آشنایی با یکی از معروف ترین ماشین آلات صنعتی ، گیربکس خورشیدی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

در بسیاری از صنایع ، افزایش و کاهش سرعت و ایجاد گشتاور از مسائل مهم بوده است ؛ و از آنجایی که گیربکس خورشیدی یکی از بهترین و مناسب راه کار برا رفع این نیازها میباشد انتخاب و خرید درست آن نیز بسیار مهم میباشد . 

گیربکس خورشیدی که آن را با نام گیربکس سیاره ای نیز میتوان در بازار پیدا کرد ، یکی از پر مصرفترین گیربکس های صنعتی میباشد ، که از آن در زمینه های مختلفی در توربین های بادی ، خطوط بسته بندی ، خرد کن های صنعتی ، نوار نقاله و… استفاده میشود . 

طراحی چند طبقه ی این دستگاه موجب ایجاد مزیت های بسیاری شده است ، برای مثال چند طبقه ای بودن این مدل باعث تولید نسبت دورهای متفاوت و توانایی بالا در تولید گشتاور میشود .

یکی از مهمترین معایب این دستگاه ، هزینه ی بالا آن میباشد ؛ به همین دلیل باید در زمان انتخاب ، به نکاتی باید دقت کنید . یکی از مهمترین عوامل انتخاب ، محاسبات گیربکس خورشیدی میباشد . که در این محاسبات میزان تولید گشتاور ، توان و دور را میتوان مشخص کرد . 

 

در ابتدا بهتر است که به معرفی گیربکس خورشیدی بپردازیم : 

مهمترین دلیلی که این ابزار را به این اسم میشناسند ، نحوه طراحی و عملکرد این دستگاه میباشد . در طراحی این دستگاه یک چرخدنده اصلی ( چرخدنده خورشیدی ) در مرکز محور قرار دارد و در اطراف آن دیگر چرخدنده ها ( دنده های سیارک ) تعبیه میشوند . با شروع حرکت چرخدنده اصلی ، دیگر چرخدنده ها نیز در محور خود شروع به حرکت میکنند ؛ همانطور که مشخص است این نوع عملکرد بسیار به نوع حرکت منظومه شمسی شبیه است ، پس به همین دلیل به این مدل از گیربکس های صنعتی ، گیربکس خورشیدی میگویند . 

این دستگاه را با نام های دیگری همچون دنده ستاره ای ، گیربکس سیاره ای ، دنده سیاره ای ، گیربکس دنده خورشیدی ، نیز میشناسند . طراحی این مدل به این شکل است که ، آن را بین یک تا چهار طبقه طراحی و تولید میکنند ، با وارد شدن نیرو به دستگاه سرعت در هر طبقه کاهش یافته و در عوض گشتاور تولیدی بیشتر میشود ؛ و خروجی هر طبقه ورودی ورودی طبقه بعدی میباشد . این مدل از گیربکس های صنعتی را میتوان به راحتی با هر الکتروموتوری ( تک فازو سه فاز ) کوپله کرد ، این ویژگی در کنار توانایی بالای دستگاه در فعالیت طولانی یکی از مهمترین ویژگی هایی هستند که باعث محبوبیت آن شده اند . 

یکی از مشکلاتی که میتوان برای این مدل از گیربکس ها مطرح کرد ، قیمت بالای آن میباشد . گیربکس های خورشیدی ، فارغ از هر مزیت هایی دارد به دلیل قیمت بالایی که دارد برای فعالیت های کوچک و یا افرادی که سرمایه ی کمی دارند ، اولیت زیادی ندارد . این مسئله در مورد برندهای خارجی بیشتر به چشم میخورد ، همین امر باعث شده است که فعالیت های متوسط و یا کمی سنگین  ، بیشتر سعی میکنند تا از برندهای ایرانی خرید کنند . 

هر گیربکس خورشیدی متشکل از چهار بخش اصلی میباشد : 

  1. چرخدنده اصلی 
  2. چرخدنده سیاره ای 
  3. محفظه : تمام چرخدنده های سیاره در این قسمت تعبیه میشوند 
  4. رینگ داخلی : وظیفه ایجاد هماهنگی بین چرخ دنده ها را دارد . 

 

در زمان انتخاب و خرید گیربکس خورشیدی ، باید به چند عامل توجه کنید که مهمترین آنها ، محاسبات گیربکس خورشیدی میباشد . با انجام محاسبات گیربکس سیاره ای ، میتوانید به راحتی مقدار گشتاور تولید و توانایی دستگاه را به دست آورده و با خروجی که در فعالیت خود نیاز دارید مقایسه نمایید . 

در این محاسبات چند اصطلاح و واحد مهم وجود دارد : حرف T برای گشتاور با واحد RPM ، حرف P برای توان با واحد KW و دور خروجی با n و واحد RPM .

T=P*955/n^2T

گشتاور = P 

توان = n*n 

از دیگر ویژگی هایی که باید در زمان خرید ، به آن توجه نمایید . فضایی است که دستگاه باید در آن فعالیت داشته باشد . 

هر دستگاهی نیاز به یک محدوده معین دارد تا در حین فعالیت مشکلی ( مانند برخورد به اجسام دیگر و ترک برداشتن پوسته ) وجود نیاید . به همین دلیل بهتر است که به هیچ عنوان از این ویژگی غافل نشوید . 

 

ویژگی های گیربکس خورشیدی : 

  • توانایی ایجاد نسبت دورهای متفاوت به دلیل طراحی چند طبقه ای دستگاه 
  • متغیر بودن نسبت دور از 3 تا 7 
  • امکان نصب گیربکس در زوایای مختلف وجود دارد . 
  • بهره وری و خروجی بالا دستگاه 
  • طول عمر و مقاومت دستگاه ، به دلیل تولید دنده ها از فولاد زیاد میباشد . 
  • تولید در سایزهای کوچک 
  • درصد لقی دستگاه بسیار کم میباششد . 

 

منبع : گیربکس خورشیدی درویش