لغزش انگشتان بر روی کلاویه های سیاه و سفید پیانو و تاثیر آن بر روی آرامش ذهن، ما را به سوی یادگیری این ساز اصیل می کشاند اما نواختن پیانو چه فوایدی دارد؟ یادگیری پیانو چه اثری بر روی سلامت مغز ما دارد؟ کلید و پاسخ تمام این سوالات در مقاله پیش رو گنجانده شده تا شما عزیزان بتوانید آگاهی کامل از فواید یادگیری و نواختن پرشور کلاویه های پیانو داشته باشید.

فواید یادگیری پیانو
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

تاثیر یادگیری پیانو بر ذهن

تمرکز همزمان بر روی نت های هر آهنگ و حرکت دست ها بر روی کلید ها، قدرت پردازش مغز را افزایش داده و منجر به فعال شدن تمام بخش های مغز می شود که در نهایت موجب افزایش توجه و بهبود عملکرد مغز می گردد. پس نمی توان هرگز از این دستاورد بالقوه توسط حرکت انگشتان بر روی کلید های پیانو و تاثیر مستقیم آن بر حافظه چشم پوشی کرد. اگر به قیمت بالای پیانو برای آغاز نواختن آن فکر می کنید، می توانید در ابتدا پیانو های دست دوم را تهیه کرده تا با قیمتی بسیار پایین تر بتوانید از این ساز زیبا و تاثیر آن بر بهبود عملکرد مغز بهره بگیرید.

 

تاثیر نواختن پیانو بر هوش هیجانی

شاید به دست آوردن توانایی مدیریت احساسات و واکنش به احساسات دیگران که هوش هیجانی را شامل می شوند، توسط پیانو کمی عجیب به نظر برسد اما باید بگوییم که هر چند عجیب ولیکن این داستان واقعیت دارد شما می توانید با یادگیری این ساز زیبا هوش هیجانی خود را نیز ارتقا دهید و به درک عمیق تری از خود و ارتباطتان با دیگران برسید.

اثر پیانو بر حافظه

همان طور که کمی پیش تر اشاره کردیم نواختن همزمان نت ها و حرکت انگشتان بر روی کلید های پیانو تاثیر فوق العاده ای بر روی تمرکز و حافظه می گذارد و نقش موثری بر عملکرد حافظه دارد. حال لازم است نیم نگاهی به تاثیر پیانو در به خاطر سپردن و یادآوری اصوات داشته باشیم نواختن پیانو می تواند حفظ نت های موسیقی را به طرز شگفت انگیزی بالا ببرد و تاثیری بالقوه در یادآوری و به خاطر سپردن اصوات داشته باشد.

افزایش خلاقیت

به طور کلی یادگیری موسیقی و هنر می تواند تاثیری فوق العاده بر ارتقاء خلاقیت داشته باشد، چه بسا که مغز هم مانند عضلات بدن برای بهبود عملکرد خود نیاز به فعالیت بیشتری دارد به همین سبب پیانو راهی برای کمک به مغز برای بهبود عملکرد خود نیز می باشد که در نهایت افرادی که به نواختن پیانو روی می آورند با از بین بردن چارچوب ها و قواعد می توانند موسیقی های جدیدی بنوازند که به افزایش خلاقیت منجر می شود.

 

افزایش سرعت عملکرد مغز

در ابتدای مسیر یادگیری پیانو تمرکز بر روی جای گیری مناسب انگشتان بر روی کلاویه ها و خواندن نت ها بسیار دشوار است به شکلی که برخی از افراد در همان آغاز یادگیری پیانو از نواختن آن منصرف می شوند اما همان طور که گفتیم این اتفاق تنها در ابتدای راه می افتد پس از گذشت مدتی از تمرین روزانه پیانو می تواند تاثیرات چشمگیر نواختن این ساز را بر افزایش سرعت عملکرد مغز خود ببینید و بدون نگاه کردن به نت ها قطعه موسیقی مورد علاقه خود را بنوازید.

نواختن پیانو = کنترل عواطف

16

همواره زمانی که با یک موزیسین حرفه ای پیانو صحبت می کنیم، متوجه اعتماد به نفس در کنار آرامش و دقیق بودن آن ها می شویم شاید بهتر باشد بگوییم که این آرامش نتیجه سال ها دست و پنجه نرم کردن با کلاویه های سفید و سیاه پیانو می باشد. طبق تحقیقات پیانو به طرز قابل توجهی سطح استرس را کاهش می دهد در نتیجه این افراد علاوه بر داشتن آرامش و دوری از استرس از عوارض استرس که شامل تضعیف سیستم ایمنی و بیماری های قلبی می باشد در امان هستند.

تقویت اعتماد به نفس

زمانی که تازه شروع به نواختن پیانو می کنید، ممکن است کمی اجرا در مقابل جمع سخت به نظر برسد اما پس از مدتی می توانید نواختن را در میان جمع دوستان و آشنایان قابل اعتماد خود آغاز کنید و با اجراهای متعدد در جمع با وجود مخاطبان بیشتری اعتماد به نفس خود را تقویت کنید.

بهبود مهارت های هماهنگی

زمانی که تمرین های پیانو را آغاز می کنید ممکن است نواختن همزمان قطعه ای مشهور و خواندن نت های موسیقی بسیار دشوار باشد. از این رو افراد تازه کار لازم است با صبر و حوصله تمرین های خود را ادامه دهند تا تسلط کافی در هنگام نواختن موسیقی توسط این ساز زیبا را پیدا کنند اما به مرور زمان این افزایش تسلط همزمان بر خواندن نت ها و نواختن موسیقی می تواند بر جنبه های دیگر زندگی این افراد اثر گذارد.

فواید یادگیری پیانو برای افراد مسن

17

نواختن پیانو در هر سن و سالی می تواند یک تمایز فوق العاده بین شما و سایر همسالانتان ایجاد کند افراد مسن نیز از این تمایز مستثنی نیستند علاوه بر این هر چه سن بالاتر می رود توانایی مغز برای تحلیل داده ها کاهش می یابد. از این رو پیانو می تواند با افزایش خون رسانی به مغز و رشد سلول های آن از آلزایمر و زوال عقلی در اثر کهولت سن جلوگیری کند.

معمولا افراد در سنین بالا دچار افسردگی می شوند و پیانو در چنین شرایطی می تواند همانند معجزه ای علاوه بر انگیزه دادن به این افراد باعث بهبود خلق و خو، افزایش اعتماد به نفس و خود باوری در افراد مسن شود در نتیجه نواختن پیانو برای افراد مسن و ساختن موسیقی های دلنشین توسط این ساز می تواند شوق زندگی را برای آن ها دو چندان کند.

کلام پایانی

یادگیری پیانو در هر سن و سالی فواید ویژه خود را دارد اما فایده مشترکی که در نواختن پیانو وجود دارد این است که بر روی مهارت های دیگر افراد نیز بسیار تاثیر گذار است به گونه ای که کودکان و بزرگسالان به ویژه افراد مسن می توانند با به رقص در آوردن انگشتان خود بر روی کلاویه های این ساز زیبا به بهبود حافظه خود توسط پیانو و اعتماد به نفس خویش کمک کنند.