دستگاهی که جریان مستقیم برق را به جریان متناوب تبدیل میکند چیست. این دستگاه با چه نام‌های در بازار شناخته می شود. برای بهینه سازی مصرف انرژی در صنایع چه کنیم ؟ چطوری مصرف انرژی با اینورتر کاهش پیدا می کند؟ با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب کنید. در ابتدا شما با مفهوم درایو و کاربردهای آن در زندگی روزمره آشنا می شوید.

کاهش مصرف انرژی برق با اینورتر
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

اینورتر چیست؟

 اینورتر‌ها دستگاهی هستند که جریان مستقیم را به جریان متناوب تبدیل می کنند. اینورتر را در بازار با نام‌های درایو، دستگاه‌های کنترل دور موتور، درایو متغیر فرکانس یا تغییر دهنده فرکانس و با نام خارجی vfd شناخته می شود.

همانطور که میدانید تجهیزات زیادی وجود دارند که  واحد جریان برق(ولتاژ) را به میزان دلخواه با توجه به نوع کاربرد آن تبدیل می کنند. برای این توضیحات می توانیم مثال گیربکس صنعتی را بدهیم که یکی از تجهیزات کنترل کننده دور موتور برقی است.

انواع اینورتر

اینورترها ابتدا در دسته بندی تک فاز و سه فاز قرار می گیرند. این دستگاه‌ها دارای انواع مختلف با کاربردهای متفاوتی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

در واقع اینورتر‌ها یا همان کنترل کننده های دور موتور دارای قطعات مخصوصی با نام IGB و… هستند. ساختار داخلی اینورترها شامل این قطعات از جمله ترانزیستور نیز است. با استفاده از قطعات داخلی سطح ولتاژ با توجه به تغییرات فرکانس متعادل می شود. 

سرعت دور موتور یا چرخش موتور با توجه به میزان دلخواه و اصولی تنظیم می شود.

در رشته برق و الکترونیک به اینورتر، مبدل جریان نیز گفته می شود. با توجه به این توضیحات دریافتیم هر نوع دستگاه یا وسیله ای که جریان مستقیم را به جریان متناوب تبدیل کند اینورتر می گویند.

ثامن برق یکی از نمایندگی‌های رسمی وارد کننده اینورتر در ایران است. گروه پرقدرت و فنی و مهندسی ثامن برق وارد کننده  اینورتر در انواع و مدل های مختلف با توجه به نوع کاربرد است.

صنعتگران در صنایع مختلف به دنبال خرید اینورتر{اینورتر پنتاکس ، اینورتر سانیو، اینورتر آیمستر} با قیمت و کیفیت مناسب هستند.

 برای آشنایی با گروه فنی و مهندسی ثامن برق می توانید به وبسایت رسمی و معتبر ما سر بزنید.

دسته بندی اینورترها

خریداران اینورتر کیفیت و نوع ساخت و سازنده اینورتر را مد نظر قرار می دهند. در واقع این اشخاص درایوی می خواهند که دارای مقاومت بالایی باشد. مقاومت بالا برای اینورترها آن‌ها در شرایط محیطی مخرب حفظ می کند.

 دسته بندی اینورترها به شرح زیر است:

  • اینورتر تک فاز
  • اینورتر سه فاز

اینورتر در چه جاهایی استفاده می شود؟

کاربرد اینورتر در صنایع مختلف مانند کارخانجات، کارگاه های صنعتی بزرگ  و… است. صنایع جهت کنترل دور موتور از تغییر دهنده فرکانس استفاده می کنند.

از جمله کاربردهای اینورتر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. صنایع آبرسانی
  2. صنایع مربوط به فن{فن کولینگ، فن تهویه و…}
  3. بویلرها یا دیگ‌های بخار
  4. کاربرد در آسانسور
  5. استفاده در پمپ‌های ساختمانی
  6. صنایعی که به برق اضطراری نیاز دارند
  7. ماشین آلات
  8. بسته بندی ماشین آلاتی
  9. اکسترودور
  10. کاربردی در جرثقیل حرکت افقی و عمودی
  11. و…

صنایع نامبرده برخی از صنایعی است که از اینورترها برای کنترل دور موتور استفاده می کنند.  بنابراین، صنایع دیگر و مشابه که نیا به تغییر دهنده فرکانس دارند از اینورترها با توجه به نوع کاربرد آن استفاده می کنند. در ادامه با برخی اینورترهای پرکاربرد آشنا می شوید.

اینورتر آیمستر

اینورتر آیمستر یک درایو تغییر دهنده فرکانس است که جریان DC  را به AC تبدیل می کند. با اینورتر آیمستر ورودی DC به یک خروجی AC تبدیل می شود.

این تجهیزات معمولاً در سیستم‌های تولید برق خورشیدی و یا سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی (باتری) به‌کار می‌روند. اینورتر آی مستر نمونه‌ای از اینورترهای پیشرفته و با کیفیت بالا است. این اینورتر برای بهینه سازی مصرف انرژی برق مورد استفاده قرار دارد.

تغییر دهنده‌های فرکانس معمولاً دارای قابلیت‌های نظارت و کنترل پیشرفته برای بهره‌برداری بهینه از انرژی می‌باشند. از درایوها و دیگر وسایل الکترونیکی می‌توان برای تولید ولتاژ استفاده نمود که به عنوان یک موج سینوسی تکرار شده به شبکه برق تزریق می‌گردد.

6

اینورتر پنتاکس

اینورتر پنتاکس (Pentax) یک دستگاه است. این دستگاه برای تبدیل جریان مستقیم به جریان متناوب استفاده می‌شود. اینورترهای پنتاکس با توان‌های مختلف، از 0.37 کیلووات تا 11 کیلووات، در دسترس قرار دارند و می‌توانند در دسته‌بندی‌های تک فاز و سه فاز موجود باشند.

 

در مدل‌های تک فاز، اینورتر پنتاکس جریان ورودی را از منبع ثابت به درایو وارد کرده و جریان خروجی متناوب مطابق با آن را ایجاد می‌کند.

 در مدل‌های سه فاز، جریان ولتاژ ورودی به شکل جریان متناوب یا برق شهری وارد می‌شود و سیستم درایو خروجی مورد نظر را با ولتاژ و فرکانس مشخص فراهم می‌کند.

 

اینورترهای پنتاکس دارای فیلترهای قوی برای جذب نویز جریان و تولید برق با کیفیت هستند که باعث بهبود کیفیت سیگنال خروجی می‌شوند. همچنین، از خازن‌های با کیفیت بالا برای جلوگیری از نویز جریان استفاده می‌شود که منجر به ایجاد موج سینوسی در سیگنال خروجی و تغییر شکل موج جریان می‌شود.

اینورتر سانیو

اینورتر سانیو یک درایو تغییر دهنده فرکانس است. این مدل از اینورتر ابتدا جریان متناوب (AC) را به جریان مستقیم (DC) تبدیل می کند.

درایو تغییر دهنده فرکانس  جریان را به جریان متناوب (AC) با فرکانس دلخواه برای کنترل دور موتورهای الکتریکی تبدیل می‌کند.

شرکت سانیو، به عنوان یک شرکت بزرگ و پیشرو در زمینه تولید الکترونیک و اتوماسیون صنعتی، اینورترهای متنوعی را تحت برند خود تولید می‌کند.

 این دستگاه‌ها از تکنولوژی‌های پیشرفته الکترونیکی و سوئیچینگ استفاده می‌کنند که انرژی را با کارایی بالا تبدیل می‌کنند. اینورترهای سانیو دارای کنترل دقیقی برای استفاده در صنایع مختلف هستند.