پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آیا من باردارم؟! این سوال، یکی از رایج‌ترین سوالاتیست که یک خانوم در طول زندگی از خود می‌پرسد. شما می‌توانید با توجه به علائم خود و با درصد قابل استنادی، بارداربودن یا باردار نبودن خود را تشخیص دهید. این علائم چیست؟؟؟

علائم بارداری در زنان متفاوت است. این احتمال وجود دارد که در ابتدای بارداری، بدن شما به سرعت تغییر کند یا به طور کلی بدون علائم مشهود به روند بارداری خود ادامه دهید و متوجه علائم خاصی نشوید. احتمالا شما نیز، عقب افتادن قاعدگی را جز علائم اصلی بارداری می‌دانید اما بهتر است از علائم دیگر بارداری نیز آگاه باشید. بارداری بر روی تمام اندام‌های شما تاثیر می‌گذارد پس از آن غافل نشوید.

علائم بارداری

از چه علائمی بفهمید که باردار هستید؟ علائم اولیه بارداری چیست؟

علائم زیر ساده‌ترین روش تشخیصی شما برای دانستن بارداری است:

  • عقب افتادن قاعدگی: شایع‌ترین و واضح‌ترین علامت بارداری، پریود نشدن است. هنگامی که لقاح صورت می‌گیرد، بدن شما هورمون‌هایی تولید می‌کند که تخمک‌گذاری و ریزش پوشش داخلی رحم را متوقف می‌کنند. به این معنا که چرخه قاعدگی شما متوقف شده است و تا پس از تولد نوزاد، پریود نخواهید شد. با این حال، پریود نشدن همیشه نشانه بارداری نیست. این احتمال وجود دارد که به دلیل استرس، ورزش زیاد، رژیم غذایی نادرست، عدم تعادل هورمونی، ابتلا به کیست تخمدان و سایر عواملی که ممکن است باعث پریودهای نامنظم شوند، موقتا پریود خود را از دست داده باشید.
  • تکرر ادرار: حتی قبل از این‌که پریود شما متوقف شود، این امکان وجود دارد که نیاز بیشتری به دفع ادرار داشته باشید. در واقع این شرایط به این دلیل اتفاق می‌افتد که شما نسبت به قبل خون بیشتری دارید. در دوران بارداری، خون‌رسانی بدن شما افزایش می‌یابد. کلیه‌های شما خون شما را فیلتر کرده و مواد زائد را دفع می‌کنند. هر چه خون بیشتری در بدن شما وجود داشته باشد، بیشتر از قبل به ادرار کردن نیاز خواهید شد.
  • سینه‌های متورم و حساس: تغییرات هورمونی در بدن شما، سینه‌ها را متورم و حساس می‌کند. دقیقا مثل زمان قبل از پریود که این تغییر را احساس می‌کنید.
  • خستگی و تغییرات رفتاری: ممکن است حس خستگی به وجود آمده را درک نکنید و برایتان تازه و عجیب باشد. دقت داشته باشید که تغییرات هورمونی مسبب این حس و حال هستند. حتی این احتمال وجود دارد که زودرنج شده باشید و یا زودتر از گذشته عصبانی شوید.
  • تهوع صبحگاهی و استفراغ: این موضوع که بدون هیچ دلیلی تهوع صبحگاهی را چندین دفعه تجربه کنید، باید برای شما شک ‌برانگیز باشد. این نوع از تهوع نیز به دلیل تغییرات درونی شما اتفاق می‌افتد.
  • تغییر دمای بدن. دمای بدن شما در زمان بارداری بالاتر از گذشته خواهد شد. اگر در دمای بدن خود، تغییری احساس کرده‌اید و برای به وجود آمدن این وضعیت دلیلی ندارید، رابطه جنسی خود را در نظر بگیرید.

البته علائم دیگری نیز وجود دارد که می‌توانند به تشخیص بارداری شما کمک کنند:

  • لکه‌بینی
  • گرسنگی مداوم و هوس غذایی
  • احساس طعم فلزی در دهان
  • گرفتگی یک سمت از بدن شما

تمامی این موارد یا حتی برخی از آن‌ها ممکن است نشان‌دهنده بارداری شما باشند. البته به این نکته نیز باید توجه کنید که در صورت داشتن رابطه جنسی محافظت نشده یا عدم استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری، این احتمال برای شما تقویت می‌شود.

آیا بارداری بدون علائم هم وجود دارد؟

با وجودی که بسیاری از علائم بارداری با علائم پریود یا سایر بیماری‌هایی همچون تغییرات هورمونی تداخل دارد اما از سوی دیگر هم شما می‌توانید حامله باشید بدون آن‌که هیچ کدام از این عوامل را تجربه کنید. همان‌طوری که بارها در این متن تأکید کرده‌ایم. بارداری در هر فردی نسبت به فرد دیگری کاملاً متفاوت است و می‌تواند دارای بخشی از علائم، همه علائم یا بدون علامت باشد.

حال اگر با داشتن علائم بالا به بارداری خود مشکوک شدید، بهتر است روش‌های زیر را برای سنجش دقیق‌تر آن در نظر داشته باشید:

واضح‌ترین روش برای تشخیص بارداری، انجام تست‌های بارداری است. در خلال تست بارداری، هورمونی به نام گنادوتروپین (hCG) اندازه‌گیری می‌شود. این هورمون از لحظه لقاح در بدن شما ایجاد شده و در ابتدای بارداری به سرعت تکثیر می‌شود. علیرغم تولید اولیه آن در فرآیند لقاح، مدتی طول می‌کشد تا بدن شما، hCG کافی را برای ثبت در تست بارداری ایجاد نماید. به طور معمول، از اولین روز آخرین قاعدگی، حدود سه تا چهار هفته طول می‌کشد تا hCG کافی در بدن شما جهت نمایش آزمایش بارداری مثبت به وجود بیاید. پس صبر کنید که یک دوره قاعدگی شما قطع شود و بعد از آن برای تست بارداری اقدام کنید.

  • آزمایش خون بارداری و آزمایش ادرار بارداری بهترین و دقیق‌ترین گزینه جهت تشخیص بارداری شما است.
  • استفاده از نوار تست یا همان بیبی چک نیز می‌تواند به تشخیص خانگی شما کمک کند. البته باید بدانید که بیبی چک دقت آزمایش خون و ادرار را ندارد.

آزمایش حاملگی با بررسی هورمون خاصی در ادرار یا خون، باردار بودن شما را مشخص می‌کند. این هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی (HCG) نام دارد. HCG پس از کاشت تخمک بارور شده در رحم و در جفت زن ساخته می‌شود. به طور معمول این هورمون فقط در دوران بارداری ساخته می‌شود.

چه زمانی تست بارداری را انجام دهید؟

شما می‌توانید، اقدام به تست بارداری را از اولین روز تاخیر در قاعدگی انجام دهید. اگر به طور دقیق نمی‌دانید که زمان قاعدگی بعدی شما چه زمانی است یا قاعدگی منظمی ندارید، آزمایش بارداری را حداقل 21 روز بعد از آخرین رابطه جنسی محافظت‌نشده‌ی خود انجام دهید. برخی تست‌های حساس تشخیص بارداری را می‌توانید قبل از قطع پریود خود و 8 روز پس از لقاح انجام دهید.

تست بارداری

ممکن است علائم بارداری داشته باشید اما باردار نباشید؟

بسیاری از علائم اولیه‌ی بارداری با سایر شرایط پزشکی و همچنین چرخه قاعدگی معمولی شما همپوشانی دارند. علائم قبل از قاعدگی بسیار شبیه به علائم بارداری است. این موضوع می‌تواند تشخیص تفاوت این دو را دشوار کند. همچنین این احتمال برای شما وجود دارد که بدون بارداری، پریود شما قطع شود. این شرایط زمانی اتفاق می‌افتد که ورزش سنگین انجام داده باشید، وزن زیادی کم یا اضافه کرده باشید، بدن شما کم آب شده باشد یا حتی زمانی که استرس زیادی به شما وارد شده باشد. همچنین شیردهی نیز باعث توقف موقت دوره قاعدگی شما می‌گردد.

اما به هر حال باید بدانید که بهترین راه برای اطلاع از بارداری، انجام تست بارداری است. اگر پریود شما قطع شده است یا علائم دیگری دارید، تست بارداری انجام دهید. برای اطلاعات بیشتر در مورد علائم بارداری اینجا کلیک کنید.

علائم اولیه بارداری

حال اگر جواب تست بارداری شما مثبت بود، با پزشک درباره قرص‌های ویتامینی که لازم دارید، مشورت کنید. مشاوره با پزشک متخصص، هم از نظر دریافت اطلاعات و هم از جهت آرامش روانی شما بسیار حائز اهمیت است. شرایط پزشکی خود را با او در میان بگذارید؛ اگر برای بیماری مزمنی دارو مصرف می‌کنید یا بیماری دیابت، فشار خون بالا یا لوپوس دارید، قرار ملاقات قبل و بعد از بارداری با پزشک بسیار مهم است.

اگر باردار بودید، از چه کسی کمک بگیرید؟

  • پزشک متخصص شما
  • متخصص زنان و زایمان
  • ماما یا پرستار بارداری و زایمان

امیدواریم خواندن این متن، تشخیص بارداری یا عدم بارداری را برای شما آسان کند و بتوانید بهترین راه‌حل جهت تشخیص را انتخاب نمایید.

منبع : https://resaa.net/blog/early-symptoms-of-pregnancy

https://www.healthline.com