نوشتار جمشید عدالتیان عضو اتاق ایران/

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در مورد شرایط حاضر من فکر می‌کنم که زمام امور اقتصادی از دست دولت خارج شده و این مساله همه سیستم را به‌هم‌ریخته است. بازار سیاه به وجود آمده و هیچ نوع معامله و تولیدی انجام نمی‌شود. کارخانه نوشابه خود ما سه ماه تعطیل است، پتروشیمی‌ها تولیدات خود را بیرون نمی‌دهند. بطری آبی که می‌خریدیم 144 تومان، حالا باید 370 تومان بخریم. ادامه تولید با این وضعیت امکان‌پذیر نیست. دولت نیز مسائل را می‌بیند و اصلا به روی خودش نمی‌آورد.

دولت دائم از وضعیت عادی در حوزه اقتصادی کشور صحبت می‌کند در حالی‌که این طور نیست. البته درباره خودشان درست می‌گویند؛ وضعیت فعلی برای دولتمردان عادی است چون حقوق ثابت خود را می‌گیرند، مسافرت‌شان را می‌روند و ارز 4200 تومان دریافت می‌کنند اما کارخانجات مملکت همه خوابیده‌اند و تولید ندارند.

عده‌ای سودجو در بورس پلی‌اتیلن را 6 هزار تومان می‌خرند و 15 هزار تومان به فروش می‌رسانند. وضعیت بازار وحشتناک است، هیچ‌کس به دیگری اعتماد ندارد. وضعیت قیمت‌ها نیز مشخص نیست و نمی‌دانیم کالای خود را باید چه قیمتی به بازار عرضه کنیم. در مجموع وضعیت کنونی اقتصاد کشور بحرانی است و دولت باید ستاد بحران تشکیل دهد.

درباره راهکار پیشنهادی که می‌توانم داشته باشم باید تا‌کید کنم که دولت با ارز 4200 تومان زندان اوین را توسعه دهد چون با این وضعیتی که وجود دارد، ما تا 2-3 ماه دیگر چک‌هایمان بر‌می‌گردد و به زندان اوین می‌رویم.

 هم‌اکنون تنها خواهش ما از دولت گسترش و رسیدگی به زندان‌هاست چون از الان می‌گویند جا نیست و باید رو‌ی زمین خوابید. مثلث: درباره جنگ روانی خواندن وضعیت کنونی از سوی رئیس‌جمهور معتقدم که این حرف نشان می‌دهد که آقای رئیس‌جمهور اصلا از بازار خودرو، پتروشیمی، دارو و... اطلاعی ندارد. نشود زمان آقای احمدی‌نژاد که می‌گفت گوجه‌فرنگی را بیایید از محله ما زیر قیمت بخرید. این حرف‌ها چیست و جنگ روانی کدام است؟ کارها کاملا خوابیده و ‌سه‌ماه تولید نداشتیم چون مواد اولیه نیست.

درباره تأثیر تغییر اصلاح کابینه دولت بر بهبود اوضاع اقتصادی هم فکر می‌کنم که مشکلات به خاطر کابینه نیست، اعتماد مردم و سرمایه اجتماعی دولت از بین رفته است. مردم جرأت نمی‌کنند پول خود را در بانک بگذارند. وقتی طرف یک ماه پیش سکه خریده و ‌صد درصد سود کرده است چرا باید پولش را به بانک بدهد.

وی ادامه داد: «وقتی صحبت از دلار 10 هزار تومانی است کسی نه دلار می‌خرد و نه دلار می‌فروشد، اصلا ارز گیر نمی‌آید. من تاکنون چنین وضعیتی را ندیده بودم، شخصا بریده‌ام و نمی‌دانم باید چه کار کرد. غیر از من ‌صد‌ها تولیدکننده و تاجر نیز مانده‌اند که

 چه کار کنند.»