کسری تراز تجاری ترکیه در ماه سپتامبر، با 85 درصد افزایش به بیش از 8 میلیارد دلار رسید که رقمی کم‌سابقه، گزارش می‌شود.

افزایش 85 درصدی کسری تراز تجاری ترکیه/جهش واردات، کاهش صادرات
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از خبرگزاری آنادولو ترکیه، موسسه آمار ترکیه اعلام کرد: کسری تراز تجاری این کشور در ماه سپتامبر، با 85 درصد افزایش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، به رقم کم‌سابقه، 8 میلیارد و 140 میلیون دلار رسید.

در ماه سپتامبر سال جاری میلادی، صادرات ترکیه در مقایسه با سپتامبر سال 2016 میلادی، ۸.۷ درصد افزایش پیدا کرد و به 11 میلیارد و 800 میلیون دلار رسید؛ در حالیکه واردات این کشور در همین بازه زمانی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، با ۳۰.۶ درصد جهش به 19 میلیارد و 900 میلیون دلار رسید.

همچنین اطلاعات به دست آمده از گمرک و وزات تجارت ترکیه، حکایت از آن دارد که حجم تجارت خارجی این کشور، در 9 ماه نخست سال جاری میلادی که به ماه سپتامبر ختم می شود، به 284 میلیارد دلار رسید که در این رقم در مقایسه با سال قبل ۱۳.۴ درصد رشد نشان می دهد.

در نه ماه نخست سال 2017 میلادی، وارات ترکیه با ۱۵.۵ درصد افزایش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، به تقریبا 169 میلیارد دلار رسیده است که منجر به کسری تراز تجارت خارجی، 53 میلیارد و 800 میلیون دلاری این کشور شده است.

ارزش دلاری صادرات ترکیه به کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ماه سپتامبر، امسال به ۵.۹ میلیارد دلار رسید که این رقم برای سپتامبر سال 2016 میلادی، ۵.۴۶ میلیارد دلار ثبت شده است؛ البته سهم صادرات ترکیه به کشورهای عضور اتحادیه اروپا در سپتامبر امسال ۴۹.۸ درصد بود که این رقم برای مدت مشابه سال قبل، ۵۰.۲ درصد اعلام شده است.