مدیر عامل اتحادیه مرکزی دام سبک: تولید ما در بهار ۱۴۰۱ بسیار خوب بوده است در پایان بهار ۷۳ میلیون راس دام زنده داشتیم که ۵۵ میلیون راس آن گوسفند بوده، در پایان پاییز افتی را در تعداد دام داشتیم حدود ۱۱ میلیون راس تعداد دام حد فاصله بهار تا پاییز کاهش پیدا کرده است.

قیمت گوشت امروز 4 اسفند ماه | گرانی قیمت گوشت در آستانه ماه رمضان+ جزییات
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در این مراکز، قیمت گوشت با نرخ مصوب به فروش می رسد.نوسانات زیادی برای قیمت گوشت وجود دارد. در اوایل سال بود که با افزایش قیمت گوشت، دولت اقدام به راه اندازی مراکز عرضه گوشت دولتی کرد. قیمت گوشت روزانه از طریق سایت دیجی سرگرمی اعلام می شود که در ادامه خبر می توانید از انواع آن مطلع شوید.

گوشت قرمز این هفته تیتر خبرها بود زیرا در کمتر از یک هفته قیمت آن ۱۵۰ هزار تومان افزایش یافت. پیش تر اگر گوشت گوسفندی هر کیلو ۳۳۰ هزار تومان بود در روزهای پایانی بهمن ران گوسفند بدون چربی هر کیلو ۴۸۰ هزار تومان شد.

 آنچه دیگران میخوانند

امشب؛ واریز هدیه ویژه رئیسی به بازنشستگان | واریزی 1 میلیونی به رقم عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی | عیدی این بازنشستگان 3 برابر شد

گرانی قیمت خودرو امروز 4 اسفند| خودرو در بازار چند میشود؟+ خبر مهم

قیمت گوشت امروز 4 اسفند ماه | گرانی قیمت گوشت در آستانه ماه رمضان+ جزییات

فوری:خبر رسمی دولت درباره تعیین حقوق کارگران | واریز هدیه 20 میلیونی به حقوق اسفند کارگران ؟

سیگنال مثبت به بازار طلا| آخرین خبر از قیمت طلا را بخوانید | گرانی سرسام‌آور طلا در بازار

 آنچه دیگران میخوانند

فوری: وام قرض الحسنه جدید برای مردم| وام 100 میلیونی این بانک برای این افراد+ جزییات

قانون جدید دیه مشخص شد | دیه زن برابر با دیه مرد شد ؟|نرخ دیه برای سال ۱۴۰۲ چقدر می‌شود؟

فوری: عیدی جدید دولت برای سهام عدالتی ها | خبر مهم برای سهام داران؛ حساب ها پرپول شد

خبر مهم: بهای طلاق برای مردان سنگین شد | لغو قانون استطاعت مرد برای پرداخت مهریه | اقساط مهریه ماهانه چند؟ | به این زنان مهریه تعلق نمیگیرد

نتایج قرعه کشی ایران خودرو اعلام شد | اسامی برندگان خوش شانس ایران خودرو + قیمت جدید محصولات ایران خودرو

وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار و تأمین نیاز ماه مبارک رمضان و ایام نوروز طرح فجر تا فطر را آغاز کرده که با توزیع گوشت قرمز گرم و منجمد وارداتی سعی در شکستن قیمت‌ها دارد. همچنین اجرای طرح از فجر تا فطر، از دهه مبارک فجر سال جاری آغاز شده و تا پایان ماه مبارک رمضان سال آینده ادامه خواهد داشت، گفت: در این طرح، انواع کالاها (۳۴ محصول) با تخفیف‌های ویژه ۱۰ تا ۲۵ درصدی به فروش می‌رسد.

رئیس اتحادیه گوشت گفت: دامدار دام خود را به قیمت دلار عرضه می‌کند. دامدار با خرید جو کیلویی ۱۳ هزار تومان، یونجه ۹ هزار تومان طبیعی است راغب نباشد محصول خود را به تومان به فروش برساند.

در ادامه رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون با تاکید بر سیستم توزیع ناکارآمد گوشت گفت: کسانی که سال هاست از این رانت استفاده کرده اند حاضر نیستند از منافع رانتی خود بگذرند. ارسلان قاسمی اظهار کرد: سیستم توزیع ناعادلانه و رانتی کشور سبب شده تا سوداگران قیمت‌ها را مدیریت کرده و نرخ گوشت افسار گسیخته باشد.

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی هم عنوان کرد: در روزهای پایانی سال و نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان بازار تقاضا برای کالاهای اساسی افزایش یافته است. در این راستا برای تأمین بازار با هر کدام از واردکنندگانی که اعلام آمادگی برای تأمین کالا کرده اند وزارت جهاد کشاورزی به دنبال تأمین ارز مورد نیاز آنهاست تا مشکل بازار گوشت رفع شود.

مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی کالاهای کشاورزی از برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالاهای اساسی و ضروری در ایام پایانی سال جاری و ماه مبارک رمضان خبر داد. شهیاد آبنار گفت: این نمایشگاه از ۱۸ تا ۲۸ اسفند به مدت ۱۰ روز در سراسر کشور دایر بوده و قیمت کالاهای عرضه شده در آن ۱۰ درصد کمتر از قیمت بازار خواهد بود.

محل برگزاری این نمایشگاه در تهران بوستان ولایت، خلیج فارس، مصلی تهران، حکیمیه و… است.

کالاهای عرضه شده شامل روغن نباتی، برنج، شکر، گوشت قرمز، گوشت مرغ، خرما، ماهی، صیفی‌جات (پیاز و سیب زمینی) و انواع میوه‌ها اعم از پرتقال و سیب است.

در بخش اقلام غذایی ماکارونی، کنسروجات، رب گوجه فرنگی، آجیل، شیرینی، کیک، کلوچه، شکلات، انواع شیرینی، آب معدنی، لبنیات و حبوبات عرضه خواهد شد.

هر کیلو پیاز شیری با نازل‌ترین کیفیت بر اساس قیمت عمده فروشی آن باید بین ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان باشد در حالی که در خرده فروشی‌های سطح شهر به قیمت ۳۱ هزار و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

یکی از مدیران تره بار در سطح شهر عنوان کرد برای خرید پیاز در میدان مرکزی تره بار باید ساعت‌ها در صف باشد. پس از خرید و عرضه در فروشگاه در نهایت همان صبح تمام بار به فروش رسیده و حتی به ظهر نمی‌رسد.

در حال حاضر بین میوه‌های طبقه متوسط سیب زرد قیمت بالایی داشته و به هر کیلو بالای ۴۰ هزار تومان می‌رسد.

نوسان قیمتی میوه و صیفی جات در میوه فروشی‌های مختلف حکایت از تعیین قیمت‌ها بر اساس سلیقه دارد.

قیمت حبوبات هفتگی افزایش می‌یابد. به عنوان نمونه در مدت یک هفته نرخ نخود از ۵۹ هزار تومان با افزایش ۳.۳۹ درصدی به ۶۱ هزار تومان رسید. قیمت این دانه پروتئینی فقط در مدت یک ماه حدود ۱۳ درصد افزایش را به ثبت رسانده است.

در بازار حبوبات قیمت محصولات با بسته بندی کارخانه‌ای گران‌تر از فروش فله‌ای است. از این رو برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز مبادرت به فروش این دانه‌های پروتئینی هم با بسته بندی فروشگاهی و هم فله‌ای کرده‌اند.

اما با این وجود باز هم قیمت فله‌ای فروشگاه‌های زنجیره‌ای نسبت به فروشندگان سطح شهر بالاتر است.

دبیر انجمن حبوبات ایران درباره چرایی گرانی حبوبات در چند ماه اخیر گفت: تجار در مبادی ورودی کشور محصولات را با قیمت متعارف به بنکداران می‌فروشند؛ اگر در بازار حبوبات نوسان قیمتی وجود دارد موضوع به مدیریت و نظارت بر بازار بر می‌گردد. سید عبدی افتخاری با بیان اینکه سالانه ۲۵۰ هزار تن حبوبات وارد کشور می‌شود، یادآور شد: ۳۰ درصد نیاز کشور به وسیله واردات تأمین و باقی در داخل تولید می‌شود. سال گذشته ۱۹۴ هزار تن انواع حبوبات وارد کشور شد که این عدد امسال در ۹ ماهه نخست سال حدود ۱۶۲ هزار تن بوده که پیش بینی می‌شود تا پایان سال به ۲۵۰ هزار تن برسد.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران با اشاره به اینکه در بازار آجیل کمبودی وجود ندارد گفت: امسال آمار صادرات خشکبار ۵۰ درصد کاهش یافت. زین العابدین هاشمی عنوان کرد: صادرات سال ۹۹، ۲.۵ میلیارد دلار بود. این عدد سال ۱۴۰۰، ۱.۵ میلیارد دلار شد. امسال هم در ۱۰ ماهه نخست سال ۷۹۰ میلیون دلار خشکبار از کشور صادر شد. بنابراین قیمت بالای برخی اقلام خشکبار و آجیل در بازار داخل مربوط به صادرات نبوده علاوه بر آنکه محصول صادراتی با آجیل عرضه شده در بازار متفاوت است.

در نهایت به دستاوردهای سفر وزیر جهاد کشاورزی به چین از زبان خودش اشاره می‌کنیم. سیدجواد ساداتی نژاد درباره تعاملات ایران و چین در بخش کشاورزی گفت: بازار چین بازار بزرگی است و در یک سال اخیر تلاش‌های زیادی برای دستیابی به صادرات محصولات ایرانی به این کشور شده است. سه تفاهم‌نامه امضا شد که یکی از تفاهم‌ها در زمینه صادرات انواع محصولات لبنی است.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، بازار چین یک بازار ۱۰ میلیارد دلاری در حوزه فرآورده‌های لبنی است که ۳.۵ میلیارد دلار آن از محصولاتی است که در کشورمان تولید می‌شود. پیش‌بینی این است تا دو سال آینده بتوانیم دو میلیارد دلار صادرات محصولات لبنی به چین داشته باشیم.

ساداتی‌نژاد دومین حوزه سند همکاری را صادرات محصول سیب به این کشور عنوان کرد و گفت: یکی از محصولات باغی کشور سیب است که در فاز اول حدود ۱۰۰ هزار تن صادرات برای کشور چین در نظر گرفته شد که در کنار بازار صادراتی کشور پاکستان می‌تواند برای تولید کنندگان ما مؤثر واقع شود.

وی سند سوم را اقدام مشترک در زمینه همکاری‌های کشاورزی بین دو کشور اعلام کرد و افزود: در زمینه‌های مختلف این مهم محقق می‌شود که زراعت یکی از حوزه‌های آن است؛ در این حوزه دیم و بذر دارای اهمیت بوده و مکانیزاسیون نیز جذابیت بسیاری برای بخش کشاورزی دارد.

به گفته ساداتی نژاد، در حوزه آبزیان اعم از تولید میگو، ماهیان خاویاری و… بازار خوبی در چین وجود دارد.

گوشت در بازار چند شد؟ 

طی روزهای اخیر قیمت گوشت قرمز به رغم واردات گوشت گرم و توزیع گوشت منجمد داخلی از سوی شرکت پشتیبانی امور دام روند افزایشی به خود گرفت و در فضای مجازی عرضه این محصول با قیمت های نجومی سر و صدای زیادی به پا کرد. این درحالی است که مسئولان بارها اعلام کرده اند که کمبودی در عرضه دام و گوشت ندارند و تنها بحث واردات را به منظور جلوگیری از روند افزایش قیمت و ثبات بازار انجام می دهند.

بنابر برآورد معاونت امور دام وزارت جهاد، سالانه ۹۰۰ هزارتن گوشت قرمز در کشور تولید می شود که با وجود کاهش سرانه مصرف این‌محصول پروتئینی در سبد خانوار، این‌ میزان جوابگوی نیاز داخل است.

رئیس سازمان دامپزشکی گفت: با توجه به آنکه سازمان دامپزشکی مرجع صدور مجوزهای بهداشتی است، بنابراین به دامداران توصیه می شود که از نگهداری دام به امید افزایش قیمت اجتناب کنند چرا که با استمرار واردات، وعده کاهش ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومانی قیمت گوشت محقق می شود.

سیدمحمد آقامیری افزود: با توجه به موج افزایش قیمت گوشت، واردات در ابتدا توانست روند گرانی و نوسان قیمت را متوقف کند.

علی رغم آنکه وزارت جهاد به عنوان متولی تنظیم بازار برای ایام پایانی سال و مصادف شدن ماه مبارک رمضان با ایام نوروز، اقدام به واردات برای تنظیم بازار کرد، اما طی روزهای اخیر با التهاب بازار گوشت، هریک از مسئولان دلایلی مطرح کرده اند. آنچه مسلم است سهم گوشت های بسته بندی از ۴۰۰ تن مصرف تهران تنها ۹۷ کیلوست که به سبب عرضه بدون چربی و استخوان و به اصطلاح گوشت لاکچری و لخم با نرخ های بالایی عرضه می شود که این موضوع حسابی جنجال به پا کرد.

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه توزیع گوشت های وارداتی تا رسیدن بازار به آرامش ادامه دارد، گفت: بنابر پیش بینی های صورت گرفته تا پایان اردیبهشت، واردات در راستای تنظیم بازار ادامه دارد.

مسعود امراللهی قیمت گوشت گوسفندی وارداتی را ۲۴۷ هزارتومان، گوشت گوساله ۲۱۵ تا ۲۲۰ هزارتومان، گوشت مخلوط ۲۲۰ هزارتومان و چرخ کرده را ۱۷۰ هزار تومان اعلام کرد.

امراللهی ادامه داد: توزیع گوشت های وارداتی منجر به ثبات بازار و جلوگیری از روند افزایش قیمت شده است و همواره سعی و تلاش برآن است که کالا با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد.

قیمت گوشت

رادیو اقتصاد در برنامه مجله کشاورزی، با افشین صدر دادرس مدیر عامل اتحادیه مرکزی دام سبک مصاحبه ای انجام داده است که به شرح ذیل می باشد.

سوال:از وضع عرضه گوشت قرمز حالا گوسفندی و دام سبک بفرمایید که در اتحایه ای که شما هستید چطوری است؟

دادرس :همانطور که در گزارش هم مسئولین محترم جهاد کشاورزی و سازمان میادین گزارش دادند و شنیدیم در سطح وسیعی حالا بنا بر گزارش ها  کار انجام می شود و امیدواریم که قیمت ها به تعادل برسد.

سوال: الان قیمت ها چطور است در بازار گوشتی که شما عرضه می‌کنید به چه قیمتی است؟

دادرس: ببنید ما متولی اصلی گوشت نیستیم. ما در واقع  اتحادیه تولید کنندگان هستیم و بحث تولید را حمایت و پشتیبانی میکنیم ما می توانیم رو بخش دام زنده صحبت کنیم.

سوال: بحث عرضه را بفرمایید الان. 

دادرس :ماجرای گوشت ماجرایی است که متولیان این بخش باید بیایند و به آن بپردازند.

سوال:میشنویم،بفرمایید وضعیت را.

دادرس: وضعیت عرضه‌ی دام زنده به دلیل مسائل و مشکلاتی که ما در تابستان ۱۴۰۱ داشتیم و پاییز ۱۴۰۱ یک مقداری دچار مشکل شده بود اگر آمار‌های مرکز آمار ایران را در پایان پاییز ۱۴۰۱ ملاحظه بفرمایید آمار‌های دام سبک را به خوبی نشان میدهد که تولید ما در بهار ۱۴۰۱ تولید بسیار خوبی بوده ما در پایان بهار ۷۳ میلیون راس دام زنده داشتیم که ۵۵ میلیون راس آن گوسفند بوده، ولی خوب در پایان پاییز افتی را در تعداد دام شاهد بودیم که تعداد دام ما به ۶۲ میلیون رسیده و ۴۶ میلیون راس آن گوسفند است و در واقع ما به چیزی حدود ۱۱ میلیون راس تعداد داممان حد فاصله بهار تا پاییز کاهش پیدا کرده که همین کاهش تعداد یکی از عوامل کمبود تعداد بره‌های پرواری و دام‌های پرواری و کشتار در زمستان بوده و علتی که باعث شده قیمت دام زنده افزایش پیدا کند در اوایل زمستان سال و اواخر پاییز یک نکته‌ای هم من لازمه توضیح بدهم در روال تولید ما به خاطراینکه اواخر زمستان و بهار هر سال داریم تعداد دام ما زیاد است در ۶ ماه اول تولید ما زیاد است،  در ۶ ماهه اول قیمت دام زنده و قیمت گوشتمان کمتر خواهد بود.

سوال: تا ۶ ماه دوم؟

دادرس:در ۶ ماهه اول؛ و مصرف گوشت هم در ۶ ماهه اول سال به نسبت ۶ ماهه دوم پایین‌تر است، اما در ۶ ماهه دوم زایش‌های پاییزه‌ی ما کمتر میشود به نسبت بهار مصرف و تقاضا برای مصرف به گوشت در ۶ ماهه دوم سال بیشتر است و دسترسی به منابع دیگه وجود ندارد و باید خوراک به صورت دستی به دام‌ها داده بشود دام‌ها تغذیه دستی دارند قیمت تمام شده دام و گوشت بالاتر خواهد بود. این شرایط نرمالی است که خدمتتون عرض کردم حالا هرگونه تغییری در این روند طبیعی اتفاق بیفتد بازار را دچار التهاب بیشتری خواهد کرد در خصوص تعداد دام که در پاییز ما شاهد یک افت یک کاهش تعدادی بودیم این یک فشاری بوده که از سمت تولید به بار اومده و وارد شده و باعث شده که بازار یک مقدار دچار تنش و مشکل بشود  خداروشکر با وجود بارش‌های خوبی که ما در زمستان داشتیم مخصوصا در مناطق جنوبی کشور و نیمه‌ی جنوبی کشور خدارو شکر اونجا مراتع خیلی خوبی شده و دام‌ها به خوبی دارند اونجا تغذیه میشوند زایش‌های خوبی بوده امروز من از نیمه‌ی شمالی و چند استان خبر گرفتم مناطق شمالی کشور  هم خداروشکر زایش‌های خوبه و به امید خدا ما از اواخر همین ماه تعداد دامی که وارد بازار می‌کنیم تعداد خوبی خواهد بود و میتونه آن نقصانی که تا الان داشتیم را جبران کند.

سوال:این وارداتی که صورت می‌گیرند برای گوشت گرم با اتحادیه هماهنگ شده که بعدا دچار زیان نشود؟

دادرس: نه خیر خوب مسئولان وزارت جهاد کشاورزی بر تشخیصی که خودشان دارند میدهند واردات را انجام میدهند هیچ هماهنگی‌ای بین واردات و تشکلات انجام نمی شود.

سوال:در بحث قیمت هم میتوانید بگوید که چقدر تاثیر داشته این واردات؟

دادرس:خوب این را بازدید‌های میدانی تایید می کند که آیا واردات روی قیمت‌ها تاثیری گذاشته یا نه به نظر من الان خیلی نمی تواند موثر باشد با توضیحاتی وگزارشاتی که شما دادید و با آن گسترش حجم توزیع در  شهر تهران و سایر کلان شهر‌ها انشالا بتوانند این تنش را کنترل کنند من یک نکته هم خدمتتان عرض کنم ما درسته که قیمت دام زنده افزایش پیدا کرده و به تبع آن قیمت گوشت هم در بازار بالا رفته، اما عمده‌ این تنشی که در بازار داریم به خاطر قیمت دام زنده نیست و متاسفانه سودجویی‌هایی هم که در بازار  انجام می شود به این تنش اضافه شده است.

وی افزود: بنابراین با جداسازی استخوان از گوشت عملا قیمت این محصول دو برابر افزایش می‌یابد یعنی قیمت اصلی هر کیلوگرم 250 هزارتومان به 500 هزارتومان می‌رسد.

رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده بر این باور است که برخی افراد سودجو با این شگرد و موج‌سازی رسانه‌ای و قیمتی در هفته‌های پایان سال، سعی در القا و ایجاد ذهنیت قیمت بالای گوشت را دارند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: به دامدارانی که دام خود را به منظور افزایش قیمت و فروختن با سود بالاتر نگه داشته اند توصیه می‌شود هر چه سریعتر دام خود را به بازار عرضه کنند تا با کاهش قیمت گوشت دچار ضرر و زیان مالی نشوند، زیرا وزارت جهاد کشاورزی پاسخگوی ضرر و زیان آن‌ها نخواهد بود.

وی درباره صادارت دام و واردات گفت: اکنون صادرات گوشت قرمز از کشور انجام نشده و ممنوع است و تولید در بازار داخلی باید عرضه شود.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: با هدف فراوانی کالا و قابل دسترس بودن آن برای همه اقشار جامعه مصرف، توزیع گوشت منجمد از طریق فروشگاه‌های معتبر در سطح استان همچنان ادامه خواهد داشت.