نحوه شکایت از پزشک و مراحل آن
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

علم پزشکی، خصوصاً زمانی که به مرحله جراحی برسد، مهارتی پر از ریسک و خطر است که تنها به شرط دقت، توجه، دانش و مهارت کافی ممکن می‌شود. با وجود آنکه علم پزشکی ماهیتی کمک‌کننده به سلامت انسان دارد؛ اما گاهی نیز خلاف آنچه که باید عمل کرده و به سبب قصور پزشکی اتفاقات ناگواری رخ می‌دهد. اگر چه در بسیاری از موارد حوادث صرفاً به دلیل پاسخ ندادن بیمار به درمان یا مشکلات غیرقابل کنترل حین جراحی رخ می‌دهند؛ اما تعداد قصور پزشکی نیز قابل توجه است. این مسئله بیشتر در میان پزشکان زیبایی رواج داشته و شکایت از پزشک زیبایی در صدر جدول است.

 

نکته قابل توجه این است که اغلب، مراجعه به افراد ناکارآمد که حتی گاهاً پزشک هم نیستند، چنین فجایعی را به بار می‌آورند. با این حال اگر در اثر قصور پزشکی اتفاقی رخ دهد، چه باید کرد؟ اگر نحوه شکایت از پزشک را نمی‌دانید، تا انتهای مقاله همراه ما بمانید.

در چه شرایطی می‌توان از پزشک شکایت کرد؟

به گفته حمیرا پارسا وکیل پایه یک دادگستری، شرایط متعددی برای طرح مسئله شکایت از پزشک وجود دارد. در واقع اگر بر اثر قصور یا اشتباه عمدی به بیمار از جانب پزشک آسیبی وارد شود، قانون با این موارد مثل جنایات عمد و شبه عمد برخورد خواهد کرد. نکته مهم این است که این مسائل تنها به مرگ یا آسیب شدید جسمی منتهی نمی‌شوند؛ بلکه مواردی چون افشای اسرار مریض نیز می‌توانند تخلف به حساب بیایند. در ادامه دسته‌بندی رایج‌ترین تخلفات پزشکی را قید کرده‌ایم:

  • بی‌احتیاطی پزشک

اگر پزشک کاری را انجام دهد که لزومی به انجام آن نبوده و در اثر آن آسیب جسمی یا روحی به بیمار وارد شده است، شکایت از پزشک متخلف امکان‌پذیر بوده و این اشتباه را « بی‌احتیاطی پزشک» می‌خوانند.

  • عدم مهارت کافی

در حیطه پزشکی نمی‌توان بدون داشتن دانش و مهارت کافی شروع به کار کرد؛ چرا که تأثیر و ارتباط مستقیم آن با سلامت انسان امری کاملاً جدی و سزاوار توجه است؛ بنابراین اگر پزشکی بدون داشتن مهارت کافی اقدام به درمان مراجعین کند، متخلف به حساب می‌آید و در صورت بروز حادثه، شکایت از پزشک متخلف امکان‌پذیر است.

  • عدم رعایت قانون و مقررات پزشکی

حیطه پزشکی نیز همچون دیگر رشته‌ها، قوانین و مقررات مخصوص به خود را داشته و چه بسا سخت‌گیری در اعمال آن‌ها بیشتر از سایر حوزه‌هاست. تأثیر بر جان و سلامتی افراد، اعمال قوانین سخت‌گیرانه در این حوزه را می‌طلبد و در صورت تخطی می‌توان شکایت از پزشک متخلف را انجام داد. یکی از مواردی که می‌توان در این مورد مثال زد، عدم جلب رضایت سرپرستان یا نمایندگان قانونی بیمار برای انجام عمل‌های انتخابی است.

  • بی‌مبالاتی توسط پزشک

اگر پزشک از انجام دادن کارهای لازم برای بیمار اجتناب کند، آن را بی‌مبالاتی می‌نامند. برای مثال اگر پزشک معالج از انجام عکس‌برداری، نمونه‌گیری و انجام آزمایشات قبل از جراحی خودداری کند، نوعی تخلف پزشکی انجام داده و می‌توان او را مورد شکایت قرار داد.

علاوه بر موارد گفته شده اگر پزشک نوع بیماری و سایر اسرار بیمار را فاش کرده یا موازین شرعی، علمی و قانونی را رعایت نکند، می‌تواند مورد شکایت قرار گرفته تا روند قانونی را طی کند.

برای شکایت از پزشک به کجا مراجعه کنیم؟

برای شکایت از پزشک زیبایی و هر پزشک متخلف دیگر، بسته به هدفی که از شکایت خود دارید، می‌توانید به مراجع مختلفی مراجعه کنید. در ادامه مراجع مربوطه را نام برده‌ایم:

  • شورای حل اختلافاگر پرونده شما دیه کمتر از ۵ میلیون تومان را شامل می‌شود، بهتر است از طریق شورای حل اختلاف پیگیری کنید.

  • دادسرای ویژه امور پزشکیدادسرای ویژه امور پزشکی نیز می‌تواند به درخواست شکایت از پزشک شما پاسخ داده و مبلغ دیه را از پزشک دریافت کند. پس از ثبت شکایت در این مرجع، نقصان پزشکی با عدم آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

  • دادسرای انتظامیاگر به قصد ابطال پروانه طبابت اقدام به شکایت از پزشک می‌کنید، بهتر است آن را از طریق دادسرای انتظامی پیگیری کنید تا توبیخ کتبی به دست پزشک برسد.

  • سازمان تعزیرات حکومتیاگر شکایتی مبنی بر تأسیس بیمارستان بدون داشتن مجوزهای لازم توسط افراد نالایق دارید، سازمان تعزیرات حکومتی می‌تواند شکایات شما را پیگیری کند.

مراحل شکایت از پزشک متخلف

شکایت از پزشک متخلف چند مرحله دارد که با پشت سر گذاشتن آن‌ها، شکایت شما ثبت می‌شود. بهتر است برای تنظیم متن شکایت از یک وکیل حرفه‌ای کمک بگیرید. در مرحله اول باید به دادسرای جرائم پزشکی مراجعه کنید. اگر در شهر شما این دادسرا وجود ندارد، می‌توانید شکایت از پزشک زیبایی یا هر پزشک متخلف دیگر را از طریق دادسرای عمومی پیگیری کنید. در شعبه دادیاری یا بازرسی می‌توانید شکایت خود را ثبت کنید.

مرحله سوم حاضر شدن مقابل قاضی را شامل می‌شود. در این قسمت باید توضیحات خود را به قاضی تحقیقات ارائه دهید. قاضی تمام مدارک را از مرکز درمانی مربوطه درخواست می‌کند. توجه داشته باشید که اگر خودتان این قسمت را پیگیری کنید، کارتان سریع‌تر پیش می‌رود. پرونده به کلانتری ارجاع داده می‌شود. پس از ارسال پرونده به کلانتری پنج اتفاق محتمل است:

  1. پزشک یا بیمارستان ملزم به تکمیل پرونده می‌شوند.

  2. از شاهدان در صورت وجود توضیح خواسته می‌شود.

  3. از اشخاصی که از آن‌ها شکایت کرده‌اید، توضیح خواسته می‌شود.

  4. ارجاع به پزشکی قانونی برای تعیین میزان آسیب محتمل است.

  5. ممکن است پرونده برای بررسی بیشتر به کمیسیون پزشکی فرستاده شود.

نکته مهم این است که پیش از ثبت شکایت، ابتدا تمام جوانب را در نظر گرفته و از قصور پزشکی اطمینان داشته باشید. جالب است بدانید که شکایت از پزشک زیبایی در صدر جدول شکایت از پزشک متخلف قرار دارد و این مسئله ریسک بالا در عمل‌های جراحی زیبایی، در صورتی که با تحقیق کامل انجام نگیرند را نشان می‌دهند. حتماً پیش از انجام اعمال جراحی انتخابی به میزان کافی از مهارت پزشک معالج خود اطمینان حاصل کنید.

کلام آخر

در این مقاله با نحوه شکایت از پزشک متخلف و مراحل قانونی انجام آن آشنا شدید. حال می‌دانید تحت چه شرایطی شکایت از پزشک امکان‌پذیر بوده و می‌توان از قصور پزشکی رخ داده شکایت کرد. پیشنهاد می کنیم افراد که زمانی که با مشکلات حقوقی از جمله قصور پزشکی مواجه می شوند، بهترین راهکار این است که قبل از هر اقدام حقوقی و یا ثبت دادخواست با در دست داشتن مدارک به یک وکیل دعاوی پزشکی مراجعه نموده و از خدمات مشاوره حقوقی با وکیل شکایت از پزشک زیبایی استفاده نموده و سپس با داشتن آگاهی کامل دادخواست خود را ثبت نمایند. امیدواریم این مطلب برایتان کاربردی بوده و به پرسش‌هایتان پاسخ داده باشد.

برای مشاوره حقوقی در زمینه جرائم پزشکی و یا قصور پزشکی می توانید از طریق شماره های ذیل اقدام نمایید. حمیرا پارسا وکیل پایه یک دادگستری آماده پاسخگوئی به سوالات حقوقی شما می باشد. همچنین می توانید با مراجعه به وب سایت حقوقی ما از آخرین قوانین حقوقی پزشکی مطلع شوید.

  • تلفن های تماس  02188554580        09123666928