پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش اعتمادآنلاین، مصطفی قلی‌خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران، گفت: با توجه به اینکه در بازار ارز شاهد کاهش قیمت هستیم، می‌توان امیدوار بود این کاهش نرخ ارز بر قیمت بازار مسکن هم تاثیر مثبت بگذارد.

اعتمادآنلاین| الیاس جرجندی- مصطفی قلی‌خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران، در خصوص وضعیت بازار خریدوفروش مسکن و اجاره آن در شرایط رکود معاملات مسکن، به خبرنگار اقتصادی اعتمادآنلاین گفت: «رکودی که مد نظر رسانه‌هاست هرگز صورت نمی‌گیرد. به‌ طور کلی در کشور شاهد رکود 11 درصدی طی خردادماه سال جاری بودیم و در یک بازه زمانی از اول فروردین‌ماه 98 تا هفتم خردادماه 98 هم رکود و کاهش معاملات شش درصدی مبایعه‌نامه‌ای در کل کشور و 34 درصدی در تهران داشته‌ایم.»

 

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران افزود: «بازار با توجه به افزایش قیمت‌ها به کسادی رسیده است. وقتی رقم معاملات سنگین می‌شود کار برای دفاتر مشاورین املاک هم سخت می‌شود. باید این موضوع را مد نظر قرار داد که هیچ دفتر مشاور املاکی در سطح شهر راغب به افزایش قیمت مسکن نیست، چراکه با افزایش قیمت مسکن از تعداد مشتریان آن کاسته می‌شود و این امر بازار املاک را به رکود می‌برد.»

 

خسروی تصریح کرد: «با توجه به اینکه در بازار ارز شاهد کاهش قیمت هستیم می‌توان امیدوار بود کاهش نرخ ارز بر قیمت بازار مسکن هم تاثیر مثبت بگذارد.»

 

این کارشناس بازار مسکن تاکید کرد: «چهار مولفه بورس، بهای طلا، قیمت حامل‌های انرژی و نرخ ارز در افزایش قیمت خریدوفروش مسکن و اجاره آن تاثیرگذار است. در حال حاضر با توجه به کاهش قیمت‌ها در این چهار مولفه و همچنین افتتاح پروژه ساخت 400 هزار واحد مسکونی در شهر اندیشه توسط وزیر راه و شهرسازی، می‌توان به کاهش قیمت در بازار مسکن هم امیدوار بود.»

 

او در ادامه افزود: «یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت‌ها در بخش مسکن را می‌توان جو روانی در بازار دانست. برای کنترل این جو روانی موجود در بازار اول باید کد رهگیری را تقویت کرد. کد رهگیری باید به میزانی از شفافیت برسد که معاملات مسکن را در تمامی مناطق در اختیار مردم و متقاضیان مسکن قرار دهد.»

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: «با توجه به شرایط موجود در بازار فعلی اکثر فروشندگان برای فروش واحد مسکونی خود دست نگه داشته‌اند تا اگر قیمت‌ها روند صعودی پیدا کرد هم‌ سود و منافع آنها بیشتر شود و هم اینکه از فروش خانه خود متضرر نشوند.»

 

خسروی در پایان تصریح کرد: «باید صنعت اجاره مسکن را فعال کرد، به‌ نحوی‌ که وقتی شخصی چندین واحد مسکونی خود را در بازار مسکن برای اجاره می‌گذارد، او را در مالیات واحد کسبی‌اش کمک کرد.»