یادگیری زبان انگلیسی چقدر طول می‌کشد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

 

مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی برای یک فرد مبتدی حدود یک سال است. در صورتی یک سال برای روان شدن در زبان انگلیسی کافی است که فرد مبتدی حداقل روزانه حدود 5 ساعت مطالعه داشته باشد.

عوامل زیر تعیین کننده‌ی مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی هستند:

  • سطح فعلی دانش زبان انگلیسی شما.

  • سطحی از زبان انگلیسی که قصد دارید به آن برسید. (برای بیشتر افراد سطح Upper intermediate مورد هدف می‌باشد.)

  • زبان مادری شما چیست.

  • در کشور انگلیسی زبان زندگی می‌کنید یا خیر.

  • چقدر سخت مطالعه می‌کنید.

  • چه میزان تمرین می‌کنید.

  • چه میزان در یادگیری زبان خوب هستید.

بهترین راه تشخیص مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی برای شخص شما این است که محاسبه کنید چند ساعت مطالعه شما را از سطحی که در آن قرار دارید به سطحی که می‌خواهید، می‌رساند:

1. ابتدا با گرفتن یک آزمون از خود سطح فعلی خود را پیدا کنید. آزمون زبان، سطح زبان انگلیسی شما را از A1 تا C2 مشخص می‌کند.

2. تصمیم بگیرید مایلید با یادگیری زبان انگلیسی به چه سطحی دست پیدا کنید. بیشتر افراد هدف خود را بر رسیدن به سطح B2 قرار می‌دهند. شما می‌توانید بسته به سطح زبان انگلیسی که جهت گرفتن پذیرش در دانشگاه مد نظرتان لازم است، سطح هدف خود را انتخاب کنید.

3. محاسبه کنید برای اینکه از سطح فعلی به سطح بالاتر برسید، مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی برای شما چند ساعت خواهد بود. یک نمونه برای محاسبه‌ی میزان ساعت مطالعه لازم جهت ارتقای سطح زبان انگلیسی:

مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی

سطح زبان انگلیسی (CEFR)

70 ساعت

0 تا A1

150 ساعت

A1 تا A2

 

300 ساعت

A2 تا B1

 

200 ساعت

B1 تا B2

 

200 ساعت

B2 تا C1

 

200 ساعت

C1 تا C2

4. پس در صورتی که مبتدی هستید و نیاز دارید خود را به سطح B2 برسانید، 70+ 150 + 300 + 200 = 720 ساعت مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی لازم برای شما خواهد بود. در صورتی که تنها به یک زبان صحبت می‌کنید و زبان مادری شما از زبان انگلیسی بسیار متفاوت است (نظیر چینی، عربی، ژاپنی یا کره‌ای) 50 درصد این تخمین (360 ساعت) را به زمان مطالعه‌ی خود اضافه کنید.

5. مجموع ساعات را بر تعداد روزها تقسیم کنید تا به تعداد روز لازم برای یادگیری زبان انگلیسی برسید. در مثالی که در بخش قبل زدیم، با رفتن به 1 ساعت کلاس زبان انگلیسی در هفته شما به 720 هفته یا تقریبا 14 سال زمان جهت یادگیری زبان انگلیسی نیاز خواهید داشت! با این حال، با داشتن روزانه 5 ساعت مطالعه (به علاوه 2 ساعت تمرین بیشتر) مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی برای شما 102 روز خواهد بود. در صورتی که روزهای تعطیل آخر هفته را در نظر نگیریم حدود 6 ماه برای شما کافی خواهد بود.

آیا وعده‌های اینترنتی یادگیری زبان در عرض چند ماه درست هستند؟

برنامه‌های یادگیری زبان انگلیسی که ‌تنها چند ماه را به عنوان مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی و روان شدن زبان به شما وعده می‌دهند، راه حلی غیرممکن را به شما می‌فروشند. در صورتی که دانش آموزی در سطح B1 هستید، قادر به روان شدن در زبان انگلیسی بدون تلاش و تنها در عرض سه ماه نخواهید بود.

میزان سن و انگیزه فاکتور‌های مهمی در تعیین ساعات لازم برای فراگیری زبان انگلیسی هستند

بزرگسالان باانگیزه بین 100 تا 200 ساعت یادگیری به کمک یک معلم نیاز دارند تا از یک سطح CEFR به سطح بالاتر برسند. هر چه سطح شما بالاتر می‌رود، به مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی بیشتری نیاز خواهید داشت. برای رسیدن از سطح A1 به A2، به 100 تا 150 ساعت مطالعه به کمک یک معلم نیاز خواهید داشت؛ اما برای رسیدن از سطح B1 به B2 به 180 تا 260 ساعت مطالعه نیاز خواهید داشت.

منظور از یادگیری زبان انگلیسی به کمک معلم، یادگیری در یک کلاس درس یا با کمک یک برنامه است؛ این برنامه‌ی‌ درسی شامل تکلیف منزل و سایر فعالیت‌های مرتبط با یادگیری زبان انگلیسی جهت افزایش توانایی‌های زبان شما است. همین که سطح شما بالاتر می‌رود، استفاده از فرصت‌های یادگیری در خارج از کلاس درس نظیر برقراری ارتباط آنلاین یا صحبت کردن با افرادی که زبان مادریشان انگلیسی است برای شما آسان‌تر می‌گردد. پس هنگامی که سطح زبان شما بالاتر می‌رود، الزاما به ساعات کلاس درس بیشتر نیاز نخواهید داشت و می‌توانید از فرصت‌های یادگیری دیگر بهره ببرید.

دانش‌آموزان مقطع ابتدایی به مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی بیشتری نیاز خواهند داشت. البته بحث ما در رابطه با کودکانی است که در کشورهایی زندگی می‌کنند که زبان مادری آن‌ها انگلیسی نیست.

عواملی که به مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی می‌افزایند:

  • استفاده از شیوه‌های غیرموثر نظیر گوش کردن و تکرار کردن.

  • تلاش جهت یادگرفتن جملات از پیش آماده تا تمرین جهت ساختن جملات خودتان.

  • خواندن و نوشتن بدون صحبت کردن.

عواملی که از مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی می‌کاهند:

  • رفتن به کلاس زبانی که زبان مادری معلم آن انگلیسی است.

  • اصلاح شدن توسط یک معلم و نت‌برداری از نکاتی که او متذکر می‌شود.

  • قرار گرفتن در یک فرهنگ انگلیسی زبان.

 

چگونه زبان را به سرعت یاد بگیریم؟

1. اجازه ندهید تجربه‌های منفی، شما را متوقف کنند.

2. فیلم‌های انگلیسی زبان را تماشا کنید و کتاب‌های انگلیسی را مطالعه کنید.

3. از دوستان و همکاران خود بخواهید اشتباهات شما را اصلاح کنند.

4. از خود آزمون بگیرید.

5. تا جایی که می‌توانید با افرادی که زبان مادری آن‌ها انگلیسی است ارتباط برقرار کنید.

6. با ثبت نام در کلاس‌های زبان، روند یادگیری زبان انگلیسی را از طریق میانکنش فرد به فرد بهبود ببخشید.

 

 

جمع بندی

هیچ نقطه‌ی خاصی وجود ندارد که در آن بتوان ادعا کرد از آنجا به بعد قادر خواهید بود به زبان انگلیسی صحبت کنید. یادگیری رانندگی را به خاطر بیاورید؛ در این پروسه تمرین و تصحیح دو فاکتور لازم جهت پیشرفت محسوب می‌شدند. احتمالا هیچ نقطه‌ای نبود که در آن با خود فکر کرده باشید "حالا دیگر من می‌توانم بدون نقص رانندگی کنم". حتی هنگامی که در آزمون رانندگی قبول شدید، به خوبی حال حاضر رانندگی نمی‌کردید و چند سال تمرین جهت پیشرفت شما ضروری بود. یادگیری زبان انگلیسی نیز به همین صورت است؛ هیچ نقطه‌ی مشخصی که در آن بتوانید بگویید "من قادرم به زبان انگلیسی صحبت ‌کنم." وجود ندارد.

امیدواریم مطلب فوق در تخمین مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی به شما کمک کرده باشد. به یاد داشته باشید که هر چه زودتر شروع کنید، زودتر به نقطه‌ی پایان خواهید رسید.