برای پاسخ به این سؤال، اول باید بدانیم پی ال سی چیست؟ اگر خیلی ساده و کاربردی بخواهیم بگوییم، همان دستگاهی است که کمک می‌کند بطری شیری که تهیه می‌کنیم به‌اندازه پر شود، دقیق برچسب بخورد، تاریخ تولید، انقضا و قیمتش صحیح چاپ شود.

پی ال سی زیمنس چیست و چه کاربردی در صنعت دارد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 وظیفه کنترل و نظارت بر این فرایندها را PLC انجام می‌دهد. پی ال سی زیمنس، به‌عنوان یکی از بهترین PLCها در دنیا شناخته شده است.

پی ال سی چیست؟

PLCها، مخفف   Programable logic controller(کنترل‌گر منطقی برنامه پذیر)، دستگاه‌هایی هستند که برای نظارت، کنترل و برنامه‌ریزی استفاده می‌شوند.

می‌توان گفت پی ال سی‌ها کامپیوترهای کوچکی هستند که از دو بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تشکیل‌شده‌اند.

برخی از پی ال سی‌هایی که بزرگ‌تر هستند، صفحه‌نمایشی جهت انجام فرایند کنترل، نظارت و برنامه‌ریزی دارند.

پی ال سی زیمنس، در زمرۀ پیشرفته‌ترین نوع PLC به لحاظ عملکرد است. به‌عنوان نمونه پی ال سی زیمنس مدل پنل HMI، صفحه‌نمایش ۴، ۷، ۹ و ۱۲ اینچی دارد. هم‌چنین قابلیت نصب عمودی دارد که موجب کاهش مصرف انرژی می‌شود.

پی ال سی چگونه کار می‌کند؟

در PLC (مانند شکل پایین) داده‌ها به ورودی PLC ارسال می‌شوند، در حافظه PLC، دستورات منطقی برنامه‌ریزی‌شده، روی داده‌های ورودی اعمال و ذخیره می‌شوند. سپس داده‌های خروجی برای راه‌اندازی تجهیزات صنعتی یا غیر صنعتی تولید می‌شوند.

انتقال و تغییر دستورات منطقی برنامه‌ریزی‌شده، از طریق کابل رابط بین PLC و کامپیوتر صورت می‌گیرد. نقش CPU در این سیستم، کنترل، نظارت و ذخیره‌سازی دستورات برنامه‌ریزی‌شده است.

471

 

پی ال سی چه کاربردهایی در صنعت دارد؟

در اتوماسیون‌های صنعتی، PLC وظیفۀ نظارت و کنترل فرایندهای ماشین‌آلات و تجهیزات را بر عهده دارد. امروزه استفاده از PLC در صنایع به یک ضرورت تبدیل شده است.

از PLC بجای سیستم‌های قدیمی کنتاکتوری که از مدارهای قدرت و فرمان بهره می‌بردند؛ استفاده می‌شود. PLC زیمنس در صنعت، در زمرۀ بهترین پی ال سی‌ها است. در ادامه چند نمونه از کاربرد این فناوری را شرح می‌دهیم:

صنعت شیشه

یکی از موارد کاربرد پی ال سی ، صنعت شیشه است. از PLC برای کنترل نسبت مواد، برای تهیۀ شیشۀ تخت استفاده می‌شود. با توجه به اینکه تولید شیشه فرایندی پیچیده است از PLC با فناوری BUS استفاده می‌شود.

به‌طورکلی، PLC، برای ذخیرۀ داده‌های آنالوگ در تولید شیشه، کنترل و نظارت استفاده می‌شود.

صنعت چاپ

در صنعت چاپ با سرعت بالا از PLC جهت کنترل فرایند تولید و افزایش سرعت چاپ استفاده می‌شود. PLC وظیفه کنترل و نظارت بر چاپ افست را بر عهده دارد. این فناوری، برای چاپ روزنامه که سرعت و حجم بالایی دارد، کاربرد زیادی دارد.

صنعت سیمان

سیمان سازی شامل مخلوط کردن مواد اولیۀ مختلف در کوره است. کیفیت مواد اولیه و نسبت آن‌ها، بر کیفیت سیمان تولیدی، تأثیر زیادی دارد. برای اطمینان از کیفیت مواد و مقادیر صحیح مورداستفاده، از PLC استفاده می‌شود.

صنایع غذایی

حتماً در فیلم‌های تبلیغاتی، بطری‌ها و ظروف مواد غذایی را دیده‌اید که روی یک نقاله حرکت می‌کنند، بسته‌بندی می‌شوند، تاریخ تولید و انقضا و...رویشان حک می‌شود.

پی ال سی وظیفۀ کنترل و نظارت بر تمام فعالیت‌هایی که برای بسته‌بندی مواد غذایی استفاده می‌شود؛ را بر عهده دارد. حتی در دستگاه‌های بستنی‌ساز خیابانی هم از پی ال سی استفاده شده است.

472

پی ال سی در صنایع غذایی

صنایع پلاستیک

در صنایع پلاستیک، اتوماسیون ماشین‌آلات، خطوط تولید و پروسه‌های صنعتی، مبتنی بر PLC صورت می‌گیرد. به عنوان نمونه، پی ال سی، روی دستگاه‌های تزریق پلاستیک، جهت کنترل و نظارت نصب می‌شود.

صنایع اتومبیل‌سازی

از پی ال سی در صنایع اتومبیل‌سازی جهت سوراخ‌کاری، مونتاژ دقیق اتومبیل، رنگ‌پاشی و...استفاده می‌شود. اگر از PLC در خط تولید اتومبیل استفاده نشود، کیفیت اتومبیل‌های تولیدی مشابه نخواهد بود.

صنایع داروسازی و بهداشتی

برای خودکار شدن و عدم دخالت انسان در تولید محصولات دارویی و بهداشتی از PLC استفاده می‌شود.

صنایع پرخطر برای سلامتی انسان

در برخی صنایع که ممکن است سلامت انسان در معرض خطرات جدی قرار بگیرد، از PLC برای انجام فعالیت‌های صنعتی استفاده می‌شود.

به‌عنوان نمونه در برخی قسمت‌های یک صنعت، ممکن است تشعشات خطرناک، حرارت بالا یا خطر انفجار وجود داشته باشد. در این شرایط که جان انسان در معرض خطر است، از PLC برای انجام آن فعالیت استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از پی ال سی در صنعت

با کاهش حجم سیم‌های استفاده‌شده در پی ال سی، حجم فضای اشغال‌شده توسط تأسیسات و وسایل صنعتی تا 50 درصد کاهش می‌یابد. با توجه به امکان نمایش خطا در پی ال سی، خطایابی در تاسیسات صنعتی سریع‌تر انجام خواهد شد.

عدم وجود نویز الکترونیکی و صوتی نیز مزیت دیگر استفاده از این سیستم است. به‌علاوه فرایندهایی که توسط PLC نظارت و کنترل می‌شوند؛ دارای سرعت عملکرد و ضریب اطمینان بسیار بالایی هستند.

آشنایی با پی ال سی زیمنس

با توجه به اهمیت PLC و کاربردهای صنعتی آن، شرکت زیمنس با تولید PLC، گام بزرگی در جهت ارائه این محصول باکیفیت، در سرتاسر جهان برداشته است.

شرکت زیمنس در زمینۀ اتوماسیون صنعتی و ساخت PLC شرکتی صاحب‌نام است. این شرکت اخیراً با تولید PLC STEP-7 جایگاه ویژه‌ای بین تولیدکنندگان این سیستم پیدا کرد.

مهم‌ترین امکان این دستگاه وجود پورت اترنت روی CPU است. با استفاده از پورت اترنت ارتباط بین PLC و رایانه آسان‌تر می‌شود و دیگر نیازی به PC adapter نیست. ارتباط با ریموت، درایو و HMI نیز از طریق پورت فراهم می‌شود.

خرید پی ال سی زیمنس

برای خرید پی ال سی زیمنس، اطلاع از انواع مختلف این محصول، مشاهده و مقایسه، هم‌اکنون به صفحه محصولات پی ال سی زیمنس در وب‌سایت هیراد کنترل راجعه نمایید.

هیراد کنترل به‌عنوان مجری و تأمین‌کننده قطعات پروژه‌های اتوماسیون صنعتی، کنترل و مانیتورینگ، در کلیه صنایع داخلی کشور فعالیت می‌کند. هیراد کنترل مفتخر است که محصولات خود را به‌صورت آنلاین به شما عزیزان ارائه می‌دهد.