فاکتورهای زیادی وجود دارند که میلگرد میانه را از سایر برندهای تولیدی این محصول متمایز می کنند؛ در این مطلب به تفصیل به بررسی این موضوع پرداخته ایم.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

میلگرد میانه از نظر قیمت و کیفیت، گوی سبقت را از سایر برندها ربوده است.

میلگرد میانه از نظر قیمت و کیفیت، گوی سبقت را از سایر برندها ربوده است.

هنگامی‌که صحبت از شرکت‌های تولید کننده میلگرد به میان می‌آید، بی‌شک نام کارخانه فولاد میانه را هم خواهید شنید؛ این مجتمع فولادی در سال 1379 رسماً شروع به کار کرد و در ابتدا، هدف آن‌ها رسیدن به ظرفیت اسمی 550 هزار تن از انواع مقاطع فولادی در سال بوده است. از همان ابتدای کار، پارامترهایی همچون: کیفیت بالا و قیمت مناسب باعث شدند که تمایز رقابتی میلگرد میانه نسبت به مابقی میلگردها، بسیار مورد توجه قرار گیرد.

علت تفاوت قیمت میلگرد میانه در کارخانه و بازار

اگر تابه‌حال برای خرید میلگرد به بازار مراجعه کرده باشید، حتماً متوجه تفاوت‌های قیمتی که میان بازار و کارخانه است، شده‌اید؛ این موضوع، یک امر طبیعی در بازار خرید و فروش انواع آهن‌آلات است. عوامل مختلفی می‌توانند باعث ایجاد تفاوت قیمت میلگرد میانه در کارخانه و بازار شوند که بی‌شک، مهم‌ترین آن‌ها میزان عرضه‌وتقاضا است.

  • عرضه و تقاضا

گاهی اوقات، میزان عرضه این محصول توسط مجتمع فولادی میانه، بیش از نیاز بازار می‌شود؛ در چنین شرایطی به احتمال زیاد قیمت آن در بازار کاهش خواهد یافت، درصورتی‌که در کارخانه همچنان قیمت مانند قبل باقی‌مانده است.

  • نحوه تحویل میلگرد

بعضی از مجتمع‌ها، این مقطع فولادی را از طریق واسطه‌ها به بازار عرضه می‌کنند؛ وجود واسطه می‌تواند نوسانات قیمتی را به‌دنبال داشته باشد، چراکه بعضی از آن‌ها، محصولی که از کارخانه تحویل گرفته‌اند را با قیمت بالاتری در بازار عرضه می‌کنند. در نقطه مقابل، تحویل سفارشات میلگرد در کارخانه می‌تواند هزینه‌ها را پایین‌تر بیاورد. بااین‌وجود که هزینه حمل‌ونقل و فراهم کردن وسیله برای حمل این محصول بر عهده خریدار خواهد بود، اما اصولاً می‌توان با قیمت بهتری این مقطع فولادی را از خود کارخانه تهیه کرد.

طبق نظرات کارشناسان آهن آنلاین:

"تمایز رقابتی میلگرد میانه نسبت به باقی میلگردها، درواقع در همین مناسب‌بودن قیمت تمام شده آن است. پایین‌تر بودن قیمت این مقطع فولادی در کارخانه میانه در کنار کیفیت بالای آن، باعث شده این محصول در بازار، متقاضیان زیادی داشته باشد."

میلگرد کارخانه میانه از محصولات فولادی باکیفیت کشور است.

میلگرد کارخانه میانه از محصولات فولادی باکیفیت کشور است. 

مقایسه ویژگی های میلگرد میانه با مابقی میلگردها 

کارخانه میلگرد میانه، از زمان تأسیس تاکنون توانسته اطمینان کاربران را جلب کند و میزان فروش بالایی داشته باشد؛ تولیدات این مجتمع فولادی، کیفیت بالایی دارند و از استانداردهای روز دنیا در پروسه تولید ‌آن‌ها استفاده می‌شود. برای درک بهتر این موضوع، در ادامه، میلگرد تولیدی این کارخانه را باتوجه به مشخصه‌های مختلفی مورد بررسی قرار خواهیم داد:

  • وزن: با بررسی وزن میلگردهای تولید شده در کارخانه‌های مختلف، می‌توان نتیجه گرفت که وزن میلگرد میانه با وزن این مقطع فولادی در مجتمع ذوب آهن اصفهان تقریباً یکسان است.
  • سایز: کارخانه میانه امکان انتخاب از بین سایزهای مختلف را در اختیار خریداران گذاشته و باید توجه داشت که کم‌تر شرکتی دارای چنین قابلیتی است. کارخانه فولاد آذربایجان این مقطع فولادی را در سایزهای 10، 12، 14، 16، 18، 20، 22، 25، 28 و 32 به بازار عرضه می‌کند.
  • مقاومت در برابر ضربه: آزمایش‌های انجام شده برای مشخص کردن مقاومت در برابر ضربه این محصول، نشان می‌دهند که تولیدات کارخانه میانه از انعطاف‌پذیری خوبی برخوردارند و در دسته میلگردهای شکننده قرار نخواهند گرفت.
  • مقاومت در برابر زنگ زدگی: باتوجه به‌اینکه مواد اولیه‌ای که برای تولید این مقطع فولادی در کارخانه میانه استفاده می‌شود، شمش‌های فولادی هستند، می‌توان انتظار داشت که در برابر زنگ‌زدگی، از مقاومت بسیار خوبی برخوردار باشند.
  • شکل پذیری: در طی چند آزمون مختلف، خواص شکل‌پذیری این مقطع فولادی مشخص می‌شوند؛ آزمون کشش و خمش سرد و گرم از جمله این آزمون‌ها هستند.
  • استاندارد تولید: این محصول در مجتمع میانه باتوجه به 3 استاندارد داخلی و خارجی تولید می‌شود که شامل استاندارد ملی ISIRI 3132، DIN 488  و DIN 1013  می‌شوند.
  • شکل  ظاهری: میلگرد میانه در سایزهای مختلف و شکل‌های آجدار یا ساده تولید می‌شود.

مقایسه قیمت میلگرد میانه و سایر برندها

کارخانه فولاد آذربایجان که در شهر تبریز واقع شده است، سابقه طولانی در زمینه تولید این مقطع فولادی دارد. از لحاظ قیمت می‌توان تولیدات این مجتمع فولادی را بسیار به‌صرفه دانست، چراکه به نسبت قیمت میلگرد بناب، میلگرد اصفهان و دیگر کارخانه‌ها، قیمت این محصول بسیار منطقی‌تر است.

 

براساس نظر کارشناسان آهن آنلاین:

"تغییرات قیمت میلگرد ظفر بناب، به‌صورت روزانه و لحظه ای است؛ به‌همین‌دلیل کوچک‌ترین تغییر در بازار آهن مانند: نوسانات نرخ ارز، تغییر نرخ مواد اولیه، کاهش یا افزایش عرضه و تقاضا، می تواند بر قیمت روز میلگرد بناب در بازار اثرگذار باشد. این محصول فولادی تولید شده در کارخانه ظفر بناب، با داشتن انواع استانداردهای ملی و بین‌المللی، توانسته جایگاه خوبی را در بازار آهن آلات کشور به خود اختصاص دهد و علاوه بر مصرف در داخل کشور، به سایرکشورها نیز صادر می شود. قیمت میلگرد بناب امروز به عواملی چون سایز، وزن و نوع استاندارد آن بستگی دارد."

مزیت رقابتی دیگر برای میلگرد میانه، حجم فروش و محل تحویل سفارشات است. به این ترتیب خریداران می‌توانند به‌صورت حضوری از کارخانه، این مقطع فولادی را در تناژ بالا تهیه کنند که باعث پایین‌تر آمدن قیمت نهایی خواهد شد.

نگاهی به نمودار قیمت میلگرد میانه در خرداد 1401

بررسی نمودار قیمت میلگرد میانه در خرداد 1401، کمک می‌کند اطلاعات خوبی در مورد روند قیمت‌گذاری این محصول به دست آوریم. بازه قیمتی برای میلگرد میانه در خرداد 1401 تا هفته سوم با شیبی ملایم، به سمت افزایش بوده است؛ اما در هفته آخر شاهد هستیم که بهای این محصول، روند کاهشی را تجربه کرده است.

بر اساس نظر کارشناسان آهن آنلاین:

"میلگرد میانه که در کارخانه فولاد آذربایجان تبریز تولید می شوند، از محصولات باکیفیت و مرغوب فولادی کشور به شمار می آیند. قیمت روز میلگرد میانه، تحت تاثیر عوامل مختلفی دچار تغییرات لحظه ای می شود و اطلاع از نوسانات این محصول تنها با مشاهده جداول لیست قیمت میلگرد میانه در سایزهای مختلف ممکن است. باید در نظر داشته باشید که هر چه سایز و استاندارد میلگرد تولیدی بالاتر باشد، قیمت میلگرد میانه با آن سایز بیشتر خواهد بود."

این روند تا جایی ادامه پیدا می‌کند که قیمت میلگرد تولید کارخانه میانه، از کف قیمت ابتدای خرداد ماه هم پایین‌تر می‌آید. این موضوع دلایل زیادی، از جمله کم شدن آمار ساخت‌وساز به‌دلیل گرمی هوا دارد که در نهایت بر بهای این محصول اثرگذار بوده است.

نمودار قیمت میلگرد 16 میانه را در این تصویر می توانید مشاهده کنید.

نمودار قیمت میلگرد 16 میانه را در این تصویر می توانید مشاهده کنید.

 

نگاهی به نمودار قیمت میلگرد اصفهان در خرداد 1401

اگر بخواهیم در مورد قیمت میلگرد اصفهان بررسی داشته باشیم، شاهد هستیم که بازه قیمتی میلگرد این کارخانه در دو هفته اول خرداد ماه، یک روند افزایشی است.

طبق نظر کارشناسان آهن آنلاین:

"قیمت میلگرد اصفهان، به خاطر حجم درخواست زیادی که همواره برای خرید این کالا وجود دارد کمتر پیش میاید که ثبات داشته باشد و در اکثر روزهای سال مدام در حال تغییر است. اخیرا شاهد افزایش قیمت روز میلگرد اصفهان در وزن و سایزهای مختلف هستیم که از جمله دلایل آن می‌توان تحریم‌ها وبحران‌های اقتصادی اخیر در کشور، بالا رفتن قیمت ارز و گران شدن محصولات اولیه تولید میلگرد اشاره کرد که همگی به نوبه‌ای تاثیر مستقیم بر روی نرخ میلگرد اصفهان و سایر کارخانه‌های تولیدی میلگرد دارند."

هفته سوم خرداد 1401، با روندی تقریباً ثابت همراه بوده و در هفته آخر این ماه قیمت‌ها رو به کاهش هستند؛ یکی از دلایل عمده این تغییر را می‌توان بالا رفتن نرخ ارز دانست که در نهایت سبب گران شدن آهن‌آلاتی همچون میلگرد شده‌ است.

نمودار قیمت میلگرد 16 اصفهان در خرداد 1401 را در این تصویر می توانید مشاهده کنید.

نمودار قیمت میلگرد 16 اصفهان در خرداد 1401 را در این تصویر می توانید مشاهده کنید.

سخن پایانی

میلگرد میانه نسبت به باقی برندها از لحاظ قیمت و کیفیت متمایز است و همین موضوع باعث شده تا این محصول در بازار آهن بسیار پرفروش باشد. طبق آمار، نرخ خرید و فروش این مقطع در شهرهای غربی و شمال غربی بیشتر است اما بدین معنا نیست که پیمانکاران سایر نقاط کشور برای خرید آن تمایلی نداشته باشند. کیفیت بالای میلگرد میانه به نسبت سایر مجتمع های فولادی تولیدکننده میلگرد، باعث رشد و ارتقای سازه ساخته شده از آن می شود و به‌همین‌خاطر یکی از برندهای پرطرفدار میلگرد به شمار می‌آید.

حال برای رفع دغدغه خرید برندهای مرغوب میلگرد، این سوال ایجاد می‌شود که بهترین مرکز خرید این محصول فولادی کجاست! احتمالا نام آشنای آهن آنلاین (https://ahanonline.com/) به گوش شما هم رسیده باشد که قیمت انواع آهن آلات فولادی را به‌صورت روزانه آپدیت می‌کند. می‌توانید با مراجعه به وب سایت اینترنتی این مجموعه، قیمت میلگرد میانه را مورد بررسی قرار دهید و در زمان مناسب اقدام به خرید کنید.