انواع لوله و اتصالات فلزی +کاربرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

لوله و اتصالات از جمله تجهیزات کاربردی هستند که برای انتقال سیالات مختلف از نقطه‌ای به نقطه دیگر استفاده می‌شوند. امروزه لوله و اتصالات از انواع مواد مختلف مانند فلزات، پلیمرها، پلاستیک‌ها و ... تولید می‌شوند و هر کدام از آنها می‌توانند ویژگی‌های مختلف و مزایا و معایب منحصربه‌فردی داشته باشند. یکی از کاربردی‌ترین انواع لوله و اتصالات، لوله‌ها و اتصالات فلزی هستند که به دلیل داشتن ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فرد می‌توانند استفاده‌های متعددی در صنایع مختلف داشته باشند. در ادامه مطلب به بررسی انواع لوله و اتصالات فلزی و کاربردهای آنها پرداخته خواهد شد.

 

تقسیم‌بندی لوله و اتصالات

همان‌طور که گفته شد لوله و اتصالات نقش مهمی در انتقال سیالات مختلف دارند. همچنین این تجهیزات می‌توانند برای محافظت از کابل‌های برق و مخابرات نیز استفاده شوند. به صورت کلی می‌توان لوله و اتصالات را بر اساس فاکتورهای مختلفی همچون کاربردها، سایز و ابعاد، ضخامت و ... تقسیم‌بندی کرد اما مهم‌ترین تقسیم‌بندی آنها بر اساس نوع و جنس مواد تشکیل دهنده است که می‌توانند به انواع لوله و اتصالات فلزی، لوله و اتصالات پلیمری و ... تقسیم‌بندی شوند.

هر کدام از این لوله تقسیم‌بندی‌ها نیز می‌توانند شامل زیرمجموعه‌های مختلفی باشند و به چند دسته مختلف طبقه‌بندی شوند. لوله و اتصالات فلزی به عنوان یکی از کاربردی‌ترین انواع آنها می‌توانند شامل مواردی همچون تجهیزات گالوانیزه، مانیسمان و جوشی تقسیم شوند.

  • انواع لوله و اتصالات گالوانیزه

لوله و اتصالات فلزی گالوانیزه در حقیقت نوعی از تجهیزات فلزی هستند که در برابر خوردگی مقاوم هستند و برای این مقاومت یک لایه فلز نازک بر روی فلز ضخیم‌تر کشیده می‌شود. لوله‌های گالوانیزه می‌توانند در دو نوع مختلفی فولادی و آهنی وجود داشته باشند و می‌توانند در سیستم‌های لوله‌کشی آبرسانی، گازرسانی و ... به کار بروند.

اتصالات گالوانیزه نیز می‌توانند برای لوله‌های فولادی و گالوانیزه استفاده شوند. اتصالات گالوانیزه نیز می‌توانند به دو دسته اصلی گالوانیزه سیاه و گالوانیزه سفید تقسیم شوند و هر کدام از آنها می‌توانند کاربردهای متعددی داشته باشند. اتصالات گالوانیزه با نام اتصالات دنده‌ای نیز شناخته می‌شوند و می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این اتصالات می‌توان به مقاومت بالای آنها در برابر فشار و دمای بالا و ایمنی بالای آنها اشاره کرد. از جمله رایج‌ترین اتصالات گالوانیزه می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

 

9

 

  • زانوی گالوانیزه

زانوها می‌توانند در زوایای مختلف وجود داشته باشند و برای تغییر مسیر لوله‌ها استفاده می‌شوند.

  • مهره ماسوره

مهره ماسوره نیز از جمله اتصالات گالوانیزه هستند که می‌توانند در سیستم‌های لوله‌کشی برای اتصال دو قطعه نر و ماده استفاده شوند.

  • بوشن گالوانیزه

بوشن ها نیز از جمله اتصالاتی هستند که برای اتصال دو لوله با قطر یکسان استفاده می‌شوند. البته بوشن‌های تبدیل نیز می‌توانند برای اتصالات لوله‌های با قطرهای متفاوت استفاده می‌شوند.

  • روپیچ توپیچ گالوانیزه

روپیچ توپیچ نیز همانند بوشن می‌تواند برای اتصال دو لوله استفاده شود با این تفاوت که یک طرف آن از داخل و طرف دیگر آن از خارج دارای رزوه است.

  • سه‌راهی گالوانیزه

از دیگر اتصالات گالوانیزه می‌توان به سه‌راهی‌ها اشاره کرد که برای انشعاب گیری در سیستم لوله‌کشی استفاده می‌شوند. سه‌راهی‌ها نیز می‌توانند در زوایای مختلف وجود داشته باشند.

  • مغزی گالوانیزه

مغزی‌های گالوانیزه که دو سر آن رزوه دار است می‌توانند برای متصل کرده لوله‌ها به هم استفاده شوند. این مغزی‌ها می‌توانند به صورت سرد و گرم و در دو رنگ سفید و سیه وجود داشته باشند.

  • چپقی گالوانیزه

چپقی یکی از اتصالاتی است که شباهت زیادی به زانو دارد و تفاوت آن در این است که برای لوله‌هایی استفاده می‌شوند که از داخل دارای رزوه و دنده هستند. چپقی‌ها نیز می‌توانند در زوایای مختلفی وجود دارند.

  • درپوش گالوانیزه

همان‌طور که از نام آن مشخص است درپوش‌ها می‌توانند برای مسدود کردن ابتدا یا انتهای لوله‌های گالوانیزه استفاده شوند.

  • تبدیل گالوانیزه

تبدیل‌ها از جمله اتصالاتی هستند که می‌توانند لوله‌هایی با قطرهای متفاوت را به هم متصل کنند و ممکن است هم مرکز یا غیر هم مرکز باشند.

 

 

لوله و اتصالات مانیسمان

 

10

 

لوله‌های مانیسمان به نوعی از لوله‌ها گفته می‌شوند که بدون درز بوده و خط جوش ندارند و همین باعث می‌شوند که مقاومت بالایی در برابر تغییرات آب و هوایی، فشار، ضربه و ... داشته باشند. وجود خط جوش ممکن است باعث ایجاد ترک شده و استحکام لوله‌ها را کاهش بدهد. لوله‌های مانیسمان به دلیل مقاومت و استحکام بالایی که دارند می‌توانند در صنایع نفت و گاز استفاده شوند.

لوله و اتصالات فلزی مانیسمان نیز از استحکام و مقاومت بالایی برخوردارند و به دلیل داشتن ساختار یکدست و یکپارچه می‌توانند در انتقال گاز و نفت و ... نقش ویژه‌ای داشته باشند. عدم وجود جای جوش در این اتصالات باعث می‌شود که از کیفیت بالایی برخوردار باشند. از اتصالات مانیسمان فولادی می‌توان در انواع سیستم‌های حریق ساختمان‌ها، تأسیسات ساختمان، سیستم‌های آبرسانی و صنایع مختلف استفاده کرد. از جمله رایج‌ترین انواع اتصالات مانیسمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اتصالات زانویی
  • اتصالات گپ
  • چهارراهی
  • بوشن و ...

لوله و اتصالات جوشی

همان‌طور که از نام آنها مشخص است لوله و اتصالات جوشی به نوعی از لوله و اتصالات گفته می‌شوند که دارای خط جوش هستند. همچنین لوله و اتصالاتی که از طریق جوشکاری به هم متصل می‌شوند جز این نوع از لوله و اتصالات فلزی هستند. اتصالات جوشی نیز همانند انواع اتصالات گالوانیزه و مانیسمان می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند و هر کدام کاربردهای مختلفی داشته باشند. البته لوله و اتصالات جوشی می‌توانند شامل انواع محصولات پلیمری مانند اتصالات پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن و ... باشند. در سایت لوله و اتصالات وینوپلاستیک (https://www.vinoplastic.com/products/building-products/) نیز می‌توان به مقالات مختلفی در مورد انواع لوله و اتصالات PVC و UPVC دسترسی داشت و اطلاعات کاملی در مورد مزایا، کاربردها و ویژگی‌های آنها به دست آورد.

جمع‌بندی نهایی

لوله و اتصالات فلزی از جمله تجهیزاتی هستند که به دلیل استحکام بالا، مقاومت مناسب در برابر تغییرات دمایی و فشار و ... کاربردهای متعددی در صنایع مختلف مانند آب، گاز، نفت و ... دارند. این نوع از لوله‌ها و اتصالات می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند که مهم‌ترین آنها شامل تجهیزات گالوانیزه، تجهیزات مانیسمان و تجهیزات جوشی هستند و هر کدام از آنها نیز می‌توانند شامل اتصالات مختلفی از نظر کاربرد و ساختار باشند.