پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

از زمان‌های گذشته نام برنج ایرانی یادآور عطر و طعم مطبوعی بوده است و کمتر کسی می‌تواند از مصرف برنج خوش عطر ایرانی سر باز زند. برنج ایرانی، علی الخصوص برنج طارم که در مزارع حاصلخیز شمال کشور کشت و برداشت می‌شود در دنیا به‌عنوان یکی از مرغوب‌ترین و با کیفیت‌ترین برنج‌ها شناخته شده است. این غلات پر مصرف به‌عنوان یکی از وعده‌های اصلی و همیشگی ما ایرانی‌ها محسوب می‌شود، بدین سبب برنج خوش عطر ایرانی به عضو ثابت سبد خرید اکثر خانوارها تبدیل شده است. در میان برنج‌های مرغوب ایرانی، چرا برنج طارم به‌عنوان خوش عطرترین برنج ایرانی شناخته شده است؟

فواید برنج ایرانی

یکی از مرغوب‌ترین برنج‌های تولید شده در دنیا، برنج ایرانی است که عطر بسیار زیاد آن مورد اقبال همگان قرار می‌گیرد. برخی از مهم‌ترین خواص برنج ایرانی که دانستن آن‌ها موجب استفاده اصولی و کافی از برنج مرغوب ایرانی در رژیم غذایی‌تان می‌گردد به شرح زیر است:

  • فیبر بسیار بالا: درمان یبوست با فیبر بالای موجود در برنج ایرانی تا حد زیادی امکان‌پذیر است. علاوه‌برآن خاصیت ادرارآوری برنج در کنار فیبر بالا موجب رفع بسیاری از مشکلات گوارشی و سم‌زدایی بدن می‌گردد.
  • منبع ویتامین­ها و مواد معدنی: تأمین کلسیم، آهن، ویتامین دی و سایر مواد معدنی از طریق مصرف برنج ایرانی توصیه می‌شود. برنج منبع مهمی از کربوهیدرات‌های مورد نیاز انسان بوده که پس از متابولیزه شدن، انرژی مورد نیاز روزانه شخص را به خوبی مرتفع می‌کند.
  • درمان بیماری‌های پوستی: استفاده از پودر برنج ایرانی و همچنین سبوس برنج به عنوان ماسک طبیعی، کمک بسیاری به طراوت پوست صورت و درمان چروک‌های پوستی می‌کند.

 

 برنج طارم را بیشتر بشناسیم

برنج طارم در ابتدا در استان زنجان کشت و تولید می‌شد، اما با گذشت زمان بیشتر شهرهای شمالی در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان با تولید این برنج به‌عنوان تولیدکنندگان اصلی این برنج خوش عطر ایرانی شناخته می‌شوند. برخی از بارزترین ویژگی‌های این برنج ایرانی که موجب محبوبیتش در میان ایرانی‌ها شده است را با هم ببینیم:

  • دانه‌های استخوانی بلندی دارد و رنگ آن سفید متمایل به کرم است.
  • برنج طارم در مدت زمان کمی پخته می‌شود و علاوه‌بر خوش پخت بودن، قد کشیدن این برنج حتی با زمان پخت سریع یکی‌دیگر از ویژگی‌های اصلی این برنج محسوب می‌شود.
  • عطر بی‌نظیر این برنج در میان برنج‌های ایرانی همواره گواه مرغوبیت آن بوده است.
  • در هنگام کشت آن از حداقل میزان کودهای شیمیایی استفاده می‌شود و بر این اساس به یکی از وعده‌های غذایی سالم خانواده‌های ایرانی تبدیل شده است.

انواع برنج طارم

برخی از دسته‌بندی‌های این برنج محبوب ایرانی که بر اساس مکان کاشت آن نام‌گذاری و شناخته شده است بدین شرح است:

برنج طارم هاشمی: این برنج معمولاً در شالیزارهای زیر کشت مازندران تولید می‌شود. در حقیقت بذر برنج طارم و برنج هاشمی به‌صورت همزمان کاشته می‌شود. برنج طارم هاشمی مصرف‌ترین و با کیفیت‌ترین نوع این برنج بوده که میزان قد کشیدن و عطر خوش آن پس از پخت از ویژگی‌های مهم آن به حساب می‌آید. ظاهر برنج طارم هاشمی بلند و قلمی است و رنگ آن سفید مایل به کرمی و کمی تیره است.

برنج طارم دم سیاه: محل کاشت و تولید برنج طارم دم سیاه در شالیزارهای استان گیلان مانند رشت و لاهیجان می‌باشد. رنگ شلتوک برنج طارم دم سیاه، بلند و سیاه رنگ بوده و این امر دلیل نامگذاری آن شده است. برای اینکه برنج طارم دم سیاه را به‌خوبی تشخیص دهید، دانه‌های آن را بین دو انگشت خود مالش دهید تا چربی آن را احساس کنید. برنج طارم دم سیاه یکی از برنج‌های ایرانی باکیفیت و خوش عطر و در عین حال گران قیمت بوده و برای مصرف در مجالس و مهمانی‌های مهم گزینه‌ای مناسب محسوب می‌شود.

برنج طارم سنگی: این برنج معمولاً در بابل، بابلسر و فریدونکار کاشته می‌شود. رنگ دانه‌های این برنج، نباتی بوده و با نام برنج طارم محلی هم شناخته می‌شود. این برنج یکی از قدیمی‌ترین برنج‌های با کیفیت ایرانی است.

برنج طارم نیم‌دانه: برنج نیم‌دانه همانطور که از اسمش مشخص است از برنج‌های شکسته شده طارم در هنگام شالیکوبی بدست می‌آید. ارزش غذایی این برنج برابر با برنج‌های سالم بوده و همچنین عطر و طعم خوش برنج ایرانی را پس از پخت به شما می‌دهد. برنج طارم نیم‌دانه به لحاظ قیمت، جزء برنج‌های ارزان قیمت ایرانی دسته‌بندی می‌شود.

در هنگام خرید برنج طارم به این نکات دقت کنید

قبل از خرید برنج به‌خوبی دقت کنید تا مرغوب‌ترین نوع برنج را از لحاظ یکدست و هم اندازه بودن دانه‌های برنج، عدم وجود آفت و حشره‌های ریز در کیسه برنج، خطی نبودن دانه‌های برنج و خوش عطر بودن را خریداری کنید. با وجود این توصیه‌ها که همواره شنیده‌ایم، باز هم تهیه برنج اصل و با کیفیت کار ساده‌ای نیست. «فروشگاه اینترنتی برنج تو» به آدرس سایت https://berenjeto.com با حذف واسطه‌های فروش، با کیفیت‌ترین برنج طارم را از کشاورزان شمالی خریداری نموده تا با قیمتی معقول به دست شما هموطنان عزیز ایرانی برساند. فروشگاه برنج تو با سابقه چند دهه فعالیت در بستر سنتی، امروزه آنچه که از یک برنج ایرانی مرغوب انتظار دارید را به‌صورت آنلاین به شما ارائه می‌دهد.

از ویژگی‌های مهم برنج ایرانی این است که پس از مصرف بلافاصله انرژی مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند. بیش از 90 درصد برنج مورد نیاز دنیا در کشورهای آسیایی تولید می‌شود و در ایران نیز هم برنج طارم در انواع مختلف و محبوب خود به‌عنوان خوش عطرترین برنج ایرانی، همواره پیشتاز بازار تقاضای برنج در ایران بوده است. حتی با وجود آنکه این نوع برنج، بازدهی تولید کمتری نسبت به سایر برنج‌های ایرانی دارد و از هر سطح زیر کشت، مقدار کمی محصول برداشت می‌شود، اما این امر چیزی از کیفیت غذای محبوب ایرانی‌ها کم نکرده است.