همه ما به دنبال یک روش مناسب برای لاغری هستیم. افرادی که اضافه وزن شدید دارند، معمولاً سعی می‌کنند با استفاده از روش‌های کاهش وزن سریع به وزن ایده‌آل خود برسند. به عنوان مثال ممکن است فشار زیادی به بدن خود وارد کنند تا در بازه زمانی یک ماه لاغر شوند. متخصصان تغذیه و مربیان ورزشی، کاملاً با این مسئله مخالف هستند. همانطور که فرایند چاق شدن به مرور زمان اتفاق می‌افتد، فرایند لاغر شدن نیز نیاز به زمان و صبر دارد.

خطرات کاهش وزن سریع
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

بنابراین نباید به یکباره برای چربی سوزی شکم و پهلو اقدام کنید. روش‌های کاهش وزن سریع به هیچ وجه ایمن نیستند. به عنوان مثال شما را مجبور می‌کنند برای چند روز غذا نخورید یا مقدار کمتری کالری نسبت به روزهای معمولی دریافت کنید. این مسئله شاید باعث لاغر شدن و تجزیه سلول‌های چربی شود. اما آسیب بسیار زیادی به بدن شما وارد خواهد کرد. به همین دلیل، در ادامه قصد داریم درباره خطرات کاهش وزن سریع توضیح دهیم.

کاهش وزن مناسب چگونه انجام می شود؟

به جای اینکه روش‌های لاغری سریع را امتحان کنید، به دنبال روش‌های کاهش وزن مناسب و ایده‌آل باشید. روش‌های گوناگونی برای لاغر شدن مورد استفاده قرار می‌گیرند. مهم‌ترین نکته این است که طبق برنامه عمل کنید. بدون برنامه‌ریزی نمی‌توانید وزن خود را کاهش دهید. ممکن است مدتی بدون برنامه عمل کنید و به نتیجه مطلوبی برسید، اما مجدداً افزایش وزن خواهید داشت. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای کاهش وزن مناسب به یک مجموعه حرفه‌ای مانند فیت کلاب مراجعه کنید.

متخصصان تغذیه و مربیان ورزشی این مجموعه، ابتدا شرایط جسمانی و متابولیسم بدن شما را مورد بررسی قرار می‌دهند. سپس بهترین بازه زمانی برای لاغر شدن را به شما پیشنهاد خواهند داد. به عنوان مثال اگر ۱۰ کیلو اضافه وزن دارید، ممکن است بتوانید در بازه زمانی دو ماه به وزن ایده‌آل خود برسید.

علاوه بر این، برنامه غذایی و برنامه تمرینات ورزشی که توسط متخصصان تغذیه و مربیان ورزشی مجموعه فیت کلاب به شما ارائه می‌شود، کاملاً تخصصی است و با شرایط شما سازگاری دارد. نکته مهم این است که این برنامه‌ها با کمترین هزینه نسبت به سایر مراکز در اختیار شما قرار می‌گیرند. به طور کلی، توصیه می‌کنیم در هر ماه بین ۴ تا ۵ کیلو وزن کم کنید. در غیر این صورت، ممکن است سلامتی خود را در خطر قرار دهید.

2

آسیب های کاهش وزن سریع

کاهش وزن سریع خطرات گوناگونی دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را برای شما بیان می‌کنیم.

●از دست دادن توده عضلانی

یکی از مهم‌ترین خطرات کاهش وزن شدید، از دست دادن توده عضلانی است. افرادی که قصد دارند به تناسب اندام برسند، باید روی کاهش توده چربی تمرکز کنند. اما متاسفانه همراه با کاهش وزن، مقداری از توده‌های عضلانی نیز تجزیه خواهند شد. زمانی که برنامه‌های کاهش وزن سریع را دنبال می‌کنید، بدن شما مجبور خواهد بود برای تامین انرژی بدن، توده‌های عضلانی را تجزیه کند. جالب است بدانید کاهش توده عضلانی بدن، معمولاً با کاهش سرعت سوخت و ساز بدن همراه است.

 هر چقدر حجم توده‌های عضلانی کاهش یابد، انجام دادن فعالیت‌های روزانه سخت‌تر خواهد بود. به مرور زمان، بدن و مفاصل ضعیف می‌شوند. در نتیجه نمی‌توانید فعالیت‌های عادی روزمره مثل بلند کردن اجسام سنگین یا بالا رفتن از پله‌ها را انجام دهید. شاید عدد روی ترازو، شما را ترغیب کند که برنامه کاهش وزن سریع را دنبال کنید، اما باید به این مسائل نیز توجه داشته باشید.

●عدم تعادل الکترولیت ها

یکی دیگر از مهم‌ترین خطرات کاهش وزن سریع، عدم تعادل الکترولیت‌ها در بدن است. بسیاری از فرایندهایی که در بدن ما اتفاق می‌افتند، تحت تاثیر عناصر طبیعی بدن قرار دارند. برنامه‌های کاهش وزن سریع، باعث بهم خوردن تعادل این عناصر یا الکترولیت‌ها در بدن می‌شوند که بسیار خطرناک است و باعث بروز مشکلات گوناگونی خواهد شد.

به عنوان مثال احتمال بروز مشکلاتی مانند تشنج و ضربان قلب نامنظم وجود دارد. الکترولیت‌ها، به عملکرد یکپارچه سلول‌ها در بدن کمک می‌کنند. عدم تعادل الکترولیت‌ها در بدن، باعث مختل شدن عملکرد اعضای مختلف خواهد شد.

●کمبودهای تغذیه ای

یکی دیگر از مهم‌ترین خطرات رژیم‌های کاهش وزن سریع و عوارض رژیم غذایی نامناسب، کمبودهای تغذیه‌ای است. کاهش وزن سریع، باعث می‌شود بدن شما فرصتی برای جذب مواد مغذی ضروری نداشته باشد. به همین دلیل بسیاری از مواد ضروری و مهم، بدون جذب شدن از بدن دفع خواهند شد. همین مسئله باعث کمبود تغذیه‌ای می‌شود. کمبود برخی مواد مغذی مانند ویتامین دی و کلسیم، می‌تواند خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها را افزایش دهد.

زمانی که میزان کلسیم در بدن کاهش یابد، مفاصل ضعیف‌تر خواهند شد و به راحتی آسیب می‌بینند. این مسئله حتی باعث بروز مشکلاتی مثل ضعف و غش و خستگی نیز خواهد شد که ناشی از کمبود آهن در بدن است. افرادی که رژیم‌های غذایی خاص مثل رژیم کتوژنیک را دنبال می‌کنند، باید حتماً به این مسائل توجه داشته باشند. مواد مغذی مورد نیاز بدن، باید در برنامه غذایی گنجانده شود. در غیر این صورت، آسیب بسیار زیادی به بدن وارد خواهد شد.

3

●سنگ کیسه صفرا

یکی دیگر از مهم‌ترین خطرات کاهش وزن سریع، بروز مشکلاتی مثل سنگ کیسه صفرا است. سنگ کیسه صفرا، باعث بروز دردهای گوناگون می‌شود. این عارضه زمانی رخ می‌دهد که آنزیم‌های گوارشی به دلیل کمبود مواد مغذی بدن، در کیسه صفرا ترشح نشوند. این آنزیم‌ها و مایعاتی که برای گوارش و جذب ویتامین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، به مرور زمان در کیسه صفرا تجمع پیدا کرده و سفت خواهند شد. به گونه‌ای که در نهایت، باعث مسدود شدن دهانه کیسه صفرا شده و مشکلات شدیدی را ایجاد می‌کنند.

●ریزش و نازک شدن مو

از دیگر خطرات کاهش وزن سریع و لاغری، ریزش و نازک شدن موهای سر است. زمانی که کالری دریافتی روزانه بدن تا حد زیادی کاهش یابد، انرژی و مواد مغذی کمتری در اختیار سلول‌ها قرار خواهد گرفت. به طور کلی، بهتر است میزان کالری دریافتی برای مردان کمتر از ۱۸۰۰ کیلو کالری و برای زنان کمتر از ۱۲۰۰ کالری نباشد. در غیر این صورت، خطر بروز مشکلاتی مثل کمبودهای تغذیه‌ای و کمبود ویتامین در بدن وجود دارد.

 کمبود مواد مغذی علاوه بر تاثیر نامناسبی که بر متابولیسم بدن می‌گذارند، باعث ریزش مو می‌شوند. برخی ویتامین‌ها و مواد مغذی مانند آهن، روی و منیزیم، برای رشد موهای سر، ضروری هستند. این ویتامین‌ها می‌توانند به حفظ ساختار مو کمک کنند. رژیم‌های کاهش وزن سریع، کالری پایینی دارند و برخی از گروه‌های غذایی را حذف می‌کنند. در نتیجه مواد مغذی در اختیار موهای سر قرار نخواهد گرفت.

●اختلالات هورمونی

یکی دیگر از مهم‌ترین خطرات کاهش وزن سریع، اختلالات هورمونی است. کاهش شدید بافت چربی در بدن، باعث بروز مشکلاتی مثل اختلالات هورمونی است. زمانی که میزان کالری دریافتی بدن کاهش یابد، انرژی در دسترس بدن نیز کاهش خواهد یافت. کاهش شدید انرژی بدن، بر ترشح هورمون‌های مختلف موثر است. به عنوان مثال، می‌تواند بر غده هیپوفیز و تیروئید تاثیر بگذارد و ترشح هورمون از این غده‌ها را با مشکل مواجه سازد. ‌اختلالات هورمونی حتی ممکن است باعث تاخیر در فرایند قاعدگی بانوان شود.

●اختلالات گوارشی

یکی دیگر از مهم‌ترین خطرات کاهش وزن سریع، اختلالات گوارشی است. در رژیم‌های کاهش وزن سریع، برخی گروه‌های غذایی اصلی حذف می‌شوند. این رژیم‌ها معمولا با گرسنگی شدید یا درد معده همراه هستند. اگر برای مدت طولانی این رژیم‌های نامناسب را دنبال کنید، به بیماری‌های گوارشی مبتلا خواهید شد. مطالعات نشان داده است، سلول‌های دستگاه گوارشی می‌توانند انرژی را به صورت مستقیم از بدن جذب کنند. این سلول‌ها از انرژی در دسترس بدن، برای جذب و تجزیه مواد غذایی استفاده می‌کنند. کاهش انرژی بدن، عملکرد آنزیم‌های گوارشی را مختل می‌کند.

این مسئله باعث بروز مشکلاتی مثل یبوست می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از بروز مشکلات گوارشی، مواد غذایی حاوی فیبر را در برنامه غذایی خود بگنجانید. این مواد غذایی می‌توانند به عملکرد روده‌ها کمک کرده و بر تسهیل فرایند گوارش موثر باشند. به عنوان مثال، باعث می‌شوند بدن آب بیشتری جذب کند و فرآیند دفع به شکل راحت‌تری انجام شود. علاوه بر مصرف فیبر، باید مقدار قابل توجهی آب مصرف کنید. مصرف مایعات به عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند.

بررسی کلی

لاغری شکم و پهلو، آرزوی بسیاری از افراد چاق است. اما نباید از هر روشی برای کاهش وزن استفاده کنید. یکی از نامناسب‌ترین روش‌های لاغر شدن، کاهش وزن سریع است. این روش‌ها آسیب بسیار زیادی به بدن شما وارد می‌کنند. زیرا از جذب مواد مغذی جلوگیری کرده و باعث بروز مشکلاتی مثل ضعف و خستگی و بی‌حالی می‌شوند.

 بهتر است برای لاغر شدن از یک برنامه غذایی سالم استفاده کنید. برنامه غذایی که توسط متخصصان تغذیه مجموعه فیت کلاب ارائه می‌شود، کاملاً با شرایط جسمانی شما سازگاری دارد و به هیچ وجه به بدن آسیب نمی‌رساند. غذاهای موجود در این برنامه غذایی، کاملا متنوع هستند و با سلایق غذایی شما سازگاری دارند.