در صنعت ساخت و ساز مصالح مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد که از جمله اصلی‌‌ترین آن‌ها می‌توان به ورق‌های فلزی و فولادی اشاره نمود. ورق‌ها در صنایع مختلف کاربرد دارند، اما بیشترین کاربرد آن‌ها در ساختمان سازی است. به طوری که ساخت خیلی از ساختمان‌ها بدون آن‌ها امکان پذیر نیست. ورق‌ها انواع مختلفی دارند و هر یک در ساخت سازه‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند و دارای مزایا و معایب خاصی هستند. اگر می‌خواهید در مورد کاربرد ورق در ساختمان سازی اطلاعات بیشتری کسب کنید پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

کاربرد ورق در ساختمان سازی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

ورق ساختمانی چیست؟

ورق ساختمانی از جمله ورق آلات فلزی است که از آن به عنوان پرکاربردترین مصالح در ساختمان سازی یاد می‌کنند. این ورق‌های فلزی عمدتا از جنس فولاد هستند. ورق‌های فولادی نسبت به آهن معمولی و سایر فلزات دارای ضخامت خیلی کمتری هستند، اما طول و عرض بیشتری دارند.‌‌ از‌این‌رو به شکل شیت یا رول به بازار عرضه می‌شوند. این ورق‌ها همچنین دارای سطح صیقلی‌تری نسبت به آهن هستند و از طریق نورد گرم شمش‌های فولادی تولید می‌شوند.

 از مهم‌‌ترین ویژگی‌های این ورق‌ها می‌توان به مقاومت بالایی که در مقابل آسیب دیدن دارند اشاره نمود. به همین دلیل معماران و مهندسین ساختمان ترجیح می‌دهند که در ساخت پروژه‌های خود از این متریال استفاده نمایند. ورق‌های ساختمانی دارای انواع مختلفی هستند و هر یک کاربردهای خاصی دارند. از جمله انواع ورق فلزی می‌توان به ورق روغنی، ورق سیاه، گالوانیزه، رنگی، اسیدشویی و ... اشاره نمود.

7

انواع ورق فولادی در ساختمان سازی

ورق‌های فلزی و فولادی به صورت ورق، کلاف و رول شده در بازار موجود هستند و مهندسان متناسب با نوع ساختمان‌های خود می‌توانند از این ورق‌ها استفاده کنند. از جمله انواع ورق فولادی در ساختمان سازی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

·ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه که در واقع همان ورق فولادی با روکش روی است نیز در ساختمان سازی کاربردهای خاصی دارد. این ورق‌ها از مقاومت بالایی در شرایط آب و هوایی مرطوب دارند و دچار خوردگی نمی‌شوند. با استفاده از این مصالح فلزی در ساختمان سازی می‌توان هزینه‌های تولید، تعمیر و نگهداری را به خوبی کنترل نمود. در صنعت ساخت و ساز از این ورق‌ها معمولا برای تولید شیروانی‌ها، کانال کولر و لوله‌های آب به دلیل آنکه در معرض رطوبت هستند استفاده می‌کنند.

·ورق سیاه

ورق سیاه نوعی از ورق‌های فلزی است که با نورد گرم تولید شده و در ساختمان سازی نیز کاربرد دارد. در واقع این ورق از کاربردی‌‌ترین مصالح فلزی ساختمان است و دارای دو نوع صنعتی و معمولی است که کیفیت‌های مختلفی دارند. ورق‌های ST22 و 52ST از پرکاربردترین ورق‌های سیاه در ساختمان سازی هستند. معمولا از این ورق‌ها به دلیل تحمل فشار بالایی که دارند در پروژه‌های پتروشیمی، سد سازی، لوله سازی و ... استفاده می‌شود.

·ورق روغنی

نوعی دیگر از ورق‌های فلزی در ساختمان سازی ورق روغنی است که به واسطه فرآیند نورد سرد تولید شده و به فولاد سرد معروف است. در میان انواع ورق فولادی این ورق‌ها دارای کیفیت ظاهری بالاتری هستند. معمولا از ورق‌های روغنی در پروفیل‌های ساختمانی، ساخت در و پنجره، دکوراسیون داخلی و ... استفاده می‌کنند.

·ورق رنگی

ورق‌های رنگی نوعی دیگر از ورق‌های گالوانیزه هستند که جنس ورق پایه‌ای آن‌ها از نوع گالوانیزه است که در کوره‌های خاصی رنگ پاشی شده‌اند. این ورق‌ها در رنگ‌های متنوعی تولید می‌شوند و هر یک موارد مصرف مختلفی دارند و در تولیدات ساختمانی کاربردهای گسترده‌ای دارند.

8

مزایای استفاده از ورق در ساختمان سازی

استفاده از ورق‌های فلزی در ساختمان سازی مزیت‌های بسیاری دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • امکان تولید ورق‌های فلزی در مقیاس انبوه وجود دارد.
  • در طراحی و ساخت ورق‌های فلزی از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده می‌شود، به همین دلیل امکان تولید آن‌ها در اندازه‌های متفاوت وجود دارد که موجب شده در ساختمان سازی کاربردی‌تر باشند.
  • ورق‌های آهنی کاربردهای گسترده‌ای در انواع ساختمان سازی دارند.
  • این ورق‌ها دارای وزن کمی بوده و سبک هستند. همچنین ضخامت کمی دارند،‌‌ از‌این‌رو جابجایی آن‌ها به راحتی امکان پذیر است.
  • این ورق‌ها انعطاف پذیری خوبی دارند و امکان ساخت اشکال پیچیده با آن‌ها به خوبی امکان پذیر است.
  • قیمت ورق در مشهد و سایر نقاط ایران بسیار مناسب است. به همین دلیل اکثر مهندسان و معماران در صنعت ساخت و ساز ترجیح می‌دهند از این ورق‌ها که مقاومت خوبی نیز دارند استفاده کنند.
  • ورق‌های آهنی در برابر خوردگی، ساییدگی و شکستگی استحکام بالایی دارند.
  • ورق‌های فولادی عمدتا رنگ ثابتی دارند و می‌توان به منظور افزایش مقاومت‌شان آن‌ها را ضد زنگ نمود.

9

معایب استفاده از ورق در ساختمان سازی

استفاده از ورق‌های فلزی در ساختمان سازی در کنار تمامی مزایا، معایبی هم دارد که لازم است به آن‌ها نیز اشاره کنیم.

  • ورق‌های سیاه دارای احتمال زنگ زدگی بالایی هستند و برای جلوگیری از این اتفاق باید سطح آن را با مواد دیگری پوشش داد.
  • ورق‌های گالوانیزه ضخامت نسبتا کمی دارند، به همین دلیل نسبت به ضربه بسیار حساس هستند . بنابراین اگر با ضربه‌های شدیدی مواجه شوند دچار خم شدن یا خراش می‌شوند.
  • ورق‌های فولادی و گالوانیزه در مقابل درجه حرارت بسیار بالا مقاومت زیادی ندارند و دچار تغییر شکل می‌شوند.
  • ورق‌های گالوانیزه در صورتی که  طولانی مدت با رطوبت در تماس مستقیم باشند دچار خوردگی می‌شوند.‌‌ از‌این‌رو به مراقبت خاصی نیاز دارند.

با توجه به مزایا و معایب ذکر شده برای انواع ورق‌های فلزی که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، این ورق‌ها همچنین نسبت به سایر متریال و ورق‌ها برای ساخت و ساز برتری دارند. اما باید با توجه شرایط پروژه مهندسان تصمیم بگیرند که از بهترین و متناسب‌‌ترین ورق‌ها استفاده کنند تا بتوانند سازه‌ای ایمن با طول عمر بالا بسازند.

قیمت ورق ساختمانی

در هر پروژه ساخت و ساز بخشی از هزینه‌ها به خرید متریال و مصالح مورد نیاز آن اختصاص داده می‌شود. مهندسان در تلاش‌اند با استفاده از بهترین متریال با قیمت مناسب پروژه خود را از نظر مالی به خوبی مدیریت کنند.‌‌ از‌این‌رو ورق‌های ساختمانی همیشه از گزینه‌های انتخابی آن‌ها برای ساخت ساز هستند. زیرا علاوه بر اینکه تمامی استانداردهای لازم برای ساخت و ساز دارای قیمت مقرون به صرفه‌ای هستند.

به طور کلی قیمت انواع ورق ساختمانی بر اساس نوع، کاربرد، ابعاد، اندازه، نوسانات ارز و میزان سفارش تعیین می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم برای خرید با کیفیت‌‌ترین ورق‌های ساختمانی با قیمت مناسب حتما به مراکز معتبر فروش آن‌ها مراجعه نمایید.

خرید ورق ساختمانی

ورق‌های فلزی و فولادی از بهترین و پرکاربردترین مصالح در صنعت ساخت و ساز هستند. این ورق‌ها توسط کارخانجات مختلفی تولید شده و در شرکت‌ها و مراکز مختلفی عرضه می‌شوند. اما برای خرید ورق‌های استاندارد و با کیفیت و قیمت مناسب باید به یکی از شرکت‌های معتبر مراجعه نمایید. شرکت آهن رسان به عنوان تامین کننده مقاطع فلزی، محصولات آهنی و فولادی دارای سابقه‌ای درخشان در این زمینه است و انواع مقاطع مثل ورق، نبشی، میلگرد، تیرآهن، پروفیل و ... را با قیمت مناسب به دست مصرف کنندگان می‌رسانند و از بزرگترین مراجع خرید و فروش آهن آلات در کشور محسوب می‌شوند.‌‌

از‌این‌رو می‌توانید با اطمینان خاطر جهت اطلاع از قیمت میلگرد در مشهد و خرید مقاطع فولادی مورد نیاز خود به وب‌سایت این مجموعه مراجعه کنید و خریدی رضایت بخش را تجربه نمایید. کارشناسان فروش این مجموعه در تمامی ساعات شبانه روز پاسخگوی سوالات شما هستند تا بتوانید با دریافت مشاوره‌های لازم بهترین ورق‌های فلزی را در اندازه‌های مناسب سفارش دهید و خریداری کنید.