جاذبه های گردشگری کرمان + معرفی 20 مکان گردشگری
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

بسیاری از افراد با شنیدن نام کرمان، به یاد زلزله بم و کویر لوت می‌افتند و همین تصور منفی باعث شده کمتر کسی کرمان را برای سفر تفریحی انتخاب کند؛ درصورتی‌که افرادی که به این شهر سفرکرده‌اند، می‌دانند جاذبه های گردشگری کرمان آن‌قدر متنوع است که برای هر سن و سال با هر سلیقه‌ای جذاب خواهد بود و مسافران بلافاصله پس از اقامت در هتل های کرمان، تفریح و گشت‌وگذار را در شهر آغاز می‌کنند.

سفر به کرمان، یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای تاریخ دوستان است چراکه درون این استان جاذبه های تاریخی بسیاری وجود دارد که برخی از آن‌ها در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است، اما متأسفانه برخی از این جاذبه های تاریخی مورد بی‌مهری مسئولین و گردشگران قرارگرفته است و از جاذبه های ناشناخته کرمان بشمار می‌روند.

جاذبه های گردشگری کرمان تنها به مکان‌های تاریخی ختم نمی‌شود بلکه وجود بازارهای قدیمی، جاذبه های طبیعی، اماکن مذهبی و... یک سفر خاطره‌انگیزی را برای گردشگران رقم می‌زند؛ در ادامه به معرفی بهترین جاذبه های گردشگری کرمان می‌پردازیم.

 

ارگ بم، از معروف‌ترین جاذبه های گردشگری کرمان

بسیاری از افراد استان کرمان را به شهر بم می‌شناسند، این بنا معروف‌ترین جاذبه گردشگری کرمان می‌باشد که به‌عنوان بزرگ‌ترین سازه خشتی جهان در فهرست میراث فرهنگی یونسکو ثبت‌شده است. قدمت این بنای خشتی به سده 5 قبل از میلاد برمی‌گردد، متأسفانه ارگ بم در زلزله سال 1382 بسیار مورد آسیب قرار گرفت که با تلاش فراوان تا حدودی مرمت و بازسازی شد. در حال حاضر این بنا با استقبال تعداد قابل چشمگیری از مسافران روبه‌رو شده است، همچنین اغلب گردشگران، بازدید از ارگ بم در اولویت قرار می‌دهند.

برای رسیدن به ارگ بم از کرمان باید حدود 2 ساعت رانندگی کنید، بی‌شک این سازه زیبا ارزش طی کردن این مسیر را، دارد.

 

مجموعه گنجعلی خان، از محبوب‌ترین جاذبه های گردشگری کرمان

در مرکز شهر کرمان یکی از شاهکارهای تاریخ، به نام  گنجعلی خان واقع‌شده است که با توجه به بخش‌های متنوع میان گردشگران بسیار محبوب است؛ این مجموعه به دستور گنجعلی خان در زمان شاه‌عباس صفوی به سبک و معماری صفوی ساخته‌شده است که نمونه آن را در اصفهان ( میدان نقش‌جهان) و یزد ( میدان امیر چخماق) می‌توان دید.

مجموعه گنجعلی خان شامل مسجد، مدرسه، حمام، ضرابخانه و کاروانسرا است که در آن زمان جهت رفاه مردم شهر کرمان بنا شد و اکنون یکی از محبوب‌ترین مکان‌های تاریخی کرمان بشمار می‌رود، این مجموعه، میزبان بسیار از گردشگران می‌باشد. در ادامه به‌طور خلاصه هر یک از قسمت‌های این مجموعه تاریخی  را معرفی خواهیم کرد.

 

حمام گنجعلی خان

حمام گنجعلی خان یکی از پرطرفدارترین بخش‌های این مجموع،ه میان گردشگران است زیرا تزئینات این حمام توجه هرکسی را جلب می‌کند. این حمام شامل دو بخش گرمابه و رختکن بوده؛ جالب است بدانید رختکن‌ها به 6 غرفه تقسیم‌شده و هر غرفه مخصوص گروه از افراد مثل روحانیون، بازاری‌ها، خان‌ها، سادات، اعیان و رعیان بوده، اگر تابه‌حال از این حمام بازدید کرده باشید متوجه خواهید شد هر غرفه ویژه چه افرادی بوده است.

حمام گنجعلی خان تا سال 1316 یک حمام عمومی بوده اما پس‌ازآن تغییر کاربری داده و مورد مرمت و بازسازی قرارگرفته، اکنون حمام گنجعلی خان به‌عنوان یک موزه، گردشگران را به بازدید از هنر معماری ایران تشویق می‌کند.

 

ضرابخانه یا موزه سکه گنجعلی خان کرمان

دقیقاً روبه‌روی حمام گنجعلی خان ضرابخانه واقع‌شده است که از دور گنبد بزرگ آن قابل‌رؤیت است؛ ساختمان ضرابخانه به شکل چهارگوش است و دارای یک گنبد و چهارطاق کوچک در اطراف آن می‌باشد، روی گنبد یک عمارت کلاه‌فرنگی گرفته است که وظیفه تأمین نور عمارت ضرابخانه را بر عهده دارد.

از زیبایی‌های منحصربه‌فرد ضرابخانه می‌توان به  گچ‌بری‌ها، آجرکاری و تزئینات ساده اما زیبا اشاره کرد؛ در این موزه بیش از 500 سکه گوناگون از دوره اشکانیان تا پهلوی حفظ و نگهداری می‌کند. همچنین با به نمایش گذاشتن پتک و چکش شما را با مراحل ضرب سکه‌های تاریخی، آشنا می‌کند.

 

مدرسه و کاروانسرا گنجعلی خان

در دوره صفویه بخشی از مجموعه گنجعلی خان را به حوزه علمیه اختصاص داده شد و در آن روزگار این مدرسه بسیار پررونق بود، اما در زمان قاجار که کسب علم و دانش جایگاه خود را از دست داد،آغا محمدخان دستور تخریب مدرسه را صادر کرد در این حمله مدرسه گنجعلی خان ویران شد و حدود 5 هزار نسخه خطی که جزو اسناد ارزشمند آن دوره بود، غارت شد.

در اواسط قرن سیزدهم، مدرسه موردبازسازی قرار گرفت و به یک کاروانسرا تبدیل شد؛ امروزه کاروانسرای گنجعلی خان یکی از بهترین اقامتگاه‌های کرمان بشمار می‌رود و بخش دیگر آن وابسته به دانشکده هنر دانشگاه باهنر کرمان، می‌باشد.

 

گنبد جبلیه، اسرارآمیزترین جاذبه تاریخی کرمان

در نزدیکی کوه‌های  مسجد صاحب‌الزمان، و جنگل قائم، یک بنای تاریخی سنگی، به نام گنبد جبلیه یا گنبد گبری وجود دارد؛ از گنبد جبلیه به‌عنوان اسرارآمیزترین جاذبه های گردشگری کرمان یاد می‌شود چراکه از زمان ساخت و کاربرد این بنا اطلاعات روشنی در دسترس نیست، اما برخی از تاریخدانان معتقدند گنبد جبلیه یک آتشکده یا یک مقبره برای بزرگان زرتشت بوده است.

افسانه جالبی که درباره گنبد جبلیه وجود دارد این است در ساخت این بنا به‌جای آب، از شیر شتر استفاده‌شده است؛ بااینکه تاریخچه گنبد جبلیه مبهم است اما این آثار ارزشمند قدیمی در سال 1316 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده؛ و در حال حاضر با توسعه محیط اطراف گنبد، دامنه کوه‌های مسجد صاحب‌الزمان به یکی از جاذبه های گردشگری کرمان تبدیل‌شده است.

 

 

قلعه دختر یا آتشکده آناهیتا

قلعه دختر که با دیگر نام‌های قلعه گواشیر، قلعه کوه، قلعه کهنه و آتشکده آناهیتا نیز شناخته می‌شود؛ این قلعه خشتی متعلق به دوره مادها می‌باشد و ازجمله قدیمی‌ترین قلعه‌های ایران می‌باشد.

در رابطه با این قلعه افسانه‌ای میان مردمان محلی وجود دارد که می‌گوید فرمانروای این قلعه دختری بوده که با داشتن طلسم توانسته از قلعه در برابر دشمنان حفظ کند، البته افسانه‌های دیگری هم برای این مکان تاریخی وجود دارد. متأسفانه از این آثار ارزشمند به‌جامانده به درستی حفظ نشده است و کم‌کم رو به ویرانی است.

 برای رفاه حال گردشگران، بوستانی در مجاورت قلعه احداث‌شده است که امکانات رفاهی مناسبی برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته‌شده است.

 

حمام وکیل از محبوب‌ترین جاذبه های گردشگری کرمان

حمام وکیل یکی از مشهورترین جاذبه های گردشگری کرمان است، که زیبایی فوق‌العاده آن در کاشی‌کاری، نگاه بازدیدکنندگان خیره می‌کند. حمام وکیل در سال 1270 به تقلید از حمام گنجعلی خان بنا شد. امروزه حمام وکیل دیگر یک مکانی برای استحمام عموم افراد نیست، بلکه به‌عنوان یک مکان توریستی، موزه، عکاس‌خانه و چایخانه در کرمان فعالیت می‌کند.

حمام وکیل در بازار قدیمی کرمان واقع‌شده است، پس از بازار گردی به تماشای حمام وکیل بروید و از تزئینات بی‌نظیر گچ کاری، مقرنس، کاشی‌کاری، خطاطی و نقاشی شگفت‌زده شوید.

 

یخدان مویدی، با بزرگ‌ترین یخچال خشنی دنیا آشنا شوید

در زمانی که در گرم‌ترین نقطه کشور خبری از یخچال نبود، اجدادمان بزرگ‌ترین یخدان خشتی جهان را در استان کرمان احداث کردند. در استان کرمان تعداد زیادی یخدان وجود داشته که در گرم‌ترین روزهای تابستان از یخ‌ها محافظت می‌کردند، برخی از این یخدان‌ها باقی‌مانده‌اند اما بسیاری از آن‌ها از بین رفته است.

شاید برایتان سؤال پیش بیاید این سازه‌ها چگونه در روزهای گرم تابستان یخ‌ها را در خود نگهداری می‌کردند؟ مصالح به‌کاررفته در این یخدان خشت و ملات گل است، خشت عایق حرارتی بسیار خوبی است که اجازه ورود گرما را به داخل نمی‌دهد همچنین سقف مخروطی شکل یخدان جذب نور را به حداقل رسانده است و این معماری به‌کاررفته برای گردشگران بسیار جالب است.

مردمان محلی کرمان می‌گویند در صبح روزهای تابستانی در سایه یخچال‌ها، فالوده فروشان فالوده خوشمزه کرمانی درست می‌کردند و به مردم میفروختند، پس می‌توان نتیجه گرفت یخدان‌ها علاوه بر حفظ یخ مکانی برای تفریح محسوب می‌شده.

امروزه یخدان مویدی، یکی از جذاب‌ترین جاذبه های گردشگری کرمان بشمار می‌رود که با معماری زیبا و تاریخچه جالب میزبان گردشگران می‌باشد.

 

مجموعه ابراهیم‌خان، یادگار قاجار

در زمان فتحعلی شاه قاجار، حاکم زمان کرمان به نام ابراهیم‌خان ظهیرالدوله جهت رفاه حال مردم در نزدیکی گنجعلی خان، مجموعه‌ای شامل حمام، آب‌انبار، بازار و مدرسه احداث کرد. این مجموعه نیز مانند دیگر بناهای به‌جامانده ، از  معماری و تزئینات بسیار زیبایی برخوردار است که از محبوب‌ترین هنر به‌کاررفته، می‌توان به کاشی خشتی هفت‌رنگ اشاره کرد، این هنر، بسیار موردتوجه گردشگران قرارگرفته است. در ادامه به معرفی بخش‌های مجموعه ارزشمند ابراهیم‌خان کرمان خواهیم پرداخت.

 

مدرسه ابراهیم‌خان

مدرسه ابراهیم‌خان یکی از مهم‌ترین بخش‌های این مجموعه بشمار می‌رود که زمان ساخت آن مشخص نیست، اما بااینکه سال‌های زیادی از ساخت آن می‌گذرد، هنوز کلاس‌های درس در مدرسه ابراهیم‌خان برقرار است.   مدرسه ابراهیم‌خان تنها یک مدرسه معمولی نیست بلکه با طراحی منحصربه‌فرد آن نظر هرکسی را به خود جلب می‌کند؛ مقرنس‌کاری، کاربندی، گچ‌بری، کشته بری و... ازجمله تزئینات به کار گرفته در مدرسه ابراهیم‌خان است.

 

حمام ابراهیم‌خان

یکی دیگر از پرطرفدارترین بخش‌های مجموعه ابراهیم‌خان، حمام است که اکنون بعد حدود 2 قرن این حمام هنوز قابل استفاده است. این حمام نیز مانند دیگر حمام‌های ایرانی برای آب‌رسانی بهتر و حفظ دمای محیط، پایین‌تر از سطح زمین ساخته‌شده است، جدا از مکانیسم این حمام تزئینات استفاده‌شده گردشگران را حیرت‌زده می‌کند.

حمام ابراهیم‌خان ازجمله جاذبه های گردشگری کرمان است که  در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده با این وجود این حمام هنوز بر پا است و به‌عنوان حمام سنتی فعالیت می‌کند.

 

بازار ابراهیم‌خان یا قیصریه زرگری

خرید از بازارهای سنتی یکی از لذت‌بخش‌ترین، تفریحات هر سفر می‌باشد؛ یکی از بازارهای سنتی کرمان، بازار مجموعه ابراهیم‌خان یا همان بازار قیصریه زرگری می‌باشد. خوشبختانه بازار قیصریه زرگری مانند دیگر بخش‌های مجموعه هنوز دایر است و مسافران برای خرید سوغات کرمان، می‌توانند به این بازار مراجعه کنند.

 

ارگ راین، سومین ارگ خشتی جهان

شهرستان راین کرمان سومین ارگ خشتی جهان را در دل خود جای‌داده است، اگرچه این ارگ نسبت به دیگر ارگ‌های کشورمان کمتر شناخته‌شده است اما این امر چیزی از زیبایی‌ها و ارزش‌هایش کم نمی‌کند. از دور برج‌های باشکوه قلعه دیده می‌شود ولی شگفتی ارگ تنها به قلعه محدود نمی‌شود، قلعه‌های تودرتو، انبار ذخیره‌ساز، بناهای اعیانی که محل زندگی اشراف‌زادگان بوده توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند.

در ارگ آتشکده‌های بسیاری وجود داشته که متأسفانه از بین رفته‌اند، اما همین موضوع اثبات می‌کند قدمت ارگ راین به دوران پیش از اسلام برمی‌گردد.

با توجه به استقبال خوب گردشگران از ارگ راین، سبب ایجاد امکانات رفاهی مناسبی شده است و همچنین تورهای زیادی برای بازدید به سمت شهرستان راین کرمان حرکت می‌کنند، پس اگر شما هم به کرمان سفر کردید، فرصت بازدید ارگ خشتی راین را از دست ندهید.

 

باغ شازده ماهان، طبیعت سرسبز در دل شهر کویری

خیلی از افراد تصور می‌کنند جاذبه های گردشگری تنها به مکان‌های تاریخی و کویر ختم می‌شود و نشانه‌ای از طبیعت و سرسبزی نیست؛ درصورتی‌که این تصور کاملاً اشتباه است چراکه مسافران با مراجعه به باغ شازده می‌توانند طبیعت را در کویری‌ترین نقطه کشور را ببینند.

باغ شازده از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری کرمان محسوب می‌شود، چراکه مسافرانی که سفر یک‌روزه به کرمان داشته‌اند فرصت بازدید از باغ شازده را از دست نمی‌دهند.

باغ شازده ماهان یک نمونه همه‌چیزتمام باغ‌های ایرانی است که قدمت آن به دوران قاجار برمی‌گردد؛ درختان سرسبز میوه، نمایش جوی آب به‌صورت پلیکانی و سر در ورودی، تنها گوشه‌ای از زیبایی‌های این باغ است. در انتهای باغ کوشک یا بالاخانه‌ای می‌بینید که درگذشته محل سکونت صاحب باغ بوده اما در حال حاضر توسط بخش خصوصی به رستوران تبدیل‌شده است؛ اگر پس از گشت‌وگذار در باغ خسته و گرسنه شدید برای صرف غذا یا نوشیدنی به رستوران باغ مراجعه کنید.

2

باغ فتح‌آباد، یادگاری از دوران قاجار

باغ فتح‌آباد یا بیگر بیگی از جاذبه های گردشگری کرمان، متعلق به زمان قاجاریان می‌باشد؛ این باغ به سبک ایرانی اروپایی ساخته‌شده است و همین امر موجب شده باغ فتح‌آباد به زیباترین جاذبه گردشگری کرمان تبدیل شود. متأسفانه این باغ در سال‌های اخیر مورد بی‌توجهی قرار گرفت و درختان باغ خشک شدند، اما دوباره احیا شد و به زیبایی دوباره خود برگشت.

اگر قصد بازدید از باغ فتح‌آباد کرمان دارید، توصیه می‌کنم غروب‌های بی‌نظیر باغ فتح‌آباد را از دست ندهید زیرا نورپردازی‌های فوق‌العاده عمارت، زیبایی‌های باغ فتح‌آباد را دوچندان می‌کند.

 

آبشار کشیت، آبشاری در دل کویر

بسیاری از افراد هستند که ترجیح می‌دهند به‌جای تماشا از جاذبه های تاریخی ، به دل طبیعت بزنند. آبشار کشیت یکی از بهترین جاذبه های گردشگری کرمان است چراکه این آبشار در منطقه‌ای از کویر کرمان واقع‌شده است و همین باعث جذابیت این آبشار شده است. وجود آب در این کویر سبب پیدایش گیاهانی چون خزه و سرخس شده است پس شما علاوه بر کویر، شاهد سرسبزی هم خواهید بود.

آبشار کشیت در 174 کیلومتری کرمان است و مسافران با 2 ساعت و نیم رانندگی می‌توانند به این آبشار شگفت‌انگیز برسند.

 

جنگل پردیسان قائم، بزرگ‌ترین جنگل انسانی

شاید برایتان جالب باشد در کرمان جنگلی وجود دارد که درختان آن به دست انسان‌ها کاشته شده است؛ این جنگل با تلاش‌های دکتر مظفر بقایی جهت حفظ محیط‌زیست ایجاد شد. جنگل پردیسان به‌عنوان یکی از جاذبه های گردشگری کرمان بهترین مکان برای تفریح با دوستان و خانواده است؛ ازجمله امکانات رفاهی و تفریحی جنگل پردیسان کی توان به پیست دوچرخه‌سواری،پینت بال، پیست موتورسواری، کارتینگ، کافی‌شاپ، رستوران سنتی و... اشاره کرد.

اگر به کوهنوردی علاقه‌مند هستید کوه‌های اطراف جنگل برای یک کوهنوردی مبتدی عالی است، همچنین در نزدیکی جنگل پردیسان گلزار شهدا و امامزاده سید حسین واقع‌شده است که می‌توانید پس از گشت گذار به زیارت بروید.

 

پیست اسکی سیرچ، از هیجان‌انگیزترین جاذبه های گردشگری کرمان

فرقی ندارد چه موقع از سال باشد شما می‌توانید لذت برف‌بازی و پیست اسکی را در کرمان تجربه کنید؛ پیست سیرچ از محبوبیت بالایی برخوردار است زیرا تنها پیست فعال در جنوب شرقی کشورمان است. جالب است بدانید پیست سیرچ در کنار کویر و روی قله جفتان واقع‌شده است به این معنی که فاصله گرم‌ترین تا سردترین نقطه در کرمان، تنها یک ساعت است..

اگر قصد دارید برای تفریح هیجان‌انگیز به پیست سیرچ بروید، حتماً لباس گرم، عینک، کلاه، کفش مناسب و دستکش همراه خود داشته باشید.

 

روستای صخره‌ای میمند، از جاذبه های گردشگری تاریخی کرمان

در 30 کیلومتری شهربابک، یکی از تاریخی‌ترین جاذبه های گردشگری کرمان واقع‌شده، این روستا ازنظر میراث فرهنگی و تاریخی بسیار ارزشمند است چراکه تخمین می‌زنند، 8 تا 12 هزار سال قدمت دارد.

مردمان محلی روستای میمند  به گویش و آداب‌ورسوم باستانی‌شان پایبند هستند همین موضوع باعث شده گردشگران با اشتیاق زیاد در سفر به روستای میمند، تجربه‌های جدید کسب نمایند.

 

غار ایوب، رمزآلودترین مکان در جهان

غار ایوب واقع در استان کرمان که دهانه بزرگ آن، شهرت دارد ازجمله جاذبه های گردشگری رمزآلود کرمان است. درست است که درگذشته از غار به‌عنوان پناهگاه استفاده می‌کردند ولی غار ایوب از تاریخچه‌ای گمنام برخوردار است.

در غار ایوب یک جوی آب باریک وجود دارد که یک حوضچه‌ای به نام حوض آرزوها را می‌سازد؛ اما چرا می‌گویند حوض آرزوها؟ مردمان محلی می‌گویند: اگر آرزو کنید و سنگی را به داخل حوض پرتاب کنید، آرزویتان برآورده خواهد.

آب این حوضچه بسیار خنک و گوارا است توصیه می‌کنم آب حوض آرزوها را حتماً بنوشید و انرژی خود را افزایش دهید.در دیواره غار ایوب سوراخی به نام حلال و حرام وجود دارد، مردمان بر این باورند اگر شخصی حلال‌زاده باشد می‌تواند از این حفره عبور کند.

غار ایوب در کوه‌های ایوب شهربابک قرارگرفته است بازدید از این غار زیبا خالی از لطف نیست.

 

 

تنگه راگه، معروف به دره مرگ

اگر به دنبال طبیعت  بکر و دست‌نخورده هستید، تنگه راگه بهترین گزینه برایتان خواهد بود. این دره درگذشته به دره مرگ معروف بوده است؛ نترسید، این‌ها افسانه‌ای بیش نیست. این جاذبه گردشگری فوق‌العاده زیبا مانند شکاف زمین می‌باشد که از قدمت زیادی برخوردار است، طرح و نقش‌هایی که در دره می‌بینید کار طبیعت هنرمند است و انسان‌ها هیچ‌گونه دخالتی در آن نداشتند.

اگر به سرتان زد که در اطراف دره به گشت‌وگذار بپردازید خیلی احتیاط کنید زیرا احتمال سقوط سنگ‌های دره وجود دارد.

تنگه راگه در 100 کیلومتری کرمان و در 30 کیلومتری رفسنجان است، همچنین در نظر داشته باشید پس از جاده آسفالت مسیر خاکی را باید طی کنید.

3

کلوت های کویر لوت

بخش‌هایی از کویر لوت به دلیل فرسایش آب و باد سازه‌های بسیار چشم‌نوازی را پدید آوردند، که اگر از دور نگاه کنید به شکل آسمان‌خراش تلقی می‌شود از همین رو  برخی از گردشگران خارجی آن را شهر ارواح یا کلوت کویر می‌نامند؛ در این شهر کسی سکونت ندارد و همین امر موجب شده آرامش ویژه‌ای در کلوت های کویر لوت حاکم باشد.

اگر می‌خواهید از کلوت های کویر لوت بازدید کنید توصیه می‌کنم،  حین غروب آفتاب حضورداشته باشید زیرا در زمان شاهد بازی نور خورشید بر فراز آسمان خواهید بود.

 

بازار مسگری، یادگار صفویه

بازار مسگرها از معروف‌ترین جاذبه های گردشگری کرمان به شمار می‌رود؛ این بازار سنتی دیگر رنگ و بوی گذشته را ندارد با این حال قدم زدن در بازار مسگری برای مسافران هنوز جذاب است.

قدمت بازار مسگرهای کرمان به 6 هزار سال قبل برمی‌گردد، کرمانی‌ها نخستین افرادی بودند که به هنر ذوب مس و قلم‌زنی دست یافتند و از همان دوره تا به امروز ساخت ظروف مسی زیبا در کرمان رواج داشته است. در این بازار باوجود مغازه‌های صنایع‌دستی و مسگری، از بازارهای مهم و تاریخی کرمان به شمار کی رود که مسافران برای خرید سوغاتی، به این بازار مراجعه می‌کنند.

 

بازار سردار کرمان

یکی دیگر از بازارهای معروف کرمان، بازار سردار است که قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد؛ بازار سردار ازجمله جاذبه های گردشگری کرمان به شمار می‌رود که اغلب مسافران برای خرید بهترین لباس و پارچه این مکان را انتخاب می‌کنند.

بازار سردار سه راسته دارد که انتهای همه آن‌ها به کاروانسرا می‌رسد، در دوره قاجار این بازار بسیار پررونق بوده زیرا گروه‌های تجاری که برای استراحت به کاروانسرا می‌آمدند، روزها در بازار به خریدوفروش می‌پرداختند.

بی‌شک نمی‌توان از معماری و هنرهای زیبای بازار سردار کرمان چشم‌پوشی کرد، هنر کاشی‌کاری بسیار زیبایی به‌کاررفته که در دهه 50 در آتش‌سوزی بخشی از آن آسیب دید اما مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و اکنون جنب‌وجوش مسافران در بازار دیده می‌شود.

 

سخن پایانی

همان‌طور که در ابتدا گفتیم جاذبه های گردشگری کرمان از تنوع زیادی برخوردار هستند که هرکدام داستانی پشت خود دارند از مکان‌های تاریخی گرفته تا جاذبه های طبیعی و تفریحی، بی‌شک جاذبه های کرمان به همین موارد محدود نمی‌شود و تعداد آن‌ها بیش از این حرف‌ها است؛ اما ما سعی کردیم بهترین آن‌ها را از دیدگاه مسافران به شما معرفی کنیم.

توصیه می‌کنیم در سفر به کرمان برنامه‌ریزی کنید تا بتوانید از همه جاذبه های گردشگری دیدن کنید.