چطور یک رزومه حرفه ای بسازیم؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

اگر به تازگی از دانشگاه فارغ التحصیل شده اید و قصد دارید وارد بازار کار شوید، اما نمیدانید که به چه صورتی باید یک رزومه حرفه ای برای خود بسازید. در این مقاله با نحوه نوشتن رزومه ، ساخت رزومه حرفه ای و نکات و اشتباهات موجود آشنا خواهید شد . در یک رزومه رد نشدنی از نظر کارفرما بایستی به اطلاعات شخصی شامل نام ، نام خانوادگی ، شماره تماس ، ایمیل اشاره کنید . همچنین سوابق تحصیلی و سوابق شغلی خود را به شکلی صحیح به کارفرما معرفی نمایید؛ اینکه در چه رشته و دانشگاهی تحصیل کرده اید و چه مهارتهایی را آموخته اید . سپس توانمندی های خود را لیست کنید ، همچنین می توانید به دوره هایی که گذرانده اید و گواهی نامه هایی که دریافت کرده اید اشاره کنید . داشتن مهارت هایی چون آشنایی با زبان های خارجی نیز جز توانمندی های شما محسوب می شود . بد نیست کمی در مورد علایق خود در مورد کار هم صحبت نمایید. در ادامه توضیحات بیشتری در مورد تهیه رزو مه حرفه ای با جزئیات بیان می شود.

یک رزومه شغلی حرفه ای چه ویژگی هایی دارد؟

از ویژگی های یک رزومه حرفه ای می توان به قالب استاندارد و مناسب اشاره کرد . می توانید از قالب های آماده رزومه استفاده کنید یا مشابه آن را ایجاد کنید. حتما از فونت های رسمی در هنگام نوشتن رزومه استفاده کنید. از نوشتن جملات پرهیز کنید و موارد مورد نظر را به صورت بولت پوینت بیاورید . اطلاعات و مشخصات خود و شغل مورد نظرتان را به درستی و بدون غلط ذکر کنید. از ذکر موارد غیر مرتبط خودداری کنید . همچنین به توانمندی های مرتبط اشاره کنید .

چطور در رزومه توانمندی واقعی خودمان را به کارفرما معرفی کنیم؟

زمانی که قصد نوشتن رزومه دارید، برای نوشتن توانمندی هایتان به نکات زیر توجه کنید :

از بهترین ویژگی هایتان لیستی تهیه کنید!

برای نوشتن توانمندی های خود ، لازم است به شایستگی ها و مهارت هایتان اشاره کنید . حتما مهارت هایی که شما را به عنوان بهترین فرد برای آن سمت شغلی نشان دهد را ذکر کنید . مهارت هایی که برای بدست آوردن آن ها تلاش کرده اید و وقت خود را صرف یاد گرفتن و اخذ مدرک کرده اید ، به صورت واضح و روشن بیان کنید . نکته مهم دیگر اینکه نیازمندی شغل مورد نظر را مطالعه کنید و سعی کنید در رزومه خود به توانمندی های خود در ارتباط با این نیازمندی ها اشاره داشته باشید .

مختصر و مفید بنویسید!

برای نوشتن مهارت ها و توانایی هایتان می توانید تنها از 2 یا 3  کلمه کلیدی استفاده کنید . از نوشتن جمله پرهیز کنید و نکته مهم دیگر در تهیه رزومه حرفه ای ، استفاده از بولت پوینت است در این صورت نوشتن مهارت ها فضای کمتری می گیرد و بیشتر به چشم خواننده می آید. می توانید از خطوط عمودی برای جدا سازی بین آن ها نیز استفاده کنید تا فضای کمتری اشغال شود .

ترتیب مناسبی را انتخاب کنید!

برای نوشتن توانمندی هایتان سعی کنید ترتیب مناسبی را رعایت کنید . مثلا بهتر است در قسمت توانمندی ها ابتدا به مهارت های فنی اشاره کنید ، سپس مهارت های بین فردی و پس از آن گواهی نامه ها . می توانید از قالب های استاندارد استفاده کنید و ترتیب آن ها را رعایت کنید .

2

یک رزومه خوب باید شامل موارد زیر باشد:

  1. یک الگوی مناسب

    برای تهیه رزومه حرفه ای ، بایستی در وهله اول رزومه شما یک قالب استاندارد داشته باشد. از قالب های آماده موجود می توانید استفاده کنید . قالبی را انتخاب کنید که شامل این نکات باشد: رزومه شما را به بخش های مختلف تقسیم کند که شامل قسمت مهارت ها ، اطلاعات شخصی ، نقاط قوت و تجربیات ، تحصیلات ، تجربه کاری و بخشی برای معرفی خودتان باشد. بعد از تهیه چنین قالبی ، فایل مربوطه را به صورت pdf  ذخیره کنید و از این فایل برای ارسال رزومه ساتفاده کنید.

2.اطلاعات شخصی در رزومه

برای تهیه یک رزومه بایستی اطلاعات شخصی اصلی را درج کنید. اطلاعاتی همچون نام ،خانوادگی، شماره تماس ، آدرس ، تاریخ تولد الزامی است . معمولا اضافه کردن عکس اختیاری است اما در صورتی که می خواهید عکس شخصی تان را اضافه کنید عکس پرسونلی 3*4 برای تهیه رزومه حرفه ای مناسب است .

3.تحصیلات

شما در قسمت تحصیلات رزومه باید به مدرک و رشته دانشگاهی خود اشاره کنید . اگر مدرک دیگری هم دارید یا دوره خاصی گذرانده اید ، در این قسمت می توانید ذکر کنید . مثلا اگر در حوزه برنامه ریزی و کنترل پروژه دوره ای مثل آموزش msp  یا آموزش پریماورا را در آموزشگاهی گذرانده اید و مدرک دارید حتما ذکر کنید.

4.سوابق شغلی

در تهیه رزومه حرفه ای یکی از مهم ترین قسمت ها ، سوابق شغلی است . در این بخش سعی کنید بر روی کلماتی با بار مثبت تمرکز کنید . کلماتی همچون توسعه ، هماهنگی ، برنامه ریزی ، کار گروهی . نکته دیگر در نوشتن سوابق شغلی این است که دقت کنید به صورت کلی سوابق خود را بیان نکنید ، بهتر است با ذکر جزئیات به آن اشاره کنید.

5.مهارت ها

یکی از بخش های دیگر یک رزومه مهارت هاست . در این بخش می توانید به مهارت هایی چون تسلط به زبان انگلیسی یا زبان های دیگر ، نرم افزار های مرتبط با رشته یا کارتان و توانایی های دیگرتان اشاره کنید.

6.علایق و دستاوردها

در این بخش به علایق تان به طور خلاصه اشاره کنید . سعی کنید از عبارات کلیشه ای تا حد امکان استفاده نکنید . معمولا برای کارفرمایان نوع سرگرمی و علایق شما مهم خواهد بود.

3

اشتباهاتی که در نوشتن رزومه می توان مرتکب شد !

از جمله اشتباهات مهم و تکراری در نوشتن رزومه های کاری ، غلط های املایی و دستوری است، این مورد جلوه خوبی از نظر کارفرما ندارد. سعی کنید رزومه خودتان را بدون غلط ارسال کنید چون در نگاه کارفرما تاثیر می گذارد. کوتاه بودن یا طولانی بودن رزومه باعث ایجاد دید منفی می شود ، سعی کنید اندازه و قالب استاندارد برای تهیه رزومه حرفه ای را حفظ کنید . اشتباه دیگر که در وهله اول به چشم کارفرما یا خواننده رزومه شما می آید ، ساختار ضعیف و قالب آن است. تا حد ممکن این موارد را رعایت کنید و در نهایت فایل رزومه را به صورت pdf ارسال کنید. از جمله اشتباهات محتوایی رزومه می توان به مواردی چون نادرست بودن شماره تماس یا ایمیل اشاره کرد . همچنین نداشتن یک ایمیل حرفه ای یکی از موارد اشتباه است. حتما از یک ایمیل با نام و نام خانوادگی خودتان استفاده کنید . در تهیه رزومه حرفه ای از دروغگویی پرهیز کنید و شرایط خودتان را با صداقت بیان کنید . اطلاعات شما شامل مهارت ها ؛ تجربه ها ؛ دستاوردها و غیره گنگ و نامفهوم نباشد .