معرفی انواع مختلف ورق استیل موجود در بازار
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

کاربردهای فراوان ورق استیل در صنایع مختلف سبب شد درخواست‌ها و نیازهای متنوع در این صنعت ایجاد شود. برای پاسخگویی به این نیازها انواع مختلف ورق استیل تولید و توزیع شد. ایران استیل آنلاین با ارائه مشاوره پیش از خرید ورق استیل همراه مطمئن شما در انتخاب و خرید انواع ورق استیل خواهد بود. از جمله انواع ورق استیل در بازار شامل :

  • ورق استیل سری ۲۰۰
  • ورق استیل سری ۳۰۰
  • ورق استیل سری ۴۰۰
  • ورق استیل سری ۶۰۰
  • ورق استیل پانچ (طرح دار)
  • ورق استیل رنگی
  • ورق استیل فابریک
  • ورق استیل طلایی (براق)
  • ورق استیل نازک
  • ورق استیل دکوراتیو

 

 

استاندارد ASTM در صنعت استیل

استاندارد ASTM یکی از معتبرترین استانداردهای صنعتی است که برای مواد ساختمانی و فلزات استفاده می‌شود. در مورد ورق‌های استیل، استاندارد ASTM مشخصات فنی و ویژگی‌های مورد نیاز برای تولید و استفاده از ورق‌های استیل را تعیین می‌کند. این استاندارد شامل مواردی مانند ترکیب شیمیایی، خواص مکانیکی، ابعاد و روش‌های آزمایش و تست است. استفاده از استاندارد ASTM در تولید و استفاده از ورق‌های استیل می‌تواند به اطمینان از کیفیت و استانداردهای بین‌المللی این محصولات کمک کند. همچنین، این استاندارد به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان این محصولات کمک می‌کند تا به راحتی مواد مناسب را انتخاب کنند و از تطابق با استانداردهای لازم اطمینان حاصل کنند. طبق توضیحات گفته شده درباره استاندارد ASTM معرفی مختصری درباره ورق استیل سری های ۲۰۰،۳۰۰،۴۰۰ و ۶۰۰ که بر اساس همین استاندارد هستند، در ادامه گفته خواهد شد.

ورق استیل سری ۲۰۰

استنلس استیل سری ۲۰۰ از نوع فولاد آستنیتی است. تفاوت اصلی گرید ۲۰۰ با سایر گریدهای استیل در کاهش مقدار عنصر نیکل و جایگزینی آن با منگنز و نیتروژن است. نیکل در بازارهای جهانی یک عنصر گران قیمت بشمار می‌آید. به همین سبب ورق استیل ۲۰۱ و ۲۰۲ از سایر ورق‌های استیل ارزان‌تر هستند.

ورق استیل سری ۳۰۰

فولادهای ضد زنگ سری 300 به عنوان فولاد ضد زنگ از نوع آستنیتیک دسته بندی شده اند. این سری با 18٪ تا 30٪ کروم و 6٪ تا 20٪ نیکل به عنوان ترکیبات اصلی آلیاژ شناخته می شوند. سری ۳۰۰ مقاوم در برابر خوردگی هستند و به خصوص در دمای بالا مستحکم هستند. سری ۳۰۰ همانند سری ۲۰۰ که ساختار آستنیتی دارد غیرمغناطیسی است و اصطلاحا استیل نگیر است.

5

 

ورق استیل سری ۴۰۰

ورق استیل سری 400 از فولاد‌های ضدزنگ دارای محتوای کربن بالا هست که ساختار بلوری مارتنزیتی دارد. به همین سبب دارای استحکام و مقاومت بالا در برابر فرسایش می‌باشد. فولاد‌های ضدزنگ مارتنزیتی به اندازه فولاد‌های آستنیتی(سری ۲۰۰ و ۳۰۰) مقاومت در برابر زنگ‌زدگی ندارند. ورق استیل سری 400 دارای 11 درصد کروم و 1 درصد منگنز بیشتر از ورق استیل سری 300 است. سری 400 به شرایط خاصی حساس است و ممکن است زنگ زدگی و خوردگی را تحت برخی شرایط تجربه کند. گرم‌کردن این گروه از فولاد‌ها باعث تقویت آنها می‌شود.

ورق استیل سری ۶۰۰

ورق استیل سری 600 برای کاربردهایی که نیاز به مقاومت در برابر زنگ‌زدگی و دمای بالا دارند استفاده می‌شوند. این سری آلیاژ‌ها همچنین ویژگی‌های مکانیکی عالی دارند و ترکیبی مطلوب از استحکام بالا را ارائه می‌دهند. یکی از مزایای دیگر فولاد سری ۶۰۰، محتوای نیکل بالای آن است که باعث کاهش حساسیت به ترک خوردگی تنشی در شرایط آنیل شده می‌شود.

ورق استیل پانچ

ورق استیل پانچ یا Stainless Steel Perforated Sheets یک ورق از استیل است که با استفاده از دستگاه‌های مخصوص انواع مختلف اندازه‌ها و الگوهای سوراخ‌دار در آن ایجاد شده است تا جذابیت ظاهری و زیبایی مورد نیاز را فراهم کند. ورق استیل طرح‌دار علاوه بر زیبایی، اهداف دیگری نیز دارند. با متعادل کردن نور و سایه ، اجازه می دهد مقدار ایده آل نور وارد ساختمان شود. علاوه بر این، از ورق‌های فولادی سوراخ‌دار به عنوان کاهش‌دهنده‌های صدا و نویز برای فراهم کردن حریم خصوصی با محدود کردن دید، در حالی که امکان عبور نور، صدا و جریان هوا وجود دارد. یکی از کاربردهای رایج برای ورق‌های پانچ استیل به عنوان قطعات تزئینی، در زمینه معماری است.

6

ورق استیل رنگی

ورق استیل ضد زنگ، قوی و بسیار مقاوم است که برای استفاده در ساخت و طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی ایده‌آل است. استفاده از ورق‌های استیل رنگی به معنای این است که طراحان می‌توانند المان رنگ را به طراحی‌های خود ادغام کنند، به جای اینکه از ظاهر معمولی استیل ضدزنگ استفاده کنند. شیوه پوشش دهی ورق استیل رنگی از طریق فرایند PVD یا لایه نشانی با بخار فیزیکی به دست می‌آیند. بخاری که بر روی سطح هر ورق تشکیل می‌شود، انواع مختلفی از پوشش مانند اکسیدها، نیتریدها و کربیدها را فراهم می‌کند. این بدان معناست که رنگ‌های تولید شده می‌توانند متمایز و بسیار مقاوم در برابر ساییدگی باشند. ورق‌های استیل رنگی با استفاده از فرایند رنگ‌آمیزی الکترو (آبکاری) ایجاد می‌شوند. رنگ با استفاده از تداخل ناشی از انعکاس و شکست نور یکسان بر روی فلز ایجاد می‌شود. این روش طبیعی ایجاد رنگ در استیل ضدزنگ به این معناست که استفاده از پوشش‌ها لازم نیست و بنابراین رنگ مقاومت بیشتری در برابر زنگ‌زدگی دارد.

ورق استیل فابریک

استنلس استیل در بازارهای جهانی به دو شکل کویل و فابریک عرضه می‌شود. کویل استیل حاصل پیچیش ورق استیل حول یک محور دایره‌ای است ولی ورق استیل فابریک در اندازه‌های استاندارد توزیع می‌شود. ورق استیل فابریک در اندازه‌های ۲*۱ ، ۱.۵*۶ ، ۱.۱۵*۲.۵ ، ۲*۶ در بازار موجود هستند. ورق‌های فابریک در ضخامت‌های متنوع از ۱ تا ۶۰ میل موجود هستند. البته معمول است ورق‌های استیل که ضخامت بالایی دارند و نمی‌توان به سادگی به شکل کویل بسته بندی و ارسال کرد به شکل فابریک در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد.

 

ورق استیل نازک

منظور از ورق استیل نازک، ورق‌هایی با ضخامت کمتر از ۱ میلی متر است. برای تولید ورق استیل با چنین ضخامت‌های کمی ابتدا ورق را تحت نورد گرم قرار می‌دهند و سپس وارد فرآیند نورد سرد می‌کنند. ورق استیل نازک مقاومت بالایی در برابر خوردگی داشته و از انواع آلیاژهای استیل تولید می‌شود. ورق استیل نازک ۳۰۴ و ۳۱۶ از جمله پرکاربردترین ورق‌های تولیدی سری ۳۰۰ هستند که به مرحله تولید می‌رسند. در کنار ورق‌های استیل نازک نگیر که از سری ۳۰۰ تولید شده‌اند، می‌توانید در بازار استیل ورق‌های نازک بگیر که از سری ۴۰۰ هستند را نیز تهیه کنید. که می‌توان به ورق استیل ۴۱۰، ۴۲۰ و ۴۳۰ اشاره داشت.

ورق استیل دکوراتیو

ورق استیل که در کنار مقاومت در برابر خوردگی و سایش چشم نواز و زیباست. این نوع ورق در دکوراسیون داخلی و خارجی منازل، مبلمان، درب و پنجره‌ها، دیوارپوش، سقف و سایر بخش‌ها مورد توجه قرار گرفته است. ورق استیل طلایی، دودی، نقره‌ای و مسی از پرکاربردترین رنگ‌های این محصول است. ورق استیل دکوراتیو میرور(براق) و مات و خشدار از انواع ورق استیل دکوراتیو در بازار هستند.

نتیجه گیری

در این مطالب سعی کردیم درباره یکی از پرکاربردترین محصولات صنعت یعنی ورق استیل اطلاعات بروز و مفید خدمت خوانندگان ارائه دهیم. برای خرید ورق استیل ابتدا نوع آلیاژ مدنظر خود را انتخاب کرده و با در نظرگرفتن ابعاد و ضخامت مورد نیاز با شماره تلفن های 09123023627 - 09921442658 تماس بگیرید. تا علاوه بر مشاوره پیش از خرید ورق استیل از قیمت روز ورق استیل مطلع شوید و در سریع ترین زمان سفارش خود را تحویل بگیرید.