نوشابه چیست؟ چند نوع دارد؟ (فواید و مضرات هر کدام چیست؟)
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

نوشابه (soft drink) یک نوشیدنی است که ترکیبات آن شامل آب گازدار، مواد شیرین‌کننده و اسانس می‌شود. این نوشیدنی به دلیل گازدار بودن و افزودنی‌های جذابش مشهور است.

نوشابه محبوب‌ترین نوشیدنی گازدار و قنددار است. نوشابه‌ گازدار را برای رفع عطش، همراه با غذا و افزایش انرژی می‌نوشیم. تا به حال به ترکیبات آن و تاثیراتی که بر بدن دارد، فکر کرده‌اید؟

بی‌شک تحقیق درباره نوشابه به شما در انتخاب آن بیشتر کمک می‌کند. در مقاله‎ی پیش رو، هر آنچه که باید از نوشابه بدانید را می‌خوانید و به تمام سوال‌های شما درباره نوشابه پاسخ داده می‌شود.

فواید نوشابه

در اینکه نمی‌توان مصرف این نوشیدنی را کنار گذاشت با شما هم‌عقیده هستیم، منتها زیاده‌روی در نوشیدن آن را رد می‌کنیم. چاقی، پوکی استخوان، بیماری‌های قندی، اختلالات گوارشی و پوسیدگی دندانی می‌تواند بخشی از عوارض زیاده‌روی در مصرف نوشابه باشد. پس بهتر است برای اینکه بتوانید همیشه بنوشید، گزیده و کم بنوشید. جالب است بدانید که مصرف به اندازه آن به هضم غذاهای چرب و سنگین کمک می‌کند.

مضرات نوشابه

مصرف زیاد نوشیدنی‌های شیرین، مثل نوشابه می‌تواند روی سلامتی بدن تأثیرات منفی داشته باشد. از جمله مضرات نوشابه می‌توانیم به افزایش خطر ابتلا به پوسیدگی دندان‌، بیماری قلبی و اختلالات متابولیک مثل دیابت نوع ۲ اشاره کنیم. مصرف منظم نوشابه عامل خطر اضافه وزن و چاقی شدید هم محسوب می‌شود.

اگر می‌خواهید وزنتان را کم کنید، از بیماری‌های مزمن دوری کنید و عمر طولانی‌تری داشته باشید، مصرف نوشابه را قطع کنید یا به ‌حداقل برسانید.

 

تاریخچه نوشابه

شاید برایتان جالب باشد که بدانید نوشابه یکی از قدیمی‌ترین نوشیدنی‌های جهان است. از همان دوران باستان، رومی‌ها آب معدنی را به عنوان یک نوشیدنی مفید و ارزشمند استفاده می‌کردند.

در واقع آب معدنی گازدار را می‌توان اولین نوشابه در جهان دانست. برای نخستین بار هم این نوشیدنی که به آن آب گازدار گفته می‌شد، در سال 1809 در آمریکا تولید شد. آب، بی‌کربنات سدیم مخلوط با اسید و گاز از ترکیبات این نوشیدنی بودند.

بر روی نوشابه، نام‌های زیادی گذاشتند اما در بین اسامی که وجود داشت مثل: آب مرمر، آب شربت و آب گازدارشده ، به نظر می‌رسید که نوشابه بهترین و جذاب‌ترین نام برای آن باشد.

نوشابه از چه چیزی درست می‎شود؟

برای تهیه نوشابه ابتدا باید شربت خام تهیه کرد. شربت خام از آب گرم و شکر درست می‎شود. بعد از آن‌که شربت خام تهیه شد، به کمک فیلتر باید ناخالصی‌های آن را گرفت. سپس شربت آماده شده به مخازن تهیه شربت اصلی منتقل می‎شود و عصاره و اسید سیتریک برای تهیه نوشابه پرتقالی و اسید فسفریک برای تهیه کولا اضافه می‌شود. در مرحله‎ی بعد، سدیم به شربت اضافه می‌شود و به دستگاه مخلوط‌کننده شربت و گاز هدایت می‌شود.

گاز نوشابه چیست؟

اگر بگوییم که گاز نوشابه از اساسی‌ترین اجزای نوشابه به‌حساب می‌آید اغراق نگفتیم. این موضوع آنقدر اهمیت دارد که اگر بهترین نوشابه دنیا گازش از بین رفته باشد تبدیل به یک آب شیرین بدمزه می‌شود که قابل نوشیدن نیست. گازی که در نوشابه گازدار امروزی قرار دارد، گاز کربنیک یا همان کربن‌دی‌اکسید است. وجود این گاز در نوشابه حس تازگی و طراوتی به نوشیدنی و مصرف‌کننده می‌دهد.

انواع نوشابه بر اساس ترکیبات

نوشابه‌ غیرالکلی

نوشابه‌ غیرالکلی نوشیدنی‌های پرطرفداری هستند که در تمام دنیا مصرف می‌شوند. تمام نوشابه‌ که در حال حاضر در بازار ایران می‌بینید جزو دسته نوشابه‌ بدون الکل محسوب می‌شوند.

نوشابه‌ الکلی

نوشابه‌ دارای الکل حاوی مقدار قابل ‌توجهی اتانول (نوعی الکل) هستند و خاصیت مست‌کنندگی دارند. مصرف این نوشابه بر اساس فرهنگ و قوانین آن منطقه تعیین می‌شود. به‌طور مثال، طبق قوانین اسلامی ایران، نوشیدن نوشابه‌ دارای الکل ممنوع است.

با این حال، نوشیدن نوشابه الکلی در اکثر نقاط جهان قانونی است و تبدیل به صنعت شده است. این نوشیدنی‌ها به 3 گروه اصلی آبجو ، شراب‌ها و نوشیدنی‌های تقطیری تقسیم می‌شوند.

نوشابه‌ انرژی زا

نوشابه انرژی زا از کربوهیدرات‌ها (قندها)، ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد محرکی مانند کافئین، تورین (یک اسید آمینه، پیش‌ساز پروتئین) و طعم‌دهنده‌های میوه و آب‌میوه، اینستول، رنگ کارامل و گلوکورونولاکتون (یک ماده طبیعی که در بدن از تجزیه قند ساده گلوکز ایجاد می‌شود) ساخته شده است. معمولاً یک قوطی نوشابه انرژی زا حاوی 80 میلی‌گرم کافئین است که در نیروبخش کردن این نوشیدنی تاثیر فراوان دارد.

نوشابه‌ رژیمی (لایت و زیرو)

نوشابه رژیمی همان‌طور که از اسمش پیداست برای کسانی است که نوشابه دوست دارند، منتها دغدغه‌های مثل چاقی، آن‌ها را آزار می‌دهد. این افراد ترجیح می‌دهند، نوشابه‌ مصرف کنند که شکر موجود در آن حداقل باشد.

5

آیا می‌دانستید نوشابه لایت با زیرو فرق دارد؟ نوشابه لایت به نوشابه‌ای گفته می‌شود که حاوی درصد کمی شکر است اما در نوشابه زیرو، میزان شکر صفر است.

نوشابه‌ لبنی

نوشابه لبنی در واقع یک نوشیدنی گازدار بر پایه‌ی شیر است. شما در هنگام نوشیدن این نوشابه هرگز از بو و طعم آن متوجه شیری بودنش نمی‌شوید.

انواع نوشابه بر اساس طعم

نوشابه ها تنوع بسیار زیادی در طعم دارند؛ از کوکا و فانتا گرفته تا هایپ و ردبول که نقطه مشترک همه‌ی آنها گاز و قند است. در حال حاضر نوشابه‌ طعم‌دار در انواع مختلف، رنگ‌ها، طعم‌ها و ترکیبات متفاوت در بازار جهان یافت می‌شود.

ترکیبات نوشابه سیاه ( مشکی )

کولا همان گیاهی است که پودر دانه‌های آن را در ترکیبات نوشابه‌ سیاه غیرالکلی استفاده می‌کنند. این پودر طعم‌دهنده است و رنگ قرمز قهوه‌ای دارد. کافئین، تئوبرومین و درصدی تانن در نوشابه کولا وجود دارد.

کافئین در نوشابه کولا مانند چای و قهوه برای رفع خستگی مفید است و کمی سرخوشی می‌آورد. کافئین یک لیوان نوشابه سیاه تقریبا معادل یک لیوان چای غلیظ است. نوشابه کولا به دلیل وجود ترکیبات تانن دشمن اسهال است. همچنین ادرارآور است و به هضم بهتر غذا کمک می‌کند.

نوشابه کولا یا همان مشکی، در بیشتر نقاط جهان، توسط دو برند معروف کوکاکولا و پپسی تولید می‌شوند. نوشابه مشکی، کلاسیک‌ترین و پرطرفدارترین نوع این نوشیدنی در سراسر جهان است.

نوشابه زرد (نوشابه نارنجی)

قدمت نوشابه نارنجی یا زرد یا پرتقالی در ایران به استقبال مردم از نوشابه کانادا درای برمی‌گردد. کانادا درای در سال 1890 توسط جان مک‎ لاولین شیمی‌دان و داروشناس تولید شد که از ترکیبات سودا و طعم‌های طبیعی میوه‌ به‌دست آمده بود.

نوشابه سفید ( نوشابه بی رنگ )

اسم نوشابه سفید چیست؟ در واقع نوشابه سفید همان نوشابه بی ‎رنگ است که به شکل‌های مختلفی آن را می‎شناسند. این نوشابه گازدار بی‎رنگ، کاملا شفاف است و از دو برند کوکاکولا و پبسی کولا در نام‌های اسپرایت و سون‌آپ، به تولید می‌رسند.

نوشابه در طعم ها و رنگ ها متفاوت

نوشابه سیاه، سفید و زرد جزو معمول‌ترین نوشابه‌ مصرفی در جهان هستند، اما همه‌ نوشابه‌ طعم‌دار به این سه طعم و رنگ محدود نمی‌شوند.

در حال حاضر، نوشابه‌ متنوعی در بازار وجود دارند که طعم و رنگ میوه‌ها و خوراکی‌های مختلف را در خود دارند. نوشابه‌ با طعم لیمو ترش، کاری، مالت، نوشیدنی ساخته شده از شیر و آب پنیر و کوکاکولا با طعم خیار هم در مناطق خاص طرفداران خودشان را دارند، اگرچه، ممکن است برای ما عجیب و غریب به‌نظر برسند.

قیمت نوشابه

قیمت نوشابه با توجه به سایز ، برند ، رنگ و نوع نوشابه متفاوت است برای مثال قیمت نوشابه خانواده کوکاکولا از قیمت نوشابه خانواده زمزم گران تر است. برای خرید با قیمت عمده و کارخانه نوشابه می توانید از طریق سایت می بازار اقدام نمایید.

6