پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پایان سال، برای صاحبان کسب و کارها زمان شلوغی محسوب می‌شود. انواع رسیدگی های امور شرکتی و از مهمترین بررسی ها، رسیدگی به امور مالی و حسابداری شرکتها است. بنابرین این مسئله برای حسابداران با توجه به مواردی که در پایان سال مالی موظف به اجرای آن هستند از اهمیت بیشتری برخوردار است. در این مقاله قصد داریم چک لیستی از وظایفی که برای حساب و کتاب‌های پایان سال به شما کمک می کند تا چیزی را از قلم نیاندازید، معرفی کنیم.

چک لیست حسابداری پایان سال

شرکت‌ها و بیزنس های به نسبت کوچک، در انتهای هر سال، اقدام به بستن حساب‌ها میکنند و به بیانی دیگر، مانده حساب شرکت را صفر می‌کنند. این اقدامات اتمام دوره مالی گفته میشود؛ بدین شکل که کلیه امور مالی و حسابداری به دوره مالی جدید سال بعد منتقل میشود. گفتنی است که اقدامات پایان سال مالی و عملیات بستن حسابها یکی از مهمترین وظایف یک حسابدار است که در دوره‌های آموزش حسابداری در موسسات و سایتهای آموزش حسابدار مانند persianhesab.com به تفصیل آموزش داده میشود. با این توضیحات حسابداران قبل از پایان سال مالی باید اقدام به عملیات حسابداری کنند تا همه چیز سازماندهی شده، به روز و آماده انتقال به سال مالی جدید گردد. در اینجا عملیات پایان سال حسابداری در قالب یک چک لیست شامل 8 مرحله کاری به شکل زیر آورده شده است:

1. صورت‌های مالی را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کنید

صورت های مالی راه نجات کسب و کارهای کوچک است. آنها به شما اجازه می‌دهند که به وضعیت مالی کسب و کارتان نگاه اجمالی داشته باشید. گزارشات و صورت‌های مالی می‌تواند وضعیت شما را در سال گذشته، اکنون و آنچه احتمالا در آینده خواهد نشان دهد تا برای سال جدید برنامه‌ریزی کنید. وجود این صورت‌های مالی برای محاسبات آخر سال بسیار اهمیت دارد:

  • صورت حساب درآمد
  • صورت جریان وجوه نقد
  • ترازنامه

- صورت حساب درآمد که شامل: درآمد، هزینه‌های مالیاتی، هزینه‌های اجرایی، هزینه کالاهای فروخته شده، استهلاک و سایر هزینه‌ها و منافع مالی می‌شود.

2. جمع‌آوری صورت حساب‌های سررسید گذشته

اگر می‌‌خواهید حساب کتاب‌های خود را برای پایان سال جمع‌بندی کنید، سعی کنید بدهی‌های خود را جمع‌آوری کنید. بهتر است سعی کنید تا قبل از سال جدید صورت حساب‌های سررسید گذشته را جمع آوری کنید. برای جمع‌آوری طلبتان از بدهکاران می‌توانید این کارها را انجام دهید:

  • تنظیم شرایط پرداخت فاکتور (به عنوان مثال، سررسید)
  • فرآیند پرداخت را مستند کنید
  • با فاکتورهای سررسید گذشته با مشتریان تماس بگیرید
  • یک برنامه پرداخت با مشتریان ایجاد کنید مبلغ را نگه می‌دارد.

3. حساب موجودی

اگر کسب و کار شما موجودی مواد اولیه نیاز دارد، باید شمارش دقیقی از مواد و لوازمی که در دست دارید را دریافت کنید. در غیر این صورت، ممکن است با قفسه های خالی یا کاهش موجودی (مانند کالاهای تاریخ مصرف گذشته) روبه‌رو شوید. بهتر است قبل از پایان سال بررسی موجودی را تکمیل کنید. مجموع موجودی را با ترازنامه خود مطابقت دهید. اگر بین شمارش و ترازنامه خود مغایرت‌هایی پیدا کردید، آنها را رفع کنید.

حسابداری موجودی در پایان سال همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا بدانید که در طول سال چقدر برای موجودی انبار هزینه کرده‌اید و ارزش کلی آن را بدانید و می‌تواند به شما در برنامه ریزی بهتر موجودی سال آینده نیز کمک کند.

4. رسیدهای تجاری را سازماندهی کنید

رسیدهای تجاری باید به خوبی ساماندهی شده و در جای امن نگهداری شوند. رسیدها و فاکتورهای نامنظم می‌تواند کسب و کار شما را در معرض بی نظمی و محاسبات اشتباه قرار دهد. ناگفته نماند، سوابق نامرتب می‌تواند باعث بروز اشتباه در اظهارنامه مالیاتی کسب و کارتان شده و باعث مشکلات بیشتری در آینده شود. برای سازماندهی رسیدهای تجاری خود قبل از پایان سال، می‌توانید:

  • رسیدها را بر اساس نوع هزینه مرتب کنید.
  • از پوشه‌ها و برچسب‌ها استفاده کنید.
  • رسیدها را به ترتیب زمانی سازماندهی کنید.
  • رسیدها را به صورت دیجیتالی در رایانه یا دستگاه خود ذخیره کنید.

بهتر است به محض دریافت یک رسید یا فاکتور آن را در سیستم بایگانی خود ذخیره و سازماندهی کنید. به این ترتیب نگرانی از گم شدن یا فراموش کردن آن ندارید. اگر از نرم افزار حسابداری استفاده می‌کنید، می‌توانید رسیدها و اسناد را به تراکنش‌ها ضمیمه کنید تا آنها را بهتر پیگیری کنید.

5. حساب‌های بانکی و کارت‌های اعتباری را تطبیق دهید.

یکی از جنبه‌های اصلی چک لیست امورات پایان سال حسابداری شما، تطبیق حساب‌های بانکی و کارت‌های اعتباری شما است. به این ترتیب، تأیید می کنید که سوابق حسابداری شما با حساب‌های بانکی شما مطابقت دارد. برای تطبیق حساب های خود، صورت حساب های بانکی و کارت اعتباری خود را با سوابق حسابداری خود مقایسه کنید. اظهارات شما باید با موجودی فهرست شده در دفاتر مطابقت داشته باشد. اگر مطابقت ندارند، باید علت آن را بررسی کنید.

6. حساب‌های پرداختی و دریافتی را بررسی کنید

قبل از پایان سال، هم حساب‌های دریافتی و هم حساب‌های پرداختی خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که تمام وصول‌ها و بدهی‌ها را تسویه کرده و یا تکلیف آنها را مشخص کرده‌اید.

در حساب‌های دریافتی، صورت حساب‌های سررسید گذشته را بررسی کنید. اگر مشتری هر گونه فاکتور تاخیری یا پرداخت نشده ای دارد، در اسرع وقت با او تماس بگیرید.

به گزارش دریافتی های خود نگاه کنید تا ببینید آیا قبل از پایان سال صورتحساب‌هایی با تاخیر یا پرداخت نشده دارید یا خیر. با فروشندگان صحبت کنید و قبوض را پرداخت کنید تا سال جدید را بدون بدهی آغاز کنید.

7. از اطلاعات نسخه پشتیبان تهیه کنید

برای اطمینان از ذخیره ایمن داده های حسابداری خود برای سال جدید، اطلاعات پشتیبان گیری را به چک لیست پایان سال خود اضافه کنید. برای ذخیره اطلاعات مهم حسابداری امسال و سال‌های قبل و اطمینان از ایمن بودن داده‌های خود، یک سیستم پشتیبان قابل اعتماد در محل خود داشته باشید.

می‌توانید از اطلاعات حسابداری در رایانه یا تلفن هوشمند خود نسخه پشتیبان تهیه کنید یا اسناد (مانند صورت‌های مالی) را چاپ کنید و آنها را در مکانی امن ذخیره کنید. اگر از حسابداری آنلاین استفاده می‌کنید، خیالتان آسوده است که اطلاعات شما در فضای ابری امن است.

8. در صورت لزوم، مدارک لازم را برای حسابدار خود آماده کنید

در صورتی که از سیستم‌های حسابداری به اشکال مختلف (به عنوان مثال، نرم‌افزار حسابداری در ارتباط با یک متخصص مالیاتی) استفاده می‌کنید باید اسنادی را آماده کنید تا قبل از پایان سال آنها را بررسی کنند. اطلاعاتی که احتمالا به آنها نیاز پیدا خواهید کرد عبارتند از:

  • صورت‌های مالی
  • صورت حساب بانکی و کارت اعتباری
  • سوابق نقدی خرد
  • فاکتورها و رسیدها
  • سوابق فروش
  • سوابق حقوق و دستمزد
  • اطلاعات وام

اگر از نرم افزار استفاده می کنید، جمع آوری چنین اطلاعاتی برای شما آسان تر خواهد بود. همچنین می‌توانید با حسابدار خود مشورت کنید تا اطلاعاتی که نیاز دارد را برای شما شرح دهد تا همه مدارک و دفاتر را طبق خواسته او آماده کنید.

با این چک لیست اقدامات 8 گانه اقدامات پایان سال مالی، میتوانید اطمینان حاصل کنید که در بستن حسابها و رسیدگی به امور مالی شرکت عملیات ناتمامی باقی نگذاشته اید و میتوانید پرونده جدیدی در سال مالی جدید برای آنها باز کنید. امیدواریم که این چک لیست راهنمای خوبی برای چک کردن تمام مواردی که ممکن است در شلوغی کار در پایان سال فراموش شود و شمای حسابدار را به دردسر بیاندازد، باشد.