رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 97 بر اساس پیشنهادهای نمایندگان کمیسیون کشاورزی، ارقام خرید تضمینی محصولات کشاورزی در ردیف مربوطه به میزان قابل توجهی ارتقاء یافت.

استنکاف دولت از پرداخت سود دیرکرد خرید تضمینی محصولات کشاورزی / ارتقاء قابل توجه قیمت خرید تضمینی در لایحه بودجه
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

علی اکبری ، درخصوص قیمت خرید تمضمینی محصولات کشاورزی در لایحه بودجه سال 97، اظهار داشت: در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 97 بر اساس پیشنهادهای نمایندگان کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی ارقام خرید تضمینی محصولات کشاورزی در ردیف مربوطه به میزان قابل توجهی ارتقاء یافت.

دولت منابع کافی را برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی پیش‌بینی نمی‌کند

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این ردیف تنها شامل خرید تضمینی گندم نیست بلکه همه محصولات کشاورزی را شامل می‌شود، گفت: تاکید ما بر این بوده است تا کشاورزان در سال آینده وضعیت بهتری را تجربه کنند، در نطق خود در خصوص مروری بر عملکرد بودجه سال 96 یکی از ایرادهایی که مطرح کردم این بود که دولت متاسفانه منابع کافی را برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی پیش‌بینی نمی‌کند.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم و گرمه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ایراد عدم در نظر گرفتن منابع کافی به‌منظور خرید تضمینی محصولات کشاورزی بر لایحه بودجه سال 97 نیز وارد است، ادامه داد: در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی این ایراد گرفته شد اما مسئولان در سازمان برنامه و بودجه خود را ناگزیر از چنین اقدامی می‌دانند اما این امیدواری را می‌دهند تا از هر منبع ممکن به‌موقع برای خرید محصول اقدام می‌کنند.

وی اضافه کرد: این تلاش‌ها توسط سازمان برنامه و بودجه باعث شد تا در سال گذشته با تاخیر 4 ماهه در زمینه خرید تضمینی محصولات مواجه شویم، متاسفانه کشاورزان علی‌رغم متضرر شدن در دام دلالان نیز گرفتار شدند و بخش قابل توجهی از محصول گندم را دلالان پایین‌تر از نرخ خرید تضمینی خریداری کردند که بعد از گذشت چندماه به نرخ خرید تضمینی به دولت فروختند.

حضور دلالان در زمان عدم توانایی دولت برای پرداخت قیمت خرید تضمینی محصولات

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حضور دلالان در زمانی که دولت نتواند قیمت محصول را پرداخت کند و کشاورز به دلیل بدهکار بودن مجبور به فروش محصول خود به دلالان با قیمت پایین است اجتناب ناپذیر می‌شود، تصریح کرد: به دلیل غیر قابل پیش‌بینی بودن زمان پرداخت مطالبات کشاورزان شاهد خرید محصولات توسط دلالان با قیمت‌های ظالمانه هستیم.

دولت مکلف به پرداخت سود دیرکرد خرید تضمینی است

اکبری با اشاره به اینکه نه‌تنها خواهان بودجه کافی برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی در لایحه بودجه هستیم بلکه در قانون برنامه ششم توسعه تصویب شده هرگاه دولت در پرداخت قیمت خرید تضمینی تاخیر داشته باشد مکلف به پرداخت سود دیرکرد است، عنوان کرد: متاسفانه در سال 96 این اتفاق صورت نگرفته که از این موضوع انتقاد کردم اما متاسفانه نگاه آقای نوبخت این نبود و اعلام کرد که باید از آنها بخاطر تامین منبع پرداخت قیمت خرید تضمینی تشکر کنیم.

وی ادامه داد: این مسئله تشکر ندارد، چرا باید در لایحه بودجه سالانه اینگونه پیش برویم که در زمان خرید تضمینی محصولات با کمبود نقدینگی و منابع مواجه باشیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در خصوص اینکه عرم پرداخت دیرکرد پرداخت بهای خرید تضمینی محصولات کشاورزی، خاطرنشان کرد: بر اساس قانون دولت مکلف به پرداخت آن است اما تاکنون اقدامی را انجام نداده است، کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی قطعا پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد، چون زمان زیادی از پرداخت اصل پول نگذشته است منتظر اقدام دولت هستیم./

پایان پیام