ورق سیاه و ورق روغنی چه تفاوت‌ها و کاربردهایی دارند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

مسلما در زمان خرید ورق روغنی و یا ورق سیاه باید فرق میان این دو محصول را بدانید. اگر می خواهید بدانید ورق سیاه (گرم) و ورق روغنی (سرد) چه تفاوت‌ها و کاربردهایی دارند، باید به نوع تولید این محصولات توجه داشته باشید. در واقع ورق سیاه ورقی است که با فرآیند نورد گرم به تولید می‌رسد و ورق روغنی یا ورق سرد نیز با فرآیند نورد سرد تولید می‌شود که این دو ورق به دلیل داشتن فرآیند‌های تولید متفاوت از یکدیگر، تفاوت‌هایی با‌ هم دارند که استفاده از آن‌ها تنها در صنایع مختص به خود مناسب است.

اگر برای تولید محصولات مختلف کارخانه خود یا برای پروژه های عمرانی و ساختمانی خود به ورق های سیاه نیاز دارید، می توانید خرید این محصول را در ثامن تجارت، مرجع خرید اینترنتی آهن آلات انجام دهید و بدون نگرانی، این محصول را با بالاترین کیفیت و قیمت روز خریداری فرمایید.

 

بررسی تفاوت های ورق سیاه و ورق روغنی

این دو نوع ورق از ابتدای فرآیند تولید تفاوت‌هایی با یکدیگر پیدا می‌کنند که نوع تولید هر یک از انواع ورق‌ها سبب بالا رفتن استحکام و یا کم شدن دوام آن‌ها گشته‌اند. برای تولید ورق سیاه، شمش و یا تختال‌ها به عنوان مواد اولیه در کوره‌ها حرارت داده می‌شوند و محصول نهایی به تولید می‌رسد. از طرفی هم برای تولید ورق روغنی سرد، از ورق سیاه با ضخامت بالا استفاده می‌شود که پس از اسیدشویی، روغن کاری می‌شوند. در واقع ورق روغنی یا سرد از دسته محصولاتی هستند که دارای سطحی شفاف بوده و قابلیت جوشکاری و رنگ‌آمیزی نیز دارند.

تفاوت ضخامت ورق سیاه و روغنی

فرآیند نورد سرد و گرم جهت کم‌کردن ضخامت ورق‌ها و افزایش مقاومت محصولات انجام می‌شود. در واقع اگر کاهش ضخامت در دمایی پایین‌تر از نصف دمای ذوب صورت بگیرد، به آن ورق نورد سرد گفته می‌شود و اگر در دمایی بالاتر از دمای ذکر شده انجام شود، فرآیند نورد گرم نامیده می‌شود. در واقع در زمان تولید هر چه غلتک‌ها اصولی تر تنظیم شوند، ضخامت نهایی ورق به مقدار دلخواه نزدیک‌تر خواهد بود. در واقع ورق گرم یا سیاه دارای استحکامی بالاتر و دقت ابعادی کمتر هستند.

تفاوت کیفی ورق سیاه و ورق روغنی

ورق سیاه به دلیل داشتن میزان کربن بیشتر در ساختار خود، دارای استحکامی بیشتر به نسبت ورق روغنی است و همچنین ورق روغنی به دلیل داشتن آنیلینگ در ساختار خود، نرم‌تر از ورق سیاه است. ورق روغنی دارای کیفیت ابعادی بالاتری هستند و سایز‌هایی دقیق‌تر دارند و از طرفی ورق نورد سرد دارای سطحی صاف‌تر، یکنواخت و انعطاف‌پذیری بالایی نیز دارند.

تفاوت قیمت ورق سیاه و ورق سرد

ورق روغنی به دلیل داشتن سطحی صاف و یکنواخت، دارای قیمتی دو‌برابر قیمت ورق سیاه است که در واقع این تفاوت زیاد در قیمت ورق سیاه یا گرم، به نحوه تولید آن‌ها باز می‌گردد. فرآیند تولید ورق روغنی پیچیده‌تر از ورق سیاه است و به همین دلیل تفاوت قیمت میان این دو محصول صنعتی زیاد است. دیگر عوامل تاثیر گذار بر قیمت ورق سیاه یا روغنی، ضخامت ورق، برند و کارخانه تولیدی، میزان عرضه و تقاضا، نرخ تورم و... است که تنها خرید مستقیم و بدون واسطه از درب کارخانه این امکان را فراهم می‌کند تا متحمل پرداخت هزینه‌های گزاف نشوید.

فروشگاه اینترنتی ثامن تجارت وارد کننده و تولید‌ کننده اولین و بهترین محصولات در ایران است که با حذف واسطه‌ها بهترین قیمت را برای محصولات در نظر می‌گیرد تا علاوه بر جذب مشتری، رضایت مشتریان را نیز جلب ‌می‌کنند تا هر دو طرف فروشنده و خریدار به سود خوبی برسند.

کاربرد ورق سیاه و ورق روغنی

در واقع از ورق سیاه در مصارفی استفاده می‌کنند که نیازی به دقت ابعادی بالا نباشد و همچنین به دلیل قیمت مناسب‌تری که این محصول دارد، در صنعت جایگاه ویژه‌ای پیدا نموده‌اند. از ورق روغنی نیز عمدتا در صنایعی استفاده می‌کنند که ظاهر و دقت کار اهمیت زیادی دارد که در ادامه کاربرد هر یک از انواع ورق‌های ذکر شده را بیان می‌کنیم.

کاربرد ورق سیاه در صنعت

  • ساخت سوله
  • ساخت قطعات خودرو
  • تانکر‌سازی، ساخت مخزن نفت و گاز
  • ساخت لوازم خانگی
  • صنعت ساختمان‌سازی

کاربرد ورق روغنی در صنعت

  • ساخت قطعات خودرو و لوازم خانگی
  • ساخت پنل غیر انعطاف
  • ساخت قوطی و پروفیل‌های غیر ساختمانی
  • ساخت پروفیل مبلی
  • ساخت قفسه‌های فلزی

خرید بدون واسطه ورق سیاه و ورق روغنی از ثامن تجارت

با توجه به تورم و گرانی‌های حاکم بر شرایط فعلی کشور، بازار آهن آلات دچار نوسانات زیادی شده‌اند که خرید بهترین محصولات با بالا‌ترین درجه کیفی و همچنین قیمت مناسب دشوار شده است. اما در این میان گروه صنعتی ثامن تجارت از سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را در حوزه آهن آلات ساختمانی شروع نموده است و با واردات انواع ورق و مصالح ساختمانی توانسته‌اند بهترین محصولات را با مناسب‌ترین قیمت عرضه کنند.

فروشگاه ثامن تجارت از دسته فروشگاه‌های صنعتی بی رقیب است که وارد کننده بهترین محصولات از کشور‌های مختلف بوده‌اند و کمترین هزینه را در قبال فروش مستقیم از درب کارخانه برای مشتریان در نظر می‌گیرند.

منبع : https://samentejarat.com/blog