پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

image_1642319156

تورم و گرانی باعث شده تا بسیاری از افراد به‌ جای سپرده‌گذاری به فکر سرمایه گذاری باشند. بازار بورس تهران به عنوان یکی از بهترین موقعیت‌های سرمایه‌گذاری در ایران، در نگاه اول می‌تواند افراد زیادی را وسوسه کند تا در این بازار وارد شده و اقدام به سرمایه‌گذاری در صنایع سود ده کشور کنند. با این حال ریسک سرمایه‌گذاری در بورس قابل چشم‌پوشی نیست. نباید بدون آمادگی و آگاهی از ریسک‌های بورس اقدامی کرد. چرا که پای سرمایه شما وسط است.

ریسک‌های سرمایه‌ گذاری در بورس متنوع هستند و موارد متعددی را شامل می‌شوند. اگر نمی‌دانید که بورس تهران با چه ریسک‌هایی همراه است، می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید. همچنین در انتها به شما یادآور خواهیم شد که چه روش‌های برای پوشش ریسک بورس وجود دارد تا با خیال راحت بتوانید اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس نمایید.

ریسک سرمایه گذاری در بورس

بازارهای مالی همواره ریسک مخصوص خود را دارند. برای همین فعالیت در بازارهای مالی نیاز به مهارت و تخصص کافی دارد. اگر نتوانید رفت‌ و برگشت قیمت‌ها را تشخیص داده یا در نقطه مناسب اقدام به خرید و فروش کنید، نه‌ تنها سودی عاید شما نمی‌شود بلکه زیان هم می‌کنید. برای اینکه دچار زیان نشوید باید با ریسک سرمایه‌گذاری در بورس آشنا باشید. در ادامه مطلب چند مورد را بررسی می‌کنیم.

نوسانات متغیرهای بنیادی

سودسازی شرکت‌های بورسی وابسته به نرخ فروش و توانایی عرضه محصولات‌شان است. برای همین وابستگی زیادی به متغیرهای بنیادی مانند نرخ ارز و نرخ تورم دارد. در شرایط امروز که قیمت دلار و تورم نقطه به نقطه نوسان زیادی دارند، سودسازی شرکت‌ها در لایه‌ای از ابهام قرار گرفته و با نوسان قیمت‌های دیگر، دچار کاهش و افزایش می‌شود.

این نامعلوم بودن وضعیت اقتصادی باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاری در هر صنعتی با ریسک بنیادی مواجه باشد. بدین معنا که ممکن است در آینده نزدیک و کوتاه‌مدت، سود موردنظر ما را فراهم نکرده و حتی نتواند نسبت به تورم پاسخ مناسبی بدهد. تغییر و نوسان متغیرهای بنیادی و نداشتن یک افق روشن، یکی از ریسک‌های سرمایه‌گذاری در بورس است.

نقدشوندگی سهام

در بورس تهران با وجود دامنه نوسان، در هر روز امکان نوسان بیش از حد قیمت هر سهم وجود ندارد. برای همین در شرایط بحرانی و منفی، امکان قفل شدن بسیاری از سهم‌ها در صف فروش وجود دارد. صف فروش بدین معناست که شما باید منتظر بمانید تا خریدار در بازار پیدا شود و به نوبت از سهامداران خریداری کند. بسیاری از اوقات صف‌های فروش روزهای متوالی جمع نشده و فروشندگان پشت صف معطل می‌شوند.

به نظر می‌رسد با وجود پدیده صف فروش، نقدشوندگی بسیاری از سهم‌های بازار بورس مناسب سرمایه‌گذاری نباشد. چرا که در صورت نیاز شما امکان نقدسازی آن در زمان کوتاه وجود ندارد.

image_1642319293

تعلل شرکت و امکان تعلیق

در صورتی که در فرایند برگزاری مجامع شرکت اختلالی ایجاد شود یا گزارش‌های مالی به صورت شفاف ارائه نشوند، امکان تعلیق موقت و دائم شرکت وجود دارد. در چنین شرایطی سرمایه شما پشت تعلیق نماد باقی مانده و امکان معامله آن را نخواهید داشت. هرچند که فرایند تعلیق برای سهم‌های بنیادی و مناسب ایجاد نمی‌شود، اما در نظر گرفتن احتمال آن به شما کمک می‌کند تا ریسک سرمایه‌گذاری در بورس را بهتر بشناسید.

وابستگی به مسائل سیاسی

بد نیست بدانید که شرایط بازار می‌تواند به اخبار سیاسی نیز واکنش بدهد. برای مثال توافق هسته‌ای با تأثیر به‌سزایی که در قیمت دلار و تورم انتظاری معامله‌گران دارد می‌تواند باعث شود تا بازار برای روزهای متوالی از سرمایه تهی شده و ارزش معاملات آن با افت شدید مواجه شود.

سرمایه گذاری در بورس می‌طلبد که شما اخبار روز را مطالعه و خودتان را برای شرایط متفاوت آماده سازید. همچنین سرعت واکنش شما به اخبار و تغییرات شرایط اقتصادی مهم است. اگر نتوانید به موقع از بازار خارج شوید، ممکن است که زیان سنگینی نصیب شما شود.

 چگونه ریسک سرمایه‌ گذاری در بورس را پوشش دهیم؟

حالا که می‌دانیم سرمایه‌گذاری در بورس می‌تواند با خطراتی همراه باشد، این سوال مهم مطرح می‌شود که چگونه می‌توان ریسک‌های عنوان‌شده را پوشش داد؟ قطعاً نمی‌توان در شرایط کنونی از سرمایه‌گذاری منصرف شد، اما چه راهکارهایی برای پوشش ریسک بورس وجود دارد؟ در ادامه دو مورد اصلی را بررسی می‌کنیم.

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس

یکی از راهکارهای پوشش ریسک سرمایه‌گذاری در بورس، استفاده از ابزارهای مالی متنوع برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است. برای مثال می‌توانید با استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری اقدام به ورود به بورس کنید. این صندوق‌ها با برخورداری از بهترین متخصصین بازارهای مالی و مدیریت سرمایه تلاش می‌کنند تا زیان سرمایه‌گذاران را به حداقل رسانده و بازدهی دارایی را به حداکثر برسانند.

در صورتی که وقت کافی و مهارت لازم برای معامله مستقیم در بازار را ندارید، بهتر است به فکر استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری باشید. تنوع این صندوق‌ها نیز به شما کمک می‌کند تا همزمان بتوانید از بازارهای موازی نیز بهره ببرید. برای مثال صندوق‌های با پشتوانه طلا و همچنین صندوق‌هایی با پشتوانه زعفران وجود دارند که قیمت آن‌ها متناسب با نرخ طلا و زعفران رشد می‌کند! این قابلیت دست شما در مدیریت صحیح سرمایه‌تان بازار می‌گذارد.

image_1642319367

استفاده از سبدگردانی

سبدگردانی به فرایندی می‌گویند که شما اختیار خریدوفروش خودتان را به شخص معتمدی که در زمینه معاملات بازار سرمایه تخصص دارد، واگذار می‌کنید. در این شرایط آم فرد با استفاده از سواد و مشاوره تخصصی دست به مدیریت پرتفوی شما زده و به جای شما در صنایع متفاوت سرمایه‌گذاری می‌کند. شما کافی است که برای او روشن کنید که حد ریسک‌پذیری‌تان چقدر است و تا چه اندازه اختیار به او خواهید داد. باقی کارها به روال قرارداد شما اجرایی می‌شود.

خدمات سبدگردان اختصاصی اقتصاد بیدار در این زمینه می‌تواند یکی از انتخا‌ب‌های شما باشد. این شرکت با بهره گیری از کمیته سرمایه تخصصی سرمایه گذاری و تحلیلگران و معامله گران حرفه ای، بازدهی بسیار مناسبی را برای سرمایه گذاران به ارمغان آورده است. صندوق های قابل معامله در بورس با نماد سپر و ارزش نیز تحت مدیریت شرکت سبدگردان اقتصاد بیدار است.

جمع‌ بندی

بازارهای مالی همواره ریسک‌هایی دارند. هرچند که بهترین کار برای حفظ ارزش دارایی در شرایط تورمی استفاده از موقعیت‌ های سرمایه‌ گذاری است، اما شاید بهتر باشد با استفاده از راه‌های غیرمستقیم به سرمایه‌ گذاری بپردازید تا زیان کمتر و سود بیشتری نصیب شما شود. کارگزاری اقتصاد بیدار در مسیر آموزش و ورودتان به بازار سرمایه شما را همراهی می‌کند. به راحتی و با چندکلیک می‌توانید از مطالب آموزشی و مشاوره تخصصی آن بهره‌مند شوید.