مشاوره تحصیلی، تعیین تکلیف نمودن و تحمیل یک راه حل به دانش آموز و دانشجو نیست، بلکه یک نوع آموزش هنر یادگیری است؛ به گونه ای که یک مشاور متخصص و خوب، با داشتن مهارت و صلاحیت علمی و حرفه ای تلاش می نماید تا با توجه به وضعیت و علاقه دانش آموز، نیاز او را بر آورده و با تلاش برای خودشناسی، مراجع و کسب بهترین راه و روش او را به نتیجه دلخواه خود برساند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مشاوره تحصیلی چیست؟

 

مشاوره تحصیلی یک فرایند توسعه ای است که در آن دانش آموزان و مشاوران تحصیلی مشارکت می کنند و بر کمک به دانش آموزان برای دستیابی به اهداف تحصیلی، شخصی و شغلی تمرکز دارد. فعالیتهای انجام شده در این فرایند نه دفتری و نه معامله ای است بلکه در طول این رابطه، برنامه های آموزشی دانش آموزان تدوین می شود، پتانسیل های آنها محقق می شود و اهداف زندگی/ آموزشی/ شغلی روشن می شود. در حالی که هم دانش آموزان و هم مشاوران مسئول مشارکت فعال در فرایند مشاوره تحصیلی هستند، دانشجویان مسئول تصمیم گیری در مورد برنامه های آموزشی و شغلی خود هستند .

مشاوره تحصیلی

مشاوره تحصیلی به چه کسی گفته می شود؟

در ابتدا باید معنی کلمه مشاور مشخص شود .مشاور در لغت به معنای مشورت کننده می باشد. چگونه یک فرد به تنهایی می تواند مشورت کننده ذهن خودش باشد در حالی  که مشورت در ارتباط با دیگران معنا می شود نه با خود فرد. ما انسان ها در بسیاری از قسمت های زندگی خود نیازمند کمک و راهنمایی از افرادی هستیم که دانش کافی در آن زمینه را داشته باشند تا بتوانند درست و اصولی به شما کمک کنند تا در آینده دچار مشکل نشوید. زیرا هر فردی به اندازه جهان بینی و تجربیات و مطالعاتش می تواند راهنمای خودش باشد و از یک جایی به بعد نیازمند کمک می باشد. در اینجا است که تاثیر مشاوره تحصیلی اهمیت پیدا می کند.

مشاور تحصیلی چه کمکی به شما می کند؟

همانطور که گفته شد، هر شخصی نیاز به مشاوره و راهنمایی از افراد متخصص را دارد. بطور مثال موضوع مهمی مانند درس خواندن، که دانش آموزان و دانشجویان نیاز به کمک یک فرد متخصص برای برنامه ریزی ، مدیریت زمان و انگیزه برای درس هایشان دارند. مشاور تحصیلی همان متخصصی است که به ما در این راه کمک می کند. این جاست که می توانید به اهمیت داشتن مشاور تحصیلی پی ببرید. گاهی مشاهده شده که دانشجویان به دلیل مشکلات فراوان در تحصیل به خرید و فروش مدرک تحصیلی روی می‌آورند، پیشنهاد میشود قبل از اقدام برای انجام هر عملی ابتدا با مشاوران تحصیلی ما در دانش گذاران مشورت نمایید.

تکنیک‌ها و روش مطالعه صحیح

بسیاری از افراد با وجود سخت‌کوشی و ساعات مطالعاتی بالا، به دلیل نداشتن مهارت یادگیری و تکنیک‌های اساسی و لازم مطالعه، بازدهی بالایی نداشته و به نتیجه دلخواه خود نمی‌رسند. در نتیجه از پیشرفت باز می مانند و نمی توانند آنگونه که شایسته آنهاست، قدم بردارند و در نهایت در مسیر تحصیل دچار تزلزل و سستی می‌شوند.

مشاوره تحصیلی

برنامه ریزی مناسب

گاهی دانش آموز یا دانشجو، روش مطالعه صحیح را می‌داند، اما در یک برنامه ریزی مناسب ناتوان است. این برنامه ممکن است با توانایی‌ها، شرایط، ویژگی‌ها و روحیات فرد سازگار نباشد، بنابراین اجرایی کردن آن ناممکن است و یا زمان و انرژی زیادی از فرد را بیهوده هدر می‌دهد. ذوق و شوق ادامه تحصیل در این دانش آموزان به مرور زمان از بین می رود.

اهمیت مشاوره تحصیلی

با تخصصی شدن دانش و پیشرفت کسب و کارها، مشاوره تحصیلی در همه حوزه ها اهمیت زیادی پیدا کرده است. هر شخصی در زندگی خود بسیاری گزینه برای انتخاب دارد که یکی از مهمترین آنها در حوزه تحصیلی می باشد که با انتخاب درست می توان آینده تحصیلی و شغلی مناسب و موفقی را رقم زد. هدف از ایجاد مشاوره تحصیلی با بهترین مشاورین در واقع دسترسی آسان تر بیشتر مردم به مشاوره با متخصصان در زمینه های گوناگون، کسب آگاهی، راه حل های مناسب و اصولی و کوتاه مدت در مواجهه با مشکلات بوجود آمده در مسائل مختلف از جمله مشاوره شغلی، تحصیلی، خانوادگی، اجتماعی و… بدون محدودیت مکانی و زمانی و با صرف هزینه ای کم تر نسبت به مشاوره های حضوری و همچنین صرفه جویی در وقت است.

به همین خاطر ما به شما مشاوره تحصیلی تلفنی و آنلاین را پیشنهاد میکنیم که نقش مهمی را در آینده شغلی و تحصیلی شما ایفا میکند. مناسب ترین راه حل برای انتخاب درست تحصیلی شناخت استعدادها، علایق و توانایی های خود است همچنین مشاور تحصیلی با بررسی آینده شغلی مربوط به رشته ای که میخواهید انتخاب کنید می تواند کمک زیادی به انتخاب صحیح شما بکند.

اهداف مشاوره تحصیلی

بطور کلی اهداف مشاوره تحصیلی عبارت است از: هدایت تحصیلی، آموزش مهارت های مطالعه و یادگیری، حل مشکل افت تحصیلی، استرس و اضطراب امتحانات، رفع رفتارهای نابهنجار، ارائه راهکار برای حل مشکلات روحی و روانی و در نهایت هموار کردن مسیر دانش آموزان برای موفقیت در تحصیلات. از طریق مشاوره تحصیلی می‌توان توانایی‌ها و نیز محدودیت های دانش آموزان و دانشجویان را شناخت و از امکانات موجود حداکثر استفاده را به عمل آورد.

مشاور تحصیلی می‌تواند با شناسایی دقیق استعدادها و توانایی های دانش آموزان آنها را به سوی رشته تحصیلی مناسب راهنمایی کند. مشاور تحصیلی با همکاری معلم، خانواده و مسئولان مدرسه می‎تواند دانش‎آموزان را در جهت رفع مشکلات تحصیلی، خانوادگی، روانی و تأمین ثبات عاطفی یاری دهد.

مشاوره تحصیلی

خصوصیات یک مشاوره تحصیلی خوب

مشاوره تحصیلی یک مربی انگیزشی و کاردان است که در هر مقطع تحصیلی که باشید شما را هدایت می کند. غیر از معلم و ناظم و مدیر و... این مشاور تحصیلی است که می تواند مهمترین درس های زندگی را به شما بدهد؛ اون فرد کسی است که شناخت شما را در مورد خودتان بیشتر و عمیق تر می کند؛ و شما می فهمید که چقدر قدرت دارید برای انجام کارهایی که دلتان می خواهد. مشاور چگونگی انجام کارها و افزایش تمرکز هنگام درس خواندن را به شما یاد می دهد تا شما با سختی آن راحت تر کنار بیاید؛ در عین سخت گیری هایی که می کند بی اندازه دلسوز است و هدفش در نهایت هدف شما است، یعنی موفقیت شما. و شما اهمیت داشتن یک مشاور تحصیلی خوب در رسین به هدفتان را حس می کنید. 

نقش خانواده در مشاوره تحصیلی

بدون شک مشاور تحصیلی بدون توجه به خانواده ی دانش آموز و دانشجو موفقیت چندانی در امر مشاوره دانش آموزان خود کسب نخواهد کرد. خانواده و والدین نقش بسزایی در پیدایش افت تحصیلی یا موفقیت تحصیلی و شغلی آنها دارند. خانواده سرعت دانش آموز را در رسیدن به اهداف تحصیلی تنظیم می‌کند. خانواده‌های بدون انگیزه، بدون اطلاع و غیر فعال موجب کاهش سرعت دانش آموزان بااستعداد می‌شوند.

از اینرو در فرآیند مشاوره تحصیلی، لزوم انجام مشاوره با والدین اهمیت خاصی پیدا می‌کند. مشاور تحصیلی خانواده را از ویژگی ها و استعدادهای کمتر دیده شده‌ی فرزندشان آگاه می‌سازد و مهارت های لازم برای موفقیت او را به آنها می آموزد. مشاور همچنین به حل مسائل و مشکلات درون خانوادگی که می تواند باعث بروز افت تحصیلی دانش آموز شود، کمک بسزایی میکند.