دکتر صادق زیباکلام

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

افزایش قیمت بنزین جام زهری بود که نظام سرانجام می‌بایستی آن را می‌نوشید. طیف گسترده‌ای البته، با این مخالفت خواهند کرد. از مخالفین نظام تا مخالفین دولت، آن را محکوم می‌کنند. بسیاری خواهند گفت که اگرچه قیمت بنزین در ایران پایین است، اما سطح دستمزدها هم بسیار نازل است. بعلاوه مخالفین این تصمیم بدرستی به آثار تورمیِ افزایش قیمت بنزین بر سایر اجناس و خدمات اشاره خواهند کرد.

دوستان؛ همه‌ این انتقادات درست هستند. این افزایش (چنانچه با اقدامات و برنامه‌ریزی‌های دیگر همراه نباشد) می‌تواند دست کم در کوتاه‌مدت منجر به افزایش خط فقر شود. آقای دکتر نوبخت اگرچه خیلی صریح اعلام داشته که درآمدهای افزایش بنزین صرف کم‌درآمدها خواهد شد، اما با توجه به کاهش سیصدهزارمیلیارد تومانی درآمدهای کشور بواسطه اصرار بر آمریکاستیزی، و در نتیجه تحریم‌ها، بعید بنظر می‌رسد که مسئولین موفق شوند همه‌ی درآمدهای افزایش بنزین را به کم‌درآمدها اختصاص دهند.

علی‌رغم همه‌ انتقادات و مشکلات پیش‌روی، بالاخص برای کم‌درآمدها، تردیدی بخودتان راه ندهید که این تصمیم، تصمیم درستی بود و خیلی زودتر از این‌ها می‌بایستی اتخاذ می‌شد. در پستی که چند ماه پیش گذاردم، نوشتم: با اینکه همه مسئولین می‌دانند که فروش بنزین هزارتومانی چه لطمه سنگینی بر منافع ملی و مصالح بلندمدت کشور وارد می‌نماید، مع‌ذالک بواسطه تمسک براه و روش‌های پوپولیستی در اداره کشور و درنتیجه پرهیز از اتخاذ تصمیماتِ درست و ملی که باعث نارضایتی مردم شود، و برعکس؛ اصرار بر تداوم سیاست‌های غلط صرفاً برای کسب محبوبیت، نظام قیمت بنزین را افزایش نخواهد داد.

تردیدی بخودتان راه ندهید که افزایش قیمت بنزین (بازهم تاکید می‌کنم علی‌رغم پی‌آمدهای منفی کوتاه‌مدت آن برای اقشارِ کم‌درآمد) یک گام اساسی در راستای مصالح بلندمدت کشور است. در همان پست با عدد و رقم نشان داده بودم که عرضه بنزین هزارتومانی چگونه از هر نظر برای کشور فاجعه بود. آلودگی هوا، ترافیک سنگین شهرها، در اولویت قرار نگرفتن حمل و نقل عمومی (بواسطه استفاده بی‌رویه از اتومبیل‌های شخصی، در نتیجه، بی‌ارزش بودن بنزین) و قاچاق بنزین بکشورهای همسایه. دو دلیل دیگر هم آورده بودم که هیچ توجیه‌ای نداشتند. مصرف بی‌رویه‌ی منابع نفت که به نسل‌های بعدی هم تعلق دارد و بالاخره این واقعیت تلخ که ثروتمندان بیش از بیست برابرِ کم‌درآمدها از یارانه بنزین بهره می‌برند.

منبع: پیج اینستاگرامی نویسنده