پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

طراحی لباس یکی از هنر هایی است که با زیبا شناسی سر و کار دارد. از همین رو بسیار محبوب و پرطرفدار می باشد. قطعا شما نیز در تبلیغات های گوناگون دوره طراحی لباس یا آموزش طراحی لباس را مشاهده کرده اید. دوره آموزش طراحی لباس از صفر تا صد، این رشته را به یکی از مشاغل محبوب دنیا تبدیل کرده است. به حدی که خیلی از افراد مشهور یا همان سلبریتی های جهان برای حضور در مراسمات هنری، طراح لباس مخصوص، استایلیست، آرایشگر و ... خاص خودشان را دارند. ما نیز در این مقاله قصد داریم تا با شما درمورد طراحی لباس صحبتی مفصل داشته باشیم. 

نکات ضروری قبل از شرکت در کلاس های طراحی لباس

بدیهی است که شما به صرف وقت و هزینه ای که برای یک کار یا حرفه ای می گذارید باید خروجی خوبی نیز از آن داشته باشید. یعنی قبل از شرکت در دوره های طراحی لباس و صرف وقت ارزشمند خود و همینطور هزینه ای که می خواهید بپردازید، باید یک تحقیق جامع و کامل درمورد آن بکنید. در قدم اول اعتبار آموزشگاهی که می خواهید در آن آموزش طراحی لباس را فرا بگیرید را بررسی کنید. اگر این کار را بکنید به شما اطمینان می دهیم که این شغل نه تنها برای شما لذت بخش خواهد بود، بلکه می توانید درآمد عالی از آن کسب کنید. سپس باید یک برنامه ریزی هدفمند و درستی داشته باشید. دقت داشته باشید که یک آموزشگاه خوب باید با استاندارد های بین المللی مطابقت داشته باشد و برای آموزش طراحی لباس از سطوح مقدماتی شروع کرده و تا سطوح پیشرفته پایان یابد.

سر فصل های دوره طراحی لباس چیست ؟ 

از آنجایی که یک آموزشگاه طراحی لباس باید طبق استاندارد های جهانی باشد، در نتیجه سر فصل های آن نیز بر پایه استاندارد جهانی بوده  و از پنج رشته دانشگاهی طراحی لباس، طراحی پارچه، دوخت و الگو،  نساجی و مارکتینگ تشکیل می شوند. نکته قابل توجه این است که تمامی این شاخه ها به یکدیگر مربوط هستند و آموزش آن ها به صورت مستقل امکان پذیر نیست. سر فصل های دوره طراحی لباس از مقدماتی تا پیشرفته به شرح زیر است : 

- ترم اول : مبانی طراحی فیگور و اندام شناسی 

- ترم دوم : رنگ شناسی تخصصی لباس 

- ترم سوم : پرورش خلاقیت و ایده پردازی 

- ترم چهارم : اکسسوری پارچه و لباس 

- ترم پنجم : مولاژ یا الگو سازی حجمی 

- ترم ششم : نرم افزار طراحی لباس 

آیا رشته طراحی لباس بازار کار دارد ؟ 

برای داشتن در آمد عالی ای در زمینه طراحی لباس داشته باشید باید خود را در تمام زمینه های آن حرفه ای و قوی کنید و علاوه بر این باید خود را با علم روز و متد های جدید طراحی لباس کاملا آشنا کنید. در چنین شرایطی می توانید بازار کار خوبی به عنوان طراح لباس داشته باشید. لازم است بدانید که اگر می خواهید وارد بازار کار رشته طراحی لباس شوید، باید طرح های روی کاغذ را به مرحله اجرا برسانید. موسساتی که که کار نهایی اجرا شده لباس ( ژوژمان) نداشته باشند، امکان آماده مشما برای درآمد زایی در رشته طراحی لباس را نیز ندارند. 

چگونگی آموزش طراحی لباس 

اگر جزء علاقه مندان این رشته هستید و تابحال تجربه ای در انجام آن نداشته اید باید بگوییم نگران نباشید زیرا این موضوع اهمیتی ندارد. در  یادگیری این حرفه داشتن یا نداشتن تجربه چندان اهمیتی ندارد بلکه موضوع مهم این است که وقتی شما وارد دوره طراحی لباس می شوید، علاوه بر علاقه تلاش و پشتکار نیز داشته باشید. در کلاس طراحی لباس مهارت های مختلفی یاد می گیرید که برخی از آن ها شامل طراحی لباس با مداد رنگی، گواش، ماژیک مارکر و همچنین توانایی ارتباط با خیاطان و اجرای ایده های خود، مدیریت پروژه و کالکشن سازی مواردی هستند که شما به مرور در دوره آموزش طراحی لباس می آموزید. علاوه بر این مهم ترین مورد که طریقه جمع آوری پرتفولیو است در این دوره آموزش داده می شود و برای افرادی که قصد مهاجرت به خارج کشور رد دارند این موضوع از اهمیت زیادی برخودار است. 

مدت زمان آموزش دوره طراحی لباس چقدر است ؟ 

همانطور که پیش تر به آن اشاره کردیم دوره طراحی لباس خانه صنعت و معدن یک دوره آموزش جامع از مقدمانی تا پیشرفته صورت می گیرد. مدت زمانی که برای یادگیری کامل نیاز دارید بین 6 تا 7 ماه می باشد که باید در یک هفته دو روز در این کلاس های آموزشی شرکت کنید. برای شرکت در دوره طراحی لباس احتیاج به هیچ پیش شرطی نبوده و تمام مباحثی که احتیاج دارید در این مدت بدانید کاملا آموزش داده می شود. اجرای تمرین های کلاس تنها موضوعی است که شما برای رسیدن به هدف خود باید انجام دهید. در آموزشگاه طراحی لباس دوره ای به نام مقدماتی و پیشرفته وجود ندارد. زیرا یکی از قانون های استاندارد های بین المللی برای یادگیری این حرفه نبود فاصله بین دوره ها وجود داشته باشد. 

چگونه در رشته طراحی لباس موفق شویم ؟ 

علاقه مهم ترین عنصر برای موفقعیت در رشته طراحی لباس است. زیرا همه انسان ها باید به دنبال علایق خود بروند و در همان زمینه فعالیت کنند. پس علاقه و پشتکار لازمه موقعیت در رشته طراحی لباس است. بعد از این دو صبر و حوصله کافی برای فراگیری آموزش ها قدم بعدی است. قدم سوم نیز همان انتخاب دوره آموزشی خوب و معتبر می باشد. 

چگونه یک طراح لباس خوب باشیم ؟

اگر به این رشته علاقه مند هستید، باید بگوییم یادگیری رشته طراحی لباس برای شما چندان کار سختی نخواهد بود. اما شما با یادگیری آن تنها هفتاد درصد راه را رفته اید و پس از اتمام دوره طراحی لباس از خودتان می پرسید، حال که طراحی لباس را یاد گرفتم، اما چگونه باید یک طراح لباس خوب باشم ؟ در جواب این سوال باید به شما بگوییم که شما همواره باید تا مرحله اجرا، ایده های خود را در پس ذهن خود داشته باشد تا خلاقیتتان به خوبی پرورش پیدا کند. درواقع چیزی صادقانه بگوییم اگر اجرای ایده خود را یاد نگرفته باشید، به حرفه طراحی لباس نیز تسلط ندارید.