می‌شد وزارت صنعت با محاسبه دقیق‌تر نیازهای وارداتی، مانع «بار عام برای واردات هر نوع کالایی به کشور» شود. از سوی دیگر اتفاقات صورت‌گرفته نشان داد که بازرگانی داخلی در حوزه‌های قیمت‌گذاری و نظام نظارتی بر بازار، کماکان، بر سبک و سیاق سنت‌های دیرینه خود که در آن، از سازوکار نظارتی کف بازاری خبر نیست و نهادهای حامی حقوق مصرف‌کنندگان حضور جدی و تعریف‌شده‌ای ندارند، دایر است

ضعف سیاست‌گذاری/ نیاز به انگیزه جدید داریم/شریعتمداری از چند زاویه مورد نقد است؛ از یک سو مدیریت انفعالی و واکنش‌ها و اقدامات دیرهنگام و از سوی دیگر عملکرد نزدیکانش
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مثلث/ ابوالفضل صداقتی فرد: با گذشت حدود چهار ماه از سال و تداوم تنش در بازار ارز که تبعات تورمی و رکودی آن به تدریج در حال آشکارشدن است، تصور می‌رفت که دولت در کنار تصمیماتی که گرفته یا باید بگیرد، اقداماتی برای تغییر در کابینه انجام دهد. تردیدی نیست در شرایطی که اقتصاد یک کشور با وضعیت حاد و چالش‌برانگیز در بخش‌هایی حساس نظیر بازار ارز مواجه می‌شود و در شرایطی که فشارهای تحریمی آمریکا مجدد ا  اقتصاد کشور را تحت فشار قرار داده است، اعتماد‌آفرینی برای مردم و فعالان اقتصادی، ضروری‌ترین اقدام برای برون‌رفت از این چالش است. یکی از مهم‌ترین اقدامات اعتمادبخش، تغییر در بخش‌هایی از دولت است که عملکرد ضعیفی از خود به جا گذاشته‌اند و به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند یا حداقل تصور عموم مردم و کارشناسان این است که فرد یا افرادی در کابینه ضعیف عمل کرده‌اند. به‌ویژه در شرایطی که مقامات دولتی خود وعده‌های صریح و ضمنی برای تغییر در کابینه مطرح کرده باشند. در این گزارش ضمن اشاره به ضرورت تغییر در کابینه، عملکرد برخی مردان اقتصادی کابینه بررسی شده است؛  افرادی که عملکرد آنها با بازار ارز و التهابات اقتصادی اخیر ارتباط بیشتری دارد تا مشخص شود کدام‌یک از دولتمردان باید تعویض شوند و جای خود را به فردی کارآمدتر دهند.

شریعتمداری در حالی پا جای پای نعمت‌زاده گذاشت که سوابق وی در دوره‌های گذشته دولت و نیز حضور روی نیمکت دولت یازدهم در کسوت معاون رئیس‌جمهوری، بیش از هر چیز این نوید را می‌داد که یک وزیر جامع‌الشرایط برای وزارتخانه عریض و طویل و بعضا متضاد صنعت، معدن و تجارت روی کار بیاید. به خصوص آنکه به نظر می‌رسید مجموع شرایط پولی و بازرگانی کشور، فشار ناخواسته‌ای را به بخش تولید در سال‌های قبل وارد و عملا رکود را بر این بخش تحمیل کرده‌اند، ازاین‌رو تسلط شریعتمداری بر بازرگانی خارجی کشور، می‌تواند راه نفسی برای برون‌گرایی تولید و تجارت کشور فراهم کند. با این وجود، هم‌اینک و با محک‌خوردن بنیه تجاری کشور از بعد تحریم‌ها، به نظر می‌رسد، مدیریت در این بخش نیز نتوانسته است در تناظر با شرایط ویژه اقتصادی، نمره قابل‌قبولی کسب کند. نمونه این موضوع، تجربه واردات کالا با نرخ 4200 تومانی است که در سطح کلان نشان داد تنظیم بازارهای داخلی به شکلی کارا که بتواند متضمن بهینه اهداف پولی، ارزی، تولید و تجارت باشد، صورت نگرفته است. زیر پای او این‌قدرها محکم نیست. او نسبت به نعمت‌زاده جوان‌تر اما خیلی منفعل‌تر است. نسبت شریعتمداری و کنش‌های سیاسی یا اقدامات مدیریتی‌اش با وضعیت اقتصادی کشور همچون  فردی است که در هنگاماز حوادث عقب مانده باشد. شریعتمداری از چند زاویه مورد نقد است؛ از یک سو مدیریت انفعالی و واکنش‌ها و اقدامات دیرهنگام و از سوی دیگر عملکرد نزدیکانش.

ازاین‌رو می‌شد وزارت صنعت با محاسبه دقیق‌تر نیازهای وارداتی، مانع «بار عام برای واردات هر نوع کالایی به کشور» شود. از سوی دیگر اتفاقات صورت‌گرفته نشان داد که بازرگانی داخلی در حوزه‌های قیمت‌گذاری و نظام نظارتی بر بازار، کماکان، بر سبک و سیاق سنت‌های دیرینه خود که در آن، از سازوکار نظارتی کف بازاری خبری نیست و نهادهای حامی حقوق مصرف‌کنندگان حضور جدی و تعریف‌شده‌ای ندارند، دایر است. سیاست‌های ناگهانی وزارت صنعت درباره واردات خودرو و رانت‌جویی‌های صورت‌گرفته در یک سال گذشته نیز از جمله موضوعاتی است که ضعف سیاست‌گذاری منسجم در وزارت صنعت، معدن  و تجارت به رهبری شریعتمداری را نشان می‌دهد. شریعتمداری به تجار اتاق بازرگانی قول داده بود که از آزادشدن نرخ ارز دفاع می‌کند اما حالا در بحبوحه نوسانات ارزی ساکت است. منتقدان او اما ساکت نیستند. ماجرای واردات خودرو در زمان بسته‌بودن سایت ثبت سفارش هم موضوعی نیست که بتوان در برابر آن سکوت کرد. همین است که گمان می‌رود او هم رفتنی شود، اگر اراده‌ای برای ترمیم تیم اقتصادی دولت شکل بگیرد.

عملکرد محمد شریعتمداری، وزیر صنعت و معدن در طول چند ماه گذشته بارها مورد سوال قرار گرفته شده است. در مجموع باید گفت ما حصل فعالیت وزارت صنعت به‌رغم تلاش‌های صورت‌گرفته، به گونه‌ای نبوده است که بتواند این وزارتخانه را آماده مواجهه با شرایط تحریمی پیش‌رو کند. به نظر می‌رسد تزریق تفکر و انگیزه جدید در این حوزه می‌تواند به تبدیل وضع موجود به سوی کارآمدی بیشتر کمک کند.