شیوه‌نامه جدید عرضه نفت خام و میعانات گازی در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ابلاغ شد؛ بر اساس این شیوه‌نامه، تسهیلات بیشتری برای متقاضیان در نظر گرفته شده است.

تسهیلات جدید برای متقاضیان خرید نفت خام در بورس انرژی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از وزارت نفت، آبان‌ماه امسال بود که شیوه‌نامه جدیدی برای عرضه نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی ابلاغ شد. در این شیوه‌نامه هم شرکت ملی نفت مکلف است به‌صورت منظم و مستمر، ماهانه حداقل ۲ میلیون بشکه نفت خام سبک، ۲ میلیون بشکه نفت خام سنگین و ۲ میلیون بشکه میعانات گازی پارس جنوبی در رینگ صادراتی بورس انرژی عرضه کند. با این حال تغییراتی در شیوه‌نامه ایجاد شده تا بخش خصوصی برای حضور در معاملات نفت خام تمایل بیشتری داشته باشد.

حال شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده است نخستین عرضه بر اساس شیوه‌نامه ابلاغی جدید طی روزهای آینده انجام خواهد شد.

امیرحسین تبیانیان، نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی در این باره، به تشریح تغییرات اعمال شده در فرآیند عرضه نفت خام و میعانات گازی در رینگ بین‌الملل بورس انرژی پرداخته و گفته است: در دو حوزه تغییرات مهمی ایجاد شده؛ بخش نخست در حوزه قیمت‌گذاری و دیگری در حوزه نحوه انجام کار.

ارائه تخفیف حداکثری

به گفته وی، بر اساس شیوه‌نامه جدید، قیمت به صورت پریمیوم دلاری و بر اساس شاخص‌های قیمت‌گذاری معتبر اعلام می‌شود. میزان تخفیف اعلامی بر اساس این شاخص‌های معتبر حداکثری خواهد بود. بر این اساس روی تابلو تخفیف بیشتری اعلام نمی‌شود و نکته مهم این است که در این شیوه حداکثر تخفیف در قیمت پایه لحاظ خواهد شد تا خریدار با دغدغه کمتری نسبت به واریز پیش‌پرداخت اقدام کند.

بر این اساس، برای تحویل به صورت فوب، قیمت پایه میعانات گازی منفی ۶ دلار نسبت به قیمت دبی، قیمت پایه نفت خام سبک منفی ۷ دلار نسبت به قیمت برنت و نفت خام سنگین نیز منفی ۸.۵ دلار نسبت به برنت اعلام شده است.

افزایش آزادی عمل خریداران

نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی درباره تغییرات در روند اجرای کار نیز توضیح داده است: در صورت انجام معامله، خریدار به‌صورت رسمی به شرکت ملی نفت ایران برای عقد قرارداد معرفی می‌شود و بر مبنای آن باید عمل کند؛ جزییات از اطلاعیه عرضه حذف می‌شود و مواردی به قرارداد موکول خواهد شد.

پس از واریز پیش‌پرداخت و ارجاع از بورس انرژی به شرکت ملی نفت ایران، موارد مالی و عملیاتی دیگر مانند بارگیری و تسویه با شرکت خریدار در قالب قرارداد توافق خواهد شد؛ این تغییر به خریدار آزادی عمل بیشتری می‌دهد تا پس از واریز پیش‌پرداخت، توافق نهایی بر سر جزییات با حضور در شرکت ملی نفت ایران حاصل شود.

بهره‌مندی بیشتر از دیدگاه کارشناسان

به گفته وی، پس از آنکه در قانون بودجه سال ۹۸ وزارت نفت مکلف شد ماهانه حداقل ۶ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی عرضه کند، اردیبهشت ماه شیوه‌نامه‌ای از سوی وزیر نفت ابلاغ شد و تا مهرماه امسال عرضه بدون وقفه ادامه یافت. پس از آن، نظرات از فعالان بازار سرمایه و سایر کارشناسان اخذ و تغییراتی پیشنهاد شد که برخی از این تغییرات قابلیت اجرا نداشت و حتی مغایر با منافع ملی بود، اما در نهایت با نظر مساعد وزیر نفت تغییراتی در شیوه‌نامه عرضه نفت خام و میعانات گازی در رینگ صادراتی بورس انرژی اعمال شد.