پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ثبت سفارش کالا یکی از مهم‌ترین کار‌هایی است که هر تاجری باید آن را انجام دهد. دانستن و انجام این کار باعث ترخیص کالا از گمرک می‌شود و یکی از مهم‌ترین کار‌ها در واردات کالا است. در واقع بدون انجام این کار در وهله اول امکان واردات کالا به کشور و ترخیص آن از گمرک وجود ندارد. این کار باعث می‌شود تا واردات کالا به کشور دارای مجوز قانونی باشد. پس از انجام این کار سندی به تاجر داده می‌شود که در واقع مجوزی برای واردات کالا به کشور است. بسیاری از کالا‌ها از گمرک ترخیص نمی‌شوند زیرا ثبت سفارش آن‌ها به درستی انجام نمی‌پذیرد. در این مقاله به عواملی که باعث موفقیت در ثبت سفارش کالا می‌شود مورد بررسی قرار گرفته تا گامی مؤثر برای رسیدن به این هدف بر داشته باشیم.

ثبت سفارش کالا چیست؟

ثبت سفارش کالا جزء اولین مراحل در واردات یک کالا است که تمام تاجران آن را انجام می‌دهند. هر شخص حقیقی و حقوقی برای اینکه بتواند کالای مورد نظر خود را به صورت قانونی وارد کند لازم است ابتدا مجوز ثبت سفارش کالا را از سازمان توسعه و تجارت کشور اخذ کرده و سپس فرآیند ثبت سفارش کالا را انجام دهد. البته دقت داشته باشید که مجوز ثبت سفارش کالا در بازه ی زمانی 3 تا 6 ماهه قابل استفاده است و در صورت عدم استفاده از آن باید تمدید شود. در نتیجه اگر پس از شش ماه کالا از گمرک ترخیص نشود، برای ترخیص آن، یک مجوز ثبت سفارش دیگر باید دریافت شود.

روند دریافت مجوز ثبت سفارش کالا

روش دریافت این مجوز در سال‌های گذشته به صورت حضوری بوده است. بازرگانان و تاجران با در دست داشتن مدارک مختلف به سازمان توسعه تجارت ایران مراجعه می‌کردند و پس از انجام کار‌های اداری، ثبت سفارش کالا را انجام می‌دادند. با این حال در سال‌های اخیر، این کار به صورت اینترنتی انجام می‌شود که باعث آسان‌تر شدن کار و صرف وقت و انرژی کم‌تر شده است.

تاجران با مراجعه به سایت سازمان، مدارک خود را بارگذاری می‌کنند و در صورتی که ایرادی در آن‌ها وجود نداشت، سند ثبت سفارش را از سایت دریافت می‌کنند. در این سایت اطلاعاتی مانند روش ثبت سفارش کالا، اطلاعاتی که در پیش فاکتور وجود دارد، اطلاعاتی راجع به حمل کالا، مجوز‌های مورد نیاز برای انجام واردات، کوتاژ گمرک مشخصات کامل کالا و اطلاعات شرکت واردکننده وارد می‌شوند. پس از وارد کردن این اطلاعات، کارمزد ثبت کردن سفارش کالا پرداخت می‌شود که برای تمامی کالا به صورت یکسانی محاسبه می‌شود. بعد از انجام این روند در سایت جامع سازمان تجارت، سند سفارش کالا دریافت می‌شود.

برای ثبت سفارش کالا چه مدارکی لازم است؟

برای این کار مدارک مختلفی لازم است که هر تاجری آن‌ها را دارد. از مهم‌ترین مدارک مورد نیاز برای دریافت این مجوز کارت بازرگانی است. همچنین برای گرفتن این مجوز، دریافت مجوز از سازمان‌های دیگر ضروری است. این مجوز‌ها بر اساس کالا تعیین می‌شوند. با این حال برخی از مجوز‌ها مانند مجوزی که وزارت بهداشت صادر می‌کند، برای تمام کالا‌ها لازم است.

از مدارک دیگری که برای گرفتن این مجوز لازم است، اصل مدرک پروفرما است. این مدرک که توسط فروشنده کالا و شرکت خارجی مهر و امضا می‌شود، در واقع همان پیش فاکتور خرید کالا است. بدون این پیش فاکتور امکان بررسی و استعلام فروشنده وجود ندارد. با استفاده از پروفرما، کد فیدا گرفته می‌شود که کدی ده رقمی است و برای بررسی شرکت فروشنده از آن استفاده می‌شود. با بارگذاری این مدارک در سایت، روند ثبت کردن سفارش کالا تکمیل می‌شود.

انواع ثبت سفارش کالا

به طور کلی ثبت سفارش کالا به سه دسته تقسیم می‌شود که نوع آن را کاربر و متقاضی انتخاب می‌کند. به صورت کلی این کار بر اساس روش پرداخت، کارت بازرگانی و واردات به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود. ثبت سفارش کالا بر اساس روش پرداخت به سه دسته دیداری، حواله و مدت‌دار تقسیم می‌شوند که در زمینه بانکی است. نوع دیگری از پرداخت برای واردات کالا نیز به صورت صادرات است. در واقع در مقابل هزینه واردات و هزینه کالا‌ها، صادراتی به خارج از کشور توسط شرکت انجام می‌شود. تمام این کار‌ها بر اساس قانون صادرات و واردات ایران انجام می‌شود تا تجارت قانونی باشد.

ثبت سفارش کالا بر اساس نوع واردات نیز به سه دسته تقسیم می‌شود. واردات و ثبت کردن سفارش کالا بدون انتقال دادن ارز، یکی از انواع مختلف آن است. این نوع از واردات برای کالا‌های خاصی است که مجوز آن‌ها توسط سازمان‌های مختلف صادر شده است. در نتیجه اگر کالای وارداتی در این لیست نباشد، نمی‌توان آن را بدون انتقال ارز وارد کشور کرد. نوع دیگر ثبت کردن سفارش کالا و واردات آن، با استفاده از ارز آزاد است. در این نوع هزینه کالا‌ها به صورت کامل با ارز آزاد پرداخت می‌شود یا در مقابل این هزینه، صادراتی به خارج از کشور انجام می‌پذیرد. دسته دیگر واردات با استفاده از ارز‌های سهمیه‌ای است که توسط دولت به هر سازمان تخصیص داده می‌شود. این ارز‌ها محدود هستند و در نتیجه میزان کالای وارداتی با آن‌ها نیز شمار محدودی خواهند داشت. این ارز‌ها قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به ارز آزاد موجود در بازار دارند.

قیمت ثبت کردن سفارش کالا

این کار نیز دارای کارمزدی است که بر اساس کالا تعیین می‌شود. با این حال روش تعیین آن برای تمامی کالا‌ها یکسان است. مبلغ این کارمزد بر اساس ارزش هر کالا است و درصد بسیار کوچکی از هر کالا به عنوان هزینه ثبت کردن سفارش کالا اخذ می‌شود. با ضرب کردن نرخ ارز در قیمت ارز پرفرما و تقسیم این مقدار بر ۲۰۰۰، کارمزد دریافت این مجوز به دست می‌آید. همچنین هزینه ثبت کردن سفارش نیز مساوی با نیم درصد از ارزش هر کالا است.

زمان ثبت کردن سفارش کالا

برای انجام این کار مانند تمام کار‌های اداری مراحلی انجام می‌شود. مدت زمان انجام این مراحل با توجه به شرکتی که به آن مراجعه کرده‌اید متغیر است. به عنوان مثال در شرکت طاها فیدار خلیج فارس (https://tahakhalij.ir/)، مدت زمان گرفتن مجوز حداکثر ۱۲ روز کاری است. در نتیجه حداکثر دو هفته بعد از ثبت کردن سفارش خود، فرم نهایی را دریافت خواهید کرد.