چرا قیمت طلا هیچ‌وقت کم نمی‌شود؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

طلا همیشه وسوسه کننده است و همه تلاش می‌کنند تا مقداری از این فلز گران‌بها و درخشان برای سرمایه‌گذاری و یا به‌عنوان زیورآلات در اختیار داشته باشند. البته طلا در هرزمانی گران‌تر از سایر فلزات بوده و برای خرید آن نیاز به پس‌انداز کافی است. اما در حال حاضر و به دلیل رکود سایر بازارهای مالی، طلا به‌عنوان یک دارای امن محسوب می‌شود و گزینه خوبی برای تبدیل پس‌اندازهای خرد به یک سرمایه مطمئن به حساب می‌آید.

باوجود اینکه طلا گزینه‌ای جذاب برای سرمایه‌گذاری است، اما شاید برای شما هم سوال باشد که دلایل نوسان قیمت طلا در دوره‌های مختلف و در حال حاضر چیست؟ در عین حال باوجود این حجم از نوسانات قیمتی، آیا خرید طلا گزینه ایده آلی برای سرمایه‌گذاری امن محسوب می‌شود یا اینکه بهتر است به سراغ روش دیگری برویم؟ در این صفحه قصد  داریم این موضوع را تا حدودی بررسی کنیم.

رشد قیمت طلا از سال 2018 تا به امروز

شاید برای شما هم جالب یا ناامیدکننده باشد که قیمت جهانی طلا از سال 2018 تا به امروز حدود 72 درصد افزایش پیدا کرده است. حتی قیمت این فلز گران‌بها در سال 2020 هم با رشدی معادل 35 درصد روبرو شد. این رشد انفجاری و یکباره هنوز هم ادامه دارد و مسیر خود را طی می‌کند. البته دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

همه‌گیری بیماری کرونا

اولین دلیل افزایش یکباره قیمت جهانی طلا، شیوع بیماری کرونا و رکود اقتصادی بسیاری از صنایع بود. در شرایط نوسان شدید در سایر بازارهای مالی و اقتصادی، بازار طلا کاملا امن و صعودی به مسیر خود ادامه داده و سرمایه‌گذاران در این بازار نه‌تنها با ضرر روبرو نشدند، بلکه در مقایسه با سایر بازارها، سود خوبی دریافت کردند. به عبارت ساده‌تر، در بحبوحه شرایط مالی رکودی سایر بازارهای مالی، بازار طلا تبدیل به پناهگاه امنی برای سرمایه‌گذاران خود شده و آن‌ها را از ضربه  و ضرر اقتصادی دور نگه داشت.

2

کاهش ارزش دلار

باوجود اینکه قیمت دلار در کشور ما هرروز با افزایش همراه می‌شود، اما حقیقت این است که ارزش دلار در بازار جهانی با مشکلات زیادی همراه شده است. به همین دلیل کاهش ارزش دلار در بازار جهانی باعث می‌شود که رونق و جذابیت سابق خود را از دست بدهد و سرمایه‌گذاران به دنبال تبدیل سرمایه‌های خود به شکلی قابل اعتماد باشند. در این میان طلا به‌عنوان بهترین گزینه خودنمایی می‌کند و جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاران دارد.

کاهش نرخ بهره

نرخ بهره یکی از فاکتورهای اقتصادی است که در ایران و تمام کشورهای جهان برای مدیریت نقدینگی جامعه از آن استفاده می‌شود. زمانی که نرخ بهره به بالاترین حد خود می‌رسد، بیشتر مردم ترجیح می‌دهند که پول نقد خود را در بانک‌ها و موسسات مالی نگهداری کنند از نرخ بهره سود ببرند.

در حال حاضر نرخ بهره چندان جذاب نیست و تقریبا دلیلی برای پس‌انداز پول در بانک و موسسات مالی وجود ندارد. بنابراین مردم به دنبال مکان امنی برای نگهداری پول نقد و پس‌انداز خود هستند و بازهم بازار طلا با درخشش منحصر به فردش خودنمایی می‌کند. البته نمی‌توان انکار کرد که قیمت طلا بسیار گران است  و شاید خرید آن کمی سخت باشد. در این شرایط روش مناسب و جذاب برای بهره بردن از سود در بازار طلا،  خرید طلا و جواهر اقساطی است تا بتوان این فلز گران‌بها را با قیمت امروز خرید و اقساط آن را طی ماه‌های آینده پرداخت کرد.

باوجود اینکه دلایل مختلفی برای افزایش قیمت طلا در بازار ایران و جهان یافت می‌شود، اما علاوه بر آن باید به جذابیت‌های طلا نیز دقت داشت. همین عوامل به‌ظاهر ساده باعث می‌شوند که طلا در شرایط اقتصادی رکود تورمی امروز بتواند درخشش خود را حفظ کند و بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری باشد.

افزایش قیمت نفت

اگرچه طلا و دلار رابطه معکوسی باهم دارند، اما جالب است بدانید که طلا و نفت رابطه‌ای مستقیم و همسو باهم در پیش می‌گیرند. به همین دلیل به‌راحتی با رصد و بررسی بازار  و قیمت نفت می‌توان قیمت احتمالی طلا را هم در روزها و ماه‌های آینده پیش‌بینی کرد. در حال حاضر نیز قیمت نفت به‌صورت صعودی در حال حرکت است و طلا نیز در همین مسیر به‌صورت افزایشی پیش می‌رود.

موضوع قبال توجه دیگر این است که با افزایش قیمت نفت، تورم جهانی را به دنبال خود ایجاد می‌کند. در این شرایط سرمایه‌گذاران تلاش می‌کنند که سرمایه خود را در جایی امن و مقاوم به نرخ تورم قرار دهند. بازار طلا نیز به‌عنوان آن مکان امن محسوب می‌شود که مقاومت خوبی در برابر نرخ تورم از خود نشان می‌دهد.

عوامل سیاسی

طلا در کنار تمام زیبایی، درخشش و قیمت گران خود، بسیار حساس است و کوچک‌ترین اتفاق سیاسی، اقتصادی و مواردی از این دست می‌تواند تغییراتی در قیمت آن ایجاد کند. یکی از عوامل موثر در قیمت این فلز نیز عوامل سیاسی جهانی است. به همین دلیل تنش‌های مختلفی در مناطق متفاوت جهان رخ می‌دهد، به سرعت تاثیر خود را روی قیمت طلا و سایر بازارهای مالی می‌گذارد. به‌طور مثال تنش‌های خاورمیانه عاملی موثر در بالا رفتن قیمت طلا و نفت است.

نقد شوندگی آسان طلا

یکی از مهم‌ترین دلایل که جذابیت این فلز گران‌بها را دوچندان می‌کند، نقد شوندگی سریع و آسان آن است. تفاوتی نکند که شما طلا را در چه زمانی خریده باشید، به هر صورت زمانی که نیاز به مبلغ آن داشته باشید، به‌راحتی می‌توانید طلای زینتی یا سکه را بفروشید و مبلغ آن را دریافت کنید.

این موضوع زمانی اهمیت خود را بیشتر نشان می‌دهد که بازار طلا را با سایر بازارهای مالی مانند بازار بورس و بازار املاک و مستغلات مقایسه کنیم.

اگر شما هم در بازار بورس سرمایه‌گذاری کرده باشید، به‌خوبی میدانید که برای نقد کردن مبالغ هر سهم در این بازار باید زمانی حدود 2 الی سه روز زمان در نظر بگیرید. بنابراین اگر نیاز به پول برای رفع ضرورت فوری داشته باشید، حتما با مشکلاتی روبرو می‌شوید. بازار املاک و مستغلات هم تقریبا همین مشکل را دارد و برای نقد کردن پول در این بازار باید مدت زمان زیادی در نظر بگیرید. در عین حال به این موضوع هم دقت کنید که بازار املاک در بلندمدت سوددهی دارد.

حمل آسان طلا

طلا به‌عنوان کالایی با ارزش بالا و حجم پایین محسوب می‌شود که قابلیت نگهداری راحتی دارد. این فلز درخشان زنگ نمی‌زند، از بین نمی‌رود و تغییری در آن صورت نمی‌گیرد. بنابراین همین مسئله هم مزیت دیگری برای این فلز برای سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند.

کلام آخر

 موارد ذکرشده تنها بخشی از دلایل افزایش قیمت طلا محسوب می‌شوند که باعث شده این فلز درخشش خود را از زمان‌های دور تا به امروز حفظ کند. بنابراین تفاوتی نمی‌کند که شما چه زمانی طلا بخرید و یا هنگام خرید طلا پول زیادی صرف کنید؛ به هر صورت در بلندمدت حتما از این خرید سود خواهید کرد.