پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

فرش از دیرباز در فرهنگ ایرانی از مهم‌ترین ارکان یک خانه به شمار می‌رفته و تا کنون نیز چنین بوده است. فرش ایرانی نیز به واسطه زیبایی و کیفیت خاص خود، از دیرباز در سراسر جهان مشهور و معروف بوده است. این روزها فرش‌های ماشینی اعتماد و رضایت خریداران را جلب کرده‌اند.

اما بهترین فرش ماشینی در ایران چیست؟ انواع فرش ماشینی کدام‌اند؟ آیا فرش‌های ماشینی با کیفیت هستند؟ ارزش خرید دارند؟ در این مقاله با همراه باشید تا در ابتدا با فرش ماشینی و انواع آن آشنا شویم و در نهایت بهترین مرکز خرید اینترنتی فرش ماشینی باکیفیت و باصرفه در ایران را به شما معرفی کنیم.

فرش ماشینی

بهترین فرش ماشینی در ایران

ریسندگی و تبدیل الیاف طبیعی (مانند پشم حیوانات یا گیاه پنبه) به نخ، از اولین اختراعات بشر بوده است که بیش از دوهزار سال قدمت دارد. بعد از آن انسان فهمید با ترکیب نخ‌ها در یک ساختار تار و پود شکل قادر خواهد بود پارچه تولید کند و این اولین قدم در صنعت بافندگی بود. بعدها با پیچیده‌تر کردن ساختار ترکیب نخ‌ها، انسان توانست مصنوعات پیچیده‌تر و جدیدتری خلق کند که از جمله آن‌ها فرش، قالی و گلیم بود. انسان‌ها در ابتدا برای حفظ خود از رطوبت و سرمای کف خانه از نی و حصیر و برگ‌های نخل استفاده می‌کردند اما بعدها با پیشرفت تجربه بشر در بافندگی، توانستند از الیاف طبیعی اولین گلیم‌ها را ببافند. اولین فرش‌ها از جنس پشم و به صورت نمد و تک رنگ بودند. بعد از آن با ترکیب پشم‌های رنگی، قالی‌ها طرح و نقش‌های زیبایی پیدا کردند.

از قدیم‌الایام فرش به صورت معمول از نخ‌هایی از جنس پشم و پنبه و به صورت دستی روی دارهای قالی بافته میشد اما از حدود 200 سال پیش اروپایی‌ها هم‌زمان با اختراع ماشین بخار و انقلاب صنعتی، تلاش‌هایی برای اختراع ماشین‌آلات ریسندگی و بافندگی کردند. در نتیجه این تلاش‌ها، اولین ماشین بافندگی فرش با نیروی بخار در حدود سال 1927 میلادی در آمریکا ساخته شد و پس از آن به صورت گسترده‌ای در انگلستان استفاده شد. این‌جا بود که فرش ماشینی برای اولین بار متولد شد.

فرش ماشینی در حدود ۵۰ سال پیش وارد ایران شد. به دلیل گستردگی استفاده از قالی در ایران، و قیمت بالای فرش دستباف، در زمانی کوتاه توانست مورد استقبال قرار بگیرد. تولید فرش ماشینی در حجم زیاد در اوایل دهه‌ی ۶۰ خورشیدی آغاز شد. در سال‌های اولیه چند کارخانه‌ی بزرگ تولید فرش ماشینی از جمله رسول اصفهان تولیدات خود را روانه‌ی بازار داخلی کردند که به دلیل قیمت مناسب و شباهت زیاد با فرش دستباف به خوبی مورد استقبال قرار گرفتند. فرش‌های ماشینی با فناوری‌ها و جنس‌های مختلف و با شانه و تراکم‌ متنوع تولید می‌شود.

انواع فرش ماشینی

فرش‌های ماشینی تنوع بی‌شماری از جهات مختلف دارند و هر فرد با توجه به سلیقه، بودجه و نیاز خود می‌تواند دست به انتخاب بزند. تنوع فرش‌های ماشینی از جهاتی هم‌چون جنس فرش از فرش‌های دستباف نیز بیشتر است. برای آشنایی با انواع فرش ماشینی بایستی تفاوت‌های انواع فرش را در معیارهایی مانند جنس فرش، تراکم، نقش و طرح و یا ابعاد آن‌ها شناخت.

جنس فرش

از متداول‌ترین فرش‌های تولید شده در ایران فرش‌هایی از جنس آکریلیک هستند. آکریلیک به دلیل شباهت زیاد به الیاف طبیعی (پشم) و همچنین عمر و کیفیت بالاتر نسبت به الیاف مشابه دیگر جزء فرش‌های با دوام بالا به حساب می‌آید. علاوه بر فرش‌های تولید شده با آکریلیک خالص، تولید فرش با ترکیبات آکریلیک با سایر الیاف از جمله پشم و پلی‌استر نیز متداول است. از جمله الیاف مصنوعی دیگر که در تولید فرش ماشینی مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توان به پلی‌استر( ابریشم مصنوعی ) و پلی‌پروپیلن اشاره کرد. فرش‌های ابریشمی که از نخ ابریشم مصنوعی (پلی استر) ساخته می‌شوند، درخشنده‌ترند اما دوام کمتری دارند.

 

بهترین فرش ماشینی

اندازه فرش

اندازه فرش ماشینی بسیار متغیر است. علاوه بر اندازه‌های استاندارد موجود در بازار، امکان سفارش فرش در اندازه‌های غیراستاندارد و دلخواه نیز وجود دارد. برای مثال شما می‌توانید با توجه به نقشه آشپزخانه خود، یک گلیم فرش مخصوص آشپزخانه خود سفارش دهید. اندازه‌های استاندارد فرش عبارت‌اند از:

  • 1.5 متری (1 متر در 1.5 متر)
  • 4 متری (1.5 متر در 2.25 متر)
  • 6 متری (2 متر در 3 متر)
  • 9 متری (2.5 متر در 3.5 متر)
  • 12 متری (3 متر در 4 متر)

کیفیت فرش ماشینی

کیفیت فرش به دو عامل جنس نخ خاب و تراکم آن بستگی دارد. در بحث تراکم، فرش‌های 1200 شانه و بالاتر، بهترین کیفیت را در بین فرش‌های موجود در بازار دارند. از منظر جنس نخ، معمولا نخ‌های رشته‌ای و آکریلیک بیشتر برای مصارف خانگی استفاده می‌شوند و کیفیت بهتری را رقم می‌زنند در حالی که دوام و کیفیت فرش‌های ابریشمی کمتر است.

از بهترین نخ‌های موجود در بازار، می‌توان به نخ درالون آلمان اشاره کرد که مقاومت بسیار بالا، خاصیت ثبات رنگ، مقاومت در برابر حرارت غیرمستقیم و همچنین لطافت بالا از ویژگی‌های این نخ با کیفیت و البته گران قیمت است. الیاف اکریلیک درالون حساسیت زدایی شده و تقریبا بدون پرز هستند و از این جهت هیچ گونه خطری برای سلامتی انسان ندارند. فرش بافته شده با این الیاف بسیار شفاف است و هرچه بیشتر فرش شسته گردد شفافیت و نرمی فرش بیشتر می‌شود. الیاف اکریلیک درالون آلمان مطابق با استانداردهای معتبر جهانی و زیست محیطی تولید می‌گردد و در کشورهای با استاندارد بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین خاطر است که افراد با تجربه در صنعت فرش، توصیه می‌کنند فرش‌های بافته شده با نخ درالون را خریداری نمایید زیرا فقط بعضی از شرکت‌ها مانند قالی سلیمان از این الیاف نخ استفاده می‌نمایند.

قیمت فرش ماشینی

فرش ماشینی در مقایسه با فرش دستبافت از قیمت پایین‌تر و صرفه خرید بالاتری برخوردار است به طوری که این روزه فرش دستباف بیشتر برای جنبه تزئینی و در قالب تابلو فرش استفاده می‌شود. قیمت فرش ماشینی به عوامل بسیار زیادی از جمله جنس نخ خاب، تراکم، شانه، ارتفاع نخ خاب، وزن، طرح و نقش، و ابعاد فرش بستگی دارد. برای دیدن قیمت روز فرش ماشینی می‌توانید از سایت‌های رسمی برای خرید اینترنتی فرش ماشینی مانند قالی سلیمان بازدید کنید.

خرید فرش ماشینی از قالی سلیمان

شرکت تولیدی و صنعتی رسول اصفهان با نام تجاری «قالی سلیمان» با پشتوانه‌ای متشکل از 40 سال تجربه، بیش از 100 نمایندگی کشوری و 70 نمایندگی بین‌المللی در سراسر جهان، همواره نامی آشنا در صنعت فرش ایران بوده است. قالی سلیمان از معدود تولیدکنندگان فرش ماشینی ایرانی با نخ تمام اکرلیک درالون آلمان است که برترین کیفیت را در بین تمامی تولیدات داخلی دارد.

قالی سلیمان با در اختیار داشتن زنجیره کامل تولید از رنگرزی، ریسندگی، بافندگی تا تکمیل و همچنین عرضه محصول در شبکه توزیع که فروشگاه‌های زنجیره‌ای «قالی سلیمان» در ایران و خارج از کشور را شامل می‌شود، از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فرش ماشینی ایرانی است که مفتخر به دریافت انواع استانداردهای بین‌المللی در زمینه کیفیت محصول، محیط زیست، انرژی و مدیریت بوده و به عنوان برگزیده صنعت سبز کشور نیز انتخاب شده است.

پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد خرید فرش دارید، حتما سری به فروشگاه اینترنتی این نام پرآوازه صنعت فرش بزنید. ضمنا در صورت خرید اینترنتی فرش ماشینی از وب سایت قالی سلیمان، می‌توانید آن را به صورت رایگان درب منزل خود تحویل بگیرید.

بهترین فرش ماشینی