طرح رتبه بندی معلمان در مجلس بازگردانی شد و با مطرح شدن برخی جزئیات دقیق آن، قرار بر این شد با اجرایی شدن طرح حقوق معلمان و فرهنگیان افزایش پیدا کند.

تکلیف رتبه بندی معلمان مشخص شد | جزئیات آگاهی از رتبه بندی و حقوق معلمان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سعید عسکری معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش  درباره آخرین وضعیت آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان، اظهار کرد: احکام اعضای هیأت ممیزه صادر شده است و در ادامه مدیران‌کل آموزش و پرورش استان‌ها و مدیران مناطق احکام هیأت ممیزه استانی و منطقه‌ای را صادر کرده یا در حال صدور هستند.

رتبه بندی معلمان

 تعیین تکلیف اجرای قانون رتبه‌بندی فرهنگیان   

سخنگوی دولت آخرین وضعیت رتبه‌بندی معلمان را تشریح کرد. وی با بیان اینکه کلیات آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان در هیأت دولت تصویب شده است، افزود: به محض اینکه قانون ابلاغ شود، اقدامات اجرا شدن آن انجام می‌شود.

عسکری درباره جمع‌آوری مستندات معلمان گفت: در سامانه LTMS، یک بخش را برای رتبه‌بندی گذاشتیم که اطلاعات و مستندات است؛ البته منتظر ابلاغ قانون هستیم تا بتوانیم فعالیت اجرایی را به صورت رسمی آغاز کنیم.

وی ادامه داد: اعمال رتبه‌بندی معلمان از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ خواهد بود و از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ تمام معلمان حتی اگر بازنشسته شوند، مشمول می‌شوند.

جزئیات جدید حقوق معلمان

علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به آخرین وضعیت تدوین آئین‌نامه رتبه‌بندی معلمان در هیئت‌ دولت، گفت: پس از ابلاغ قانون وزارت آموزش و پرورش یک‌ماه فرصت داشت این آئین‌نامه را تدوین و به هیئت‌ دولت ارائه کند.

وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش این آئین‌نامه را تدوین و ۲۳ فروردین به هیئت‌ دولت ارائه کرده است، افزود: جلساتی نیز در کمیسیون‌های زیربنایی دولت برای تصویب این آئین‌نامه برگزار شده است و مقرر شده در ظرف چند روز آینده این آئین‌نامه به هیئت‌ وزیران برای تصویب ارائه شود.

نماینده تبریز در مجلس تصریح کرد:پس از تصویب در صحن هیئت دولت آئین نامه برای اجرا ابلاغ خواهد شد و بر اساس آن رتبه‌بندی معلمان اجرایی خواهد شد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره زمان دقیق اجرای رتبه‌ بندی، اضافه کرد: با سرعتی که روند اجرایی شدن قانون به خود گرفته است تا اواخر خرداد رتبه‌بندی معلمان نهایی و رتبه آنها مشخص می‌شود.

منادی سفیدان درباره برخی انتقادات که از سوی معلمان به آئین‌نامه تدوین شده از سوی دولت وارد بود نیز، گفت: ایراداتی وجود داشت که با تذکرات مجلس به دولت آنها نیز برطرف شد و معلمان نگرانی در این زمینه نداشته باشند.

جزئیات رتبه بندی معلمان برای شاغلان و بازنشستگان

تجربه سال‌های اخیر و سماجت معلمان در مطالبه‌گری نشان داده است که اگر حداقل پاسخ‌ها به این صنف داده نشود، تحرکات اعتراضی و کنش‌های صنفی آنها ادامه خواهد داشت.

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «رتبه‌بندی معلمان و سال تحصیلی آینده» به قلم محمد داوری این گونه آورده است:

خرداد هم به پایان رسید ولی از عملی شدن وعده دولت و مجلس به معلمان خبری نیست و به‌رغم سپری شدن حداکثر مهلتی که مجلس به دولت داده شده بود و تدوین آیین‌نامه مربوطه در دولت بعید به نظر می‌رسد مزایای رتبه‌بندی در فیش حقوقی خردادماه معلمان منظور و احکام آنان صادر شود. هر چند طرح رتبه‌بندی معلمان از مسیر و فلسفه اصلی خود که ربطی به معیشت معلمان نداشت و هدفش ایجاد رقابت و انگیزه برای بهبود عملکرد معلمان بود، خارج شده است و هر چند آنچه در ابتدا طراحی شده بود با آنچه قرار است اجرایی شود مانند همان فیل بی‌دم و اشکم است، اما این نگرانی وجود دارد که سال تحصیلی آینده که حدود سه ماه دیگر آغاز می‌شود متاثر از این بی‌تدبیری مثل سال تحصیلی جاری پر از چالش و تنش شود. تجربه سال‌های اخیر و سماجت معلمان در مطالبه‌گری نشان داده است که اگر حداقل پاسخ‌ها به این صنف داده نشود، تحرکات اعتراضی و کنش‌های صنفی آنها ادامه خواهد داشت و اگر این‌گونه باشد سال تحصیلی جدید که پس از سه سال کرونایی انتظار می‌رود با حضوری شدن کلاس‌ها و تلاش مضاعف معلمان آسیب‌های دوره کرونا کمی جبران شود، بیم آن می‌رود که تنش‌های ناشی از بی‌تدبیری‌ها و بدقولی‌های مسوولان کاسه‌اش سر دانش‌آموزان بشکند. به‌‌رغم نگرش‌ها و انتظاراتی که مسوولان و مدیران از طرح رتبه‌بندی دارند معلمان فقط از منظر معیشتی به این طرح می‌نگرند، چراکه آنها بر این باورند که حقوق و مزایای معلمان مطابق نرخ تورم و میانگین دریافتی کارکنان دولت در سال‌های اخیر افزایش نیافته و قانون مدیریت خدمات کشوری یا همان نظام هماهنگ پرداخت هم اجرایی نشده است لذا با هر نام و با هر طرح و لایحه‌ای که بر حقوق آنها افزوده شود موافق هستند و از آن استقبال می‌کنند اما فقط با نگرش معطوف به جبران عدم افزایش‌های سال‌های گذشته.