پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اکثر کشاورزان حتی باغداران خبره نمیدانند هنگام خرید نهال گردو باید به چه نکاتی توجه نمایند؟ نهال گردو را ‌ازکجا بخرند؟ و هنگام دریافت نهال چگونه سلامتی نهال گردو را بررسی نمایند. برخی‌‌از باغداران معمولا به حداکثر باردهی نهال گردو توجه مینمایند. اما نمیدانند، اگر نهال گردو به درستی انتخاب نشود؛ قادر به رشد و رسیدن به باردهی حداکثری نخواهد بود، بنابراین محصول‌دهی آن به میزان چشمگیری کاهش میابد. اگر شرایط محیطی رشد نهال گردو به درستی فراهم نشود ممکن است نهال 2 تا 3 سال پس ‌ازکاشت به طور کامل بسوزد. و زحمات باغدار ‌ازبین خواهد رفت. در این مطلب قصد داریم، به طور کلی فرآیند خرید نهال گردو را بررسی کنیم تا بتوانیم بهترین بازدهی را ‌ازباغ داشته باشیم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

1

نکاتی راجع به خرید نهال گردو که شما نمیدانید.

کاشت و رشد نهال گردو ‌ازپیش ‌ازخرید نهال گردو آغازمیشود. آماده‌سازی خاک و بررسی شرایط اقلیمی منطقه و سپس انتخاب و خرید نهال تا کاشت نگهداری و هرس و... که هریک نیازمند آگاهی و تخصص باغداری است.

 پیش ‌ازانتخاب نهال گردو مراحل زیر را باید رعایت نمایید :

آماده سازی خاک

این مرحله یکی ‌ازابتدایی‌ترین و مهم‌ترین مراحل در کاشت نهال گردو است. معمولا خاک باید یک فصل پیش ‌ازکاشت نهال آماده باشد. ابتدا خاک را به خوبی شخم زده تا لایه‌‌های رویی و زیرین و بخش‌‌های مختلف زمین به خوبی با یکدیگر مخلوط شوند. سپس یک نمونه خاک ازچند قسمت ‌اززمین انتخاب نموده و با مراجعه به آزمایشگاه‌‌های مخصوص؛ ازمیزان مواد معدنی و میزان ph و شوری خاک و... مطلع شوید. سپس با توجه به میزان موادمعدنی موجود در خاک و موادمعدنی مورد نیاز نهال گردو؛ کمبودهای آن را جبران نمایید.

مواد معدنی مورد نیازنهال گردو :

  • کلسیم: ‌ازاین عنصر معمولا در زمین‌‌های اسیدی و ترش استفاده میشود. البته وجود بیش ‌ازحد آهک در خاک مانع جذب عناصر دیگر میشود، بنابراین در مصرف آن توجه کافی را به خرج دهید.
  • منیزیم: منیزیم یکی ‌ازمواد معدنی مورد نیازدرختان است که در صورت فقدان در خاک، باید بین 300 تا 500 کیلوگرم به خاک بیافزاییم. در خاکهای شنی بین 200 تا 300 کیلوگرم منیزیم به خاک بیافزایید. اگر خاک اسیدی باشد باید ‌ازترکیب منیزیم اکسید و در خاک‌‌های قلیایی ‌ازترکیب منیزیم سولفات و یا ترکیبی ‌ازآن با منیزیم اکسید برای افزودن به خاک استفاده نمایید.
  • فسفر: این ماده معدنی به میزان ph خاک وابسته است. هرچه خاک اسیدی تر باشد؛ فسفر بیشتری نیازدارد. به طور کلی به ازای هر هکتار ‌ازباغ گردو باید بین 200 تا 300 کیلوگرم در خاک‌‌های اسیدی و 100 تا 200 کیلوگرم در خاک‌‌های قلیایی، فسفر به خاک بیافزاییم. فسفر معمولا در ترکیباتی چون پنوکسید در خاک‌‌های اسیدی و سوپرفسفات در خاک‌‌های قلیایی مورداستفاده قرار میگیرد.
  • پتاسیم: افزودن این ماده معدنی به مقدار رسی بودن خاک بستگی دارد. هرچه رسی بودن خاک بیشتر باشد باید پتاسیم بیشتری به خاک بیافزایید. به طور معمول به ازای هر هکتار بین 200 تا 400 کیلوگرم پتاسیم به خاک اضافه نمایید. برای عملکرد بهتر؛ پتاسیم را در ترکیباتی مثل پتاسیم سولفات و یا پتاسیم کلراید به خاک بیافزایید.

بررسی شرایط اقلیمی منطقه

  • حداقل و حداکثر دما: برخی ‌ازنهال‌‌ها قادرند تا دماهای بسیار سرد را به خوبی تحمل نموده؛ و عملکرد مناسبی داشته باشند. برای برخی دیگر ‌ازنهال‌‌ها دمای هوای سرد، بسیار آسیب زننده بوده و باعث ‌ازبین رفتن محصول و یا درخت خواهد شد. همچنین نهال‌‌ها تحمل گرمایی منحصر به فرد خود را دارند. اگر میزان دمای هوا بیش ‌ازحد باشد، درختان دچار آفتاب سوختگی شده و رشد آنها با اختلال مواجه میشود. بنابراین باید هریک ‌ازنیازهای درختان به دقت بررسی و با شرایط منطقه مقایسه شود. برای آگاهی ‌ازتحمل سرمایی و گرمایی هر نهال به اطلاعات محصول در سایت پالیزگردو مراجعه نمایید.
  • میزان رطوبت: رطوبت بیش ‌ازحد هوا میتواند باعث بروز بیماری و حمله آفات در درختان شود. ‌ازطرف دیگر اگر رطوبت کمتر ‌ازمیزان مورد نیاز باشد؛ میتواند باعث خشکی و عدم رشد درختان بشود. هریک ‌از انواع نهال گردو قادرند در رطوبت خاصی به خوبی رشد کنند. بنابراین پیش ‌ازانتخاب نهال با آگاهی ‌ازمیزان رطوبت منطقه خود؛ نهال مناسب را برای باغ خود انتخاب نمایید.
  • ارتفاع ‌ازسطح دریا: در هرارتفاعی ‌ازسطح دریا آب وهوا و شرایط اقلیمی و میزان رطوبت به میزان مشخصی است. بنابراین با آگاهی ‌ازسطح دریای دقیق منطقه خود؛ و مقایسه آن با ارتفاع مطلوب نهال گردو؛ میتوانید نهال‌‌های گردو مناسب را برای باغ خود انتخاب کنید.

2

انتخاب بهترین نهال گردو

 ‌ازبین انواع نهال گردو، برخی ‌ازآنها عملکرد بهتری داشته و برخی دیگر نسبتا ضعیف تر عمل میکنند. اما نکته اینجاست که هر نهال، بهترین باردهی را فقط در شرایط نگهداری و محیطی مناسب خود خواهد داشت. و در صورت کاشت در منطقه نامناسب؛ باعث کاهش عملکرد درخت و حتی سوختن محصول و مرگ نهال خواهد شد. پس ‌ازبررسی شرایط اقلیمی منطقه اکنون ‌ازفاکتورهای بسیاری ‌ازجمله ارتفاع ‌ازسطح دریا؛ حداقل و حداکثر دمای هوا، میزان رطوبت منطقه و... آگاه شده ایم. حتما با توجه به فاکتورهای بالا، دسته ای ‌ازارقام گردو را برای کاشت در باغ خود انتخاب نموده اید. اما باید بدانید بهترین نهال گردو کدام است؟ نهالستان پالیزگردو بهترین ارقام گردو را براساس ارتفاع ‌ازسطح دریا معرفی نموده است. شما میتوانید با توجه به ارتفاع ‌ازسطح دریای منطقه خود؛ یکی ‌ازآنها را انتخاب نمایید.

  • نهال گردو تویسرکان : برای کاشت این رقم، ارتفاع 0 تا 3000 متر مناسب است.
  • نهال گردو اسرائیلی: ارتفاع 0 تا 2000 متر برای کاشت این رقم مناسب است.
  • نهال گردو فرنور: مناسب برای کاشت در ارتفاع 0 تا 3000 متر ‌ازسطح دریا میباشد.
  • نهال گردو پالیزکانادایی (ژنوتیپ کانادایی): این رقم را در ارتفاع 0 تا 3000 متر ‌ازسطح دریا بکارید.
  • نهال گردو چندلر: این رقم برای کاشت در ارتفاع 0 تا 1200 متر ‌ازسطح دریا مناسب است.

خرید نهال گردو

پس ‌ازانتخاب بهترین نهال گردو؛ نوبت به خرید نهال میشود. توصیه میشود نهال را ‌ازنهالستان معتبر خریداری کنید. معمولا نهالستان‌‌ها به همراه نهال، گواهی سلامت و ضمانتامه کتبی ارائه میدهند. به این ترتیب ریسک‌‌های ناشی ‌ازخرید نهال گردو به حداقل میرسد. ‌ازطرف دیگر نهالستان‌‌ها برای پرورش نهال، ‌ازدانش به روز و تجهیزات پیشرفته استفاده میکنند. به این ترتیب نهال‌‌ها بهترین عملکرد را در باغ خواهند داشت.

نهالستان پالیزگردو با مدیریت جناب آقای سعید قاسمی بزرگترین نهالستان در شمال غربی کشور میباشد. این نهال فروشی دارای کلیه مجوزهای معتبر و رسمی ‌ازجمله گواهینامه معتبر و رسمی؛ شناسنامه معتبر و گواهی ثبت اختراع ‌ازجهاد کشاورزی میباشد. برای پیش خرید و یا خرید نهال گردو ‌ازطریق مراجعه به سایت پالیزگردو palizgerdo.com و یا تماس با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

شماره تماس : مهندس سعید قاسمی 09141832393 

3

تشخیص سلامتی نهال

نهالستان پالیزگردو پس ‌ازبسته بندی استاندارد نهال‌‌ها؛ با توجه به حجم سفارشات و همچنین مقصد بار؛ با استفاده ‌ازوسایل حمل و نقل اختصاصی و یا اتوبوس و کامیون و وانت بار برای باغداران محترم ارسال میشوند. هرگونه شکستگی و آسیب در نهال‌‌ها میتواند زمینه سازحمله آفات و بیماری‌‌های مختلف در نهال‌‌ها شود.

پس ‌ازدریافت نهال به خوبی شاخه و برگ و تنه درخت را بررسی نمایید. هرگونه شکستگی و یا تغییر رنگ و شکل در نهال‌‌ها میتواند زنگ خطری برای شما باشد. بیماری‌‌ها و آفات در نهال‌‌ها با علائم ظاهری بسیار اندکی آغازمیشوند، رفته رفته این علائم آشکارتر شده و به همین ترتیب مبارزه با آنها دشوار خواهد شد. برای مشاوره در حوزه بیماری‌‌های نهال و آفت شناسی با تیم متخصص بیماری شناسی و آفات ما درپالیزگردو در ارتباط باشید.