ارتودنسی کودکان چیست؟ چرا باید به متخصص ارتودنسی اطفال مراجعه کنیم؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

نیاز به متخصص ارتودنسی اطفال برای اصلاح نامرتب بودن دندان‌های کودکان یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های والدین است. دندان‌های یکدست و زیبا و خط لبخند جذاب، برای تمام افراد خوشایند بوده و همه برای آن تلاش می‌کنند. در بسیاری از مواقع برای داشتن چنین دندان‌هایی، باید اقدام به ارتودنسی در سنین کودکی کرد.

دندان‌های کودکان دارای حساسیت‌ها و اصول مخصوص به خود است؛ بنابراین توصیه می‌شود برای درمان شلوغی دندان ها یا مشکلات فک، حتما به یک متخصص ارتودنسی ماهر و کار بلد مراجعه کنید تا نتیجه بهتری از روند درمان کسب کنید. مراحل ارتودنسی و هر آن چه که مربوط به آن است را در قسمت‌های بعدی به‌صورت کامل توضیح می‌دهیم تا آشنایی بیشتر و کامل‌تری در این زمینه داشته باشید.

 

 

 

ارتودنسی کودکان به چه معناست؟

ارتودنسی کودکان که توسط متخصص ارتودنسی اطفال انجام می‌شود، درواقع فرایند رفع ناهنجاری‌ها و منظم کردن دندان‌ها است. در این اقدام دندان‌های کودکان که رویش غیرعادی داشته‌اند و حالت طبیعی ندارند به طور کامل ترمیم می‌شوند تا کودک شما یک خط لبخند زیبا و یکدست داشته باشد.

ارتودنسی هم در کودکی و هم در بزرگ‌سالی قابل‌اجراست؛ اما توصیه می‌شود برای کسب نتیجه بهتر و مؤثرتر، در دوره کودکی انجام شود.

 

متخصص ارتودنسی چه کسی است؟

تمامی دندان‌پزشکان باید دوره عمومی رشته خود را سپری کنند تا بتوانند مدرک دندان‌پزشک عمومی را کسب کنند. در صورتی که بعد از پشت سر گذاشتن این دوره، ۲ تا ۴ سال دیگر در حوزه موقعیت دندان‌ها و ناهنجاری فک و دندان ادامه تحصیل دهند، به آن‌ها متخصص ارتودنسی می‌گویند.

چنانچه یک متخصص در این زمینه اغلب در حوزه ترمیم دندان‌های کودکان فعالیت کند، به‌عنوان متخصص ارتودنسی اطفال شناخته می‌شود. برای اینکه نتیجه بهتری دریافت کنید و دندان‌های کودک شما منظم و زیبا شود، بهتر است به یک متخصص ارتودنسی اطفال مراجعه کنید.

 

دلایل مراجعه به متخصص ارتودنسی اطفال

قبل از اینکه به یک متخصص ارتودنسی برای کودکان مراجعه کنید، باید بدانید که هرگونه ناهنجاری در دندان‌های کودک، مربوط به ارتودنسی نمی‌شود. به همین دلیل بهتر است تا قبل از تصمیم به ارتودنسی و نهایی کردن آن، یک جلسه معاینه برای کودک در نظر بگیرید. برای اینکه بدانید چه زمانی بهترین موقع برای مراجعه به متخصص ارتودنسی اطفال است، باید نشانه‌های خاصی را در نظر بگیرید. این نشانه‌ها به شرح زیر هستند.

  • دندان‌های دائمی کودک کج درآمده‌اند.
  • فک بالا یا فک پایین کودک جلو زده است.
  • بین تمامی دندان‌ها فاصله افتاده است.
  • حین بستن دهان، بین دندان‌های جلو فاصله می‌افتد.
  • یکی از فک‌ها بیشتر به سمت راست و یا سمت چپ متمایل شده است.
  • کودک تنفس دهانی داشته باشد و به جای بینی بیشتر از دهان نفس بکشد.
  • برای قورت دادن غذا به جای اینکه زبانش را به سقف دهانش برساند، آن را به دندان‌های جلو میزند.
  • بعد از 5 سالگی کودک کماکان انگشت‌های خود را می‌مکد و یا از شیشه شیر استفاده می‌کند.
  • دندان‌های شیری کودک زودتر و یا دیرتر از موعد افتاده باشند.

موارد ذکرشده، اصلی‌ترین نشانه هستند که مشخص می‌کنند دندان‌های کودک شما نیاز به ارتودنسی دارد؛ پس در صورتی که یک و یا چند نمونه از آن‌ها را مشاهده کردید، می‌توانید به یک دندان‌پزشک متخصص مجرب مانند دکتر سعید قریشی مراجعه کنید.

 

متخصص ارتودنسی کودکان

 

بهترین سن برای شروع ارتودنسی کودکان

همان‌طور که گفتیم با مشاهده یکی از نشانه‌هایی که در قسمت قبلی ذکر کردیم، شما باید کودک خود را نزد یک متخصص ارتودنسی اطفال برای معاینه کامل ببرید.

تشخیص بهترین زمان برای شروع مراحل ارتودنسی بر عهده دندان‌پزشک متخصص است و شما باید توصیه‌های او را به صورت کامل گوش دهید. دندان‌پزشکان برای ارتودنسی کودکان مراحل مختلفی در نظر گرفته‌اند که در این قسمت به معرفی و بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

 

فاز اول ارتودنسی کودکان

طبق مطالب گفته‌شده، سن 6 تا 8 سالگی می‌تواند زمان بسیار مناسبی برای مراجعه به متخصص ارتودنسی باشد. طبق تشخیص دندان‌پزشک، در این زمان می‌توان به آغاز مراحل ارتودنسی پرداخت. در مراحل اولیه به ندرت از سیم‌کشی‌های مخصوص ارتودنسی استفاده می‌شود. در این سنین بیشتر از فضا نگهدارها و همچنین وسیع کننده‌های کام استفاده می‌کنند که دهان کودک برای ارتودنسی در آینده آماده شده و همچنین عیوب جزئی آن نیز برطرف شود.

مدت‌زمان موردنیاز برای این مرحله از ارتودنسی تا حد زیادی به کودک شما و وضعیت دندان‌های او بستگی دارد. در شرایط مختلف این مرحله ممکن است بین 4 تا 8 ماه طول بکشد تا فک و دندان‌ها در وضعیت نسبتا خوبی قرار بگیرند.

فاز دوم ارتودنسی کودکان

بهترین زمان برای آغاز ارتودنسی، بین 10 تا 15 سالگی است. در این سن بیشتر دندان‌های دائمی کودک در آمده‌اند و همین امر باعث می‌شود تا سیم‌کشی دندان‌ها، تأثیرگذاری بالاتری داشته باشد و زودتر نتیجه دهد. همچنین در این سن کودک همکاری بیشتری با دندان‌پزشک می‌کند و اجازه می‌دهد روند درمان بهتر پیش برود.

مدت‌زمان تخمینی برای این مرحله ارتودنسی، بعد از معاینه توسط دندان‌پزشک مشخص می‌شود. به‌صورت معمول برای افراد مختلف این فاز بین 6 تا 18 ماه طول می‌کشد. بدیهی است که ترمیم ظاهر دندان‌ها بسته به میزان نیاز آن‌ها بوده و در افراد مختلف، مدت‌زمان متفاوتی نیاز دارد. طبق تجربه، می‌توان ادعا کرد که هرچه زودتر برای ارتودنسی اقدام کرد، طول درمان نیز کمتر می‌شود.

 

مزایای ارتودنسی اطفال

ارتودنسی دندان برای کودکان مزایای متعددی به دنبال دارد که در این قسمت به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

فضای مناسب برای رویش دندان‌ها

یکی از مراحل ارتودنسی که همان فاز اول آن است، می‌تواند جلوی شلوغی دندان‌ها را بگیرد. در این دوره به گسترش فضای فک پرداخته شده و برای رویش دندان‌های مختلف، به آن‌ها فضای کافی داده می‌شود.

لبخند زیبا

ارتودنسی در کنار زیبایی بخشی به دندان‌ها، خطراتی نظیر پوسیدگی را نیز از آن‌ها دور می‌کند. به همین دلیل می‌توان آن را یک اقدام پیشگیرانه نیز در نظر گرفت که کمک می‌کند تا در آینده، فرزند شما یک خط لبخند زیبا و یکدست داشته باشد. همین موضوع در سنین بالاتر باعث ارتقای سطح اعتماد به نفس کودک نیز می‌شود.

رفع مشکلات گفتاری

ناهنجاری دندان‌ها به صورت‌های مختلف، می‌تواند روی گفتار کودک نیز تأثیر زیادی بگذارد. با ارتودنسی می‌توانید این ناهنجاری‌ها را به‌صورت کامل اصلاح کرده و بر روی گفتار او نیز تأثیرات مثبتی بگذارید.

 

متخصص ارتودنسی

 

جمع‌بندی

یکی از اقداماتی که مربوط به زیبایی دندان‌ها می‌شود، ارتودنسی است. با ارتودنسی می‌توان ناهنجاری‌های موجود در فک و دندان‌ها را به‌صورت کامل ترمیم کرد. چنانچه در سنین کودکی به یک متخصص ارتودنسی اطفال مراجعه کرده و این کار را انجام دهید، نتیجه درمان بهتر شده و فرآیند آن نیز کوتاه‌تر می‌شود.

در این مقاله درباره متخصص ارتودنسی و مراحل ارتودنسی صحبت کرده و گفتیم که بهتر است در سنین کودکی برای این کار اقدام کنید. دکتر سعید قریشی یکی از بهترین متخصصان ارتودنسی کودکان است که می‌تواند در انجام بهتر این فرایند به شما کمک کند. برای دریافت مشاوره آنلاین و همینطور دریافت نوبت می توانید به وب سایت ایشان به آدرس https://drsaeedghorashi.com/ مراجعه نمایید.

 

برچسب ها : دندان,اطفال,دندانپزشک,ارتودنسی,دکتر سعید قریشی