موثرترین بهبود دهنده های نان و نحوه انتخاب آنها، که هر تولید کننده نان باید بداند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

موثرترین بهبود دهنده های نان و نحوه انتخاب آنها

بهبود دهنده‌های نان برای تولیدکنندگان نان و آرد اهمیت ویژه‌ای دارند زیرا به بهبود کیفیت و قابلیت خوراکی نان کمک می‌کنند، به‌ویژه زمانی که فرایندهای تولید کوتاه‌تر استفاده می‌شوند. این مواد، ساختار گلوتن را در خمیر تغییر می‌دهند تا حداقل میزان گاز نگه داشته شود و به گسترش یا عمل آوری خمیر کمک کند، که در نهایت منجر به تولید یک نان بهتر می‌شود​​.

 

در پخت تجاری، بهبود دهنده‌ها اغلب به خاطر افزایش حجم، پایداری، و استحکام خمیر نان استفاده می‌شوند. این مواد، که عمدتاً از مخمر تشکیل شده‌اند، به افزایش کیفیت نهایی نان کمک می‌کنند و می‌توانند در فرایند پخت، مشکلاتی مانند ناپایداری خمیر را کاهش دهند​​.بهبود دهنده‌های نان نه تنها باعث بهبود بافت (نرمی نان)، رنگ، طعم و ترکیب نان می‌شوند، بلکه به نانواها امکان می‌دهند که فرایند تولید بدون دردسر و با سهولت در دوزبندی داشته باشند. این محصولات به تولید نان تازه روزانه کمک می‌کنند و می‌توانند مشکلات مرتبط با فرایند پخت نان را کاهش دهند​​.

در نهایت، در حالی که فرایندهای طولانی‌تر و آرد با کیفیت بالا می‌توانند بدون نیاز به بهبود دهنده‌ها نان‌های عالی تولید کنند، مهارت‌ها و منابع لازم همیشه در دسترس نیستند، به‌ویژه برای تولید انبوه. بهبود دهنده‌ها به نانوایی‌ها امکان می‌دهند که نان با کیفیت و مقدار یکنواخت تولید کنند​​.

بهبود دهنده نان

اهمیت بهبود دهنده‌های نان در صنعت نانوایی

در دنیای رقابتی صنعت نانوایی، جادوی واقعی در جزئیات نهفته است. بهبود دهنده‌های نان، متحد نامرئی نانواها، نه تنها موجب تولید نانی با کیفیت و طعم بی‌نظیر می‌شوند، بلکه راز ماندگاری و تازگی آن را نیز در خود دارند. در هر گوشه‌ای از دنیا، صبح هر روز با بوی نان تازه‌ای که در کوره‌های نانوایی‌ها پخته می‌شود، آغاز می‌گردد. اما این نان‌های خوش‌عطر و طعم، مدیون فرمولاسیون دقیق و علمی بهبود دهنده‌هایی هستند که پشت پرده، به خمیر نان حیات بخشیده و آن را برای لذت بردن آماده می‌کنند.

بهبود دهنده‌های نان، شاه‌کلیدی هستند که به نانوایان این قدرت را می‌دهند که با وجود تغییرات محیطی و متغیرهای تولید، همواره محصولی ثابت و درجه یک ارائه دهند. آن‌ها بازوان قدرتمندی برای نانوایان هستند که می‌توانند با هر بار پخت، نتایجی قابل پیش‌بینی و بی‌نقص را تضمین کنند. چه نانی سنتی با بافتی سنگین و محکم باشد، چه نانی سبک و هوایی، بهبود دهنده‌ها همچون یک رهبر ارکستر، اجزاء مختلف را به هماهنگی دعوت می‌کنند تا هر بار، یک شاهکار طعم و مزه خلق شود.

استفاده از بهبود دهنده‌های نان، نشان‌دهنده تعهد نانوا به کیفیت و تازگی است. این مواد، ضامن سلامتی و رضایت مشتریانی هستند که هر روز، با اشتیاق در انتظار نانی خوشمزه و مغذی هستند. در بازرگانی پیشگامان شیمی، ما این امر را به خوبی درک کرده‌ایم و بهبود دهنده‌های نانی را ارائه می‌دهیم که نه تنها به شما کمک می‌کنند تا محصولی برتر تولید کنید، بلکه به شما این اطمینان را می‌دهند که هر برش از نان شما، حاوی داستانی از تعهد، کیفیت و عشق به نانوایی است.

بهبود دهنده نان به زبان ساده

اصطلاح “بهبود دهنده نان” به طیف گسترده‌ای از مواد قابل استفاده در آرد گندم و خمیر به منظور بهبود برخی از جنبه‌های رفتار خمیر و کیفیت نهایی نان استفاده می‌شود. استفاده از این اصطلاح معمول است و اغلب به افزودن چندین ماده در سطوح پایین با “حامل” مخلوط می‌شود، ماده‌ای که ممکن است خواص عملکردی داشته باشد یا نداشته باشد. اما به پراکندگی کمک می‌کند و ماده کامپوزیتی کارایی راحت‌تری را فراهم می‌کند. فرمولاسیون مواد بهبود دهنده نان، تحت قانون مواد اولیه مجاز است که ممکن است در تولید نان استفاده شود.

نام‌های جایگزین بهبود دهنده‌های نان که ممکن است در صنعت پخت و پز وجود داشته باشد عبارتند از:

  • نرم کننده های خمیر، اشاره خاصی به این واقعیت است که مواد افزوده شده رئولوژی خمیر را تغییر می‌دهد.
  • کمک‌های پردازشی، که عملکردی مشابه با نرم کننده‌های خمیر را نشان می‌دهد.
  • عوامل اکسید کننده، که به معنی نقش ویژه تری در ایجاد شبکه گلوتن در خمیر است.
  • مواد افزودنی که معمولاً روی مواد خاص استفاده می‌شوند.
  • کنسانتره‌ها، شبیه به مواد بهبود دهنده اما با طیف وسیعی از مواد موجود (به عنوان مثال چربی، شکر و نمک) و معمولاً با مقادیر بالاتر افزودن، استفاده می‌شوند.

در زیر به برخی مواد رایج‌تر که به عنوان بهبود دهنده نان استفاده می‌شود اشاره شده است. افزودن بسیاری از آماده سازی‌های آنزیمی تغییراتی را در رئولوژی خمیر به وجود می‌آورد که فرآیند تشکیل خمیر را آسان‌تر می‌کند، اما همچنین باعث بهبود خاصیت فنری می‌شود که مظهر بهبود احتباس گاز است.

  • کمک به پردازش خمیر: آماده سازی های فعال آنزیمی، به عنوان مثال آرد مالت، آمونیوم کلرید.
  • به تولید گاز کمک می‌کند: غذاهای مخمر مانند کلرید آمونیوم.
  • کمک به احتباس گاز: عوامل اکسید کننده، مانند اسید اسکوربیک و برومات پتاسیم.
  • کمک به لطافت نان: به عنوان مثال گلیسیرین مونو استئارات(GMS).
  • کمک به بهبود رنگ مغز نان: آرد سویا (سویا).
  • نگهدارنده نان: پروپیونات سدیم، پروپیونات کلسیم

بهبود دهنده نان

 

تفاوت بین بهبود دهنده نان شیرین و نان بخارپز شده چیست؟

نقش بهبود دهنده در فرآیند تخمیر و عملکرد بهبود دهنده در بافت داخلی تقریباً یکسان است. اما روش گرمایش متفاوت است. نان پر شده بخارپز توسط بخار گرم می‌شود که می‌تواند سطح نان را صاف و براق کند.

جایگزین بهبود دهنده چیست؟

جایگزین‌های بهبود دهنده نان شامل موادی مانند گلوتن، اسید اسکوربیک، پودر جوانه‌ی مالت دیاستاتیک، پوسته‌های سیب‌زمینی و آرد نخودچی می‌شود. لسیتین به نرم و غنی‌تر کردن خمیر کمک می‌کند، در حالی که زنجبیل و شکر فرایند عمل آوری مخمر را شروع می‌کنند. همچنین، می‌توانید مخلوط بهبود دهنده نان خانگی تهیه کنید​​

سرکه نیز یک جایگزین مناسب برای بهبود دهنده نان است و به راحتی در خانه پیدا می‌شود. سرکه به عنوان یک اسید ملایم می‌تواند به تجزیه نشاسته و پروتئین در نان کمک کرده و طعم آن را بهبود بخشد​​.علاوه بر این، اسید سیتریک، سرکه یا حتی آب پرتقال را می‌توان به عنوان جایگزینی برای بهبود دهنده نان استفاده کرد. ویتامین C موجود در آب پرتقال به تشکیل گلوتن کمک می‌کند​​.

دیگر جایگزین‌ها شامل عسل، ماست، تخم‌مرغ و روغن می‌شوند که همگی می‌توانند نتایج مشابه استفاده از بهبود دهنده نان را ارائه دهند. استفاده از گلوتن گندم حیاتی یا آرد گلوتن حیاتی به جای بهبود دهنده نان به تقویت ساختار خمیر کمک می‌کند. همچنین می‌توان از آرد گندم کامل برای افزودن به تغذیه و طعم استفاده کرد

منبع محتوا : https://irchem.ir/dough-improver