وزیران خارجه ۲۰ کشور صنعتی و در حال توسعه جهان، در واکنش به پیامدهای جنگ تجاری بین دو سوی اقیانوس آرام بر لزوم اصلاح ساختار سازمان تجارت جهانی (WTO) تاکید کردند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

جنگ تجاری بین چین و ایالات متحده که مناسبات تجاری بین المللی را تحت الشعاع قرار داده، موضوع مورد بحث در نشست مقامات گروه ۲۰ در ناگویای ژاپن بود به طوری که در پایان این نشست، شرکت کنندگان به وضوح بر لزوم اصلاح هرچه سریعتر ساختار سازمان تجارت جهانی (WTO) برای پایان دادن به اوضاع بحرانی در تجارت بین الملل تاکید کردند.
نشست دو روزه وزیران خارجه کشورهای عضو گروه ۲۰ در حالی روز گذشته در ناگویای ژاپن خاتمه یافت که شرکت کنندگان در یافتن راهی برای برون رفت از وضعیت بحرانی کنونی در تجارت جهانی ناکام ماندند.
بر این اساس وزیران خارجه ۲۰ کشور صنعتی و در حال توسعه جهان در این دو روز در خصوص مسائل تجارت بین الملل از جمله جنگ تجاری بین چین و آمریکا رایزنی کردند. بررسی روند دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل و همکاری با آفریقا از دیگر موضوعات مورد بحث در این نشست بود.
در این نشست همچنین وزیران خارجه در دیدارهای دوجانبه راه های حل مشکلات و گسترش همکاری را مورد بحث و بررسی قرار دادند. از جمله «توشی میتسو موتگی» وزیر امور خارجه ژاپن طی دیداری با «کانگ کیونگ وا» همتای کره جنوبی اش، در خصوص موضوعات مورد بحث در دیدار ماه آینده سران دو کشور رایزنی کرد.
در همین حال «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان در دیداری با «مولود چاوش اوغلو» همتای ترکیه ای خود، ناخرسندی برلین از بازداشت وکیل سفارت آلمان در آنکارا را به اطلاع چاوش اوغلو رساند و خواهان آزادی وی شد.
در مجموع نشست های امسال گروه ۲۰ تحت الشعاع اختلافات تجاری آمریکا با برخی اعضای این گروه از جمله چین، کانادا، مکزیک و برخی کشورهای اروپایی قرار گرفت.
در نشست وزیران خارجه گروه ۲۰ در ژاپن، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین گفت: پکن مخالف یکجانبه گرایی و نظام حمایت گرایانه اقتصادی است و از تجارت آزاد حمایت می‌کند.

در پایان این نشست، ریاست گروه ۲۰ برای نخستین بار به مدت یک سال به عربستان سعود واگذار شد و "فیصل بن فرحان" وزیر خارجه جدید عربستان که در این نشست شرکت کرده بود ریاست دوره ای را از ژاپن تحویل گرفت.

وزیر خارجه ژاپن و رئیس مجمع وزیران خارجه کشورهای عضو گروه ۲۰ در پایان این نشست گفت در میان تشدید جنگ تجاری ایالات متحده و چین، تجارت آزاد برای رشد پایدار جهانی امری ضروری است.

«توشیمیتسو موتِگی» گفت امیدوار است که نتیجه اجلاس ماه ژوئیه گروه ۲۰ در اوساکا، به یک اقدام عملی منتهی شود. وزیر خارجه ژاپن به چارچوب های تجارت آزاد از قبیل مشارکت اقتصادی حوزه اقیانوس آرام و یک پیمان تجاری با آمریکا اشاره کرد که ژاپن در آن ها حضور دارد او گفت تقویت نظام های تجارت آزاد برای رشد پایدار اقتصاد جهانی حیاتی است.

آرژانتین، استرالیا، برزیل، بریتانیا، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، روسیه، عربستان، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا اعضای گروه ۲۰ هستند.

این گروه از سال ۱۹۹۹ تشکیل شد و در سال ۲۰۰۸ با تشکیل جلسه اضطراری برای بحث در باره واکنش به بحران مالی جهانی اهمیت خاصی پیدا کرد و از آن پس سالانه نشست این گروه با حضور سران کشورهای عضو برگزار می‌شود.