حضور جورجیا ملونی نخست وزیر ایتالیا درراس معادلات سیاسی و اجرایی رم و تمایلات فمینستی خاص وی، مورد توجه بسیاری از تحلیلگران حوزه زنان در اروپا قرار گرفته است زیرا آمارها و شاخصه های موجود، نشان دهنده غلبه مولفه های مردانگی و تشدید شکافهای جنسیتی در این کشور اروپایی می باشد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از پایگاه جامعه و فرهنگ ملل، در این خصوص آمار و مستنداتی وجود دارد که لازم است مورد استناد قرار گیرد: نخست اینکه تعداد زنان در ایتالیا از مردان به طور کلی بشتر است. 51.3 درصد از جمعیت ایتالیا را زنان و 48.7 درصد آنها را مردان تشکیل می دهند. همچنین در این کشور، 57 درصد از دانشجویان  را زنان تشکیل می دهند. 53 درصد از فارغ التحصیلان دانشگاهها را نیز زنان و 47 درصد را مردان تشکیل می دهند.در حوزه تحصیلات تکمیلی ( مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا) نیز اکثر محصلان و فارغ التحصیلان را زنان تشکیل می دهند. 

با این حال 42 درصد از جمیت شاغل در ایتالیا را زنان تشکیل می دهند.نرخ اشتغال زنان در ایتالیا تنها از کشور یونان ( در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا) بالاتر است. زنان نه تنها برای ورود به بازار کار و یافتن شغل پایدار با شرایط دشوارتری نسبت به مردان مواجه هستند، بلکه نرخ بیکاری بالاتری نسبت به مردان دارند. به طوری که نرخ بیکاری در سال گذشته در ایتالیا برای زنان 11.8 درصد و برای مردان 9.7 درصد بوده است. در میان کارآفرینان ثروتمند ایتالیایی نیز این شکاف به چشم می خورد:جایی که 25 درصد از فعالان کارآفرین زن و 75 درصد مرد هستند. در چنین شرایطی بسیاری از رسانه های ایتالیایی مدعی هستند شکافهای جنسیتی در این کشور نه تنها به قوت خود باقیست، بلکه شاهد تشدید آن در برخی شهرها و مناطق هستیم.