یارانه معیشتی بنزین با افزایش به کارت خانوارها واریز شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش سایت خبری مه شویارانه معیشتی سه شنبه 10 فروردین به حساب سرپرستان خانوار واریز  شد. یارانه معیشتی همانند دوره های قبل پرداخت شد. یارانه معیشتی برای هر نفر 55 هزارتومان پرداخت می شود. آخرین اخبار از یارانه معیشتی در سال جدید را با هم می خوانیم.

سهمیه بنزین خرداد امشب در کارت های سوخت

۶۰ لیتر سهمیه بنزین خرداد ماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت صفر بامداد دوشنبه (یکم خردادماه) در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.

در سومین‌ماه سال ۱۴۰۲، میزان ۶۰ لیتر سهمیه بنزین ماهانه به کارت‌های هوشمند سوخت شخصی واریز می‌شود، همچنین سهمیه سوخت خودروهای عمومی و خدماتی مطابق جدول سهمیه طرح مدیریت مصرف سوخت واریز می‌شود.

طرح فعلی سهمیه‌بندی بنزین از ساعت صفر روز جمعه، ۲۴ آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، برای همه وسائل نقلیه بنزین‌ سوز آغاز شد.

سقف ذخیره سهمیه بنزین کارت‌های هوشمند سوخت برای مالکان خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها ابتدا شش ماه بود که به‌ دنبال گسترش ویروس کرونا در کشور و شرایط ویژه اعلام‌ شده برای مقابله با گسترش آن، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در اطلاعیه‌ای این سقف را به ۹ ماه تغییر داد، بنابراین سهمیه واریزی ماهانه خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها در صورت استفاده نکردن، حداکثر تا ۹ ماه در کارت‌های هوشمند سوخت قابل ذخیره خواهد بود./ ایسنا

کارت سوخت برای خانوارها در راه است

فرماندار زاهدان از ارائه گاز مایع تنها با کارت الکترونیکی سوخت در مرکز سیستان و بلوچستان در آینده نزدیک خبر داد.

ابوذرمهدی نخعی با اشاره به الکترونیکی شدن فرآیند دریافت گاز مایع افزود: همانطور که هم استانی‌ها و شهروندان مطلعند، در قانون بودجه به لحاظ رفاه حال همشهریان ترتیبی اتخاذ شده که فرآورده‌های نفتی خصوصاً گاز مایع در بستر الکترونیکی و کارت الکترونیکی سوخت توزیع شود.

وی اضافه کرد: همشهریان برای دریافت گاز مایع ثبت نام‌های لازم در سامانه شرکت نفت را انجام دهند و همان کارتی که بابت نفت تعریف شده از همان کارت اقدام به دریافت گاز مایع خود کنند.

نخعی گفت: در خصوص ادارات، نهادها، اصناف نیز سامانه‌ای پیش بینی شده که آنها باید در سامانه ثبت نام و تقاضای خود را ثبت کنند و اقدام به دریافت گاز مایع کند.

در خصوص اتباع خارجه نیز ترتیبی اتخاذ شده تا در اداره کل اتباع و امور مهاجرین جهت دریافت گاز مایع ثبت نام انجام دهند.

فرماندار زاهدان در ادامه با اشاره به هدفمند شدن سیستم عرضه افزود: این سیستم، نظام مند است که عرضه خارج از شبکه را محدود و حذف می‌کند و شهروندان بدون واسطه می‌توانند گاز مایع خود را دریافت کنند.

تصمیم نهایی رئیسی درباره افزایش قیمت بنزین

علی اکبر نژادعلی در یک برنامه رادیویی درباره شایعات درباره افزایش قیمت بنزین اظهار داشت: کلا این شایعات کذب است.

 مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه نه دولت و نه مجلس، برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارند گفت: شایعات افزایش قیمت بنزین کذب است و تا کنون هیچ مصوبه‌ و ابلاغیه‌ای در این ارتباط صادر نشده است.

علی اکبر نژادعلی در یک برنامه رادیویی درباره شایعات درباره افزایش قیمت بنزین اظهار داشت: کلا این شایعات کذب است. اصلا از ابتدا هم قرار نبوده همچنین اتفاقی بیافتد و اصلا همچنین اتفاقی هم نخواهد افتاد.

وی افزود: در برنامه دولت و در برنامه مجلس اصلا همچنین چیزی طرح موضوع هم حتی نشده؛ چه برسد به این که در رابطه با ان تصمیم بگیرند.

نژادعلی در پاسخ به این پرسش که در بودجه امسال بنزین همان سه هزار تومان هست؟ تصریح کرد: کلا بنزین به نرخ هزار و ۵۰۰ تومان با نرخ اول در جایگاه‌های عرضه سوخت و به نرخ دوم برای استفاده از سهمیه نرخ دوم به نرخ سه هزار تومان در تمامی جایگاه‌های عرضه سوخت باید عرضه شود.

وی خاطرنشان کرد: همین کار هم دارد انجام می‌شود و از طریق سامانه عرضه سوخت، در اختیار مردم قرار می‌گیرد./ خبر آنلاین

طرح جمع آوری کارت سوخت آزاد جایگاه ها در حالی در ابتدای امر، موجب نارضایتی برخی از مردم شده که اجرای آن تکلیف قانون بودجه امسال است. علاوه بر آن و با توجه به روند کنونی تولید و مصرف بنزین و نیز دیگر مولفه ها، به نظر می رسد راه حل دیگری برای مدیریت مصرف سوخت پیش روی دولت باقی نمانده است. پیش بینی ها هم اینک نشان می دهند که با پیشی گرفتن مصرف بنزین از تولید، زنگ خطر واردات بنزین به میزان 2.5 تا 3.5 میلیارد دلار در امسال هم اینک به صدا درآمده است. این در حالی است که در سال های گذشته، کشور ما به صادرکننده بنزین نیز تبدیل شده بود.

تصمیم دولت برای کاهش سهمیه بنزین

به گزارش وزارت نفت، موضوع کاهش سهمیه آزاد کارت‌های سوخت شخصی از ۲۵۰ لیتر به ۱۵۰ لیتر حسب پایش و کنترل مصرف از سوی صاحبان خودرو و به منظور جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی از آن جهت عرضه خارج از شبکه صورت گرفته و ارتباطی با شایعاتی در مورد کمبود بنزین یا زمینه سازی برای افزایش قیمت آن ندارد و برای مصرف کنندگانی که ماهانه بیش از مقدار تخصیص یافته بنزین آزاد در کارت سوخت، نیاز دارند، امکان استفاده از کارت سوخت جایگاه‌داران فراهم است.

این در حالی است که با وجود افزایش چشمگیر مصرف بنزین پس از فروکش کردن کرونا، هنوز نیازی برای واردات بنزین وجود ندارد.

با این حال، اصلاح الگوی مصرف و مصرف بهینه و جلوگیری از قاچاق آن به عنوان یکی از احکام دائمی، جایگاه ایران را به عنوان یک صادرکننده بنزین تثبیت خواهد کرد.

با وجود تاکید چند باره دولت و وزارت نفت در خصوص اینکه در حال حاضر دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد و انتشار شایعات و برخی قیمت‌هایی که در رسانه‌ها انتشار می‌یابد صرفاً حدسیات و سناریوسازی در این زمینه و عاری از حقیقت است، اما برخی رسانه‌ها و فضای مجازی هر چند روز یکبار موضوع گرانی بنزین را مطرح می‌کنند.

این در حالی است که در خصوص بنزین و شایعاتی که ظرف ماه‌های اخیر به دفعات در برخی روزنامه‌های خاص انتشار یافته، شفاف سازی لازم صورت گرفته و هیچ ادعایی بدون پاسخ نمانده است.

دولت سیزدهم در طول مدت مسئولیت خود نشان داده است در ارتباط با افکار عمومی شفاف و خودمانی بوده و تصمیمات خود را پنهان از مردم نگه نمی‌دارد و مشکلات، راهکارها و طرح و برنامه‌های خود را بدون لکنت و صادقانه با افکار عمومی در میان می‌گذارد.

با وجود تکذیب چندباره شایعه افزایش قیمت بنزین در بالاترین سطوح دولت و اصرار برخی رسانه‌ها بر تکرار شایعات در این زمینه، این گمانه را به ذهن متبادر می‌کند که ظاهراً «بنزین» کلیدواژه جدید برخی جناح‌ها برای سیاسی‌کاری، التهاب‌آفرینی و تشویش اذهان عمومی است.

ارائه آمارهای مصرف بنزین اطلاع‌رسانی در خصوص مصرف بی‌رویه، بیان مشکلات و معضلات به‌ویژه در خصوص ضرورت اصلاح الگوهای مصرف، به‌منظور آگاهی عمومی صورت می‌گیرد.

 متأسفانه غفلت و بی‌عملی دولت‌های قبل نسبت به موضوع فرهنگ‌سازی در خصوص اصلاح الگوی مصرف سبب شده است امروز با انباشت مسائل در این زمینه مواجه باشیم و اکنون رفع این مشکلات هرچند بسیار دشوار شده است، اما با این وجود، دولت سیزدهم مصمم است برای صیانت از منابع بین نسلی و کاهش هدرروی انرژی با همراهی مردم و اعمال سیاست‌های تشویقی برای کاهش مصرف و اقدامات سلبی برای جلوگیری از مصرف بی رویه انرژی گام‌های اساسی در این زمینه بردارد.

طبیعی است این برنامه‌ها جز با توسعه آگاهی عمومی، مشارکت مردم و همکاری آنان به نتیجه نخواهد رسید. منبع: ایرنا

قیمت بنزین سه‌نرخی می‌شود؟

جلیل سالاری در پاسخ به سوالی درباره کاهش سهمیه سوخت و احتمال سه نرخی شدن بنزین اظهار داشت: در ابتدا که در سال ۸۶ سامانه هوشمند سوخت اجرا شد نظام سهمیه بندی اجرایی شد و اعتباراتی برای استفاده از کارت سوخت شخصی در نظر گرفته شد که در سنوات مختلف رقم سوخت تخصیصی در کارتها بین ۵۰۰ لیتر، ۳۰۰ لیتر و.. متفاوت بود.

وی ادامه داد: به موازات آن کارت جایگاهدار هم روی همه نازل‌ها تعبیه شد.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی گفت: اکنون سهمیه سوخت ۱۵۰۰ تومانی به قوت خود باقی است و قابلیت ذخیره‌سازی دارد. نرخ دوم هم دارنده خودرو می‌تواند از موجودی کارت شخصی و یا کارت جایگاهدار استفاده کند که با توجه به اینکه تفاوت قیمتی وجود ندارد، عمدتا از کارت جایگاهدار استفاده می کنند.

وی تامید کرد: موضوع کاهش سهمیه سوخت نرخ دوم به لحاظ اختلاف قیمت بنزین با کشورهای همجوار و مهاجرت کارت‌ها اعمال شده و موضوع خاصی نیست. نرخ دوم هم دارنده خودرو می‌تواند از موجودی کارت شخصی و یا کارت جایگاهدار استفاده کند که با توجه به اینکه تفاوت قیمتی وجود ندارد عمدتا از کارت جایگاهدار استفاده می کنند.

وی تامید کرد: موضوع کاهش سهمیه سوخت نرخ دوم به لحاظ اختلاف قیمت بنزین با کشورهای همجوار و مهاجرت کارت‌ها اعمال شده و موضوع خاصی نیست./ منبع: خبرآنلاین

یک غافلگیری بنزینی

همان طور که در خبرهای این چند روزه منتشر شده یا احتمالاً در جایگاه های سوخت دیده ایم، کارت های سوخت جایگاه ها کم یا کلاً جمع آوری شده و از این به بعد، صاحبان خودروها باید با کارت سوخت شخصی خود سوخت دریافت کنند. این موضوع سردرگمی و نارضایتی برخی از مردم را به همراه داشته است. چرا که در صورت نبود احتمالی کارت سوخت جایگاه، صاحب خودرو باید یا از دیگر صاحبان خودروها درخواست کند تا از کارت سوختشان استفاده کند یا باید به جایگاه سوخت بعدی به امید استفاده از کارت سوخت آن جایگاه مراجعه کند. اقدامی که هم خطر بود و نبود کارت سوخت در آن جایگاه را به همراه دارد و هم این که ممکن است به واسطه نبود سوخت کافی تا رسیدن به آن جا، موجب شود دردسرهای بعدی نظیر در راه ماندن گریبانگیر صاحب خودرو شود.

تصریح قانون بودجه 1402 به حذف کارت های سوخت جایگاه ها

بررسی ها نشان می دهد در حالی این غافلگیری بنزینی رقم خورده که حذف کارت سوخت جایگاه های بنزین، اقدامی کاملاً قانونی است. در بند «ح» تبصره 14 قانون بودجه امسال به صراحت آمده است: «به منظور بهبود نظام توزیع بنزین و نفت و گاز در کشور و کاهش قاچاق سوخت، وزارت نفت ... مکلف است تدبیری اتخاذ کند که تا پایان شش ماه ابتدایی سال، حداقل 90 درصد خودروهای بنزین سوز و 95 درصد خودروهای گازوئیل سوز، صرفاً از کارت های سوخت مختص به خودرو استفاده کنند.»

 چرا حذف کارت سوخت در قانون آمد؟

در این زمینه هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت وگو با همشهری آنلاین، دلایل وضع این قانون در بودجه امسال را بیشتر توضیح داد و گفت: ماجرای جمع آوری کارت های سوخت آزاد جایگاه های بنزین از این قرار است که برای ما سوال است گردش گازوئیل و بنزین در کشور چگونه است و چه استان هایی و چه افرادی و از چه مناطقی بنزین را مصرف می کنند و بنزین های قاچاق کجا می رود؟ وقتی می گویند (روزانه)  ۱۵ میلیون لیتر قاچاق گازوئیل و ۱۰ میلیون لیتر قاچاق بنزین در کشور انجام می شود با احتساب قیمت آن می بینید که قیمت ۲۵ میلیون لیتر قاچاق سوخت سر به فلک می کشد و رقم بالایی می شود. بنابراین دزدی جدی است و این سوال پیش می آید که چه کسی قاچاق می کند و کدام شبکه باید این موضوع را بررسی کند؟ به گفته وی، متاسفانه تاکنون قاچاق سوخت را به شیوه‌ای انجام می دهند که کسی که قاچاق انجام می دهد گیر نمی‌افتد. وی ادامه داد: برای عموم مردم الزام به استفاده از کارت سوخت تعریف شد. باید مشخص شود هر فردی که سوخت گیری می کند مالک چه خودرویی است تا مشخص شود کدام ماشین سوخت گیری می کند.

حلقه مفقوده اجرای قانون و تازه ترین اقدامات انجام شده

بیگی نژاد در پاسخ به این سوال که آیا جمع آوری کارت های سوخت آزاد جایگاه داران محدودکردن ارائه خدمات و به زحمت انداختن آن ها نیست، گفت: دستور داده شده که تمام کارت های سوخت جایگاه ها جمع شود، (با این حال) برای کسانی که با خود کارت نیاورده‌اند یا کارت ندارند باید حتماً سیستمی تعبیه شود که مشکل این افراد هم حل شود. وی همچنین در گفت وگو با انتخاب، برای استفاده از کارت ملی به جای سوخت افزود: خیلی صحبت کردیم که از کارت بانکی یا کارت ملی استفاده شود، اما جمع بندی نهایی این شد که سیستم کارت سوخت بماند و ارتقا یابد و به نوعی مجبور شدیم. فرض کنید طرف کارت ملی اش را گم کند، هزینه‌ای که برای آن فرد به وجود می‌آید زیاد می‌شود.

استفاده از کارت سوخت شخصی برای بنزین آزاد، دو برابر شد

هم اینک هر کارت سوخت ماهانه سهمیه ۶۰ لیتر بنزین یارانه‌ای و ۱۵۰ لیتر بنزین آزاد ۳ هزارتومانی را دارد. در این حال «نواز» سخنگوی صنف جایگاه داران کشور جزئیات بیشتری از حذف کارت سوخت آزاد جایگاه ها را اعلام کرد. به گزارش تسنیم به گفته وی، در همین چند روز گذشته و همزمان با کاهش کارت های آزاد در جایگاه های سوخت، استفاده مردم از کارت سوخت شخصی هنگام سوخت گیری به نرخ آزاد دو برابر شده است. این در حالی است که 46 درصد از سوخت گیری بنزین کشور با قیمت لیتری 1500 تومان و با کارت سوخت شخصی انجام می شود اما در باره 54 درصد دیگر سوخت‌گیری که با قیمت آزاد 3000 تومان انجام می‌شود، 90 درصد آن با استفاده از کارت سوخت جایگاه‌ها انجام می شود نه کارت سوخت شخصی. او همچنین گفت: «برای هر سکو در پمپ‌بنزین‌ها به‌نسبت فروش و موقعیت جغرافیایی جایگاه حداقل یک کارت آزاد اختصاص می‌یابد و با توجه به همکاری خوبی که مردم داشته‌اند امیدواریم در روزهای آینده با اطلاع‌رسانی‌های لازم شرایط هر روز بهتر شود.»

زنگ خطر تراز منفی و واردات تا 3.5 میلیارد دلاری بنزین

هسته اصلی قانونی شدن حذف کارت سوخت آزاد جایگاه ها را باید در به هم خوردن و منفی شدن تراز تولید و مصرف بنزین دانست. گزارش «مرکز مطالعات زنجیره ارزش» در تاریخ 21 فروردین امسال با عنوان «صادرکننده یا واردکننده:پیش بینی مصرف بنزین ایران در سال 1402» نشان می دهد که پس از گذشت حدود 4 سال تراز مثبت، تولید بنزین هم اینک از مصرف آن عقب افتاده است. محاسبات این گزارش حاکی از آن است که با پیش بینی مصرف روزانه 118.6 و تولید 105.8 میلیون لیتر بنزین، هزینه واردات بنزین طی امسال حدود 2.4 میلیارد دلار می شود که معادل درآمد فروش 15 روز نفت خام کشور است. بررسی دیگری که خبرگزاری فارس در تاریخ 18 فروردین امسال با عنوان «معمای مصرف افسارگسیخته بنزین در 1402» منتشر کرده نیز نشان می دهد که احتمالاً میانگین مصرف بنزین طی امسال بین 107.8 تا 121.3 میلیون لیتر در روز باشد که حاکی از کسری 9.4 تا 22.9 میلیون لیتری روزانه است و به این ترتیب احتمالاً ارزش واردات بنزین کشور امسال به حدود 3.5 میلیارد دلار خواهد رسید.

 3 نما از مدیریت مصرف بنزین

بررسی ها، اظهارات کارشناسان و همچنین گزارش مرکز مطالعات زنجیره ارزش حاکی از این است که موضوع مدیریت و کاهش تقاضای بنزین، به موازات شناخت واقعی مسئله، نیازمند راهکارهای چند بعدی و شبکه ای از جمله موارد زیر است:

1-از یک سو آن چه واضح است این است که ثابت ماندن قیمت بنزین از آبان 98 و اصلاح نشدن سهمیه بندی انجام شده تاکنون باعث افزایش شدید مصرف در این مدت شده است. کافی است توجه شود به رغم تورم بیش از 40 درصدی تنها در یک سال گذشته، قیمت بنزین ثابت مانده و این مسئله از منظر اقتصادی موجب شده نسبت هزینه بنزین به دیگر کالاهای مصرفی سبد خانوار کاهش چشمگیری داشته باشد. با این حال، شرایط معیشتی اقشار کمتر برخوردار، تورم زایی افزایش قیمت سوخت و همچنین حساسیت افکار عمومی به افزایش قیمت بنزین موانعی است که حداقل تاکنون موجب شده دولت اکیداً هرگونه افزایش قیمت بنزین را رد کند.

2-در درجه بعد، همان طور که اعلام شد، موضوع قاچاق بنزین بحثی جدی است که طبق اظهارات بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس به روزانه 15 میلیون لیتر نیز می رسد. از این منظر، احتمالاً طرح اخیر، به شفافیت روند تقاضای واقعی از قاچاق کمک می کند. هر چند باز اختلاف قیمت بنزین در داخل و خارج کشور که عمدتاً بر اثر تورم داخلی و نیز افزایش نرخ ارز به وجود آمده است، انگیزه ها برای قاچاق را زنده نگه خواهد داشت. بررسی ها نشان می دهد در شرایطی که میانگین قیمت بنزین در دنیا حدود 1.28 دلار  بر لیتر برآورد می شود، در ایران قیمت فوب خلیج فارس هر لیتر بنزین تولید شده، نزدیک به 0.5 دلار گزارش شده است. (با توجه به متوسط قیمت نفت خام و فراورده ها در 4 ماه ابتدایی سال 2023). این مسئله و موضوع تخصیص یارانه به این محصول مصرفی در کشور که قیمت آن برای مصرف کننده نهایی را تا حدود 0.06 دلار پایین می آورد، موجب شده تا همواره مسئله قاچاق بنزین به خارج از کشور مطرح باشد.

3- بهره وری پایین خودروهای تولید داخل و فرسودگی خودروهای موجود: از جمله دلایل دیگر افزایش مصرف بنزین در این سال ها، بهره وری پایین خودروهای تولیدی و افزایش وسایل حمل و نقل فرسوده در کشور است. پس ازکاهش واردات خودروهای خارجی و ناتوانی خودروسازان در تامین نیاز بازار داخل و به ویژه در تولید خودروهای کم مصرف، عمر نگهداشت خودروها در عین بهبود نیافتن قابل توجه فناوری های سوخت آن ها افزایش یافته است. تا جایی که اکنون نزدیک به 35 درصد ناوگان خودرویی کشور، فرسوده تلقی می شوند. برای همین اجرای هر چه سریع تر طرح دوگانه سوزکردن خودروها، توسعه حمل و نقل عمومی، جایگزینی خودروهای فرسوده و بهبود وضعیت سوخت خودروهای داخلی از جمله راهکارها در این بخش به شمار می روند./ خراسان

یارانه جدید دولت برای خانوارهای کم درآمد

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلا در بودجه سال ۱۴۰۲ نیامده است.

عبدالعلی رحیمی مظفری عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامیبا اشاره به جزئیات لایحه بودجه 1402، اظهار داشت: آن طوری که مشخص است در لایحه بودجه سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای فرآورده های نفتی و گازی و حامل های انرژی دیده نشده است.

وی افزود: اینکه بیان می شود قرار است سال آینده قیمت بنزین، گازوئیل و گاز افزایش پیدا کند اصلا چنین چیزی در دستورکار دولت و مجلس نیست و اگر هم دولت بخواهد قیمت حامل های انرژی را افزایش دهد مجلس این اجازه را نخواهد داد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: قبل از اینکه افزایش قیمت در حامل های انرژی داشته باشیم باید توزیع عادلانه در کشور صورت گیرد تا زمانی که حامل های انرژی در کشور عادلانه توزیع نشود نمی شود افزایش قیمت داشته باشیم. باز تاکید می کنم در سال آینده هیچ افزایش قیمتی برای حامل های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و گاز را نداریم و این موضوع اصلا در بودجه سال 1402 نیامده است.

رحیمی با بیان اینکه بر اساس سیاست‌های حمایتی دولت از اقشار آسیب‌پذیر، مددجویان بهزیستی و کمیته امداد از پرداخت هزینه بهای قبوض «آب»، «برق» و «گاز» مشروط بر رعایت الگوی مصرف «معاف» هستند، تصریح کرد: همچنین معافیت هایی برای خانوارهایی که در سال آینده مصرف کمتر داشته باشند در لایحه بودجه دیده شده است. یعنی هر خانواری که مصرف کمتر داشته باشد بهای گاز، آب و برق برای آن ها رایگان خواهد بود و این معافیت  برای پر مصرف ها اعمال نخواهد شد.

تسنیم

تصمیمات دولت و مجلس برای قیمت بنزین

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اعلام اینکه افزایش قیمت بنزین به هیچ عنوان نه در دولت و نه مجلس مطرح نشده است، گفت: دولت به دنبال راهکارهای غیرقیمتی مانند کنترل جایگاه‌ها در مرزها و مدیریت کارت‌های سوخت است.

 مصرف سوخت پس از واکسیناسیون موفق دولت با روندی افزایشی رکورد زده و با توجه به عدم توسعه زیرساخت‌های پالایشی کشور در دولت قبل، منجر به ناترازی بنزین شده است؛ با این وجود تمرکز دولت و وزارت نفت در بررسی‌های کارشناسی، استفاده از ابزارها و راهکارهای غیر قیمتی بوده است تا بدون افزایش هزینه برای مردم، جهش مصرف و قاچاق سوخت کنترل شود.

یکی از راهکارهای غیر قیمتی، کاهش سهمیه آزاد کارت‌های سوخت از ۲۵۰ به ۱۵۰ لیتر بود که در گذشته نیز سابقه داشته و به خصوص در کنترل قاچاق سوخت نقش مهمی ایفا می‌کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در مجموع با سهمیه ۶۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی و ۱۵۰ لیتر بنزین آزاد، امکان پیمایش ۲۱۰۰ کیلومتر برای هموطنان وجود دارد و عملاً اغلب قریب به اتفاق شهروندان نیازی به اعدادی بیش از این میزان پیدا نمی‌کنند.

دو محل اصلی انحراف مصرف و شکل‌گیری قاچاق با وجود سازوکار کارت هوشمند سوخت، بحث سهمیه آزاد و کارت سوخت جایگاه‌داران بوده است که در هر دو بخش وزارت نفت با سیاست‌ صحیح ابتدا با بررسی دقیق کارت سوخت جایگاه‌داران و سپس کاهش سهمیه با نرخ آزاد کارت سوخت ماشین‌های شخصی از ۲۵۰ لیتر به ۱۵۰ لیتر در ماه، اقدام به کنترل مصرف قاچاق در کشور کرده است.

این اقدامات موجب شده در ۴۵ روز گذشته جلوی قاچاق بالغ بر ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در ماه از طریق اجرای همین شیوه غیر قیمتی گرفته شده است و بارها اعلام شد که دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین و استفاده از ابزارهای قیمتی در دستور کار ندارد و تنها با ابزارهای «غیر قیمتی» تلاش می‌کند مصرف را مدیریت کرده و از قاچاق سوخت جلوگیری کند.

«رمضانعلی سنگدوینی»، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، در مورد افزایش قیمت بنزین گفت: در بحث بنزین مهم‌ترین مسئله این است که ما باید بهینه‌سازی مصرف سوخت را داشته باشیم و خودروهای کم‌مصرف تولید کنیم. در کنار این حمل و نقل عمومی را توسعه کنیم؛ چراکه اگر مردم در حمل و نقل عمومی مشکل نداشته باشند، مصرف نسبت به حال حاضر کاهش می‌یابد.

وی اظهار کرد: افزایش قیمت بنزین به هیچ عنوان نه در دولت و نه در مجلس مطرح نشده و اصلاً معنا هم ندارد. دولت نیز به دنبال راهکارهای غیر قیمتی مانند کنترل جایگاه‌ها در مرزها و همچنین مدیریت کارت‌های سوخت است.

سنگدوینی ادامه داد: تعداد زیادی از جمعیت ما که در دهک‌های پایین جامعه هستند از خودروی شخصی برخوردار نیستند و وقتی خودرو شخصی نداشته باشند از سوخت و یارانه سوختی بنزین استفاده نمی‌کنند، باید این ساماندهی و درست شود که حداقل آنهایی که خودرو ندارند و دهک‌های پایین جامعه هستند، از این قضیه برخوردار شوند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: باید دولت در این رابطه لایحه بدهد تا این افراد نیز از یارانه سوخت بهره‌مند شوند اما در مسئله بنزین گران کردن بنزین به هیچ وجه مطرح نبوده و نیست.

وی تاکید کرد: قاچاق سوخت یکی از مشکلات عدیده در داخل کشور است. وقتی قیمت سوخت، قیمتی باشد که در جوار همسایگی ما قیمت‌ها چند برابر است، مطمئناً آنهایی که در شرایط سختی زندگی می‌کنند یا در مدار مرزی هستند و درآمد آنچنانی ندارند، سراغ این موارد می‌روند.

سنگدوینی گفت: در حال حاضر با افزایش قیمت نفت در جهان، قاچاق درآمد زیادی دارد. قیمت یک لیتر بنزین در ترکیه پنجاه یا شصت هزار تومان و در افغانستان سه چهار برابر است و این باعث می‌شود که افراد سودجو سوءاستفاده کنند.

وی با بیان اینکه مدیریت قاچاق بسیار مهم است، تاکید کرد: درایام پیک مصرف بنزین ۱۳۰ میلیون لیتر است که این عدد بالا است و دولت در این زمینه طرح‌های غیر قیمتی را پیاده‌سازی کند تا مصرف و قاچاق سوخت کنترل شود./ منبع: ایرنا

سهمیه بنزین یارانه ای هم تغییر کرد؟​

مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گفت: سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت شخصی از ۲۵۰ لیتر در ماه به ۱۵۰ لیتر در ماه در سراسر کشور کاهش یافت.

جلیل سالاری در جمع خبرنگاران گفت: این طرح در ماه جاری این طرح اجرایی شده است و اکنون کارت‌های سوخت یک سهمیه ٦٠ لیتری و یک سهمیه ١٥٠ لیتری دارند.

وی با بیان اینکه در کارت سوخت شخصی هر فرد یک سهمیه نرخ اول ١٥٠٠ تومان و یک نرخ ٣٠٠٠ تومان که ٢٥٠ لیتر است، وجود دارد گفت: با بررسی که انجام شد، خودروهای داخلی در ١٠٠ کیلومتر به طور میانگین بیش‌تر از ١٠ لیتر مصرف نمی کنند، طبیعتا زمانی که در یک کارت شخصی حدود ٣١٠ لیتر بنزین داریم، عدد بزرگی است.

منبع: خبرآنلاین