پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

یکی از مشکلات بزرگ خودروهای دارای موتور احتراق داخلی، تولید آلاینده های زیست محیطی و اضافه شدن آلودگی هوا است. مصرف سوخت بالا از دیگر مشکلات این خودروهاست. البته این مشکلات در چند سال گذشته به طرق مختلف بهبود یافته و شرایط بهتری پیدا کرده است. استانداردهای سختگیرانه زیست محیطی جهانی به تدریج خودروسازان را مجبور به تولید خودروهایی با مصرف سوخت کمتر و درصد آلایندگی کمتر کرده است. این تلاش خودروسازان در جهات مختلف صورت گرفت. استفاده از قطعات جدید برای کاهش ضایعات سوخت و یا بهینه سازی موتورها و اجزای فنی خودروها عناصری بود که برای رسیدن به این هدف در نظر گرفته شد. استفاده از قوطی یا قوطی بخشی از این تلاش هاست. اکنون می خواهیم کمی بیشتر در مورد کارتریج بدانیم.

کنیستر چیست و چه عملکردی در خودرو دارد؟

کنیسترقطعه ای است که بر روی خروجی باک بنزین خودرو نصب می شود و با جذب بخارات بنزین از ورود آنها به هوای محیط جلوگیری می کند. استفاده از این قطعه در صنعت خودروسازی در سال 1970 به دلیل تولید آلایندگی کمتر و همچنین کاهش مصرف سوخت رایج شد. برای توضیح عملکرد قوطی بهتر است ابتدا به اشتعال پذیری بنزین اشاره شود. این ویژگی ناشی از تمایل بنزین به جذب گرما است. اگر بنزین قادر به جذب حرارت کافی برای احتراق نباشد، تبدیل به بخار شده و در هوا پخش می شود. در نتیجه بنزین موجود در باک خودرو که نزدیک به گرمای احتمالی هوای محیط و همچنین اجزا و سیستم های فنی خودرو است، به سرعت به بخار تبدیل می شود. این بخار گاهی اوقات راه خروجی از مخزن پیدا می کند و به محیط سرایت می کند و در نتیجه آلودگی محیط زیست را به همراه دارد. گاهی اوقات مسیر کشف نشده در تانک متمرکز می شود و هر لحظه خط انفجار آن بالا می رود. انتشار بخارات بنزین از مخزن نیز خطر انفجار باقی می ماند. در این میان قوطی مانند مخزن ایمنی این بخارات را جذب کرده و برای احتراق داخل سیلندر به منیفولد گاز هدایت می کند. بنابراین، قوطی ضمن کاهش مصرف سوخت، به کاهش سطح آلایندگی خودروها نیز کمک می کند. البته تاثیر آن بر ایمنی خودرو را نیز نباید فراموش کرد.

کنیسترچگونه کار می کند

کارتریج در لوازم یدکی برلیانس دیجی کار شاپ یک ظرف بسته با سه شیر یا لوله مجزا است. فضای داخلی این محفظه استوانه ای با کربن فعال پر شده است که بخارات بنزین را جذب و در خود نگه می دارد. بنابراین افزایش فشار ناشی از متراکم شدن بخارات تولید شده، این بخارات را به سمت خروجی منتهی به ورودی قوطی هدایت می کند. کربن متخلخل موجود در قوطی بنزین را جذب و حفظ می کند. هنگامی که ماشین راه اندازی می شود، قوطی بخارات را از طریق خروجی و مسیر مخصوص خود به منیفولد گاز هدایت می کند. در واقع وقتی خودرو خاموش است، کربن فعال داخل محفظه کاملا خیس می شود. هنگام روشن شدن خودرو، شیر برقی قوطی که در انتهای مدار انتقال قوطی و در ورودی منیفولد هوا تعبیه شده است، اجازه می دهد هوا وارد محفظه قوطی شده و در عبور این هوا از منافذ و لایه ها عبور کند. از کربن، دوباره بخار بنزین و به منیفولد منتقل می شود. این فرآیند باعث می‌شود کربن فعال دوباره خشک شود و دوباره بخارات بنزین را جذب کند.

در این بین خروجی منتهی به مخزن تعبیه شده تا بخارات بنزین از مخزن وارد قوطی شود. از خروجی منتهی به کلکتور نیز برای خروج بخارات از قوطی و ورود آنها به کلکتور و سپس محفظه احتراق استفاده می شود. خروجی سوم که در آن فیلتر هوا وجود دارد، در صورت لزوم، ورودی هوا را باز می کند و اجازه می دهد تا کربن مرطوب بنزین با هوای آزاد تماس پیدا کند. این نزدیکی منجر به تبخیر مجدد بنزین و هدایت آن به سمت کلکتور می شود. بنابراین این خروجی باید یک طرفه باشد و امکان خروج بخارات بنزین از آن وجود نداشته باشد ضمن اینکه باز شدن آن باید به موقع انجام شود و در مواقع لزوم جریان هوای آزاد به داخل قوطی کنترل شود. این هماهنگ سازی با باز کردن خروجی منتهی به منیفولد و شیر تعبیه شده در آن تنظیم می شود. یعنی با بازکردن دریچه این محفظه اجازه ورود هوا به داخل کارتریج را نیز می دهد.

شیر برقی کنیستر

شیر برقی کنیستر در مسیر بخارات بنزین به منیفولد هوا قرار دارد و ورود این بخارات به منیفولد را کنترل می کند. تنظیم عملکرد این شیر تحت کنترل ECU می باشد. در واقع ورود بخارات بنزین به داخل کلکتور باید در زمان روشن بودن خودرو صورت گیرد در غیر این صورت مسیر عبور آنها مسدود می شود. علاوه بر این، ورود دود به منیفولد هوا باید با زمان بندی موتور و فرآیند احتراق هماهنگ باشد. بنابراین باید به طور مرتب و در زمان مشخص بسته شود. این زمان بندی توسط ECU بر اساس تنظیمات موتور، زمان جرقه زنی و باز و بسته شدن سوپاپ انجام می شود. این شیر برقی از یک هسته آهنی برقی و یک سیم پیچ برقی تشکیل شده است. یک سر این سیم پیچ به قطر مثبت باتری و سری دیگر به ECU متصل می شود.

شیر جداسازی کنیستر

نکته مهم این است که جریان از مخزن بنزین به قوطی نیز باید کنترل شود زیرا امکان ورود بنزین مایع به این مخزن وجود دارد و باید مانعی برای این امکان فراهم شود. وظیفه این کنترل بر روی شیر جداکننده کنیستر است که در مسیر بین کپسول و مخزن گاز قرار گرفته و از ورود هر گونه مایع به داخل کپسول جلوگیری می کند.