبول در سال 1912، وی بقیه عمر خود را در کاخ بیلربی سارایی گذراند که امروزه به موزه تبدیل شده است. پس از فروپاشی امپراتوری عثمانی، کاخ ییلدیز به مهمانسرایی برای بازدید سران کشورها و اعضای خانواده سلطنتی تبدیل شد، سپس به موزه ای با تالارهای بازسازی شده تبدیل شد و امروزه نیز رئیس جمهور وقت کشور ترکیه از کاخ استفاده می کند.

پارک ییلدیز استانبول

پارک ییلدیز یکی از بزرگترین پارک های تاریخی و در حال حاضر در استانبول است. پارک ییلدیز فعلی در ابتدا قلمرو جنگل و سپس شکارگاه سلاطین و سپس بخشی از باغ سلطان بوده است. در حال حاضر، پارک ییلدیز یک مجموعه باغ با قلمروی بزرگ با کافه‌ ها، آلاچیق ‌ها، زمین ‌های بازی و زمین‌ های ورزشی، سرویس‌ های بهداشتی، مکان‌ هایی برای تفریح و پیاده ‌روی و از همه مهم‌ ترآب انبارها، حوض‌ های مصنوعی با فواره‌ ها، پل‌ ها، آبشارها، مجسمه ‌ها و درختانی است، که از زمان سلطان ازاقصی نقاط جهان جمع آوری شده اند.

این پارک زیبا دارای پوشش گیاهی پارک، درختان ماگنولیا، برگ بو، غنچه های سرخ، آهک نقره ای، شاه بلوط، بلوط، سرو، کاج، سرخدار، سرو و زبان گنجشک فراوان است. دو دریاچه مصنوعی نیز در این پارک وجود دارد، مناطق پارک همچنین منظره ای به تنگه بسفر دارند.

این پارک مکانی محبوب برای پیک نیک و پیاده روی، به خصوص در تعطیلات آخر هفته است. پارک ییلدیز که قبلا در مجاورت کاخ بوده و بخشی از مجموعه کاخ بوده امروزه یکی از بزرگترین پارک های تاریخی عمومی استانبول با پوشش گیاهی سرسبز و بناهای تاریخی است که هرکسی می تواند از آن بازدید کند. پارک ییلدیز یک مکان محبوب برای صرف صبحانه، غذا و استراحت به خصوص در تعطیلات آخر هفته است.

2

عمارت های پارک ییلدیز

عمارت های پارک ییلدیز

در این پارک دو عمارت تاریخی به نام های ویلا چادری و عمارت مالتا وجود دارد که خدمات صبحانه و غذا و نوشیدنی را نیز ارائه می دهند. می توانید روز خود را با یک صبحانه خوب در عمارت های پارک ییلدیز شروع کنید، سپس در باغ های زیبای پارک قدم بزنید و از منظره زیبای پارک با منظره بسفر لذت ببرید.

عمارت مالتا

اینجا جایی است که کسانی که به نخلستان می آیند در کنار چشم انداز بسفر و سرسبزی از خوردن و نوشیدن لذت می برند. این عمارت با کافه تریا و رستوران خود با غذاهای سنتی ترکی سرو می کند.

ویلای چادر

این مکان دیگری است که بازدیدکنندگان می توانند با تهیه تور استانبول از سایت تریپ از خوردن و نوشیدن در کنار چشم انداز بسفر و فضای سبز لذت ببرند. خدمات رسانی این مکان  همه روزه از ساعت 9 صبح تا 10:30 شب است. در شنبه ها و یکشنبه ها از ساعت 9 صبح  تا 13:30 صبحانه بوفه باز سرو می شود.

چگونه به پارک ییلدیز برویم ؟

پارک ییلدیز در منطقه بشیکتاش، بین ییلدیز در خط الراس بشیکتاش و منطقه اورتاکوی در پایین قرار دارد. ورود به پارک ییلدیز رایگان است.

حمل و نقل عمومی

پارک ییلدیز دو ورودی دارد. یکی از آنها در خیابان چیراغان است که جاده ساحلی بین بشیکتاش و اورتاکوی است. دیگری در خیابان Palanga در سمت ییلدیز است. برای آمدن با وسایل حمل و نقل عمومی، باید از اتوبوس های شهرداری که از بشیکتاش به سمت ییلدیز یا اورتاکوی می روند استفاده کنید. می ‌توانید نقشه سیستم‌ های راه ‌آهن استانبول را برای سیستم ‌های ریلی برای زمان ‌ها و توقف‌ های اتوبوس شهرداری IETT، و خدمات کشتی بررسی کنید.

خودرو شخصی

برای کسانی که وسایل نقلیه شخصی دارند، یک پارکینگ در ورودی وجود دارد. اما برای پارکینگ حدود 10 لیر باید بپردازید.

خلاصه مطلب

پارک ییلدیز یکی از بزرگترین پارک های تاریخی در حال حاضر استانبول است. پارک ییلدیز جزو جاهای دیدنی رایگان استانبول است  اگر با ماشین شخصی به آنجا می روید این پارک دارای پارکینگ مجزا می باشد. این مجموعه کاخ و پارک سابق ییلدیز به دو دسته تقسیم می شودیکی کاخ ییلدیز که محل سکونت سابق سلاطین عثمانی بوده است.

و دیگری پارک ییلدیز که قبلا در مجاورت کاخ بوده و بخشی از مجموعه کاخ بوده و امروزه یکی از بزرگترین پارک های تاریخی عمومی استانبول با پوشش گیاهی سرسبز و بناهای تاریخی است که هرکسی می تواند از آن بازدید کند. پارک ییلدیز فعلی در ابتدا قلمرو جنگل و سپس شکارگاه سلاطین و سپس بخشی از باغ سلطان کاخ ییلدیز بود. پارک کاخ با دیواری احاطه شده بود و از کاخ به پایین و در امتداد شیب تپه کشیده شده بود. پارک ییلدیز امروزی یک مجموعه باغ با کافه ‌ها، آلاچیق ‌ها، زمین ‌های بازی و زمین‌ های ورزشی، سرویس ‌های بهداشتی، مکان‌ هایی برای تفریح و پیاده ‌روی است. این پارک همچنین دارای حوض‌ های مصنوعی با فواره‌  ها، پل ‌ها، آبشارها، مجسمه‌ های گلی، گل‌ ها و درختانی که از زمان سلطان از بسیاری از نقاط جهان جمع آوری شده اند می باشد.

برای خرید تور ارزان ترکیه به سامانه ی رزرواسیون تریپ مراجعه کنید، تا بتوانید ارزان ترین و با کیفیت ترین تورهای مسافرتی را بدون دغدغه و آنلاین تهیه فرمائید. سامانه رزرواسیون تریپ به شما کمک می کند به راحتی از علاوه بر نرخ تور استانبول از قیمت رزرو هتل های مختلف مانند رزرو هتل استانبول و همچنین تورهای لحظه آخری مطلع شوید و از امکانات پرواز و نرخ آن بهره مند شوید. شما در کمترین زمان به انواع قیمت ها در تاریخ مورد نظر خود دسترسی خواهید داشت و مناسبترین قیمت تور داخلی و خارجی را پیدا خواهید کرد. بهترین قیمت پروازهای داخلی و خارجی، خرید بلیط هواپیما چارتر و رزرو بلیط هواپیما چارتری و سیستمی از تمامی ایرلاین ها را با سامانه تریپ (www.trip.ir) سریع و آسان تجربه کنید.

منبع:تریپ|www.trip.ir