تغییر دامنه سایت بدون افت رتبه سئو امکان پذیر است؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

تغییر دامنه جزوی از کارهای عمومی برای هر وب‌سایتی نیست. به طور مثال تغییر یا تعویض دامنه را نمی‌توان مانند تولید محتوا و انتشار آن در سایت به صورت روزانه و ... انجام داد زیرا از حساسیت بالایی برخوردار بوده و عدم انجام صحیح آن، ضررهای جبران ناپذیری را به بدنه کسب وکار و سئو وب سایت این کسب وکار خواهد زد. در ادامه این مقاله رپورتاژی قصد داریم تا شمارا با نکات کلیدی در زمان تغییر دامنه سایت و پس از آن به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به سئو بیان کنیم.

از ابتدای ثبت درخواست یک کسب وکار برای داشتن سایت بخواهیم شروع کنیم اینگونه است که مدیران این کسب وکار با توجه به لوگو، اسم برند، دسته بندی کاری و ... دامنه‌ای متشکل از حروف لاتین را به منظور شناسنامه کسب وکار خود در فضای وب انتخاب می‌کنند.  سپس با مراجعه به شرکت‌های ارائه دهنده خدمات طراحی در شهر خود از خدمات طراحی سایت در مشهد به صورت اختصاصی به منظور ورود به فضای وب استفاده خواهید کرد. از این پس وب سایت شما در فضای نت با نام دامنه خریداری شده شناخته و نمایش داده خواهد شد.

با فرآیند سئو و ارتباط آن با دامنه سایت بیشتر آشنا شوید...

سئو و بهینه سازی سایت از دسته فعالیت‌هایی ست که از حساسیت بالایی برای کسب وکارها برخوردار است. زیرا یک اشتباه کوچک ممکن از زحمات چندین ماه یک متخصص سئو را به باد دهد. از این رو در انجام پروژه‌های سئو در مشهد، دقت، تمرکز، بروز بودن در حوزه کاری و ... بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد.

به طور کلی مجموع فعالیت‌هایی که برای بهبود سئو یک وب سایت انجام می‌شود، تاثیر اصلی را روی آدرس صفحه اصلی و دیگر صفحات این سایت خواهد گذاشت. به همین دلیل ارتباط مستقیمی بین سئو و دامنه هر وب سایت است.

تغییر آدرس صفحات داخلی سایت

صفحات داخلی سایت به دو دسته نوشته و برگه تقسیم می‌شوند. هر نوشته یا برگه با توجه به لینک سازی های داخلی انجام داده شده برای آن و همچنین میزان بک لینک‌ها و ... دریافتی از دامنه‌های دیگر، دارای اعتباری شناخته شده برای خزنده موتور جست و جو است. از این رو در زمانی که قصد داریم صفحه ای را به هر دلیل پاک کرده و موضوعش را به صفحه دیگر با آدرسی جدید انتقال دهیم، مهم است که انتقال اعتبار آن صفحه را فراموش نکنیم.

به منظور انتقال اعتبار یک صفحه داخلی بهترین گزینه استفاده از ریدایرکت‌ها است. که ما در این بخش فقط استفاده از ریدایرکت 301 را به شما پیشنهاد می‌دهیم. زیرا در این نوع از ریدایرکت، اعتبار و کاربرد به صورت دائم و با سرعت بیشتر ی به صفحه جدید منتقل خواهند شد و همچنین خزنده گوگل این تغییر را زودتر از انواع دیگر ریدایرکت درک خواهد کرد. به منظور درک بهتر از این مبحث به مقاله آشنایی با ریداریکت 301 و آموزش استفاده از آن سری بزنید.

تغییر آدرس اصلی سایت

در این حالت هر اشتباهی حتی کوچک ممکن از عواقب سنگینی را برای کسب وکار داشته باشد. از این رو با دقت بیشتری ادامه این مطلب را دنبال کنید.

تغییر دامنه سایت

اولین و مهمترین مشکلی که استفاده از این امکان دارد، ناشناس شدن سایت شماست. به طور مثال شما یک فروشگاه اینترنتی با سابقه چندین ساله هستید و به یک باره دامنه سایت خود را به دلایل مختلفی تغییر می‌دهید. این موضوع باعث سردرگمی و ریزش چندین درصدی کاربران سایت شما خواهد شد. با توجه به این که دامنه قبلی روی دامنه جدید ریدارکت خواهد شد، اما همین جابه جایی و تغییر URL سایت، باعث کاهش اطمینان به وب سایت شما و خروج کاربران خواهد شد.

مورد بعدی که این موضوع را به عملی ریسکی تبدیل می‌کند، بروز افت رتبه در سئو سایت مورد نظر است. رعایت نکاتی مانند ریدایرکت ممکن است اعتبار صفحات را بین هم منتقل کند، اما زمانی که شما وب سایتی با تعداد صفحات زیاد و قدمت طولانی در فضای وب دارید، ایجاد ریدارکت و انتقال به آدرس‌های جدید طبیعی است که برای موتور جست وجو تا حدی قابل قبول نبوده و افت رتبه‌ای را به صفحات جدید شما اختصاص دهد .

با توجه به موارد ذکر شده در این مقاله، استفاده از ریدایرکت برای صفحات داخلی سایت و تغییر آدرس آن‌ها به هر دلیلی امری طبیعی بوده و به طور کلی ضرری برای وب سایت شما نخواهد داشت. اما تغییر دامنه اصلی سایت به دلیل اهمیت بیشتر آن برای خزنده موتور جست و جو سئو سایت شما را تا حدود به عقب برگردانده و یا در صورت بروز مشکل در روند انتقال اعتبار بین دامنه قبلی و دامنه جدید، جریمه‌های سنگینی برای صفحات و کلمات کلیدی شما در صفحه نتایج دارد.