مدیر برنامه‎ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: از مجموع حدود 87 میلیارد بشکه ذخیره نفت درجای منطقه غرب کارون، تاکنون 715 میلیون بشکه نفت برداشت شده است.

برداشت 715 میلیون بشکه نفت از میدان‌های مشترک و غیرمشترک غرب کارون
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین کریم زبیدی عنوان کرد: ذخایر نفت درجای منطقه غرب کارون (مشتمل بر میدان‎های مشترک و غیرمشترک) حدود ۸۷ میلیارد بشکه برآورد می‎شود که با احتساب میانگین ضریب بازیافت ۱۵ درصد، بالغ بر ۱۳ میلیارد بشکه نفت این منطقه قابل استحصال است.

وی افزود: از این میان، تاکنون ۷۱۵ میلیون بشکه نفت (کمتر از یک میلیارد بشکه) برداشت شده است.

زبیدی، روند پیشرفت طرح‎های توسعه‎ای میدان‌های مشترک غرب کارون را با توجه به مشکلات و محدودیت‎های بسیار صنعت نفت در تامین سرمایه و فناوری، مطلوب برشمرد و گفت: به عنوان نمونه، هزینه سرمایه‎گذاری تولید هر بشکه نفت خام در آزادگان شمالی حدود ۳۴ هزار دلار شد و ضریب بازیافت شرکت چینی در این میدان حدود پنج درصد بوده است. بدیهی است هزینه تمام شده و ضریب بازیافت نمی‎تواند در این شرایط قابل قبول باشد.

وی با یادآوری این‎که شرکت‎های خارجی دیگر می‎توانستند با هزینه‎های کمتر چنین طرح‎هایی را به سرانجام برسانند، گفت: شرکت ایرانی تدبیر انرژی هم در توسعه یاران شمالی توانست با هزینه‎ای نسبتا معقول یعنی کمتر از ۲۰ هزار دلار برای هر بشکه، طرح را به پایان برساند.

زبیدی ابراز امیدواری کرد که با استفاده از فناوری‎های نو و تامین سرمایه‎های مورد نیاز، روند توسعه در غرب کارون بیش از پیش شتاب گیرد و ضریب بازیافت نفت در این منطقه افزایش یابد.

وی به ایفای مسئولیت‎های اجتماعی نفت در مناطق نفتخیز هم اشاره کرد و گفت: ۳۵۰ میلیارد تومان از بودجه‎های اقتصاد مقاومتی وزارت نفت در سال ۹۶، به ارائه خدمات عمرانی در کشور اختصاص یافته که بخشی از آن مربوط به منطقه غرب کارون است.