محمدی نیکخواه معتقد است خودرو سازان داخلی برای استاندارد کردن خودروهایی مانند مزدا صد در صد اقدام می‌کنند چرا که جمع‌آوری خط تولید امری هزینه‌بر و مشکل ساز است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین با اجرای فاز اول استانداردهای جدید اجباری خودرو از اول دی ماه 1396، تولید و واردات برخی از خودروهای غیر استاندارد ممنوع اعلام شد. سخنگوی سازمان استاندارد به پول نیوز خبر داد که خودروهای MVM 315 سدان،MVM 550 ، تیگو 5، سایپا 131 و سایپا 132 دوگانه سوز، سایپا 141 بنزینی و دوگانه سوز، آریو 1500 سی سی، پژو پارس با موتور XUM ، وانت تک کابین و دو کابین مزدا و کارا 1700(بنزینی و دوگانه سوز)، آسا B 50F ، لیفان 620، لیفان X50، لیفان X60 ، جک J5 ، هیوندای i10 و برخی از خودروهای سنگین جاده ای دیگر تولید نخواهند شد چرا که تولید کنندگان این مدل‌ها زیر بار استاندارد‌های جدید نرفته و مجوز استاندارد دریافت نکرده‌اند، در صورت تولید این مدل‌ها، تخلف رخ داده است.

کاظم محمدی نیکخواه رییس سابق انجمن واردکنندگان خودرو به پول نیوز گفت: سال‌ها پیش قرار شد خودروهایی که استاندارهای یورو 4 یا حداقل یورو 3 را پاس نکنند، از خط تولید خارج شوند. خودورسازان هم بابت این به روز رسانی تعهد‌های لازم را دادند.
خودروهایی که اسامی آن‌ها در این لیست است به روز نشده و کیفیت لازم را برای تولید ندارند.

این فعال و تحلیلگر صنعت خودرو افزود: به این خودروها تا شب عید امسال فرصت داده شده که امکانات خود را به روز رسانده و ضعف‌های موجود را از بین ببرند در غیر این صورت تولید آن‌ها در سال 97 قطع می‌شود.

محمدی نیکخواه معتقد است خودرو سازان داخلی برای استاندارد کردن خودروهایی مانند مزدا صد در صد اقدام می‌کنند چرا که جمع‌آوری خط تولید امری هزینه‌بر و مشکل ساز است. مگر اینکه خودروساز به این نتیجه برسد که استاندارد سازی یک خودرو خاص و تولید آن صرفه اقتصادی ندارد؛ مانند پیکان.

گفتنی است پیمان پیرایش، مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران با اعلام این خبر گفته است: با شروع اجرای استانداردهای جدید تأیید نوع خودرو، تولید تعدادی از خودروهایی که نتوانستند الزامات استانداردهای اجباری مربوطه را رعایت کنند خاتمه یافت و از این پس شاهد تولید این خودروها نخواهیم بود.

پیرایش با تاکید بر اینکه برنامه اجرای استانداردهای جداگانه اجباری ایمنی عملکردی خودرو مطابق با آخرین تغییرات اتحادیه اروپا روزآمد و ابلاغ شده است گفت: سازمان ملی استاندارد ایران در انجام رسالت خود مبنی بر تدوین و به روز رسانی مستمر استانداردها، همواره تلاش دارد در تدوین استانداردهای حوزه خودرو از استانداردها و مقررات فنی مورد استفاده در کشورهای پیشرو و صاحب فناوری در صنعت خودرو و نیز استانداردهای معتبر بین المللی و منطقه ای استفاده کند.

او با بیان اینکه استانداردهای تأیید نوع خودرو از اول دیماه 1396، برای تمامی تولیدات و واردات خودرو لازم الاجراست افزود: اجرای این استانداردها برای تولیدکنندگانی که پیش از این از سازمان ملی استاندارد ایران گواهینامه تأیید نوع دریافت کرده اند، مطابق برنامه زمانبندی تعیین شده، در دست اقدام است و با توجه به این زمانبندی الزامات استانداردهای مورد نظر در چارچوب کنترلهای تطابق تولید(COP)، توسط سازمان ملی استاندارد ایران آغاز شده است.