چرا باید از کنترل بار پارس استفاده کنیم ؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

دستگاه کنترل بار در کنترل جریان آمپر هر نوع الکتروموتوری نقش دارد. در برابر اضافه جریان‌ها با اعلام فرمان قطع، از سوختگی الکتروموتور، الکتروپمپ و... جلوگیری می‌کند. در این مطلب قصد داریم این دستگاه را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

آشنایی با نحوه عملکرد کنترل بار

وجود ۳ عدد ترانس در رله سوپرکنترل بار، باعث می‌شود مانند یک آمپر متر انبری میزان جریان داخلی در هر یک از کانال‌ها را اندازه بگیرد. این مقدار با جریان تنظیم شده مورد بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت اضافه شدن جریان هر خط از مقدار تنظیم شده، مصرف‌کننده را از مدار خارج می‌سازد.

بازه زمانی خاصی برای پوشاندن تایم شروع در موتور‌های الکتریکی دارای اضافه جریان زیاد در نظر گرفته می‌شود. این زمان شامل مدتی است که از شروع اضافه جریان تا صادر شدن فرمان قطع آن، طول می‌کشد. این دستگاه هیچگونه عکس العملی از خود در برابر حالتی که مدت اضافه جریان نسبت به زمان انتخاب شده کم‌تر باشد، نشان نمی‌دهد.

پس چراغ قرمز برای آغاز جریان اضافی و چراغ سبز به منظور قطع مدار فرمان روشن می‌شود. در این صورت تا زمانی که دستگاه مجدد راه ‌اندازی شود، چراغ قرمز روشن می‌ماند.

 

 

چگونگی نصب کنترل بار

نصب دستگاه‌های مختلفی مانند کنترل بار ۳۰۰ آمپر کار سختی نیست. لازم است با اتصال شمش‌های حامل جریان فاز‌ها به شمش‌ها را قبل یا بعد از کنتاکتور، جریان عبور یابد. همچنین ترمینال‌های ۱۸ و ph را به صورت سری با مدار فرمان کنتاکتور قرار دهید و مطابق الگو، تغذیه دستگاه نیز اتصال یابد. جریان عبوری از شمش‌ها و جا به جایی آن‌ها، از هیچ تاثیری در نقش دستگاه برخوردار نبوده و تغذیه آن کاملا مستقل است.

بررسی  ویژگی‌ها

این دستگاه‌ها از ویژگی‌های مختلفی مانند موارد زیر برخوردار هستند:

  • آمادگی برای تنظیم جریان در لحظات اولیه
  • برخورداری از فعالیتی دقیق و مطمئن در هر شرایط
  • عدم تاثیر گرفتن از دما
  • قابلیت تنظیم زمان در بازه ۰۱/۰ تا ۳۰ ثانیه
  • شامل گستره وسیعی از جریان مانند کنترل بار 200 آمپر
  • امکان کنترل جریان با ۲ عدد نمایشگر دیجیتالی ، Amper و Dely
  • کنترل و حفاظت از تمام الکتروموتور‌های ۳ فاز، ژنراتور‌ها از اضافه جریان الکتریکی و مکانیکی
  • شامل مداری الکترونیکی با کاربرد زیاد و فاقد استهلاک مکانیکی
  • قابلیت نصب آسان و فوری
  • برخورداری از ۲ سال ضمانت

تنظیمات دستگاه کنترل بار

در صورت اتصال برق کلید، کنترل بار به صورت ۲ عدد LED می‌باشد. یکی از این LED ها به منظور نرمال بودن و دیگری به معنی خطا یا جریان اضافی است. از میان ۵ کلید موجود روی دستگاه، ۲ کلید اول برای تنظیم آمپر یا جریان الکتروموتور کاربرد دارد. یکی از آن‌ها برای افزایش و دیگری برای کاهش آمپر استفاده می‌شود.

۲ کلید دیگری که وجود دارد برای تنظیم زمان در فرمان قطع به کار می‌رود. در بازه زمانی ۰۱/۰ ثانیه تا ۳۰ قابل تنظیم است. رنگ قرمز آن، کلید ریست نام دارد. با اضافه جریان، موتور به هر دلیلی قطع مدار فرمان را انجام می‌دهد و اجازه نمی‌دهد الکتروموتور بسوزد.

با این کلید موتور مجدد قابلیت راه‌اندازی دارد. آمپر این دستگاه را تا حد زیادی افزایش داده وکلید استارت را برای روشن شدن موتور بفشارید. در صورتی که همچنان صفحه نمایشگر حالت چشمک زن دارد، می‌توانید کنترل بار را تنظیم کنید.

در صورت‌ایستادن از حالت چشمک روی هر آمپر یا زمانی، تنظیم صورت می‌گیرد. بعد از اینکه موتور به طور کامل راه‌اندازی شد، با کاهش آمپر به جریان نامی مصرف‌کننده خواهید رسید. در این لحظه با روشن شدن LED به رنگ قرمز، جریان مصرف‌کننده از طریق ۲ عدد کلید تنظیم‌کننده آمپر و بر اساس نمایشگری که دارد روی کنترل بار قابل تنظیم است.

برای عملکرد موتور لازم است ۱۰ درصد از جریان نامی آمپر افزایش یابد تا ادامه کار صورت گیرد. همچنین زمانی که آمپر از جریان تنظیمی بیش‌تر شد، فرمان قطع صادر می‌شود. در صورتی که قصد دارید این دستگاه را به حالت اولیه یا نرمال برگردانید، اقدامات زیر را انجام دهید. در حقیقت صدور فرمان قطع کنتاکتور، از طریق دو روش امکان‌پذیر است:

1) از طریق دکمه ریست دستی که روی دستگاه وجود دارد.

2) با قطع مدار تغذیه در این دستگاه برای چند لحظه، می‌توانید از روی تابلو فرمان ریست کنید.

استفاده از کنترل بار چه مزایایی دارد؟

  • برای رله‌های بی‌متال، جایگزین مناسبی محسوب می‌شوند.
  • دارای قابلیت تنظیم جریان هستند.
  • در هنگام اتصال جریان، تا حدی دارای تاخیر هستند. بنابراین جریان ثابت و یکنواخت به مدار ورود پیدا می‌کند. همچنین تاخیر آن قابلیت تنظیم دارد.
  • کارکرد الکترونیکی این تجهیزات از استهلاک زیادی برخوردار نبوده و افزایش دهنده طول عمر آن‌ها است.
  • به دلیل عدم تأثیر‌گذاری دما روی عملکرد آن، می‌توانید در هر شرایط دمایی از آن استفاده کنید.
  • این دستگاه‌ها در دو حالت قفل شونده و اتوماتیک تولید می‌شوند. اما می‌توانند از هر دو حالت نیز برخوردار باشند.
  • این ابزار به منظور جلوگیری از سوخته شدن ژنراتور‌ها، ترانس‌های قدرت، موتور‌های ۳ فاز زمان اتصال کوتاه و اضافه بار یا دو فاز شدن جریان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عیب‌یابی کنترل بار و تنظیم آن

بعد از تعریف جامعی از این دستگاه، می‌توان به نحوه تنظیم و عیب‌یابی آن پرداخت. این رله دیجیتال قابلیت تنظیم ساد‌تری نسبت به نوع آنالوگ دارد، زیرا تمامی پارامتر‌ها و خطا‌ها بر روی نمایشگر، نشان داده می‌شود. اکنون به معرفی هر یک از این خطا‌ها می‌پردازیم:

5

در صورتی که مدار عملکرد صحیحی نداشته باشد یا خطایی در جریان بروز یابد، رله قطع می‌شود. به صورت همزمان، چراغ LED قرمز مربوط به هشدار نیز روشن می‌شود.

سخن پایانی

بنابراین با اطلاعات گفته شده در این دستگاه دیگر مشکلی در خرید، نصب و اجرا آن ندارید. همچنین با نکات انتهایی مطلب، می‌توانید عیوب آن را اصلاح و تنظیم کنید. در صورتی که  قصد دارید این دستگاه را بخرید، می‌توانید به وبسایت سوپر کنترل بار پارس مراجعه کنید.