چگونه با نقاشی استعداد کودک را کشف کنیم ؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

در نگاه ابتدایی به نقاشی مخصوصا برای کودکان شاید بنظر برسد این کار صرفا یک فعالیت سرگرم کننده برای آن هاست . اگر چه نقاشی را بخش مهمی از آن که سرگرمیست شامل میشود . زیرا کودک از ایجاد و خلق یک اثر فارغ از کیفیت آن لذت میبرد . نکته ای که در اینجا وجود دارد پشتوانه ای ست که کودک از خلق این اثر دریافت میکند . او چیزهایی زیادی را قبل از انجام این کار نه تنها حس می کند بلکه یاد میگیرد. کودک با هر بار نقاشی علاوه بر نمایش احساساتش از حس های مختلف درونی نیز استفاده می کند . او با انواع احساسات آشنا شده و آنها را به کار میگیرد . اگر کودک در هر حس و حالی شروع به نقاشی کند دقیقا نقاشی او نمایانگر حس درونی لحظه ای اوست .

به عنوان مثال کودکی که غمگین است از رنگ های تیره ، خط های نا تمام و صورت های غمگین در نقاشی خود استفاده میکند . اما کودک شاد از رنگ های بیشتر ، متفاوت تر و روشن تر استفاده می کند .در واقع کودک با این کار بنوعی رنگ های جدید را و احساس آن ها را یاد میگیرد و بکار می بندد.

کوچکترین چیزهایی که برای ما خنده دار است برای کودک بسیار جذاب است . اگر در حین نقاشی به کودک دقت کنید خواهید دید که او شدیدا با کشیدن نقاشی درگیر است و کمتر به اطراف توجه میکند . گاهی از کودک جملاتی میشنوید که شاید بسیار ابتدایی باشند اما نشان از کشف یک دنیای جدید برای آن ها دارد .

مثلا کودک میگوید که فهمیده اگر قلمو را بیشتر روی کاغذ فشار دهد خطوط بزرگتر میشوند و یا اگر رنگ قرمز را با کمی زرد یا نارنجی مخلوط کند می تواند چیزی شبیه به آتش را بکشد . این ها به این معناست که او دنیای جدیدی را کشف کرده و در حال افزایش خلاقیت کودکانه خود است.

 

همزمان که صحبت های کودکان خود را گوش میدهید میتوانید به زاویه دید آن ها نزدیک شوید . همینطور میتوانید رشد و توسعه خلاقیت کودک خود را طی زمان اندازه گرفته و از پیشرفت آن مطلع شوید . و مهمتر از

همه میتوانید به علایق کودک خود آگاه شده و برنامه ریزی های بهتری برای آینده او و کشف استعداد هایش تنها با استفاده از یک نقاشی ساده داشته باشید.

وبسایت میرزا بلد یکی از راه های مناسب برای یادگیری نقاشی توسط کودک شماست .

گاهی کودک علاقه شدیدی به این هنر نشان می دهد . در این حالت میتوانید کودک را به پایه بالاتری نظیر یادگیری قلم سیاه مبتدی ببرید. در اینصورت کودک در مسیر مناسب تری متناسب با علاقه خود قدم خواهد برداشت.

در صورتی که از ابزاری نظیر رنگ و مواد حرفه ای تر نقاشی استفاده می کنید مطمئن باشید از مواد غیر سمی و رنگ های غیر خطرناک مناسب کودکان استفاده کنید و در خرید این اقلام به این موارد توجه بیشتری داشته باشید . ممکن است کودک ناخواسته با قراردادن قلم یا انگشتانش در دهان این مواد را وارد بدن خود کرده و برای او خطراتی به دنبال داشته باشد . در نتیجه حتما در صورت استفاده از مواد رنگی نقاشی به غیرسمی بودن و مناسب کودک بودن آن ها توجه کنید.

کاربرد دیگر نقاشی رشد خلاقیت و شکوفای آن در کودک است . اما چگونه این هنر امکان توانایی رشد خلاقیت را نه تنها در کودکان بلکه بزرگسالان ایجاد می کند . جواب این سوال حل مسئله در نقاشیست . شاید بگویید مگر نقاشی ریاضیست که نیاز به حل مسئله داشته باشد . باید در جواب بگوییم بله ، نقاشی نیاز به حل مسئله دارد اما چگونه ؟ فرض کنید میخواهید یک خودرو جدید نقاشی کنید . در اینجا یک مسئله وجود دارد . کشیدن خودرو خود به تنهایی یک مسئله نیست بلکه جدید بودن آن یک مسئله است . شما میخواهید یک خودرو جدید نقاشی کنید پس در درجه اول باید به اعماق وجود خود رجوع کرده و شکل محو اولیه را در ذهنتان رسم کنید . حالا رسم این تصویر محو و نمایش با جزییات این خودرو اختصاصی جدید شماست که مسئله بزرگی است . قطعا مجبور خواهید بود با استفاده از یک پاک کن طرح های زیادی بکشید . این طرح ها بمعنای حل مسئله است و حل مسئله خلاقیت شما یا کودکتان را افزایش میدهد.