رییس انجمن واردکنندگان خودرو: نوسان ارزی سبب حباب قیمتی شد

رییس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: نوسان ارز با نرخ رسمی برای واردات، تقاضا را به سوی بازار خودروهای کارکرده منحرف کرد و قیمت های نامتعارفی را در این بازار رقم زد.

«کوروش مرشد سلوک» امروز (سه شنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: التهاب بیش از بازار خودروهای خارجی، در مورد خودروهای دست دوم و کارکرده مشهود است و در برخی موارد اختلاف قیمت تا 2 برابر نرخ واقعی را شاهدیم.

به گفته این مقام صنفی، در عمل عرضه خودروهای خارجی بسیار کمتر از تقاضای رو به رشد آن است و چون واردات خودروهای نو طبق ثبت سفارش، کنترل می شود، این تقاضا به سمت خودروهای کارکرده متمایل شده است.

وی اضافه کرد: تغییر قیمت ارز و افزایش حدود 2 برابری تعرفه های گمرکی در ماه های گذشته، بر قیمت خودروها اثر مستقیم داشته و با منحرف کردن تقاضا به سمت بازار خودروهای کارکرده، موجب قیمت های غیرمعمول در این بازار شده است.

مرشد سلوک همچنین به افزایش قیمت خودروهای خارجی مونتاژ داخل اشاره کرد و علت اصلی آن را نوسان های ارزی ماه های گذشته و تخصیص ناکافی دلار 4200 تومانی عنوان کرد.

وی درباره پیشنهاد دریافت خودروهای چینی به جای خودروهای ثبت نامی کره ای از سوی یک شرکت ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: در صورت صحت این موضوع، ممکن است طبق توافق از پیش تعیین شده باشد؛ در غیر این صورت نمایندگی چنین حقی ندارد.

رییس انجمن واردکنندگان خودرو همچنین رخدادهایی مانند تشکیل صف های طولانی شبانه برای خرید برخی مدل ها را در شرایط کنونی «طبیعی» توصیف کرد.

به گفته مرشد سلوک، در یک دهه گذشته خودرو از کالایی «مصرفی» به کالایی «سرمایه ای» تغییر ماهیت داده و در چنین شرایطی تبدیل ملک، دارایی ها، پس انداز یا ارز از سوی افراد به خودرو، طبیعی است.

افزایش بی سابقه قیمت ها

در همین پیوند، یک نمایشگاه دار خودروهای خارجی به ایرنا گفت: این روزها افزایش بی رویه قیمت و خارج از کنترل را در بازار شاهدیم که چنین امری را تاکنون شاهد نبودیم.

«کوروش طواحن» که بیش از سه دهه سابقه فعالیت در این بازار را دارد، افزود: حتی در دولت دهم که قیمت دلار از یک هزار به چهار هزار تومان افزایش یافت چنین بی سر و سامانی را در بازار شاهد نبودیم.

«افزایش قیمت در بازار خودروهای مونتاژ داخل بیشتر بوده است؛ به طوری که خودرو سراتو فول آپشن مونتاژ داخل که تا چندی پیش 105 میلیون تومان معامله می شد، امروز به 160 میلیون تومان و قیمت خودرو پسابرجامی پژو 2008 با قیمت 125 میلیون تومان، به 205 میلیون تومان رسید».

وی، انتشار اخبار درباره خروج خودروسازان خارجی از بازار را در ایجاد این شرایط موثر دانست و گفت: همین مساله سبب پیشی گرفتن عرضه از تقاضا برای خودروهای تولیدی این خودروسازان شده که نتیجه قطعی آن افزایش قیمت است.

یک فعال دیگر بازار خودروهای خارجی نیز گفت می خواستم به طور اینترنتی برای خودرو آلمانی تیگوان ثبت نام کنم اما سایت فقط به مدت 10 ثانیه باز و سپس از دسترس خارج شد.

وی که خواست نامش فاش نشود، ادامه داد: نزدیک به یک ماه پیش نیز خبر ثبت نام برای این خودرو منتشر شد اما از آنجا که اینترنتی بودن ثبت نام را اعلام نکرده بودند افراد جلو در نمایندگی ها ازدحام کردند که در نهایت به چند مورد درگیری انجامید؛ برای همین است که این روزها صف های شبانه برای این خودرو تشکیل می شود.

این بنگاه دار خودروهای خارجی یادآوری کرد: وقتی خودروساز داخلی به وعده تحویل خودرو ثبت نامی عمل نمی کند، شنیدن اینکه یک خودروساز به جای کره ای کالای چینی را به مشتریان خود پیشنهاد کرده است، دور از ذهن نیست.
به گفته وی، باید مفاد قراردادهای این خودروساز با مشتریان را بررسی کرد اما در کل، قراردادهایی که منعقد می شود به نوعی «یکطرفه» و به نفع فروشنده است که کمتر کسی در زمان خرید به آن توجه دارد.

به گزارش ایرنا، چندی پیش یک استاد دانشگاه و کارشناس صنعت خودرو به ایرنا گفت: خودرو وارداتی، کالایی لوکس محسوب می شود و دادن ارز 4200 تومانی به این دسته از کالاها تا زمان محقق شدن برنامه های ارزی دولت، ضروری نیست.

«امیرحسن کاکایی» افزود: با تخصیص حتی یک دلار برای واردات خودرو مخالفم؛ زیرا کمتر از پنج درصد خودروهای موجود بازار را خودروهای خارجی تشکیل می دهند.

به گفته وی، در شرایط کنونی جامعه، اولویت با تامین نیاز 95 درصد دیگر جامعه است که شامل عامه مردم می شود.