عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: جایگزین‌هایی برای خودروهای اروپایی توسط تولیدکنندگان داخلی پیش پینی شده که بخشی از آن چینی است، بهمن موتور در حال حاضر هاوال را جایگزین مزدا کرده، ایران‌خودرو و سایپا نیز از قبل پیش‌بینی لازم را داشته‌اند.

به گزارش ولی ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ، در خصوص خروج پژو از قرارداد خود با خودروسازان داخلی، اظهار داشت: شرکت‌های خارجی که با ایران طرف قرارداد بودند قبل از برجام نیز در زمان تحریم ایران را ترک کردند و یک‌طرفه قرارداد خود را فسخ کردند و از همکاری خودداری نمودند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولیدکنندگان کشورهای اروپایی معمولا تحت تاثیر آمریکا قراردارند و منافعی که با این کشور دارند بیشتر است، گفت: این تولیدکنندگان در صحبت‌های خود مطرح می‌کردند که چندین برابر منافعی که در ایران دارند در آمریکا دارند و آن را فدا نمی‌کنند.

رئیس کمیته صنایع کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یک بعد فشارها سیاسی و بعد دیگر اقتصادی است و بر اساس این اصل پژو همکاری خود را با ایران‌خودرو و مزدا و هیوندایی با گروه بهمن قراردادهای خود را فسخ کردند، ادامه داد: این قطع همکاری‌های منافعی برای کشور ما دارد که یکی از آنها این است که در سال‌های اخیر دانش فنی را از آنها گرفته‌ایم و در اختیار ما است مورد دیگر خودروسازان از تحریم قبلی عبرت گرفته و خود را برای شرایط این چنینی آماده کرده بوده‌اند.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه جایگزین‌هایی برای خودروهای اروپایی توسط تولیدکنندگان داخلی پیش پینی شده که بخشی از آن چینی است، بهمن موتور در حال حاضر هاوال را جایگزین مزدا کرده، ایران‌خودرو و سایپا نیز از قبل پیش‌بینی لازم را داشته‌اند، عنوان کرد: همه خودروهای چینی کیفیت پایینی ندارند و اکثر خودروسازان اروپایی و آسیایی مطرح در چین به دلیل پایین بودن قیمت تمام شده در این کشور واحد اصلی را به‌صورت جوینت وینچر احداث کرده و بزرگترین قطعه سازان آنها در چین است.

وی با بیان اینکه خودروسازانی که با چین قرارداد منعقد می‌کنند اگر قطعه تحت لیسانس خودروسازان مطرح را دریافت کنند کیفیت لازم را دارند هرچند بخشی از کار زمان بر می‌شود، تصریح کرد: در گذشته نیز زمانی که بنز و زد‌اف به ایران‌خودرو دیزل قطعات تحویل نمی‌داد قطعات مورد نیاز را از چین تحویل می‌گرفتیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید به خودروسازان داخلی اعتماد کنیم اگر به خودروسازان اجازه افزایش قیمت ندهیم قطعه سازان زمین می‌خورند و تعطیل می‌شوند تعطیلی قطعه سازان بیکاری را در پی دارد، عنوان کرد: برای تعین قیمت خودروهای زیر 45 میلیون تومان بالارفتن قیمت مواد اولیه مانند فولاد، حقوق دستمزد، مواد شیمیایی و پلاستیکی را باید رعایت کنیم.

رئیس کمیته صنایع کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان، خاطرنشان کرد: خودروسازان و قطعه سازان با استفاده از مواد اولیه محصول تولید می‌کند، با افزایش قیمت‌ها در عالم رقابت تولیدکنندگان می‌توانند جایگاه خود را ارتقاء دهند و محصول با کیفیت تری تولیدکنند./

پایان پیام